In januari werd bekend dat de Duitse ADAC zijn publiek had belazerd door bij een autoverkiezing het aantal stemmen van de ‘winnaar’, de VW Golf, te vertienvoudigen. Nu, bijna een maand later, stapt de voorzitter op.
Vooropgesteld, de actie lijkt een eigen initiatief geweest te zijn van de perschef Michael Ramstetter, die ook direct op non-actief werd gesteld, maar uiteindelijk is de grote baas eindverantwoordelijk voor wat er allemaal in zijn toko gebeurt. De roep om het aftreden van deze man, Peter Meyer, klonk dan ook direct vrij luid, maar hij besloot niet op te stappen. Ok, prima, maar houd dan voet bij stuk.
Vervolgens ging de beerput helemaal open, en kwam naar buiten dat onder andere de ADAC-traumaheli’s voor privédoeleinden zijn ingezet. Dan heb je het Duitse publiek nog meer over de zeik natuurlijk.
Wellicht daarom heeft Meyer nu, too little, too late, besloten op te stappen. In het uitgevaardigde persbericht wordt overigens slechts terloops gerept over het verkiezingsschandaal, en de slechte pers die er op volgde, en wordt besloten met:
Die in den letzten Tagen erfahrenen Angriffe und Diffamierungen seiner Person belasteten nicht nur den ADAC, sondern auch seine Familie.
Eigenlijk is het dus allemaal de schuld van die nare verontwaardigde mensen dat Meyer nu aftreedt. Je eigen publiek dat door jouw organisatie is bedot nog even een laatste keer in de bek spugen, je doet het goed.
mout zegt
Nuzijn vast de enige twee corrupte bestuurders weg.
Ja toch?
steiger zegt
@mout: Een perschef is geen bestuurder en Meyer wordt niet verdacht van corruptie. Maar verder echt een ijzersterke comment.
mout zegt
@steiger: Jij werkt onder / als een chef die niet bestuurt?
Het gebruiken van middelen van de organisatie (heli) voor eigen voordeel, of het manipuleren van de uitkomsten van een verkiezing, reken je niet tot corruptie?
steiger zegt
@mout: Dat klopt. Zoek eens op wat een bestuurder is, je mag voor deze keer wikipedia gebruiken. Kans in erg klein dat een hoofd persvoorlichting ook bestuurder is. En nee gedrag omtrent heli is frauduleus handelen, dat heeft niets met corruptie te maken. In de tekst staat al dat Meyer zelf niets met die verkiezingsfraude te maken had.
ropbp zegt
@steiger: Zit toch niet zo te zeiken man. Je snapt wat Mout bedoelt en zijn boodschap is helder èn heel grappig. Voor punt-en-komma-neukerij kun je terecht bij Autoweek. Daar zitten een aantal kampioenen op dat gebied.
steiger zegt
@ropbp: Toegegeven, het was een cynische reactie, maar ik vind enige nuance en kennis van zaken wel prettig. Ik heb wat moeite met mensen die elke twee zinnen, graaiers, bestuurders, corrupt, zakkenvullers, over onze rug, e.d. roepen. Daar hebben we dan weer geenstijl voor.
E34M5Touring zegt
Ik begrijp nog steeds niet wat die man er nou mee wint door die stemmen te manipuleren. Als het echt op eigen initiatief is gedaan, wat schiet ie er mee op?
potver7 zegt
@E34M5Touring: Dat ligt er maar helemaal aan hoeveel aandelen Volkswagen AG de man heeft, om maar een dwarsstraat te noemen. Iemand op zo’n positie doet zoiets niet voor nop, daar kun je gerust van uit gaan.
E34M5Touring zegt
@potver7: Ja dat bedoel ik dus. Zo’n man doet dat niet omdat ie de grootste Golf fan ter wereld is. Dat aandelen verhaal zou goed kunnen inderdaad. Maar dan zou ie er toch een wagonlading moeten hebben om er wat aan te kunnen verdienen. Zou me niks verbazen als VW er meer mee te maken heeft dan gezegd wordt, maar dat is puur speculatief van mijn kant.
nickelb zegt
@E34M5Touring: dit is puur de duitse trots. En daar stappen ze niet van af. Ik werk in duitsland en daar kom je het ook erg veel tegen, alle niet duitse autos zijn gewoon slecht. Betrouwbaarheid, uitrusting, prestaties zijn in duitsland allemaal beter.
FelixF zegt
@nickelb: Is toch ook gewoon zo? :P
saxoke zegt
@nickelb: uitrusting?
Er is misschien meer als optie te krijgen, maar als je een basismodel duitse auto koopt, heb je ook echt een basis model. Veel kaler vind je ze niet!
ropbp zegt
@E34M5Touring: Waarschijnlijk wordt de ADAC gesponsord door VAAG om hoger in de betrouwbaarheidsstatistieken uit te komen. Dan is het ook wel leuk als de Golf in deze pol iets hoger zou uitkomen. Vergelijk het een beetje met Autoweek. Als er een VAAG-model is dat een nieuw ventieldopje heeft gekregen, dan wordt dat meteen als BREAKING NEWS op de voorpagina vermeld :-))
Volvo_440_turbo zegt
Een vriend van me die werkt als monteur bij een VAG dealer in de buurt.
Die vertelde me dat bijna geen enkele Golf 7 die buitenrijdt normaal rijdt, veel problemen mee volgens hem, zelfs een klant die zijn injector na een tiental kilometer defect was.
Ik geloof hem wel want mijn Skoda met Golf technologie heeft ook zijn part problemen al gehad…
rufctr01 zegt
@Volvo_440_turbo: mijn complimenten! Je bent een van de weinige VAG rijders die eerlijk zegt dat de VAG auto’s niet feilloos zijn hoewel dit wel vaak wordt beweerd door de klanten en autobladen. Als een Frans, Engels of Italiaans merk een probleem heeft is het gelijk kut. Heeft een Duits merk problemen dan hoort het erbij…
Volvo_440_turbo zegt
@rufctr01:
Octavia 1.9TDI van mijn broer -100000km, versnellingsbakproblemen, hoog olieverbruik, GPS problemen, airco stuk, blok moest er uit
Octavia 1.2TSI van een vriend, na enkele weken begonnen alle dashboardlampjes te branden, auto verbruikt abnormaal veel
Octavia 1.6TDI van mijn monteur, -100000km, koppeling die van in het begin raar doet, en zijn motor die zwaar schokt in lage toeren
Mijn eerste Octavia 1.6TDI, na een 30-tal km na een elektronicaprobleem onherstelbaar defect
Mijn Octavia 2.0 TDI, gasklepproblemen van in het begin, nog altijd niet opgelost, GPS problemen, tweeter kapot van de dure stereo, van de week begon hij te schokken, na het uitlezen waarschijnlijk een sensor van de tubo kapot, auto heeft nog maar een 60000km
Een octavia deelt zijn onderdelen met de Golf en is statistisch gezien betrouwbaarder dan een Golf, dan wil ik echt geen Golf hoor…
Een andere vriend van mij is moet ik toegeven, wel content van zijn octavia 1.9TDI, nog nooit problemen gehad.
fapfap zegt
@Volvo_440_turbo: Wow, problemen zelfs al bij -100000km!!!
Maar serieus, zoveel problemen met Skoda’s in jouw omgeving, en nog altijd rijd je een? Zelfs na de eerste die al na 30 km een onherstelbaar defect heeft? Die had ik direct bij de Skodadealer weer naar binnen gereden!
terazino zegt
Met het verhogen van die uitslag is het resultaat in ieder geval niet beinvloed, dat is nog niets. Het blijft natuurlijk een waardeloze streek. Overigens vind ik het inzetten van een trauma heli voor prive doeleinden reden voor ontslag op staande voet. Dat kun je simpelweg niet maken.
mashell zegt
@terazino: het is wel wat genuanceerd. De ADAC dame die haar kind met het ziekenvliegtuig (dat leeg naar Egypte vloog) liet meevliegen is ook op staande voet ontslagen. De trauma helicopters werden bij niet-ingezet-zijn op een terugvlucht gebruikt om een tussenstop bij de baas zijn huis te maken. Er is echt geen patiënt minder om vervoerd. Maar Meyer is terecht opgestapt (weliswaar wat laat) hoewel het gedrag verdedigbaar was, gold dat niet voor de imago schade die de ADAC hiermee heeft opgelopen. Dat de ADAC de laatste tijd wel extreem onder de loep gelegd is moeten we ook niet ontkennen.
notsobig zegt
Tja als je de verkiezingen niet eens meer mag beïnvloeden, waarom dan nog blijven? Wat een onzin… Zal hij wel gedacht hebben…