BMW’s designeindbaas Adrian van Hooydonk verantwoordt zichzelf voor de looks van moderne BMW’s.
Waar een klein land groot in kan zijn. Misschien is Nederland niet het eerste land waar je aan denkt als het gaat om episch design. Toch zijn er in de autowereld behoorlijk wat medelanders doorgedrongen tot de absolute top van de respectievelijke designafdelingen. In het gelinkte lijstje vind je maar liefst vijftien namen van mensen terug die in meer of mindere mate in deze categorie vallen. Maar iemand die er in ieder geval sowieso bijhoort, is Adrian van Hooydonk.
Alweer bijna dertig jaar geleden (1992) voegde Adrian zich bij BMW om mee te tekenen aan auto’s. Het was hetzelfde jaar dat Chris Bangle daar hoofd design werd. Adrians grootste claim to fame, draagt ironisch genoeg de naam van zijn voormalige baas bij BMW. Want zoals kenners weten, was het Adrian die letterlijk tekende voor de Bangle Butt met opliggende kofferklep die de E65 Siebener (ont)sierde. Later vond dit designelement ook zijn weg vond naar andere BMW’s uit de periode.
Dit kwam Bangle op veel kritiek te staan, waar de excentrieke Amerikaan uiteindelijk een beetje klaar mee leek te zijn. Hij vertrok bij BMW in 2009 en maakte plaats voor -jawel- Adrian van Hooydonk. Van Hooydonk heeft als grote chef op zijn beurt nu ook te maken met een designer onder zijn hoede waar niet iedereen even blij van wordt. Domagoj Dukec laat zich echter niet uit het veld slaan door de kritiek en staat pal voor zijn ontwerpen.
Van Hooydonk zelf heeft nu bij Autocar in meer detail gereageerd op alle ophef. Hij vertelt dat hij liever zou zien dat iedereen het huidige design mooi zou vinden. Maar dat dat nou eenmaal niet kan als je wil vernieuwen terwijl je oude producten heel geliefd waren. Daarbij wijst van Hooydonk er tevens op dat BMW nog steeds best veel auto’s verkoopt:
There is some friction when your old product is so successful, and that’s what we’re seeing. If your market success isn’t there, then you have to change. That’s a very stressful situation as a company. It’s better to have this kind of stress [the controversy], even though it would be even better to have market success and universal praise for the changes. But somehow that’s rarely the case.
Adrian van Hooydonk, vindt succes een keuze
Van Hooydonk geeft verder aan dat er ook een idee zit achter de vernieuwingswoede. Na het nog eens optrekken van zijn paarse broek, ziet Adrian twee type BMW-kopers voor zich, te weten de elegant creators en de expressive performers. De eersten willen een comfortabele cockpit en rijden een 3, 5 of 7. De tweeden willen shinen in een pak dat misschien niet het comfortabelste is om te dragen, maar dat er wel goed uitziet. Zij rijden dus de even nummers. Zodat je maar weer even weet wie je bent. Allen willen volgens van Hooydonk echter een uniek ogende auto hebben:
We are expanding the vocabulary of the BMW brand with each new model and we’re pulling them further apart. And that’s deliberate. We are making them stronger in character without taking the brand apart.
Adrian van Hooydonk, trekt liever pulled pork uit elkaar dan het merk BMW
Geen same sausage, different size menu bij BMW dus zoals vroeger of nu weer bij concurrent Mercedes. Met deze aanpak maakt van Hooydonk zijn oude leermeester vast blij. Maar of het merk echt niet uit elkaar getrokken wordt?
mashell zegt
Voor al die oogpijn had toch wel een een “sorry, sorry, I’m so sorry” op z’n plaats geweest.
Mjrjennekens zegt
Ik ben ook niet echt gecharmeerd van de huidige designs. Maar ik vind het veel erger dat de wegligging en het gevoel / de feedback die de auto je geeft tijdens het rijden tegenwoordig niet meer BMW-waardig is. Voorheen was dat echt een onderscheidend punt, tegenwoordig niet meer helaas.
5cilinder zegt
@Mjrjennekens: De laatste gen 3er en 5er zijn lichter en rijden beter dan de generatie ervoor.
stefan1207 zegt
Het klopt inderdaad dat de BMW’s van tegenwoordig meer mainstream worden qua rijgevoel, maar dat ze niet meer rijden als een BMW vind ik toch een onjuiste stelling. Ik wilde als opvolger van onze 2-serie coupé een hete hatch. De nieuwe 1-serie vond ik echt niet mooi, de Mercedes A35 AMG vond ik veel mooier. Een proefrit kon me echter niet overtuigen, erg afstandelijke auto. Vervolgens met zowat iedere hot hatch gereden die er te krijgen is. Om tot slot toch een 128ti te bestellen…
Mjrjennekens zegt
Ten opzichte van mijn huidige 330ci uit 2002 halen de huidige BMW’s het toch echt niet. Dus ik zit in een dilemma, toch maar weer een BMW of dit keer een ander merk.
tvklarenbosch zegt
FFS wees gewoon eerlijk en zeg dat je ontwerpt voor Amerika en China, omdat daar meer geld te verdienen is.
mout zegt
Heel misschien zit daar een stukje uitleg in voor de netvlies-bladderende even nummers en X-en. Maar dan zou het ook ruimte hebben moeten opleveren voor fraaie oneven nummers. Waarom dan bijvoorbeeld een 7 een grill moet hebben groter dan het achterraam?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Wat een verschrikkelijk marketinggelul zeg. In welke wereld leven die paarse broeken in godsnaam… “de elegant creators en de expressive performers” 🤮
dirkv zegt
@Username_ladiesman217:
Precies dat!! Goed omschreven man.
moveyourmind zegt
Vind de nieuwe modellen niet allemaal even mooi.
Maar toch denk ik dat BMW een goede weg ingeslagen is door met ietwat controversiële maar wel heel herkenbare ontwerpen te komen. Anno nu is design nog éën van de weinige dingen waarmee een autofabrikant zich kan onderscheiden, en dat wordt alleen maar meer naarmate de techniek die verschillende fabrikanten gebruiken naar elkaar toegroeit.
okdoei zegt
@moveyourmind: wat was er niet herkenbaar aan eerdere BMW ontwerpen?
garp zegt
@moveyourmind: niet helemaal mee eens. Ze kunnen zich ook nog bijzonder goed onderscheiden in het motorgeluid dat ze uit de speakers laten komen. ;-)
stijngp zegt
Het probleem is dat op je misschien korte termijn nog wel ‘succesjes’ boekt, maar op lange termijn het merk om zeep helpt en vervreemd van de grote schare aan fans. Donder op met dat suffe Design en Marketing wetenschappelijke gezwets. Ik ben al een paar jaar over op Tesla omdat het design van BMW een zooitje is het en juist de strakke lijnen van Tesla (en superieure techniek) me aanspreken. Ik hoop echt dat er nog een kentering komt maar vrees het ergste . Ga voor karakter en stop met kristallen controllers, chinese draken grilles, weglaten van de hofmeister kniks, ruiten bekleding in stoelen, sfeer led verlichting, en die tweeduizend niches die volledig overbodig zijn… vooral die Opel Zafira variant die wanstaltig is! Ga terug naar een goede basis. Simpel, duidelijk en sterk. Geen risotto-etende, zonnegroetende linksdraaiende yoghurt-etende designers meer. Weg met dat slappe zooitje! 😄
faalhaas zegt
Ach ja, als je echt niet van de verandering bent dan kan je nog altijd een extra lijntje in een nieuwe VW transporter beeldhouwen.
doublechevron65 zegt
-edit: dank u, er stonden idd wat slordige voutjes in, is inmiddels gefixt-
Johanneke zegt
Werd vanmiddag nog ingehaald door een nieuwe 5 serie. Wat een lelijke kont heeft die ook, vooral bij de uitlaten. 2 enorme gaten in de bumper met in die gaten dan uitlaten die het gat maar voor de helft opvullen. Het is allemaal zo overstyled. 20 jaar geleden was het prachtig subtiel, over de jaren heen hebben ze ieder designelement verder overdreven.
Maar serieus, we lachten 20 jaar geleden ricers uit met hun vele uitlaten, debiele spoilers, emblemen overal. En wat koop je nu OEM. Auto’s met kleine motoren en 2 soms zelfs 4 uitlaten, overal een AMG MSPORT SLINE R FR badge, spoilers zijn er ook te over. Het is echt cringy om te zien allemaal.
piebepost zegt
Ik heb soms wel eens het idee dat Volvo’s huidige taal de spirituele opvolger is van die van BMW rond 2000.
560pk zegt
Hij doet maar. Deze “elegant creator” gaat ergens anders shoppen als z’n huidige BMW’s aan vervanging toe zijn. (Ik ben zeer gecharmeerd van de Lexus LC: ook herkenbaar anders, maar blijkbaar kan dat in mijn ogen ook mooi zijn)
fanboy zegt
@560pk: Ja dat is begrijpelijk. Maar het grappige is dat Lexus ook grote grillen heeft en zich (denk ik) net als de nieuweste BMW designs meer richt op Noord-Amerika en Azie. Toch is de uitwerking heel anders.
En de LC is een fantastische wagen, vooral in de rode kleur terwijl ik daar meestal niet zo van hou.
mc96 zegt
Deze “elegant creator heeft inderdaad een 3 serie gekocht 😄. Ik moet zeggen dat ik de grille op de zeven serie eerst to much vond maar langzaam steeds meer begin te waarderen (op de non m-sport versies tenminste).
PunicaOase zegt
De 4-serie is erg lelijk, de volledig elektrische BMW’s ook, de 7 op het randje, maar de rest is toch best wel oké?!
560pk zegt
Ieder moet zelf de afweging maken, maar in mijn ogen zijn de (neus van de) 1 serie, de 2 “grand coupe” (sic), de 2 tourer (of hoe dat hok ook heet), de 4 serie, en alles met een X (ik geef de X5 het voordeel van de twijfel) niet om aan te zien. De nieuwe I’s die er aan komen, ook al niet. De neus van de 7 is zo, zo, net als de hele 8 (cabrio gaat net, maar zitten ook te veel vreemde plekken op). Slechts de 3 en de 5 kloppen grotendeels.. Al met al een heel magere oogst.
racerx zegt
Perfect verwoord, zo denk ik ook over het huidige BMW gamma…
str8six zegt
Deze expressive performer blijft trouw. Immer ein Bimmer.
peter911 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
smex zegt
Wat een onzin verhaal van Adrian, het kan wel zijn dat een auto design veranderd moet worden. Maar dat betekent niet dat je ineens een lelijk design moet maken.
Ilquadrifoglio zegt
Hier een les hoe het hoort, Adrian.
https://media2.autokopen.nl/afbeeldingen/maserati-quattroporte-2018-291047-1920.jpg
harrie zegt
Ja snap dat dan wij plebs begrijpen het gewoon niet.
racerx zegt
Ooit had ik 3 BMW’s thuis staan, nu nog maar 1 (en het is niet eens een auto…). Ik koop graag weer een BMW wanneer het design me weer aanspreekt, maar als ik nu zou moeten kiezen voor een Duitser kwam er een Mercedes.
ericc zegt
Als ik kon kiezen , ik bleef bij BMW. Na 3 BMW’s (3de nog steeds in bezit ) heb ik een Mercedes als 2′ auto. Nog nooit zoveel problemen gehad met deze wagen als mijn 3 BMW’s samen. En de service van de Merc-dealer? Ben nu bij een onafhankelijke Mercedes-garage want bij de officiele was vriendelijkheid en goede service ver zoek. Dat speelt ook een rol in mijn beslissing, niet enkel het design.
jje003 zegt
Chinezen dragen geen paarse broeken. Die willen gewoon een logo en heel typische designs zodat iedereen kan zien wat het is. Of het nu uitziet of niet, dat boeit daar voor geen meter.. Maar dat gelul eromheen slaat nergens op. Zeg gewoon waar het op staat! Ik vrees wel voor BMW dat deze nieuwe designlijn impact gaat hebben op de verkoop in Europa. Ik was aan vervanging toe, maar dat werd toch echt geen nieuwe BMW! Overgestapt op Mercedes, waar het interieur ook dik 6 jaar voor ligt op BMW.
jeremykou zegt
Daarom bewust een late 4GC LCI gekocht. In mijn ogen één van de mooiste en stijlvolste BMW ooit gemaakt.
ericc zegt
Hij heeft wel een punt wat betreft hun doelpubliek. Voorbeeld : Indien je wel power wil maar niet het agresieve design van de nieuwe M3/M4 dan ga je toch bij Alpina. Dit schrijf ik naar aanleiding van een interview met Dhr. Bovensiepen. (CEO Alpina-cars) uit het magazine GTO.
faithnomore zegt
Het is intussen zo dramatisch dat ik vrees voor het voortbestaan van bmw. Stel je voor, zoiets op je geweten hebben als designer. Kan er nu niemand die mens tegenhouden?
3246cm252kw zegt
De huidige 7 is de dikste die ze ooit hebben gemaakt. Echt weer een limo!
marcomanta zegt
Mooi, mijn gebeden zijn gehoord.
Martijn zegt
Je kan het mooi brengen, je merkt het wel aan de verkoopcijfers. Ik ga hiermee niet over straat in ieder geval.
Design_Driven zegt
“Misschien is Nederland niet het eerste land waar je aan denkt als het gaat om episch design”
Dutch design is anders wel erg bekend en bewonderd, Nederland is een absolute topper op design gebied, niet alleen in automotive maar ook product en de vele andere vormen van design.
Ik ben zelf een Nederlandse (auto)ontwerper en kom geregeld andere Nederlanders tegen. We zijn vaak succesvol omdat we direct zijn, niet bang om onze mening te geven en goed de dingen tot hun basis kunnen brengen. Design is vaak orde in de chaos brengen.
Ik vind de grip ook wat te veel van het goede, en natuurlijk is dit gewoon voor de Chinese klanten gemaakt. Maar ook om de hogere motorkap die nodig is voor pedestrian safety te “verhullen”.
ericd zegt
Van Hooydonk zit er al veeeeeelste lang. De BMWs kenmerken zich sinds jaar en dag door creatieve armoede. Adrian denkt dat als er maar veel ADHD toestanden zitten aan een nieuw design, mensen het wel zullen vreten. Laatst hoorde ik Jeremy Clarkson nog kritiek leveren op (nota bene) de vorige M4. Moet enorm frustrerend zijn voor de vele verschge designtalenten die werkloos rondlopen.
993carrera4s zegt
Wat is dan de doelgroep voor een 3cil 2 serie met M pakket?🙈