De Duitse evenknie van de ANWB waarschuwt voor levensgevaarlijke deurgrepen. De ADAC wil geen verzonken deurgrepen meer.
Vorm gaat steeds vaker boven inhoud. Dat geldt niet alleen voor onze politici, maar ook voor een heleboel andere dingen in het leven. Zo vindt de ADAC, het Duitse broertje van de ANWB, bijvoorbeeld dat bij autofabrikanten de vorm teveel boven de veiligheid gaat. De ADAC neemt de verzonken deurgreep op de korrel.
Leuk natuurlijk dat verschillende automerken kiezen voor verzonken deurgrepen zoals hierboven bij de Polestar 4 en we zien ze ook bij Tesla. Maar ook gevestigde merken als Mercedes-Benz en BMW maken zich schuldig aan deze hippe gestroomlijnde deurgrepen. Niet meer doen zegt de ADAC, want levensgevaarlijk!
ADAC: verzonken deurgrepen levensgevaarlijk
Hoe zit dat nu? Want zo’n elegante deurgreep die naar je toe komt als je met de sleutel op zak naar je auto loopt is toch helemaal de bom? Ja! Bij gewoon gebruik wel. En als het niet kapot gaat natuurlijk.
Maar ADAC denkt aan de situaties waar je niet in wil terecht komen. Bij een ongeluk bijvoorbeeld of als je Tesla met verzonken deurgrepen in brand vliegt en jij zit er nog in. Toegesnelde hulpverleners kunnen dan niet snel en intuïtief de deuren opentrekken om je te redden. Zo’n verzonken deurgreep bemoeilijkt dat.
Per auto verschillend
Het vergt ook nog kennis voor de hulpverlener, want de ene verzonken deurgreep kun je handmatig uitklappen door op het voorste deel van de hendel te drukken, maar andere merken maken weer gebruik van elektromotoren. Bij brand of onderbroken stroom doen die niet veel meer en je redders in nood kunnen niet bij je komen om het vege lijf te redden.
Elektrische deuren
Het houdt overigens niet op bij die deurhendels. Sommige auto’s openen de deuren met een druk op de knop. Ook een elektrische verbinding dus. Die werkt na een crash, brand of onwelwording misschien ook wel niet naar behoren. Ook hier kampen de hulpverleners met moeilijkheden.
Enkele modellen van bijvoorbeeld Tesla, Nio en BMW hebben bijvoorbeeld dit soort systemen. Advies van de ADAC is om als bezitter van zo’n auto jezelf vertrouwd te maken met noodontgrendelingsopties die de fabrikant ook heeft voorzien. Die vind je in de handleiding.
Wellicht goed om voor je passagiers ook voor iedere rit meteen een veiligheidsdansje te doen om de veiligheidsprocedures goed uit te leggen. Misschien leuk om Siri of NOMI ook een stewardess optie te geven voor elke rit. Zou de ADAC voor zijn in ieder geval.
Een noodhamer dan maar? Altijd een goed idee, maar als je voor gelamineerd of isolatieglas hebt gekozen voor je auto is dat ook nog flink doorhameren om door die dubbele beglazing te komen. Kortom, kies niet voor vorm, maar voor veiligheid aldus de ADAC.
PrettyAwesome zegt
Ik heb ergens gelezen dat deze verzonken deurgrepen, bij een ongeval automatisch naar buiten gaan? Bij een advies van de ADAC, moet je wel even realiseren; een Duits advies, dus ook een advies die in onze Nederlandse ogen wellicht iets te ‘grundlich’ is. En heel eerlijk, hoe vaak kun je een Duitser, werkzaam in de automotive, betrappen op dat ze vorm belangrijk vinden dan functie ;-)
William zegt
In Amerika is Angela Chao zo verdronken. Ze reed achteruit een vijver in op haar landgoed. Een Model X heeft niet eens deurgrepen. Er kwam een omstander bij de auto maar die kon hem niet openen. Je moet weten op welk deel van de portierstrip je moet duwen. als dat al werkte.
https://www.independent.co.uk/news/world/americas/angela-chao-mcconnell-report-death-b2510728.html
In een Model S zijn al meerdere mensen levend verbrand omdat hulpverleners de deuren niet konden openen. Na de crash waren de portiergrepen niet uitgeklapt.
Onbegrijpelijk dat “legacy automakers” de blunders van Tesla maar blijven kopieren.
Svenska II zegt
Vroegahhhh… Saab hing bij de introductie van de 9-5 de auto aan een hijskraan met de handgrepen! Om zo te laten zien dat wat er ook gebeurt, wat voor kracht je er ook op zet, je krijgt de auto bij een ongeluk o.i.d. ALTIJD open…
Ghiacciato zegt
Tsja. Plastic deurgrepen smelten, stalen deurgrepen worden te heet om aan te raken, en verzonken lijkt ook niet heel handig. Laat staan semi-verborgen zoals de hier veelgeroemde maar bij het grote publiek onbekende Alfa 159, de Yaris (dacht ik) en blijkbaar de Tesla X.
Hoe gaan we dan wel voorkomen dat mensen uit auto’s gehaald kunnen worden in noodsituaties? Zorgen dat je een raam kan inslaan, zou dat misschien iets zijn?
RobTWo zegt
Plastic of staal maakt niet uit, tegen de tijd dat de handgrepen te heet worden, ben je zelf al wel geroosterd.
Allison Burgers zegt
Beste oplossing imho is wat BMW heeft op de iX1 etc. Wel verzonken, maar gewoon te openen. Zoals Audi’s van een tijdje terug.
https://cdn.dicklovett.co.uk/uploads/used_stock_image/1_1468280_e.jpg?v=1709736375
mashell zegt
Gelukkig is het openen van de portieren deel van de EuroNCAP rating. Ik zou me meer zorgen maken om de regenachtige maandagochtend wanneer je te laat bent voor je werk en die overgecompliceerde dingen het niet doen dan in een geval van een ongeval.
Johanneke zegt
Zo oud ben ik niet maar ben erg ouderwets met dit soort dingen. Doe maar gewoon normale deurgrepen. Zit ook geen motortje en software achter dat kapot kan.
Of de handrem, ik trek liever een pook aan dan dat ik een knopje indruk. Robuuster, simpeler.
rwdftw zegt
Dat verzonken zijn is alleen goed voor de stroomlijn. Als je op alles moet besparen om zoveel mogelijk range te halen, of een zo laag mogelijk verbruik in de WLTP test. Bij een Tesla gaat de ontgrendeling van de deuren elextrisch. Er is geen verbinding tussen de greep en de slotvanger. Daarbij komt dat bij heel veel auto’s de vergrendeling er vanzelf op gaat als je boven de 5 km/h komt. Dit tegen carjacking.
goodvibrations zegt
Ik vind de deurgrepen van de model 3 wel echt goed gevonden. Lekker mechanisch en toch ook gestroomlijnd..
Nitropidi zegt
Verzonken of geen verzonken deurgrepen: Bij de meeste auto’s gaat de deur automatisch op slot. Dus er zal in die gevallen die hier geschetst worden altijd een ruitje ingetikt moeten worden, ongeacht de deurgreep.