Waar kun je allemaal advertenties plaatsen? Op het infotainmentscherm van je auto, bijvoorbeeld. Volgens BMW is dat echter wel een stapje te ver.
Advertenties willen nog wel eens een heikel punt zijn. Uiteraard vindt niemand het echt fijn dat de content die je wil zien onderbroken wordt door aanprijzingen waar je niet op zit te wachten. Voordat je dat echter als groen licht ziet om je Adblocker weer aan te zetten op Autoblog, wacht eventjes. Want advertenties zijn voor de website of app die je bezoekt vaak des te relevanter. Autoblog is grotendeels afhankelijk van advertenties om jullie alle artikelen voor te kunnen schotelen. Zie het zien van advertenties dan ook meer als een soort fooi voor de redacteuren.
Advertenties
We gaan jullie alles vertellen over hoe irritant onderbroken worden door een advertentie is, na een korte recla… nee, zo gemeen zijn we nou ook weer niet. Het is wel zo dat reclames en advertenties tegenwoordig overal zijn en overal wordt gekeken naar hoe je deze kan inzetten voor omzet. Neem YouTube, waar je naast een heel reclameblok vóór de video nu ook middenin de video onderbroken kan worden. Dat kan de uploader uitzetten, maar dan verdient deze er ook minder aan.
Geen advertenties in de auto
Kortom: overal waar je een irritante reclamebreak kan inlasten, wordt eentje ingelast. Waar ligt de grens? BMW maakt duidelijk dat je auto geen broedplek voor reclames wordt. Waar het idee precies vandaan komt wordt niet duidelijk, maar dat BMW genoeg ruimte ervoor heeft lijkt duidelijk. Op het grote scherm achterin een 7 Serie, bijvoorbeeld. Of gewoon in je infotainment. BMW ziet daar dus niks in. Je BMW blijft advertentievrij. Jammer, je kan een soort premium-abonnement aanbieden voor een advertentievrij scherm, dan vang je twee vliegen in één klap.
Privé
BMW vindt de extra winst die een advertentiesysteem op zou leveren minder belangrijk dan dat je auto gewoon je eigen privéruimte is. “Daar passen advertenties niet bij. Alles moet fijn zijn voor jezelf en door jou in te stellen zijn.” BMW durft dus wel te experimenteren met betaalde abonnementen, maar advertenties niet. (via MediaPost)
Gele Koplamp zegt
Nee, maar goed, dat is een van de redenen dat ik liever oude koekblikken blijf rijden.
Robert zegt
De header foto toont een typische ‘Android Car Entertainment System’ die op AliExpress bij bosjes worden aangeboden om ‘oude koekblikken’ te voorzien van ‘moderne’ geïntegreerde radio/navigatie/Bluetooth/carkit/OBD II display, niet zelden te combineren met achteruitrijcamera, dashcam, stuurwielbediening enz. Ik heb er zelf tot nu toe twee keer eentje in de auto gehad. Ik heb er overigens nooit reclame op of in ontvangen.
Maar goed, om het even of je af-fabriek of after-market systemen in je auto hebt, afleiding door reclame te tonen (“u zet de airco op 23°, bent u geïnteresseerd in een zonvakantie?”) is natuurlijk wel het laatste wat je wilt.
dawwg zegt
Het mooie van die aftermarket clone systemen is dat ze meestal gewoon ‘open’ en op WinCE (vroegah) of Android gebaseerd zijn en je dus als consument 100% zelf de controle hebt over de ervaring; nog even los de meestal walgelijk verouderde feature-set en ongeveer 0-updates beleid dat autofabrikanten erop na houden voor hun eigen closed overbetaalde eco-systeem.
Loek zegt
@Robert: lief doen, is mijn eigen schermpje ;)
Zoals @dawwg ook al aangeeft kan je er veel mee, zo had ik even bewijs nodig voor iemand dat ik de AB website kan draaien op mijn schermpje (je kan gewoon op Chrome, YouTube e.d.) en toen verscheen er een advertentie, perfect voor dit artikel.
Werkt op zich prima, er zit op mijne geen CarPlay maar je kan gewoon een dongel kopen en een app installeren waardoor dat wel kan. Lang niet alles werkt even goed maar de mogelijkheden maken van je oude rikrak toch snel een moderner ding.
Gele Koplamp zegt
Van after market system (zeker Chinese meuk) vind ik ook wel iets…
Edge zegt
Ik ben niet per sé tegen advertenties. Ik snap heel goed dat wanneer een dienst gratis worden aangeboden, je als gebruiker het product bent en er met jouw data of advertenties inkomsten gegenereerd moeten worden.
Maar als ik voor een product betaal, vind ik advertenties niet kunnen. Enigszins off-topic, maar ik heb een Chromecast met GoogleTV aan mijn televisie hangen voor F1TV. Sinds kort staan daar op het homescherm ook advertenties. Had ik prima gevonden als ik dat ding gratis zou krijgen van Google, maar ik heb gewoon 70 piek voor dat ding betaald dus dan verwacht ik dat dat besturingssysteem advertentievrij is.
Dat geldt ook voor een infotainmentsysteem. Als honderden of zelfs duizenden euro’s betaal voor een pakket met een infotainmentscherm, dan verwacht ik dat ik niet ook nog eens irritante advertenties voorgeschoteld krijg.
LoutervanPlezier zegt
Ik absoluut tegen advertenties, de commercie en commercialisering van alles is geen vooruitgang gebleken. Wij zijn met zijn allen nu 25 jaar onderweg met het algemene internet gebruik, maar wat is het achteruitgegaan in de laatste 10 jaar. Daar waar de commercie de boventoon speelt en toon zet in wat men allerdaags aantrekkelijk vindt. Het is meuk, dat nodig gemist kan worden, daarnaast is het de manier waarop men advertenties plaatst en de onderliggende data analyse wat bij mij zorgt voor de totale weerstand. Daarbij wordt het journalistieke gedeelte er ook niet beter op, redacteuren kennen steeds minder de taal en moeten hun stukken heel erg snel plaatsen, om ‘de klik’ als eerste van allemaal binnen te halen. Die competitie is de aanfluiting in het journalistieke gedeelte. Competitie moet je alleen in sport en oorlog hebben, voor de rest moet je het niet willen om armen, omdat het de stoorzender is, om goede kwalitatieve en kwantitatieve produkten te leveren. Maar geld is de nieuwe religie, een religie waar ik wars van ben, de stress en de ongezonde vormen van druk kun je missen als kiespijn. Omdat het ongezonde levenstijlen najaagt en de natuur onder druk zet, die niet nodig is en de samenleving verpest en de teloorgang van het gezellige samen zijn in gang zet en ook de individuele rust verstoort. Als je nergens meer de fantasie kunt laten zijn, wat het is, neemt de ontwikkeling van de mens in rap tempo af, nu AI haar intrede doet in de wereld, zal dat des te meer bijdragen aan de teloorgang en de steeds meer compentatieve individu onder druk zetten en de twijfel en onzekerheid neemt toe, want wat is echt, wat wordt je voor gehouden als echt, maar is dat niet en wat is vanaf het begin al niet echt en dus nep. De gehele informatica lijkt af te glijden en de hand van de commercie en het geld neemt elke plaats in, die het zich denkt te kunnen veroorloven. Doe je best maar lekker, maar ik doe er zo min mogelijk aan mee en als het moet stop ik met zaken die ik niet echt nodig heb. Ik probeer mijzelf voor te bereiden op een leven zonder alle techniek meuk en gelukkig ben ik al wat ouder en heb het leven zonder gekend en daardoor is het verlies van informatie niet echt een ‘ding’ voor mij. Ik ken het leven zonder telefoon en zonder computer nog veel te goed. Als je onbereikbaar bent, dan pas ben je iemand en de wereld is op zichzelf dan een stuk rustgevender, als je langs alle informatiestromen en informatiestormen heen kijkt. De natuur is dan ook een heilig middel, de rust zelve en een goed stel hersens doet de rest.
petroldrinker zegt
na het lezen van “de samenleving verpest en de teloorgang van het gezellige samen zijn” ben ik maar uitgeschakeld, Ik ben niet op deze aardkloot gezet om gezellig te zijn met anderen, maar om een zogoed mogelijk leven voor mij en mijn familie te bemachtigen, daar ligt competitie aan ten gronde want anders kan je niet beter presteren dan de rest (en dus meer geld verdienen), wat weer voor een beter leven zorgt… just my 2 cents…
mashell zegt
Ben ook geen fan van advertenties, vind de commercialisering te dominant aanwezig in de maatschappij en ben het er mee eens dat nu het nationaal socialisme onder nieuwe namen overal weer salonfähig is geworden (Nederland helaas voorop) dat er behoefte is aan een ander geluid. Maar moet dat nou serieus het communisme zijn en moet je manifest nou echt zo warrig zijn?
oetelaar zegt
Leuk proefballonetje van de paarse broeken afdeling. Als ik me niet vergis zijn deze schermen functioneel en reclame leidt de aandacht af van het verkeer. Ik zie de rechtzaak al voor me dat iemand een ongeval heeft gehad en dat blijkt dat reclame mede de oorzaak is. Buiten dat is het irritant en onnodig in een auto.
Dutchdriftking zegt
Lekker veilig ook…
mashell zegt
Hoezo? Als er iets is wat advertenties doen is zorgen dat je niet naar het scherm kijkt.
moveyourmind zegt
Is BMW nu reclame aan het maken voor het feit dat ze je niet bloot willen stellen aan reclame…
Soms snap ik er niks meer van.
Roskampies zegt
Please geen reclame…. Gatver…..
rwdftw zegt
Zit je ’s ochtends in je auto op weg naar je werk, lekker chillen met je eigen muziek. Dan detecteert je auto dat je voor een verkeerslicht staat wat op rood staat.
Een goed moment om je chill mode en dat muziekje te onderbreken door het krijswijf van de Kruidvat om je te vertellen dat de tampons en de mascara deze week in de aanbieding zijn….
Ultimora zegt
Ik gebruik Waze op de telefoon als navigatie, maar die vertelt ook af en toe dat het misschien wel lekker zal zijn om te stoppen bij de lokale mcdonalds. Ik weet even niet of die dat ook via CarPlay doet, maar in feite heb je daarmee al reclame te pakken.
Verder van iets andere orde maar tegenwoordig zijn er ook een aantal podcasts waar ondanks dat ik gewoon spotify premium heb reclameblokken aan toegevoegd wordt. Dan betaal ik dus al om te kunnen luisteren en krijg ik alsnog reclame te horen…
Joost zegt
Ads zijn in principe prima, maar als de veiligheid in het gedrang komt niet..
Heeft Flitsmeister er niet ooit mee geëxperimenteerd? Meen me zoiets te herinneren en vond het superirritant omdat je ineens afgeleid wordt
petroldrinker zegt
Tja, als ik op youtube een reclame zie van een bepaald merk, is dat juist een reden om dat merk NIET te kopen als ik zo een product nodig heb… en zo denk ik altijd over reclames, als het stoort waar ik naar kijk of mee bezig ben, ga ik JUIST dat product niet meer kopen…
Als ik iets wil of nodig heb zoek ik zelf wel uit welk merk en welk model/product ik nodig heb, daar is geen reclame voor nodig.
rob5nismo zegt
Hopenlijk beseft het heldere licht die dit bedacht heeft dat de mensen in hun rijden?
En als je op je telefoon kijkt heb je een bekeuring maar als je afgeleid bent door een advertentie op de scherm in de auto is het opeens minder erg?