Dit is de Murtaya, een kit car van Adrenaline Motorsports. Als donor is een Subaru Impreza (1993-2000) gebruikt, dit houdt in dat er standaard zo’n 150 pk vermogen aanwezig is, gelukkig is er een turbocharged versie met ruim 200 tot 280 pk. Maar voor de liefhebbers zijn er diverse tuningpakketjes waarmee 395 pk te halen is. Volgens Adrenaline Motorsport is dit potentieel een verhouding van 465 pk per 1000 kilo.
De Murtaya is namelijk een echte lichtgewicht, de auto weegt 850 of 925 kilo (afhankelijk van de specs). Van 0 naar 100 kost slechts iets meer dan 3 seconden!
De heren van True Concept Cars bieden sinds kort de Murtaya aan in Nederland, in hun assortiment is overigens ook de K1 Attack kit car te vinden. En mocht je bang zijn voor de vrouw des huizes, volgens de Nederlandse website is de Murtaya prima als boodschappenauto te gebruiken: Er is plaats genoeg voor meerdere tassen of koffers én de soft-top. Daarmee is de Murtaya uitermate geschikt als alledaagse auto voor ritjes naar het werk, boodschappen of een heerlijk weekendje weg!
Met dank aan Alfaxa voor de tip!
Klassiekerrally zegt
Erg gaaf! 4wd in zo’n auto lijkt me tamelijk uniek…
the real stig! zegt
goeie stats en ziet er nog niet slecht uit dus :)…
Citrofiel zegt
’t kan er mee door. Die achterkant is wel apart, de voorkant is te standaard. De specs laten de schaal toch naar goed slaan.
TomRS6 zegt
Hij kan me niet bekoren.
Het is een kitcar waar van je in 1 oogopslag ziet dat het een kitcar is.
De achterkant is net een treurend kijkende zeeleeuw met de 2 uitlaten als slagtanden.
lelijke kleurstelling btw.
De prestaties zijn overigens wel geweldig natuurlijk.
Pannekoek zegt
Ik vindt het een ingekorte Dodge Viper.. :S
Franqie zegt
Mooi dingetje hoor, net zoals die K1 Attack trouwens.
Als ’trackday-car’ zal die t best goed doen denk.
gerrit zegt
wat is er nou mis met een impreza???
niks, vandaar dat ze ook van die mooie kitjes hebben :D :D
Kevski-Style zegt
Auto zelf vind ik niet mooi. Geef me dan de K1 Attack maar. Voor het vermogen uit de impreza: Vind de bijna 400 PK ook nogal tegenvallen. Ik ken er een aantal in NL die met meer rondrijden in hun Impreza. En dat zijn gewoon hobbyisten….
Bol zegt
geweldig ding, zulke initiatieven moeten toegejuicht worden!! Hoe minder 13 in een dozijn auto’s hoe beter..
En wie zegt er dat de voorkant standaard is? Waar vind je em op lijken dan?
Die K1 Attack is trouwens baas boven baas
MiuRa zegt
k1 uber alles
Iwan zegt
Coole auto, maar ik snap de achterkant niet helemaal. Zo met die lampjes weggedrukt onder de spoiler heeft ie een wat ‘zielige’ blik, iets naar beneden en gewoon naast elkaar was volgens mij mooier geweest.
DeNNi$ - JDL zegt
lijkt een beetje op een callaway
Vincent#1 zegt
Nooit van gehoort maar toch wel erg gaaf.
Die murtaya vindt ik persoonlijk mooi maar niet super mooi. Die K1 is daarentegen Cool met een hoofdletter C.
911 zegt
prima voor boodschappen…….
Jaaah en dan thuis komen met een beurse reet, en je los getrilde aambeien zitten op je hoofd.
Maar een rondje circuit sla ik niet af hoor… :P
911 zegt
maar die K1 vind ik wel mooier.
Veeeel strijd lustiger
Lebastille zegt
De beide auto’s zijn best mooi en ook nog eens snel en licht. Echt gaaf dat dit soort auto’s nog gebouwd worden. Ze horen een beetje thuis in de lichtgewichtcategorie zoals een Lotus maar dan met meer vermogen. De prestaties liegen er ook niet om. Ik dacht trouwens dat het hoogste vermogen wat Subaru aanbied met de 2.0 L ook rond de 400 pk ligt? Dan is dit toch ook gewoon standaard wat ze halen… miss niet bijzonder maar het lijkt me zeker genoeg om bijvoorbeeld op een track te rijden.
JANUS zegt
Ik vind hem wel mooi hoor ! Specs liegen er ook niet om.
Overigens heb ik die K1 op Zandvoort zien staan tijdens de A1. Heel bruut !!
Rick dos zegt
Niemand hier die hem op een Lotus vind lijken?
Die K1 attack ziet er wel erg KOEL uit zeg!
Vincent#1 zegt
@ rick dos: zijn wel een paar overeenkomsten met de exige, getailleerde zijkant, ronde achterlichten.
Voor de rest is die vergelijking niet in mij opgekomen. Vond hem eerder wat Amerikaans ogen.
Kevski-Style zegt
@ lebastille: Hoogste is 280 als ik me niet vergis. gaat dan wel op de groep N rally uitvoering. WRX heeft 265 als ik me niet vergis, en is de normaal variant die bij elke subaru dealer zal staan….
Franqie zegt
Nog maar een foto voor de liefhebbers dan ;)
Lebastille zegt
@ Kevski Style; ik heb het even nagezocht en je hebt idd gelijk. Het hoogste vermogen wat ik kon vinden voor de Subaru was 280 pk. Ik was in de war met de Mitsubishi Lancer Evo waarvan wel versies bestaan met meer dan 400 pk, en dan niet getuned. De vraag is alleen hoe lang die blokken meegaan, er is wel een aardige hoge druk voor nodig om 400 pk uit een 2.0 L te halen.
Vincent#1 zegt
Even gegoogled en ik heb eindelijk een K1 attack met dak gevonden. ik was bang dat het het helemaal zou vepesten. Maar ik moet zeggen dat het helemaal in lijn met de rest is.
Hier een link met andere foto’s
http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=273271&f=30&h=0
shivan zegt
wannabe s2000?
Kevski-Style zegt
@ lebastille: Die 400pk blokken van de lancer zijn wel degelijk getuned. Door ralliart om precies zijn in Engeland. Staat ook volgens mij MQ bij de aanduiding. Ralliart is een beetje vergelijkbaar met AMG van mercedes. Ze zijn dus wel redelijk betrouwbaar. Maar het is geen auto die en miljoen km haald. Je moet uitgaan van ongeveer 300.000Km, maar waarschijnlijk eerder 200.000km waarnaar je een revisie krijgt….
Trevor zegt
@Kevski Style; waar haal jij je info vandaan?? Ralliart vergelijkbaar met AMG?? Ralliart is een TUNER van RALLYAUTO’s een klein op zichzelf staan bedrijf gespecialiseerd in tuning voor allerlei merken, AMG is de HUISTUNER van MERCEDES en doet uitsluitend MERCEDES(het is gewoon een onderdeel van Mercedes…) Ook de kilometerstanden; als je alleen snelweg rijdt met “normale snelheden” dan zal je die kilometerstanden wel halen maar ga je constant “sprintparcours” of er echt groep N meerijden dan betwijfel ik of je dit haalt.. (voor jouw info de meeste groep N auto’s worden na 1 seizoen gereviseerd, das pak m beet na 2500-5000 km…) Daarbij zeg je dat je “straat”subaru’s kent met meer vermogen?? Ik ken een enkeling die met een 2.0 rond de 320pk zit en 1 iemand met 360 pk.. De allernieuwste 2.5 STI modellen zitten idd op 400pk maar ook daarvoor zijn een hele hoop aanpassingen nodig… Iemand die roept dat ze 400pk uit de 2.0 halen daartegen zeg ik altijd; zet m maar naast mijn STI (de 2.0 uit 2005 met een pro-drive pakket, heb 320pk) en vervolgens komt er vrijwel niks in de buurt.. heb tot nog toe 2 x (1 x mitsubischi EVO VIII, 1 x Subaru STI 2.5 met ongeveer 380 pk) meegemaakt dat auto’s met name boven de 100 wegliepen… De 400 pk uit een 2.0 zijn volgens bij een beetje “overdreven”…. Niet alles geloven wat men zegt
w0o0dy zegt
415pk in een Impreza….http://www.type-25.com/index.asp#1
Van de oude Escort Cosworth zijn een heleboel voorbeelden van (ruim) meer dan 400pk uit een 2.0. Ik heb geen tijd om veel te zoeken na soebjes met 400pk uit 2 liter, maar het is zeker niet onmogelijk.
w0o0dy zegt
en de “oude” Impreza P1 bj 2000 power 407BHP 400m drag 11.97s @ 122MPH
http://www.aj-computing.co.uk/misc/quartermile/
Trevor zegt
@ woody, ik zei niet dat het onmogelijk is…maar wel om dit betaalbaar te doen en de boel nog heel te houden…(dus dat je er gewoon 20.000 km per jaar mee kan rijden). Een F-1 bmw motor uit 1983 met turbo haalde ook al tijdens kwalificaties uit een 1.5 bijna 1500pk.. en voor de race ongeveer 1100.. Het kan.. das wel duidelijk maar het moet ook nog heel blijven… Daarnaast heb je natuurlijk het kosten aspect. Als je een 2.0 Subaru naar 400 pk gaat tunen zul je de zuigers, nokkenassen, krukassen+lagers, andere Turbo + vliegwiel, compleet uitlaat systeem, versnellingsbak, enz, enz, moeten aanpassen wil het heel blijven… (of wel pak m beet 20-30.000 euro). Tja… dat heb ik er dus niet voor over voor dat beetje extra wat je vrijwel nooit op de Nederlanse wegen kwijt kan…(als je natuurlijk elke weekend naar de Nordschleife gaat wordt het een ander verhaal…) De pro-drive set kost 2500 euro en ik moet zeggen dat het dat nog wel waard is maar nog meer vermogen voor meel meer geld vind ik het persoonlijk niet waard….
w0o0dy zegt
Je kunt volgens mij ook een variabele boost op je Impreza gebruiken. Daarmee kun je voor normaal gebruik met minder boost rijden en de boel sparen en toch meer pk’s rijden als je dat nodig vind. Maar het klopt, een standaard 2 liter blok met 400pk zal niet heel lang meegaan. Toch zijn er ingrepen die minder kosten dan 20.000 euro die meer pk’s leveren en toch betrouwbaar zijn. Of je blij wordt van een grotere turbo of een twin-turbo pakket dat hangt van je smaak af…
Kevski-Style zegt
@ trevor: Ik heb het toch ook nooit over standaard gehad. Ik ken genoeg mensen die ermee sprinten. Ik kan de tijden van hun zo op timeslip opvragen net zoals de rollerbankuitdraaien, maar als ik me niet vergis zit 402 op ongeveer 11 a 12 seconden. Betrouwbaar zijn ze dan echt wel. Ze worden ook gewoon dagelijks gebruikt. Maar als je iets doet moet je het ook goed doen. Eerst een goede basis en dan verder. Dan blijft de boel ook heel. Die groep N blokken hebben een te kleine marge, en worden gewoon afgebeuld (weinig warm up, weinig cooling down). Subaru is met stock internals dan ook niet bepaald sterk te noemen.
Wat betreft die kosten: dat kan minstens 3 keer zo goedkoop. hangt er gewoon vanaf wat je zelf kan. Ik bouw zelf blokken op voor de race in mijn vrije tijd. Kost me materiaal en wat tijd. Duurste factor is nog altijd arbeidsloon. En die betaal ik dus niet. Ik rij zelf met een mini die als redline 9800RPM aantikt en meer dan het dubbele vermogen heeft van een normale mini. Alles is te doen, als je maar donders goed weet wat je doet.
Maarreh, sinds wanneer tuned ralliart ook anders dan mitsubishi dan? Ik ken alleen maar de works auto’s van hun van de rally en de GT wagens van Mitsubishi (3000GT). Buiten dat kan ik me voorstellen dat ze misschien hyundai doen, aangezien daar blokken inzitten van mitsubishi. Maar ik zal eens kijken of ik wat kan vinden over Ralliart op inet….
Kevski-Style zegt
@ Trevor: Net even gekeken, maar het is toch echt alleen maar mitsubishi. En zo te zien maken ze ook onderdeel uit van mitsubishi. Op hun producten blijft namelijk gewoon fabrieksgarantie van toepassen. Ik weet dus niet wat jij een huistuner noemt, maar voor mij is ralliart dat toch ook wel….
Trevor zegt
@kevski Ik zie idd ook dat Rallyart idd de “huistuner” is van Mitsuibishi.. Altijd gedacht dat ze ook andere japanse merken deden… Is dus eigenlijk een soort “pro-drive”. Tja wat betreft het “niet” standaard werk; daarin kan je idd zo ver gaan als je wilt.
Wat betreft MINI; Wat voor mini heb jij??(zo’n BMW of een “echte”??) Mocht je een echte hebben dan kun je mij misschien helpen met mijn hobbyauto. Ik heb namelijk een project dat MINI-MOKE heet. Ik heb hierin nu een 1300 cc cooper blok gehangen met tussen 75 en 80 pk, (niet veel misschien maar hij weegt ook nog geen 650 kg) ipv het standaard 1.0 40 pk blok… Uit dit cooper blokkie wil ik dus nog wat extra vermogen halen en ben op zoek naar de mogelijkheden… Misschien heb jij hierin dus tips??
japie zegt
ik heb dit al ruim een maand geleden doorgemaild?
Kevski-Style zegt
@ Trevor: lees dit nu pas. maar ik heb een classic. Wat betreft die 70 of 80 pk kom je denk ik ergbedrogen uit. Tenzij er al vrij veel aan het blokje gedaan is. de 1275 blokjes zijn als ze in perfecte staat zijn goed voor 50 tot 65 pk. Veel meer zet er echt niet in, tenzij je een behoorlijk zeldzaam Cooper S Blok hebt. Ik wil best de nr’s voor je controleren, maar dat verwacht ik niet. wat betreft de mogelijkheden om er wat mee te doen: Die zijn er absoluut. maar misschien is het in dat opzich handiger om even een mailtje te sturen, dan gaan we daar wel verder….
frank van gestel zegt
Jongens ……
als hij nu 400 ,300 of 200 pk heeft so wat…
je kan met een 200 pk even veel fun hebben als met 400 pk!!!!
ja ok effe snel recht toe recht aan een sprintje trekken
maar denk alles went zeker snelheid.
de mijne heeft maar 175 pk maar heeft wel de looks !!!!!
en dat is meer kikken als 400pk
een blauwe k1 attack hihi
Henk zegt
Ziet er erg dik uit!
En dan nog eens het feit dat een GOEDE kitcarbouwer alles met beter spul bouwt en afwerkt!(Knoeierds buiten beschouwing gelaten)
Ik wil zo’n ding wel eens zien sprinten tegen een dikke s2000 ofzo!!!
Impreza,tja wat moet je daar van zeggen?
Gewoon autootje met teveel taartscheppen erop,wel mooie techniek trouwens…
frank van gestel zegt
mijn vorige kit was een dax rush 4×4 cosworth dat is pas kikken met 650 kg en een tot 360 pk getunede cossy zeker als je even tussendoor een modena
gsxr 750(anno 96) kunt pakken trouwens dat heb ik ooit ook met een s2000 voorgehad met men dax even verduidelijken knappe wagen geweldige motor maar die honda ging effe af als een gieter…dat was niet daar van weg rijden maar van wegvliegen sorry missch.voor de honda freeks (ik heb in mijn attack wel een honda blok kiggen oeps…) oja even ter info men dax ging van 0-100
in 3.15 en dat is eeeeeccccht ni normaal… ciao hij is verkocht aan een persoon in spanje FRANK
frank van gestel zegt
hoi hier ben ik weer …heb enkele dagen geleden men k1 attack naar engeland gedaan voor de sva keuring via de jongens van adrenaline motorsports en heb even een test gedaan met de murtaya grave techniek en suuuper snel
echt een aanrader..
rider zegt
dit ziet er heel erg goed uit!
hendrik zegt
wat een bak, en nog een paar weken en ik mag er tegenaan kijken.
kennis van mij haalt hem dan op uit engeland, en zet hem thuis inelkaar..
(ikzelf ben altijd al gek geweest op lego en bouwkitten, dus dat wordt een erg interesant jaartje! )