Adrian van Hooydonk ziet een kleine productierun van de BMW Touring Coupé helemaal zitten.
Het zal je niet ontgaan zijn dat ondergetekende nogal gegrepen is door de BMW Touring Coupé. Eindelijk weer een BMW waar je een beetje de fizz van krijgt, zoals James May dat zou omschrijven. Maar het moderne BMW zou het moderne BMW niet zijn als de droom niet weer meteen uiteen spat: het is slechts een one off. Althans, voor nu.
Na enkele dagen grootse hype is echter duidelijk dat mensen binnen BMW het wel degelijk zien zitten om de shooting brake daadwerkelijk te gaan maken. Daaronder ook onze landgenoot Adrian van Hooydonk. Deze beste man is al jarenlang hoofd design bij BMW en niet zelden hebben we daar zo onze aanmerkingen op gehad. Het zou echter mooi zijn als Adrian even zijn invloed gebruikt om een serie Touring Coupé’s werkelijkheid te laten worden. Tegen Motor1 wekt de liefhebber van het zachte potlood de indruk dat hij dat ook wel ziet zitten:
It is a one-off at the moment, right? And there’s no concrete plans to put it in production. But, we made the agreement before we set sail for Lake Como that, if there’s enough interest, we will take a look at it. That could be a very low-volume version, like 50 cars or so.
Adrian van Hooydonk, laat doorschemeren dat de Touring Coupé er echt gaat komen
Van Hooydonk suggereert dat de afspraak om verder te praten er al ligt. En BMW heeft met de Hommage 3.0 CSL inmiddels een precedent geschapen om een Villa D’Este concept om te zetten in een kleine productierun.
You know, so many years ago we showed the Hommage 3.0 CSL. A lot of people told me right there and then, ‘Build it, I want one’. And I think they would’ve put their money down right away. It took us a bit longer. That was 2015, and now we delivered the cars this year. 50 units with this, I don’t know…maybe we can do it a bit quicker.
Adrian van Hooydonk, houdt niet van wachten
Verder praten bij voldoende interesse zou bijvoorbeeld kunnen met Superstile in Turijn. Zij hebben de Touring Coupé in samenwerking met BMW gemaakt. Ze zouden ook een kleine productierun kunnen maken. Dat voor elkaar boksen op de normale productielijn in Graz, zou namelijk te onhandig zijn, aldus van Hooydonk. Hoewel Magna Steyr in het verleden ook de nodige speciale modellen heeft gebouwd voor diverse merken. De huidige Z4 roadster wordt daar gebouwd.
Adrian is echter wel gecharmeerd van Superstile, zo lijkt het. Eerder werkte BMW met het bedrijf samen voor de Garmisch. Naar verluidt heeft Adrian in november een sketch voor de Touring Coupé naar de designtoko gebracht. Na twee dagen kreeg hij het antwoord ‘dit kunnen we wel maken’. Voor een kleinserie productie is een dergelijke partner erg belangrijk, zo zegt de designer:
Typically, when you do a low volume, and we did that with the 3.0 CSL Hommage, you have to be smart about how you do it. You cannot cycle it through the factory. That’s impossible. They cannot deal with that low volume. So, you have to do it outside of your production structures, and you have to have several companies that help you with various pieces and then final assembly and quality control you do in-house. So that’s how we did it with the 3.0 CSL.
Adrian van Hooydonk, is trots op de 3.0 CSL
Tenslotte voegt Adrian er in niet mis te verstane woorden aan toe:
We have done this cycle once before. We now know how to do it.
Adrian van Hooydonk, channelt zijn innerlijke Montell Jordan
Waarvan akte. Dus nu nog maar een keer. Maar dan niet 50 auto’s, maar 500 of iets dergelijks. En niet voor zes ton ex, maar voor iets van twee. En dat ze dan toch op magische wijze een beetje afschrijven. Ik zie het vast zitten. MAAK DAN!!1!
Estate_of_mind zegt
Filmpje is niet heel spectaculair, maar wat een tof ding is dit zeg! Normale z4 vind ik echt helemaal niks, maar dit is echt briljant.
fransananas zegt
Doet me helemaal niks. Totaal verkeerde kleur ook. Ziet eruit als een productie auto dus maken zal niet heel lastig zijn
El-Loco zegt
Dit ding moet toch helemaal niet in een stop-direct-in-je-collectie-maar-rij-er-vooral-niet-mee-want-waarde oplage van 50 stuks voor een kwart miljoen, maar gewoon in serie. Al het andere verkoopt toch wel dus zou dit uiteindelijk wat tegenvallen is er marge zat om het op te vangen. Vaak ben je te bang!
Del Toro zegt
Hebben ze bij Alfa ook al eens geprobeerd met de Brera. Was niet echt een succes. En die zag er dan ook nog eens veel beter uit.
e36thuglife zegt
Haha een rijende schoen
flyerbunch zegt
Smaken verschillen.. Vraag me af wie hier nu eigenlijk op zat te wachten. Je ziet het wel vaker dat de fabrikant opeens met een concept komt waar enkelen racend enthousiast over zijn en op het moment van productie worden er 5 van verkocht.
stefano zegt
Geef mij de z3 m coupe maar. Ziet er nog steeds geweldig uit als je het mij vraagt…
Thieuke zegt
Ik moet even wennen aan die lange neus die wat buiten proporties lijkt zo op de foto’s. Maar zoals wel vaker met de designs van BMW went het snel en wordt het later erg mooi gevonden.
rollingstoned zegt
Als je aan een ontwerp moet wennen is het design gewoon niet goed.
Thieuke zegt
Ligt eraan hoe je er naar kijkt.
Als het design met de tijd went, was het design juist zijn tijd vooruit, of met voortschrijdend inzicht ontworpen. Dat is toch knap te noemen voor een ontwerper, naar mijn mening.
harrie zegt
De meeste ontwerpen van BMW groeien juist niet bij mij, en drogen gewoon erg slecht op.
Deze ben ik nog niet over uit, ziet er op zich wel cool uit maar die nieren hangen wel erg op half elf/gesmolten neus positie.
Thieuke zegt
Ja, dat kan natuurlijk, dat is voor iedereen anders en persoonlijk natuurlijk.
ontploffer zegt
Oef wat hoop ik dat deze in productie gaat! Wat een fantastisch, geweldig mooie auto 🥵😍 eindelijk weer een echte BMW!
connexie zegt
In het echie is het wel erg mooi. Ook de combinatie van kleuren, zowel exterieur als interieur. Maar als het bij 50 stuks blijft, hoef ik deze week niet te sparen. Dat worden dus garage queens. Best jammer.
Dutchdriftking zegt
Doen! En de velgen onder heel veel BMWs gaan leveren graag. Helemaal mijn ding.
alpacatje zegt
Ik ben fan! Fantastische vierwieler