Wanneer kun je spreken van zo weinig pk dat het onveilig wordt? ADAC legt uit.
Het gemiddelde gewicht van een auto is toegenomen in recente jaren. Niet alleen omdat er steeds meer hybrides en EV’s zijn, ook omdat auto’s gegroeid zijn en meer hardware aan boord hebben. Niet vreemd dus dat er ook een soort pk-rel gaande is in elk segment, want als het aantal pk’s niet toeneemt, worden auto’s te zwaar voor hun motor.
Onderzoek
De Duitse ANWB die we allemaal kennen als ADAC vond het voldoende voor een onderzoekje. Vanaf wanneer is een auto zo traag dat ‘ie onveilig is? Anders gezegd: hoe veel pk heeft een auto nodig om zijn obesitas te bestrijden?
Het hele onderzoek omvat natuurlijk alle metingen en theorieën, maar in het kort: ADAC onderzocht sprinttijden op basis van een hele praktische opgave. Namelijk het kunnen invoegen op een snelweg. Daarvoor heeft de ADAC gekeken naar de gemiddelde lengte van een invoegstrook, zo’n 250 meter, en de acceleratie die een auto heeft van 60 naar 100 km/u. 0 naar 100 heb je te weinig aan omdat sommige auto’s omwille van het niet molesteren van de koppeling langzamer optrekken vanuit stilstand en sneller accelereren als je al op gang bent.
Ratio
Door te toveren met cijfers is daar het antwoord uit gekomen wat liefhebbers van concrete zaken verafschuwen: het hangt er vanaf. Vooral de pk-gewichtsverhouding is heilig. Volgens de ADAC is de auto capabel genoeg voor een 60 naar 100 sprint als de verhouding tussen pk en gewicht niet meer is dan 12,5. Dat wil zeggen: als je het gewicht deelt door de pk’s en het getal wat overblijft is hoger dan 12,5, dan is de auto te zwaar voor zijn vermogen. Onderstaande grafiek geeft het weer:
Toppers
Aan de hand daarvan kun je natuurlijk makkelijk berekenen of een auto zijn gewicht aankan. Pak je aantal pk, vermenigvuldig deze met 12,5 en je krijgt het gewicht waar je auto onder moet zitten. De ADAC heeft echter ook een lijstje van auto’s waar de 60 tot 100 sprint naar de praktijk is gebracht en daarbij is er een lijstje toppers en floppers uitgekomen. Het lijstje toppers lijkt redelijk evident.
Benzine | Diesel | Plug-in Hybride | Elektrisch |
---|---|---|---|
Porsche 911 Carrera S PDK (1,96 s) | BMW 840d Gran Coupé xDrive (2,75 s) | Polestar 1 (2,59 s) | Tesla Model S P90D (1,64 s) |
BMW M5 xDrive (2 s) | Audi SQ7 TDI (2,85 s) | Porsche Panamera e-Hybrid (2,60 s) | Porsche Taycan GTS (1,98 s) |
Audi TT RS (2,22 s) | BMW 840d Coupé xDrive (2,91 s) | BMW i8 Roadster (2,75 s) | Mercedes EQS 580 (2,03 s) |
Floppers
Goed, dat je met een Tesla Model S of Audi SQ7 snel kan sprinten, dat lijkt ons niet echt verrassend. Leuker is het lijstje auto’s waar je mee moet uitkijken. De ADAC noemt een 60-100 sprinttijd van ergens tussen de 5,5 en 8 seconden een goede leidraad. Met die info in je achterhoofd, hier het lijstje floppers.
Benzine | Diesel | Plug-in Hybride | Elektrisch |
---|---|---|---|
Fiat Panda Cross Hybrid (10,68 s) | Renault Scenic dCi 110 (7,97 s) | Renault Mégane Grandtour E-Tech Hybrid 160 (5,93 s) | Citroën ë-Spacetourer 75 kWh (5,50 s) |
Hyundai i10 1.0 (11,09 s) | Dacia Dokker dCi 95 (8,08 s) | Hyundai IONIQ Plug-in (6,23 s) | Renault ZOE R90 41 kWh (8,64 s) |
VW eco up! (12,89 s) | VW Multivan 2.0 TDI (8,81 s) | Toyota Prius plug-in (7,65 s) | Dacia Spring 45 (14,86 s) |
Ook wel wat auto’s die je hier verwacht, al zijn lang niet alle floppers ook echt gevaarlijk volgens de ADAC-sprinttijd van 5,5 tot 8 seconden. De grootste flopper in alle categorieën is de Dacia Spring, die met zijn 45 pk op 912 kg toch wel echt heel traag is. De Volkswagen eco up! is niet heel veel beter, maar die is inmiddels (in Nederland) niet meer leverbaar. Plug-in hybrides lijken veilig, want zelfs de traagste, de Prius plug-in, zit precies in het tijdsvak. Al scheelt het niet veel.
Kortom: heb jij één van de auto’s die niet eens 8 seconden van 60 naar 100 haalt? Goed anticiperen bij het invoegen.
DeWitteCondor zegt
Interessant. 118kw op 2 ton houdt mijns inziens ook niet over. Ik heb 230 kw op iets meer dan 2 ton en minder zou het wmb echt niet moeten zijn.
golf1985 zegt
Kom ik er goed vanaf met een cijfer van 7,06! Weinig gewicht scheelt veel🙃
RobTWo zegt
Dus mijn Volvo, model zeecontainer, kan met een kg per pk verhouding van 6,18 veilig de weg op.
degrotemuis zegt
Met een range van 1,4 tot 11,3 voor de voertuigen hier kan alles gelukkig veilig invoegen op de Autobahn.
Grappig dat een basis Peugeot 406 2.0 hdi tegenwoordig met maar 90 paardjes niet meer veilig zou zijn om vlot in te voegen, die was toen die uitkwam toch een stuk vlotter met optrekken dan zijn voorganger. Die Bugatti 57SC Atlantic op de achtergrond voldoet vast ook niet aan de 60-100 tijd?
rwdftw zegt
Die Bugatti weegt net zoveel als een nieuwe Fiat 500 en heeft een 3.3 liter supercharged 8 cilinder. Dat ding schopt er 210PK uit en met een 4-bak hoef je ook niet zoveel te poken. Met een topsnelheid van 200 km/h (in 1938!) lijkt mij dat deze Bug die test wel doorkomt.
gilettelubbers zegt
“Plug-in hybrides lijken veilig”. Maar is dit louter gemeten met volle accu, of ook op momenten dat alleen de verbrandingsmotor het moest doen?
Joost zegt
1830 kg rijklaar op 272 pk. Dikke prima!
Tegen mijn vriendin altijd gezegd, koop geen gebakje want je wil wat power hebben om je “vrij” te kunnen rijden. Geen Atos, up of wat dan ook.
Leuk dat ze er bij Adac echt onderzoek naar hebben gedaan
heckblende zegt
Zeg je nou tegen je vriendin dat ze te dik is om nog veilig op te kunnen trekken? En daarom geen gebakje mag eten als jullie nog de snelweg op moeten?
Wow.
Dutchdriftking zegt
Leuk weetje, het aantal kg per pk is de theoretische 0-100 tijd.
tortuga zegt
Heb 1ton over tot hij te zwaar is. 2 wieler is toch iets handig
rollingstoned zegt
Uit ander Duits onderzoek:
“Elektrische auto’s veroorzaken 50 procent meer ongevallen en dit is de reden
“Hoe krachtiger het voertuig, des te vaker de bestuurders schade toebrengen aan hun eigen voertuig of die van iemand anders”, zo vat Michael Pfäffli, hoofd ongevallenonderzoek en -preventie bij AXA het samen. De ongevalsdeskundige vermoedt dat de belangrijkste reden bij elektrische auto’s hun acceleratievermogen is. Vooral het enorme koppel dat direct voorhanden is wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt, levert herhaaldelijk gevaarlijke situaties op. ,,Er kan een ongewenste acceleratie optreden, die de bestuurder niet meer onder controle heeft”, aldus Pfäffli.”
https://www.ad.nl/auto/elektrische-autos-veroorzaken-50-procent-meer-ongevallen-en-dit-is-de-reden~a4330113/
Johanneke zegt
Oooh zit op 140pk op 1315 kilo, dus 9.4pk per kilo, das nog goed. Overigens zijn wel veel mensen bang om over de 5000 toeren te gaan, want dan maakt de motor zoveel lawaai, terwijl daar niks mis mee is zolang de olie warm is. Vaak zat trek ik hem in zijn 3 naar de gewenste snelheid, en dan zet ik hem in zijn 6, koppeling inhouden tot de toeren gezakt zijn tot waar ie moet zijn in zijn 6, koppeling loslaten. Gaat heel soepeltjes dan.
O plaat zegt
Mijn VW bus heeft 1800kg en 55pk ik rij er elk jaar naar Italië met de VW en heb al roadtrips naar Portugal, Denemarken Roemenië en Griekenland gemaakt. Alles boven de 70pk is luxe, ongeacht het gewicht.
En ja ik kan ook snelheid appreciëren. Ik heb een oldtimer met een V8 (uit de 60s) en de daily heeft 270 pk. Rijplezier staat los van de pk’s.
rwdftw zegt
Ik zit ook goed met mijn 85er Porsche 944. Motor compleet gereviseerd met een gezonde 170PK op de rollenbank. 1190 kilo op kenteken.
kadett83 zegt
Je kan rijden of niet, 70pk op 945kg en nog nooit gehad dat ik niet kon invoegen omdat ik geen snelheid kan maken. Enige wat ik niet kan is de auto in een ‘gaatje’ gooien om een vrachtwagen in te halen, wat vaak al te krap is en je achterligger bijna forceerd om gas terug te nemen. Maar kennelijk is dat het nieuwe normaal en heb je 200+pk nodig.
William zegt
“Konditionssicherheit” noemen ze dat met een mooi woord bij onze Oosterburen.
JelmerS zegt
doe de test nog eens met het oversteken of nog erger oversteken en daarna bocht links invoegen op een kruispunt van een 80 weg. Anticiperen en ruimte voor uitwijken is dan veel minder. Elke keer weer billen knijpen als je zo’n goedkoop leengebakje van de garage meekrijgt (Opel agila 1.0)
verdebosco zegt
Erg veel focus op de pk’s in dit onderzoek. Een hoog koppel bij een laag toerental met brede koppelkromme dragen net zo goed bij aan de veiligheid. Dat wist Saab in de jaren 80 al met haar turbomotoren.