Spoilers zijn keigoed voor de wegligging en het staat ook nog eens vetcool. Met het monteren van een spoilertje links of rechts kun je dan ook bijna niet mis gaan.
Gelukkig zijn er altijd kneuzen die het wel voor elkaar krijgen. De eigenaar van deze Pontiac Firebird had de montage van zijn spoiler bijna goed gedaan. Het lijkt me een heerlijk autootje om hard mee over een klaverblad te knallen, lekker spannend (via).
Kopfather zegt
Dan ben je gewoon dom
vinox zegt
LOL! Hoe dom kan je zijn seg.
ENDER zegt
handig bij het achteruit rijden
Jan zegt
Hmmmm… spoilers zijn goed voor de wegligging? Ga terug naar school Wouter! Die dingen helpen pas bij een flinke snelheid en die snelheden mag je in NL enkel op snelwegen halen. En die zijn recht… daarbij zijn spoilers nog fout gemonteerd ook! (Overigens is het wel goed voor een hoger gewicht, meer luchtweerstand en dus een hoger verbruik….)
Xemurai zegt
Zooo lachwekkend :P
Benny1 zegt
Kijk dat is echt weer iets voor een Amerikaan (ja ik ben veels te generaliserend bezig maar toch is het leuk :P)
LC zegt
Meer Up-force,waar is dat goed voor.
Untouchable zegt
wie weet is het een poging om op te stijgen:'(
Mr. Reddingius zegt
Wel handig bij het driften op hoge snelheid, verder oerdom.
Rudy zegt
Misschien denkt hij hiermee de rolweerstand te verlagen, en zo dus een wat hogere topsnelheid te halen.
Helaas voor hem zal het verminderen van de rolweerstand te niet worden gedaan door de extra luchtweerstand van zijn spoiler….
Benny1 zegt
@Rudy een Amerikaan komt nooit zover met denken, dat zou die nooit overleven.
floryn zegt
The first normal streetcar that can fly at speeds from 100 mph
Robin zegt
hahahaha lekker veel overstuur!
floryn zegt
of misschien wilde hij de last op z’n achterveren een beetje verminderen omdat er twintig machineguns inlagen om………. naja laat maar amerikanen zijn gewoon TUPPERWARE
Audi A6 - 1995 - 257.076 km zegt
Jullie snappen er allemaal geen reet van! De bovenste spoiler geleidt de lucht naar de onderste spoiler, waardoor er extra veel down force wordt gecreëerd …
Michael zegt
uhm dat ding dat hij nu heeft werkt gewoon als een parachute, een airbrake. handig hoor ;-)
Mpower zegt
ahahha pcies ender, achteruit ben je wel het snelste door de bocht. Ik vind het wel staan hoor, alleen nog 2 bovenop en hij is af.
Benny zegt
dat die stumpers uit de formule 1 hier nog nooit op zijn gekomen??!?!?!?!?!
JANUS zegt
One day I’ll fly away ………….. :-D
Rick dos zegt
“I love u lil´ sis.” “And I luv u too Billy Bob!” And behold America was born………
JANUS zegt
Ik denk dat iemand de klok heeft horen luiden over een diffuser.
“Dat is eigenlijk gewoon een omgekeerde spoiler !”
O, dat is vet kikke dacht dit licht toen….dat kan ik ook !!!
Michael zegt
omg dudes….jullie zijn terug….
JANUS zegt
YES Michael !!
Be afraid,…… be very afraid
Rick dos zegt
@Michael
Hoe weet jij dat ik boodschappen ben wezen doen? ;)
Kevski-Style zegt
@ Jan: Ga zelf terug naar school als je niet weet waar je over praat. Hangt maar net af van het design van de spoiler. Je kan spoilers hebben die al genoeg neerwaardse druk leveren met elke snelheid die je wilt. Het is alleen wel zo dat een spoiler beter werkt op hogere snelheden. Meer snelheid is meer lucht is meer neerwaardse druk. In dit geval is het pure lift, dus je zult wel het nodige overstuur krijgen….
Rikash zegt
Misschien rijdt hij ook wel eens heel hard achteruit…. Van dat soort races zijn er namelijk ook…. Misschien probeerde hij een vliegende auto te maken, want met deze contructie gaat de achterkant van de auto omhoog door de opwaartse luchtdruk…
Jan zegt
@Kevski Style, ik weet wel waar ik over praat… spoiler is niet gelijk aan wegligging!
Overigens, deze kerel wil de naam van zijn auto tot uitdrukking brengen… FireBIRD…
RenesisHP zegt
Zoveelste mislukte poging om het milieu te verbeteren?
Dus zegt
Quote Jan: “… daarbij zijn spoilers nog fout gemonteerd ook!”
Echt waar Jan? Oooooooh, misschien was dat juist de clou van het verhaal?
floris zegt
haha die gozer is echt fokking dom. misschien net als die rekjes achter op de auto een teken van welvaart? meer luchtweerstand betekent meer verbruik dus meer benzine kosten! trouwens @jan wat een onzin zeg. spoilers zijn fout gemonteerd? jij hebt even uitgevonden dat alle spoilers fout gemonteerd worden en dat weet niemand in de hele wereld behalve jij met die geweldige kennis over aerodynamica die jij hebt? uhm……nee. trouwens spoilers werken pas op snelheden die je in nederland alleen op de snelwegen mag halen? er zijn ook wrc rallies waar de snelheden gemiddeld nooit boven de 70 km per uur komen en toch hebben en toch hebben ze een spoiler dat bewijst dat wat jij zegt niet waar is.
Thom zegt
met spoiler ga je langzamer dan zonder spoiler!
Nico zegt
Is dit zo spectaculair? Zo kom je er toch elke dag tegen als je je op de baan begeeft? Ik hoopte een filmpje te zien van een auto die airborn ging ofzo :)
MarcO zegt
‘To spoil’ is toch bederven/verzieken/vervuilen? Nou dat is em dan zeer goed gelukt. De man is een echte ‘Spoiler’ dus. Een vervuiler op zo’n beetje alle gebieden die ik ken. Kortom een kundig type op zijn vlak.
Jan zegt
@Dus, niet alleen hier, maar in het algemeen… lezen in context is ook moeilijk?
Bertus zegt
Jullie snappen er ook niks van. Dit is de K.I.T.T. van 2007, en wat je hier ziet is een spoiler die dus overduidelijk ook als remklep fungeert voor maximale decelaratie in noodsituaties.
Dat jullie dat niet zien zeg, wat een oenen zijn jullie…
>:-)
Noid zegt
JE-ZUS! Dan ben je écht dom!!!
herwig zegt
nog 10 km sneller en hij kan de Concorde vervangen !
Arnoud zegt
@ Jan, ga idd zelf terug naar school. Op sommige auto’s zorgen spoilers zelfs voor een LAGERE luchtweerstand.
Jan zegt
@Arnoud: Een spoiler verstoord de luchtstroom. Daarbij had ik het niet in eerste instantie over de luchtweerstand maar over dat een spoiler niet gelijk staat aan betere wegligging. Het kan in sommige gevallen wel, maar meestal niet met Halfords dingen… Kortom, ik heb gelijk.
Ies moeilijk, lezen!
lincoln mark8 zegt
een spoiler is ALTIJD cosmetisch…. dus maakt het toch nix uit????
Armada zegt
Koele poep. Die kan zo een baan in de formule 1 krijgen denk ik. leert ie meteen hoe het wel moet.
Bob zegt
Met dank aan http://www.Beaterz.com waar een groot aantal geniale autos te vinden zijn:
width =”450″>
Bob zegt
typen vandaag is dus lastig zonder eerst koffie te drinken .. dus nogmaals :
)
Quanti zegt
Lekker driften tegen 150
Susp1cious zegt
Jan die snapt er niks van:P. Sorry, ik flauw vandaag.
Spoilers, kunnen we degelijk effect hebben op de wegligging. Spoilers zijn er juist om een hogere bochtensnelheid te realiseren. Want rechtdoor wil je zo min mogelijk weerstand, dus hebben spoilers daar weinig zin, behalve om te voorkomen dat je opstijgt met zeer hoge snelheid(zie Mercedes tijdens LM)!
Eveneens kunnen spoilers een stabieler weggedrag creeeren door luchtstroom om de auto anders te geleiden.
Dus Jan, even terug naar de schoolbanken of een LOI cursusje natuurkunde volgen. Komt het allemaal goed!
vØlvØ frǽk zegt
zo stijgt hij eerder op
hoe dom kun je zijn… 8-)
ronalt zegt
noo feer.
ultra sjonnie.
Jan zegt
@Susp1cious: En bij welke snelheden hebben die spoilers dan wezenlijk effect? Inderdaad bij illegale snelheden. Doe jij ff lekker die LOI cursus en kom terug!
Jan zegt
En over die Mercedes-Benz, daar ga je ook de mist in. Die Mercedes-Benz had namelijk het grondeffect om op hoge snelheden op de weg te bleven. Die auto kwam over een heuvel en het grondeffect was weg: resultaat een vliegende Mercedes-Benz. Heeft dus niks met vleugels te maken.
bmwF zegt
ik denk dat hij teveel wegligging heeft :d
Jan zegt
Haha, die is goed bmwF!!
bmwF zegt
ja dat was mijn eerste gedacht haha nu blijkt dat meneer het niet doorhad..:d
Jela zegt
mensen, mensen, mensen, dit is toch o-ver-duidelijk bedoeld voor als ie wind in de rug heeft! Of het moet een rotstreek zijn geweest van iemand die met een spoiler teveel rondliep op een parking en dacht: hé, die auto ga ik eens even verpesten!
w0o0dy zegt
Zelfs mijn vriendin wist meteen dat die gast ongelofelijk dom is!
Bij 60km/u is de luchtweerstand aan de voorkant van een auto al groter dan de rolweerstand die overwonnen moet worden op de auto van de plek te krijgen. Er zijn spoilers die al bij lage snelheden voor downforce zorgen, die zelfde spoilers kunnen wel bij hogere snelheden zoveel krachten te verwerken krijgen dat ze door/afbreken. Het is dus niet zozeer moeilijk of onmogelijk om spoilers te maken die bij lage snelheden voor downforce zorgen, maar omdat auto’s meestal ook boven de 100km/u kunnen rijden zouden ze veel teveel downforce en weerstand opleveren…. dus worden er “low downforce and low-drag” spoilers gebruikt…. een straatauto is altijd een compromis.
jeffrey zegt
wikipedia zegt:
Een spoiler is een auto-onderdeel dat ertoe dient om de grip en wegligging van een auto te verbeteren. De spoiler verstoort (Engels: to spoil is verstoren, verpesten) de luchtstroming, zodat de auto minder lift krijgt en daardoor een betere wegligging. Spoilers kunnen zich zowel voor als achterop een auto bevinden. In feite heeft deze spoiler alleen zin bij hoge snelheden (denk aan Formule 1) en is de werking ervan op de gewone weg te verwaarlozen. Daar wordt deze spoiler dan ook alleen maar ingezet als een soort statussymbool of versiering van de auto.
w0o0dy zegt
@jeffrey leuk, maar niet juist.
zie hier: Thus, some spoilers that are effective at very low speeds often generate excessive drag at high speeds, and spoilers that work well at high speeds are often ineffective while moving slowly.
Overigens moet je onderscheid maken tussen wings (vleugels) en spoilers…..
Nick zegt
… generating almost 1500 Newton of upforce at 100 mph… :P
M.M.M zegt
Dit verzin je toch niet hè
Jan zegt
@Woody: Precies!!
H.J. Vaesen zegt
Beetje lul verhaal dat iedereen dit serieus gaat analyseren…
Arnoud zegt
Ik geloof toch werkelijk dat de frontspoiler van een F1 bolide de luchtweerstand gunstig beinvloedt.
En ik meen mij uit het artikel van Autovisie over de nieuwste 911 Turbo te herinneren dat de achterspoiler daarvan de luchtweerstand met 10% verbeterd.
ronalt zegt
pure downforce gaat altijd ten koste van snelheid.
waar het om gaat zijn de rondetijden, en als een bepaalde downforce een veel grotere bochtensnelheid mogelijk maakt gaan de rondetijden omlaag.
voor een recordpoging aan topsnelheid ( de Honda F1 op de zoutvlakte) zijn er met de wings hele andere dingen aan de orde en ze je vrijwel geen downforce ( maar net genoeg..)
alles is een combinatie van en wie de beste combinaties maakt heeft de beste rondetijden.
wist je dat de banden bij een F1 voor 50% van de totale luchtweerstand staan?
de overige 50% worden miljoenen aan gespendeerd.
zo min mogelijk luchtweerstand is het uitgangspunt, echter met wings om downforce te genereren is daar dus het beste compromis de winnende factor.
ultieme oplossing : actieve wings. dan zou je de rondetijden flink omlaag zien gaan.
Nick zegt
Dynamische vleugels zou inderdaad de ultieme oplossing zijn.
Maar hoe blijf je dan binnen het maximum gewicht, wat als het hydraulisch systeem faalt, en hoe lang zou je er mee mogen rijden voordat de mannetjes van FIA het maar afkeuren?
Kevski-Style zegt
@ Jan:
Een spoiler verstoord niet per definitie de luchtstroom. Een spoiler geleid de luchtstroom. Zijn 2 totaal verschillende dingen. Iets wat verstoort zit ergens in de we zonder rede. iets wat geleid gebruikt iets wat toch al aanwezig is nuttig, ook al kan dat negatieve effecten met zich meebrengen, zolang de positieve effecten maar zwaarder wegen.
Dat voorval van Mercedes heeft wel degelijk met een spoiler te maken. de bodemplaat bij die mercedes was namelijk alles behalve vlak, en werkt dus net als een vleugel op de kofferbak. het probleem wat zich heeft voorgedaan is dat de achterkant ineens heel veel vleugel kreeg doordat er wind onder de voorspoiler kon komen waardoor lift optrad.
Verder kan een spoiler al effect hebben bij 1km per uur. Zodra er beweging plaatsvind heeft een spoiler nut. Hoeveel nut hangt puur van het design af, maar emer nog van de balans van de spoilers voor en achter, samen met het algehele design van de auto zelf.
@ Ronalt:
Lang niet altijd het geval. Om een voorbeeld te geven: Nissan heeft met de R390 ook deelgenomen aan le mans. Door de achterkant te verlengen en aan te passen met een geintegreerde spoiler, is zowel de topsnelheid toegenomen als de downforce. Kwestie van hetgene wat je hebt zo goed mogelijk benutten….
@ Nick:
Dat is al verboden. Al lang ook trouwens. Volgens mij is het zo goed als verbannen in elke vorm van autosport. Enige sport waar iets soortgelijks is toegestaan is in de Nascar. Die gebruiken voor zover ik weet nog steeds brakeflaps. Dat zijn kleine luikjes die naar voren toe opklappen om extra weerstand te creeeren, zodat remmen het lichter hebben….
ronalt zegt
Active suspension was ook een briljante vinding net als het ground effect.
als de tegenwoordige F1 met groundeffect, active suspension en active wings zouden rijden EN turbo dan zou dat leuke gevolgen hebben op de rondetijden.
het blijft fascinerend.
Jan zegt
@Kevski Style. Die Mercedes-Benz had een venturi onder de auto die voor de neerwaartse druk moest zorgen. Hoewel het met aerodynamica te maken heeft is het geen spoiler. Het probleem was dat de auto over de heuvel kwam en daardoor kon de venturi niet meer zorgen voor onderdruk (zie: grondeffect).
Ronalt schreef dat pure downforce ten kostte ging van snelheid. Dat effect kan dan wel deels teniet gedaan worden, maar dat onderschrijft Ronalt’s uitspraak alleen maar.
Nascar: Als de auto’s achterwaarts gaan zie je die flaps omhoog komen.
Nog iets: Waarom heet een spoiler zo? To spoil: Te verstoren. Kortom, een spoiler verstoord de luchtstroom!
Jan zegt
verstoord=verstoort
Frankdw zegt
ik zeg niks, dat zegt al genoeg…
je moeder zegt
ja ja, jajajajaja
sukkels