De techniek staat voor niks.
Moderne auto’s worden steeds vaker uitgerust met allerlei soorten hulpmiddelen om de bestuurder te helpen bij het voorkomen van ongelukken. Een van die goodies is adaptieve cruise control die door middel van verkeersbordherkenning en kaartinformatie de snelheid automatisch aanpast aan wat toegestaan is. In vaktermen noemen we dit ook wel ACC met ISA, oftewel Adaptive Cruise Control met Intelligent Speed Adaptation. Onze oosterburen hebben er echter een leukere term voor verzonnen, namelijk Blitzerversicherung.
Want jawel, hoewel de boetes in Germanië lager zijn, worden ook onze buren geteisterd door struikrovers. En onnodig geld betalen terwijl je er niks voor terugkrijgt is nooit leuk, of het nou twee tientjes betreft of 200 Euro. In theorie zou ACC met ISA flitsboetes echter definitief een ding van het verleden kunnen maken, zeker als alle auto’s ermee uitgerust worden. En dat laatste zou zomaar kunnen, daar ‘Europa’ er al nadenkt de technologie verplicht te stellen in alle auto’s. We houden vast ons hart vast over hoe hoog de boetes in dat geval gaan zijn voor degenen onder ons die rebels vasthouden aan ‘échte auto’s’ uit de 80s en 90s.
Een andere voorwaarde om boetevrij door het verkeer te gaan met ACC plus ISA, is dat het systeem feilloos werkt. De Duitse ADAC nam de proef op de som en testte de systemen van vijf auto’s, te weten de Audi A4, BMW 7-serie, Mercedes S-Klasse, Volkswagen Arteon en Ford Galaxy. Het resultaat: in zo’n tien procent van de gevallen zijn de slimme auto’s nog steeds niet in staat situaties juist te lezen en de snelheid overeenkomstig aan te passen. Het devies van ADAC-honcho Herr Doktor Reinhard Kolke is dan ook om niet blind te vertrouwen op het systeem om boetes te vermijden. Dat voorspelt voorlopig weinig goeds voor volledig autonome auto’s…
Erik zegt
Bij 10% van de Duitse merken werkt het systeem niet goed. Zijn de Jappanners en Koreanen dan zo goed dat deze hier niet vermeld hoeven te worden?
lekkerlinksrijden zegt
@erik2907: is Ford Duits tegenwoordig?
Jochen zegt
@lekkerlinksrijden: nee, maar de Galaxy voorheen zeker wel (want Volkswagen). Nu is het Belgisch.
JanC zegt
@jochen: Belgisch? Ford Genk is alweer jaren gesloten
stationcar zegt
@jochen:
Ja die oer-Galaxy was een samenwerking, geen idee of dat eigenlijk een Ford of een VW/Seat was, maar de huidige Galaxy (met adaptieve cruise controle dus) heeft echt helemaal niks met VW te maken. Beetje gezocht, flap.
406_v6 zegt
@stationcar: de 1e Galaxy was idd een samenwerking met de sjoemelaars; de 2e generatie staat op het platform van de Volvo S80 en heeft dus ook niks (meer) met die sjoemelaars te maken.
Erik zegt
@lekkerlinksrijden: volgens de Duitsers wel omdat zij van mening zijn dat zij Ford hebben groot gemaakt in Europa. In de jaren 70-80 was er een aparte tak Ford Europa.
tymo zegt
@erik2907: ik denk dat de Britten eerder met die eer zouden mogen strijken ;)
406_v6 zegt
@lekkerlinksrijden: jazeker, Ford Duitsland bestaat al sinds 1925 als Aktien Gesellschaft. Duitsers beschouwen Duitse Fords als binnenlands product.
Erik zegt
@406_v6: dankje voor de aanvulling! Dat stukje kon ik niet vinden maar wist het wel na 12 jaar in de BRD getoond te hebben.
quincy zegt
@erik2907: Ik zit nu al 9 uur in spanning of je nog bekend gaat maken wat je in de BRD 12 jaar getoond hebt…
dirkv zegt
@lekkerlinksrijden: Ik ben van mening van wel maar als ik op wiki kijk… zeg jij het maar.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Ford-fabrieken
lekkerlinksrijden zegt
@dirkv: dat een fabrikant elders produceert zegt toch helemaal niets. Is Nike een Amerikaans bedrijf? Ja toch? En waar produceren ze? Ongeveer overal ter wereld en een beetje in de VS. Dat geldt dus voor Ford ook. Laat ik een ander voorbeeld nemen, de bmw’s die in Limburg worden gemaakt, maakt dat BMW een Nederlands bedrijf?
dirkv zegt
@lekkerlinksrijden: Je hebt in al je voorbeelden helemaal gelijk.
Echter de auto’s die ze maken en maakten zijn duidelijk onder te verdelen in Amerikaanse en Europesche auto’s. De Europesche auto’s zoals de Fiesta, Escort, Sierra, Scorpio en latere modellen zijn vanuit de Duitse school ontwikkeld en reden ook als Duitse auto’s. Soms geholpen door fijne techniek van Cosworth!
Maar strikt genomen is Ford zeker Amerikaans.
vondick zegt
Maar ik wil meestal bewust een stuk harder rijden dan dat bordje aanwijzen. Dan is dit systeem sowieso ruk.
hans75 zegt
@vondick: idd… ik zou ook een optie +30km/h willen hebben…. anders heb je er niets aan…. kun je net zo goed de trein nemen
hans75 zegt
@hans75: integratie met flitsmeister is wss een interessantere optie…
rynnus zegt
ACC vind ik zelf een van de beste opties waar je je auto mee uit kunt rusten. Heerlijke manier om kilometers te maken, in tegenstelling tot active lane keeping, wat echt nog een lange weg te gaan heeft.
Ik geloof dat BMW met de e38 7 serie als eerste met ACC op de proppen kwam. Toek nog volledig werkend op de radar, camera’s waren er nog niet. Laat staan ISA…
stationcar zegt
@rynnus:
Automatische Cruise Control?
stationcar zegt
@rynnus:
Of Automatic Climate Control?
rynnus zegt
@stationcar: Alternatieve Cowboy Cultfilm
siebren zegt
@rynnus: klopt. 1999 volgens mij
dennisdd zegt
@rynnus: Lane Assist werkt op m’n Golf 7 anders prima hoor. Ik heb het fulltime aan staan en 90 procent van de tijd op de snelweg ben ik alleen een beetje aan het meesturen. Ook op lage snelheid in file werkt het vrijwel altijd feilloos. In combinatie met ACC hoef je alleen maar af en toe te laten weten dat je wakker bent.
Alleen irritant dat we nu Nederland gewend zijn om dicht op elkaar te rijden waardoor ook op de kortste stand ACC alles behalve relaxt is door iedereen die hem ertussen propt.
rynnus zegt
@dennisdd: Nice! Het is alleen meer op de B wegen (ik kom vaker in Noorwegen), waar het niet te vertrouwen is. ACC is dan nog steeds ideaal.
stamp zegt
@dennisdd: je woont in ’t verkeerde deel van NL. Of je rijdt op de verkeerde weghelft.
pier zegt
@stamp: oneens, in de spits op de snelweg gooit iedereen hem er echt tussen. Ga je rechts rijden dan herkent het systeem auto’s links en moet je ook je gaspedaal aantikken om er voorbij te komen. Op B-wegen werkt het echter geweldig.
marinepower zegt
@stamp: hoogstwaarschijnlijk ook veel last van spookrijders…..
henkhupelschoten zegt
@rynnus: volgensmij was de Mercedes W220 de eerste.
rynnus zegt
@henkhupelschoten: Klopt. Heb ‘t even gecheckt. W220 in 1999 en de e38 (vroeg) in 2000.
Wéér een droom naar de gallemiezen…
bitd zegt
In NL werkt 100% niet, want Nederlands kunnen en kennen ze niet…
phaeton zegt
Worden matrix borden ook herkend?
Yzord zegt
@phaeton: Het zal allemaal wel straks met signalen in de ‘lucht’ gaan werken. Een frequentie geeft aan hoe hard je daar mag en de auto pikt dat op en stelt de snelheid bij.
En een goede struikrover staat precies daar waar het signaal begint net zolang totdat een rechter dat weer verbiedt, maar dan zijn er weer miljoenen de staatskas ingevlogen.
flutterby zegt
@yzord: ja, of het staat op de kaart… Zelfs mijn Clio met Windows geeft maximum snelheden aan.
stanny zegt
@phaeton: ja
KEV9 zegt
De boetes lager zijn??? vertel dat even tegen die twee in het groen die mij een boete van 1250 euro, graag direct betalen, gaven omdat ik iets te snel over een stukje reed waar je maar 120 bleek te mogen rijden.
daihatsucuore zegt
@soulmaster: Defineer “iets”.
KEV9 zegt
@daihatsucuore: 295
911targa zegt
@Soulmaster: waren dat wel agenten?
KEV9 zegt
@911targa: ja keurig legitimatie getoond en in de auto van de heren de beelden bekeken. keurig bonnetje gekregen.
noflexzone zegt
@Soulmaster: Ik heb 51 te snel gereden en ik moest maar €268,50 dokken? Die boetes vallen heel erg mee hoor.
rynnus zegt
@noflexzone: HA in Nederland betaal je 619 euro voor 48 te hard (don’t ask).
KEV9 zegt
@noflexzone: je mocht daar dus 120 (werkzaamheden) , nooit dat bord gezien en ook de werkzaamheden niet, en ik reed 295
911targa zegt
@Soulmaster: dat is ook wel f@@@ing veels te hard ?
KEV9 zegt
@911targa: en daarom ook die verder wel zeer vriendelijke 2 mannen in het groen met een mobiele pinautomaat.. Bitte hier zahlen sie hier… #kassa :(
ff40 zegt
Als alle criminaliteit/wetten nu ook eens zo goed zou worden gehandhaaft als die van het verkeer!!
Wat een blije mensen zouden we dan hebben
CasperH zegt
Ervaring in NL was nog heel wat beroerder dan die 10% met verkeersbordherkenning. Begrijpt uitzonderingsborden niet, werkt op basis van verouderde GPS-data, etc.
kobus1967 zegt
Tesla autopilot en een sinaasappel tussen het stuur, heerlijk ontspannen onderuit liggen.
ghost zegt
Ik vind ACC sowieso een ruk systeem. Bij mijn vorige auto werkte het o.b.v. tijd in seconden. Het minimale was 1 seconde. Dan rijd je in de trajectcontrole waar iedereen al niet de echte 100km/u rijdt en dat ding steeds maar afremmen omdat iedereen hutje mutje op elkaar rijdt en dat ding afstand wilt houden. Uiteindelijk rijd je effectief nog maar 80-90 waar je zou denken dat je gewoon lekker met het verkeer mee komt, maar dat is er dus niet bij.
Gezien het ook vaak nog een vrij prijzige optie is, bestel ik het nooit meer of zal ook nooit meer een auto kopen die het heeft. Gewone Cruise Control is meer dan prima.
siemi zegt
@ghost: toch doen. Die ontwikkeling is hard gegaan. En nieuw systeem werkt zoveel beter dan een iets oudere
ghost zegt
@siemi: ja vast, vorige auto was van 2016, zeker niet de oudste. Ik ben genezen, das wahr einmahl!
siemi zegt
Ik vind het systeem op mijn A4 briljant. Er zitten inderdaad wel eens foutjes in, maar dan heeft de bestuurder toch nog wat te doen. Ik rijd in Duitsland bijna compleet zonder te remmen of had te geven.
Wat wel apart is dat het systeem in Nederland niet werkt en in Duitsland en België wel.
xjs678qr zegt
De herkenning op een BMW werkt voor mij zeer goed in Duitsland. In België daarentegen met allerhande zoneborden, bebouwde kom en zones 30 die groeien als een olievlek etc… Soms toont de wagen 30kmh, coyote 50kmh en waze 70kmh. Dan kies ik het zekere voor onzekere en bol 100 ;-)
lekkerlinksrijden zegt
@xjs678qr: bij elkaar optellen
Gulli zegt
Ik vind het knap dat het in Duitsland 90% van de tijd wél werkt. Ik ben namelijk vandaag vanuit Rotterdam naar Wenen gereden en heb de ganse A3 af gereden. Ik denk dat ik ongeveer 32 baustellen ben tegengekomen en daar was ik soms zelfs kwijt hoe hard we nou waar mochten. En dan heb ik het nog niet eens over stukken snelweg waar je 100, nee nu weer 120, nee toch 100, oh maak daar maar 80 van totdat het weer onbeperkt is van. Wat een chaos is het geworden zeg in Duitsland.
mashell zegt
@gulli: zeer herkenbaar. Ik raad overigens aan om aanvallen van depressiviteit te voorkomen het aantal Baustellen niet te tellen.
Een Duitse collega vroeg me laatst hoe het toch kon dat we in Nederland wel strak wegdek hebben maar helemaal geen Baustellen?
Qua sport stelt Nederland niks meer voor maar de Nederlandse wegwerkers mogen wel vol trots oranje dragen, die zijn bij de wereldtop.
Gulli zegt
@mashell: yep, volgens mij werkt men hier volgens het principe “de weggebruikers zo min mogelijk en zo kort mogelijk dwars zitten”. Ik heb het idee dat ze dat in Duitsland andersom doen. Hier werkt men ‘s nachts, in het weekend en buiten de spits. En als er iets wordt afgezet staat er een heel leger wegwerkers klaar om de hele boel in een keer aan te pakken.
Natuurlijk gaat het in Nederland ook niet altijd goed, maar ze hebben hier een afslag bij Moordrecht compleet omgelegd en er een nieuwe N-weg aan gekoppeld. Toen ze klaar waren stond er op het projectbord trots: 7 maanden eerder klaar!
Chapeau heren.
ghost zegt
Gewoon 1 Europa, overal 130 en op de autobahn, waar het nog kan, volgas. Gezeik met die zones.
daniel1975 zegt
Misschien moeten de overheden ook beter en vaker de snelheid aangeven, hoe beter het werkt voor systeem en mens…
carstrom zegt
Adaptive Cruise Control werkt nu al ongelooflijk heerlijk in mijn wagen. Kan niet wachten wat de technologie over een paar jaar ons te bieden heeft.