De deal is gemaakt, zo berichten verschillende media.
Het ‘Europese’ F1-seizoen van dit jaar komt dit weekend tot een einde in Monza, maar er is nu alweer goed nieuws te melden over toekomstige F1-races in Europa: De Duitse Grand Prix in Hockenheim zal namelijk ook volgend jaar ‘gewoon‘ weer plaatsvinden. Tijdens de Grand Prix eerder deze zomer op het circuit bestond de sfeer op de tribunes en in de paddock dat het waarschijnlijk de laatste F1-race zou zijn op de baan, in ieder geval voor wat betreft de nabije toekomst aangaat. Zo’n 70.000 toeschouwers, waaronder veel NL-ertjes, zagen Vettel zijn eerste overwinning op het circuit in het putje gooien (verslag). Liberty Media wilde naar verluidt 25 miljoen Dollar zien van de organisator van de race om ook volgend jaar langs te komen met het hele circus. Dat bedrag wilde/kon men in Hockenheim niet op tafel leggen.
Even was er sprake van dat er een Duitse Grand Prix gehouden zou kunnen worden door (de dierentuin van) Berlijn. Dat heeft precedent (die race in Berlijn dan, niet die race door de dierentuin). Tot op heden is er namelijk 77 keer een F1 race georganiseerd op Duitse bodem; 40 op de (nieuwe en oude) Nürburgring, 36 op de Hockenheimring en één op het AVUS-circuit in -jawel- Berlijn. De Duitse hoofdstad zou ook een speciaal plekje hebben in het hart van Liberty Media-honcho Sean Bratches, die er geboren werd.
Verschillende media berichtten nu echter dat er tijdens het raceweekend in Spa alsnog een akkoord is gekomen tussen Liberty Media en de uitbaters van de Hockenheimring. Die laatsten zullen ook volgend jaar weer een F1-race organiseren op het circuit, dat in 2001 helaas getroffen is door een Ostkurve-ectomie. Naar verluidt is Liberty Media wat gezakt met de prijs en is de Automobil-Club von Deutschland bijgesprongen met wat Ekkermänner.
Dit alles is zowel goed als slecht nieuws voor Nederlandse F1-fans. Het betekent immers aan de ene kant een extra Grand Prix op de kalender waar je met de auto naartoe kan karren, maar aan de andere kant ook een extra Grand Prix op de kalender waardoor er nog minder ruimte is voor een Nederlandse Grand Prix. Nou ja, heeft Prins Bernhard nog even de tijd om zijn baantje in de duinen wat verder op te pimpen met behulp van zijn steenschuif-monnie.
Image-Credit: Poldi via Twitter
berlinetta zegt
Misschien heb ik even een rare gedachtenkronkel, maar is het niet vreemd dat eigenaren van een circuit aan LM moeten betalen zodat LM gebruik kan maken van hun circuit? Zou het niet juist andersom moeten zijn? Als alle circuits nu eens gezamenlijk besluiten om niets meer te betalen aan LM, dan houdt de hele F1 namelijk snel op met bestaan.
desjonnies zegt
@berlinetta:
Ja eigenlijk wel.
donvincenzo zegt
@desjonnies: Mwah. Als een artiest ergens komt optreden wordt-ie toch ook betaald? En een filmmaker betaalt de bioscoop ook niet om zijn film te draaien. Ze brengen iets wat de mensen willen zien en daarvoor worden ze betaald.
poursuivant zegt
@berlinetta: Dan doe je een beroep op onderlinge solidariteit. Iets wat ik in de F1 (of andere commercie) nou niet rijendik tegenkom.
gregorius zegt
@berlinetta: ben bang dat het uiteindelijk een kwestie van vraag en aanbod is.
Als je het een beetje goed doet, als circuit haal je 100-200k mensen binnen die zo 150 euro tot 500 euro per persoon uitgeven aan dingen rondom jou circuit. Je zit zo op 30-40 mio omzet als je het goed doet.
En toen kwamen er meer landen die inzien dat het leuk is voor het land om een F1 race te hebben. Prachtige nieuwe (veilige) complexen gebouwd. Prima; krijgen jullie ook een race.
Nu heb je op deze planeet 40 circuits van de hoogste categorie (terwijl er toch gerenommeerde mooie (oudere) circuits tussen zitten die nu op graad 2 zitten).
Kortom, er is meer vraag dan aanbod.
Als het circuit er ligt en je kan alleen al 15-20 mio omzet halen uit kaartverkoop en nog eens 15 mio met zooi met een hoge winstmarge; dan is dat een lucratief iets.
Dus nu is het simpelweg een geval van vraag en aanbod, waar LM goed moet afwegen om op een equilibrium te komen met genoeg circuits met enig aanzien en historische waarde, om het merk F1 niet af te laten brokkelen.
En als je op die fiets doorgaat: van mij mogen ze die GP op Hockenheim gewoon cancellen; ik snap dat het oude circuit niet meer van de F1 van nu is. Maar dat nieuwe circuit vind ik ook niet veel aan. Geef me dan maar Nurburgring met die paar mooie doordraaiers en die snelle knikken.
mashell zegt
@berlinetta: “maar is het niet vreemd dat eigenaren van een circuit aan LM moeten betalen zodat LM gebruik kan maken van hun circuit?”
Nee dat is niet raar. Als LM niet langs komt met het F1 circus is het een saaie bedoeling op zo’n circuit, komen er geen petrolheads, racefans en oranje brillen naar toe. Maar komt LM wel langs dan kopen er heel veel mensen een duur kaartje, eten veel mensen dure braadworst en drinken veel mensen duur bier. Dat LM daar wat van mee wil is gewoon logisch. Het is niet dat LM de baan huurt en alle inkomsten ook voor LM zouden zijn.
mark997gt3 zegt
@berlinetta: helemaal met je eens. De europesche circuits zouden zich moeten verenigen in een soort Historic Circuit Club. Ik denk dan aan Spa, Monza, Monaco, Silverstone, Nurburgring. Als deze zich verenigen dan kunnen ze een echte vuist maken. Het gaat om de macht, die ligt nu bij LM. Dus de circuits hebben maar te slikken. Denk dat LM echt wel een probleem heeft als deze circuits samen zeggen op te stappen. Een businessmodel werkt alleen als je er beide beter van wordt. Dat snapt iedereen toch?
VeniVidiVici zegt
@berlinetta: En de daardoor zakken die idioot hoge entreeprijzen misschien ook eens wat!
wijsneus zegt
@berlinetta: Tsja, iets met vraag, aanbod en schaarste. Er is een product dat iedereen wil hebben en maar 20x per jaar gebruikt kan worden, een F1-race.
Er zijn wellicht honderden circuits op de wereld die geschikt zijn voor F1, een overschot in aanbod.
Waar je bij de F1-teams nog van concullega’s kan spreken, want ze hebben elkaar nodig om te racen is dat bij de circuits niet zo, door het te grote aanbod. Een samenwerking kan dus bijna niet werken omdat er altijd circuits zijn die ondanks de samenwerking buiten de boot zullen vallen en dus niet willen samenwerken. Hierdoor kan de F1 altijd zelf de voorwaarden stellen.
Edge zegt
De Nederlandse Grand Prix hoeven we sowieso niet te verwachten voor 2022. De directeur van de organisatie van de Belgische GP heeft aangegeven dat hij schriftelijke bevestiging van Liberty Media heeft dat er gedurende het huidige contract van Spa (wat tot en met 2021 loopt) geen andere GP in de Benelux georganiseerd gaat worden.
Met dat nieuws in het achterhoofd is het voor de Nederlandse fans dus inderdaad heel mooi nieuws dat Hockenheim weer akkoord lijkt te zijn. Los daarvan hoort het natuurlijk ook, een GP van Duitsland. Duitsland heeft enorm veel voor de sport betekend. Schumacher, Vettel, de diverse kampioenschappen van Mercedes en McLaren (dat destijds nog een verkapt Mercedes-fabrieksteam was). Je zou toch zeggen dat een garantie voor volle tribunes moet zijn.
Robert zegt
De Grote Prijs van Duitsland kan ook prima op Circuit Park Zandvoort gehouden worden. Het plaatje is al praktisch Duits in de maanden juli en augustus. Hockenheim niet failliet, Hollandse fans happy, Prins van Oranje z’n zin, ik zie geen nadelen.
pomoek zegt
En vergeet niet: goed nieuws voor iedereen die in de buurt van Zandvoort woont en geen zin heeft in een lang weekend file rijden.
lekkerlinksrijden zegt
Het is in de zomer a altijd filerijden daar
jaapiyo zegt
@lekkerlinksrijden: dat noemt men flaneren over de boulevard.
lekkerlinksrijden zegt
@jaapiyo: ik kon niet op het woord komen, bedankt man