![M1](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/BMW-M1-vlamt.jpg)
Laat die zes-in-lijns maar janken.
Tegenwoordig lijkt alles wat de Duitse drie maakt zoveel op elkaar dat de echte haat-en-nijd tussen adepten van de merken wel een beetje passé is. Misschien dat er nog diehard fora zijn waar de gemoederen hoog oplopen, maar de meeste van dat soort emoties worden nu gevoelsmatig botgevierd op de epische ICE-EV strijd. Daarin zitten de Duitsers min of meer aan dezelfde kant van de loopgraven. Niks verbroedert beter dan een gezamenlijke vijand.
Een goede tien jaar geleden was dat nog anders en kon je als BMW-fanb000i zoals ondergetekende nog weleens in een heftige discussie verzeild raken met Mercedes- en nog vaker Audi-fanb000iZ. Een veelgehoord ‘argument’ van de ’tegenpartijen’ (sinds Audi de R8 heeft), was dat BMW eigenlijk helemaal niet zo’n sportief merk is. Ze bouwen immers geen supercar.
En inderdaad, eigenlijk elke keer als BMW iets gemaakt heeft dat ook maar lijkt op een supercar, is dat uitgelopen op een epische faal. De 507, de M1, de Z8, de E31 8-serie; tegenwoordig vinden we ze allemaal helemaal geweldig, maar ze waren in meer of mindere mate geen onverdeelde successen toen het nieuwe auto’s waren. In sommige gevallen is dat dan nog zachtjes uitgedrukt.
Neem het onderwerp van dit bericht, de BMW M1 Procar. Eigenlijk is die gewoon geboren uit damage limitation. BMW wilde medio jaren ’70 meedoen in de Groep 5 raceklasse met ‘de M1′, maar door veranderende regels moest het daarvoor opeens een paar honderd straatversies opgeleverd hebben van de auto. BMW had slechts gepland enkele auto’s per week te bouwen, dus dat was even een streep door de rekening.
Om tijd te winnen werd het proces om die auto’s te maken uitbesteed aan Lamborghini. De Italianen hadden hun zaakjes echter bizar slecht voor elkaar in die tijd en gingen failliet. Volgens de overlevering noopte dit BMW om in te breken bij de Lambo-fabriek, teneinde wat de Italianen al hadden staan qua M1’s in ieder geval nog buit te maken. Daarna namen de Münchenaren de ontwikkeling van de M1 in eigen hand, maar bij de tijd dat de nodige auto’s gebouwd waren, waren de Groep 5 reglementen al zodanig anders dat de M1 feitelijk obsoleet was. Lekker gewerkt!
Als ‘noodoplossing’ ontstond zodoende het briljante plan om een eenheidsklasse te maken met BMW M1’s en die in het voorprogramma van de F1 races te laten optreden. Een beetje zoals de Renault-5 Maxi’s en Porsche Supercup later zouden doen. In de races waren er auto’s gereserveerd voor de F1 helden van weleer, die het op moesten nemen tegen een zwik vaste M1 Procar-rijders. De vuurbrakende monsters groeiden al snel uit tot een fenomeen. Toch duurde het feest maar twee jaar, waarin (door talent en een tikje hulp van de organisatie) Niki Lauda en Nelson Piquet kampioen werden.
Voor de DTM-race op de Norisring worden veertien oude M1 Procars echter weer uit de mottenballen getrokken, om in het voorprogramma van die race op te treden. De race op de pittoreske Norisring is een klassiekertje. Max Verstappen tikte er ooit zijn F1-kans binnen door in de F3 alledrie de races van het weekend te domineren. Nu we het toch hebben over Nederlands race-talent: Jan Lammers zal een van de mannen zijn die plaatsneemt achter het stuur. Toch maar afreizen naar Germanië in juli dus maar…
Dank Maurice voor de tip!
Image-Credit: @maartenoosterbaan via autojunk
BMW is al een heel sportief merk ..
Ze verleasen by far de meeste sportpakketjuuus op hun obesitas hokken ..
70 kilo extra plastic incl sportstuur en automaat ..
@lincoln: je hebt je punt weer gemaakt, sneue man en nu je punt aangaande het artikel want je reactie raakt zoals gewoonlijk kant nog wal.
@toniominestrone: morgen zijn we weer vsnnhem verlost dan mag hij weer naar zijn dagbehandeling ..
@lincoln: Je vergeet de //M baaaadges rondom, op je wielen, stuur, pook, ruitenwissers etc.
Om je buurman te laten denken dat je een ekte hebt..
@ffw88:
Yep .. of Alpina ..
Maar dat is uiteraard helegaar nie BMW nie ..
Een compleet ander voertiug ..
@lunculn uw reacties vond ik tot voor enkele jaren terug best te pruimen. Ze sloegen toen ook nergens op, maar door de surrealistische toon bleven ze ergens entertained, en een leuke afwisseling tussen de andere droge comments.
Maar recent zijn AL uw interventies echt storend. Vervelend is dat ze me meer en meer een schaamtegevoel geven dat ik AB lees en de hemel in prees als de beste automotive blog in tha world.
Ik wéét dat je intussen opa bent geworden, maar toch krijg ik steeds het beeld van een EQ minder bedeelde puisten puber die constant de site refreshed om tóch maar als eerste een zinloze reactie te kunnen plaatsen.
Wat mij nog het meest bedroefd zijn die 19 ( and counting) AB-lezers die jouw uitlatingen blijkbaar waardevol vinden.
Shoot…( geeuw)
@boxer74:
Schamen lijkt me idd het allerbeste voor jou ..
@lincoln: ik moest lachen!!
@lincoln: hou toch gewoon je klep man!
En eigenlijk hebben ze met de i8 opnieuw de plank misgeslagen op supercar-gebied. Te futuristisch en veel te weinig performance tov de concurrentie. Ze leren het ook nooit daar…
…maar aan de andere kant zijn de M2 en M4 toch wel briljante auto’s geworden, dus sportievelingen bouwen kunnen ze zeker.
@gandini: sterker nog: ik denk dat BMW de meest sportieve auto’s maakt die je dagelijks op de weg tegenkomt.
@bmwe81: Ze doen het in ieder geval lang niet slecht.
Lincoln als nickname hebben en dan BMW’s obesitas hokken noemen…
on topic: vind die M1 Procar nog steeds schitteren om te zien en te horen (net zo als al dat groep 5 spul van welleer). Zeker de moeite waard om te gaan bekijken. Norisring zelf is niet veel aan ?
@mpgc:
Maar BMW pretendeert sportief te zijn. Lincoln niet.
@sabrerator: Lincoln pretendeert vast ook niet een obesitashok te zijn en tja…
@jaapiyo ik heb vast nog wel een hogere resolutie versie van die plaat voor je als je wil!
@maartenoosterbaan: zeker, dat is altijd welkom! Je kan foto’s altijd uploaden via autojunk.nl. Als het alleen om deze foto gaat is het in dit geval misschien makkelijker om ‘m gewoon naar [email protected] te sturen. EDIT: heb er al iets aan kunnen doen. Plaatje boven dit bericht kwam van een ouder bericht uit het archief toen we nog plaatjes van 550 pixels breed gebruikten (nu 750). Heb ‘m na je berichtje gevonden op AJ en dat is al iets beter. Ook even het linkje toegevoegd naar je spot.
@jaapiyo: ik dacht al na refresh ‘hey dit ziet er al beter uit’ toch ook nog mooiere versie gestuurd mocht je willen gebruiken.
Een jaar of 5 geleden stond er in Brummen een M1 AHG te koop. Ik heb er zeker een uur naar staan kwijlen….
@dutchdriftking: kijk maar uit dat in dat uurtje die kwijl de auto niet doet wegroesten…zo mooi repareren ze niet in Brummen…
@maartenoosterbaan: zoiets heb ik ook wel eens begrepen. Maar dat doet niets af aan de looks.
@dutchdriftking: true
“Maar bij de tijd dat..” en “obsoleet”? Deze is wel heel lui @jaapiyo! EDIT: dichterlijke vrijheid ende https://www.encyclo.nl/begrip/obsoleet
@erwh: eeehm obsoleet is gewoon een NL woord hoor…obsolete daarentegen…..dus denk dat je je eigen reacties eerst moet screenen voordat je een reactietje op autoblog zet.
Bmw is voor de jongeren… Dikke bmw joh. Het besef komt pas als je zelfstandig wordt?
Je hoeft helemaal niet of te reizen naar Duitsland om deze auto(‘s) te zien. Heb ze ook al in actie gezien tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort. Zou me niks verbazen als ze ook dit jaar weer aanwezig zullen zijn. Heerlijk die sound van de ‘oudjes’ plus die gigantische vlammen die eruit komen.
?