Ihr Revier ist die Autobahn. Ihr Tempo ist mörderisch. Ihre Gegner: Autoschieber, Mörder und Erpresser. Einsatz rund um die Uhr für die Männer von Cobra 11. Unsere Sicherheit ist ihr Job.
In principe hebben we het maar mooi. We leven naast een van de grootste automobiele walhalla’s. Voor de meeste mensen is het een ongeveer een uurtje rijden en je bent op snelwegen waar je zo hard mag rijden als je wilt. Ondanks dat velen zeggen “bijna nergens mag je nog doorrijden”, laten de cijfers wat anders zien. Zo’n 70 procent is vrij, 20 procent is wel voorzien van een maximumsnelheid. De rest is variabel (naar gelang de omstandigheden).
Het debat over de maximumsnelheid is al langer een dingetje in Duitsland. Vanuit het klimaat oogpunt en veiligheid, wordt de discussie telkens heftiger. Aan de andere kant zien veel Duitsers het als een serieuze beperking van hun vrijheid.
Het ziet er toch naar uit dat de discussie door zal blijven gaan. De ADAC heet namelijk laten weten dat het niet meer tegen een invoering van de maximumsnelheid is. In Duitsland en ook bij de ADAC is men zeer verdeeld over dit onderwerp. In principe zijn de mensen voor een schoner milieu en voor een veiliger wegennet, maar er zijn geen wetenschappelijke bewijzen voorhanden die aantonen dat het in dit specifieke geval ook zo is. De ADAC wil daar dan wel bevestiging van hebben.
De Duitse Politie is inmiddels ook voor een snelheidslimiet. Vanuit hun oogpunt zou dat leiden tot minder ernstige ongevallen. Minder snelheid verschillen zijn te prefereren, want een zogenaamde homogene snelheidstroon aan verkeer is een stuk veiliger. Althans, dat is de aanname. Grootschalig wetenschappelijk onderzoek moet uitwijzen of dit ook daadwerkelijk het geval is.
Via: Heise Autos
gebruikersnaam3 zegt
En zo winnen de milieu-gekkies steeds verder aan terrein en wij staan er bij en kijken er naar…
noodlesoup zegt
@gebruikersnaam3: Volgens mij gaat het in dit stuk vaker over veiligheid dan over het milieu..
pa045 zegt
@noodlesoup: maar het benoemen van milieu-gekkies levert hier meer plusjes op..
Robert zegt
@pa045: +1 voor jou ?
Ot92 zegt
Is Duitsland niet het land met de minste ongelukken in Europa?
Dat ze een maximumsnelheid willen invoeren vanwege het verminderen van ernstige ongevallen snap ik ergens wel, maar dan krijg je weer het effect wat we hier in Nederland hebben. Vanwege het feit dat je zo hard als je wilt mag, letten mensen juist veel beter op en gooien ze de auto niet zomaar even de linkerbaan op. (tuurlijk komt dat af en toe wel voor in praktijk)
bogey zegt
@ot92: Dat zijn die met die gele platen…
barendbotje zegt
@bogey: Jullie weten ook waar NL voor staat op t kentekenbord volgens de Duitsers? Nur Links..
Ot92 zegt
@barendbotje: Aha… dat verklaard al die duimpjes van de Duitsers als ik iedere keer vlot naar rechts ga waar het kan.
barendbotje zegt
@ot92: Ja je leert toch dat Duitsers Nederlanders niet zo aardig vinden als je er werkt ?
toniominestrone zegt
@barendbotje: Tjonge man, die heeft wel een hele lange baard.
Erik zegt
@barendbotje:
Daarom zeggen de Duiters uit de BRD:
Besser Rechts Daneben
z3cabby zegt
@erik2907: Misschien is dat ook de reden dat in Duitsland het kopje rondvaart “Wat krijg je als je drie keer gezakt bent voor je rijbewijs? Dan krijg je geld kentekenplaten…”
crashingduke zegt
@bogey: Mijn ervaring is, dat Duitsers ook links kleven en zonder te kijken en reden naar links gaan. Die keurige Duitser, die in zijn Opel Rekord op de rechter baan blijft, is al lang uitgestorven.
karhengst zegt
@crashingduke: Links niet per sé, maar volgens mij zijn ze collectief bang om voor AFD’er uitgemaakt te worden wanneer er op de meest rechtse strook wordt gereden.
hotze zegt
@crashingduke: In Nederland is ’t een drama met Duitsers op de weg. Angsthazen zijn ’t; zij blijven hier juist links hangen, langzaam rijdend, (te) veel afstand houdend etc. Laat ze wat dat betreft maar in de Heimat.
Gulli zegt
@crashingduke: Jep, ik had altijd een hele hoge pet op van Duitse chauffeurs maar na enkele tienduizenden kilometers door het land is die pet net zo laag als die voor ons Hollanders. Je zou bijna zeggen ‘vroegah was alles betah’ maar dat doe ik niet ?
antielectrischeautos zegt
Al dat gejank om veiligheid en millieu, als mensen (lees de vakantiegangers uit nederland) gewoon zouden opletten als ze gaan inhalen dan zou het probleem al veeeeeeel minder zijn, elke keer is het weer dat ik moet remmen voor een gele plaat in duitsland omdat ze hem gewoon opzij flikkeren, ik zou ze het liefst kneiter hard vd weg rammen, maja dan heb ik zelf ook schade, is zo zonde van mn auto
okdoei zegt
@antielectrischeautos: van die rubberen vierkante banden rond je auto monteren.
timowouters zegt
@antielectrischeautos: en de prijs voor drogreden gaat naaaaar: antielectrischeautos (inclusief spelfout die sinds 1995 niet meer wordt gebruik)
stalensnuitje zegt
@antielectrischeautos: zo, Calimero ook weer uit z’n ei gekropen? Man man man…
VeniVidiVici zegt
Mag toch hopen dat dat wetenschappelijk onderzoek stukken beter uitgevoerd wordt t.o.v. dat super wetenschappelijk onderzoek hier in NL van die idiote 100km/h voor stikstofreductie.
willeme zegt
@venividivici: Wat is er dan inhoudelijk mis met dat onderzoek? Op welke punten zijn ze daadwerkelijk verkeerd geïnformeerd? Of worden er verkeerde conclusies getrokken?
(niet bijdehand bedoeld, ik ben oprecht benieuwd waar de angel precies zit)
VeniVidiVici zegt
@willeme: A, Heb jij ooit dat onderzoeksrapport gezien/gelezen? Ik niet. B, Hoe is die 0,06% reductie gemeten (gewoon 0 dus). Ik denk dat er met die invoer van E10 benzine (verkoopstijging van iets duurdere E5 98) en 100km/h (lekker veel meer boetes) daarmee een addertje onder het gras zit. En C, bijen hebben geen handjes ;-)
willeme zegt
@venividivici: Nee, maar vandaar mijn vraag. Wat is er mis met het onderzoek? Dat de uitslag niet leuk is, is evident. Maar waar is het onderzoek an sich verkeerd? Iets in diskrediet brengen mag uiteraard, maar wat is er feitelijk fout aan het onderzoek? De methodologie? De toegepaste technieken? Interpretatie? Gebruik van verkeerde data?
barendbotje zegt
@willeme: Kan je anders t onderzoek mij mailen? Dan kan ik t voor je nakijken, maar dat geven ze niet vrij omdat ze bang zijn dat uitkomt dat t nergens op slaat ?
antielectrischeautos zegt
@barendbotje: precies dit dus… het zal van geen kant kloppen dus word het niet uitgegeven, als ze niks te verbergen hadden werd het gewoon vrij gegeven
berlinetta zegt
@willeme: Ik vraag me wel af of ze in het onderzoek hebben meegenomen dat lang niet iedereen zich aan die snelheidslimiet gaat houden. Ik heb namelijk gelezen dat verkeerspsychologen verwachten dat er maar weinig mensen zijn die ook daadwerkelijk 100 gaan rijden.
willeme zegt
@berlinetta: Dat zou inderdaad ook nog eens kunnen. Lijkt mij toch wel iets om mee te nemen.
Sowieso vind ik die 100 km/u een vreemde beslissing. Want het geld alleen overdag en in de spits. Dan is het vaak al best lastig om harder dan 100 te halen. S’avonds mag je 159 km/u op de meeste stukken (voordat het naar de officieer gaat ;-)).
padoempats zegt
@berlinetta: ja, en dat nu al een heel kleine groep werkelijk 130 rijdt
VeniVidiVici zegt
@willeme: Ik zei al. Ik ken het rapport niet, maar gezien een reductie van 0,06% is voor mij reden om het hele plan als grote waardeloze flauwekul te bestempelen! En vertrouwen in die milieugroepwetenschappers die zulke rapporten creëren heb ik al helemaal niet.
willeme zegt
@venividivici: Dus ze hebben waarschijnlijk gewoon gelijk ;-).
VeniVidiVici zegt
@willeme: Onmogelijk, want dat heb ik altijd :-)
jcjc zegt
@willeme: is het niet zo dat er in dat onderzoek vanuit is gegaan dat men nu allemaal 120/130 rijdt en dat we straks allemaal 100 rijden? In dat geval zou het onderzoek ruk zijn. Flitsmeister heeft immers data van immens veel weggebruikers dat het niet zo zwart-wit is. In de praktijk rijdt men nu (gemiddeld) absoluut geen 120/130. Dat wil zeggen dat de stikstofreductie (veel) lager uitvalt dan politiek Nederland ons wil doen voorkomen.
antielectrischeautos zegt
@jcjc: over een jaar zullen ze weer roepen van een stikstof crisis etc die ze wederom zelf gecreeerd hebben, net als die ze hiermee “opgelost” hebben….
stalensnuitje zegt
@jcjc: maar als je dan eerlijk door redeneert: dan is het effect van de hoeveelheid opgelopen vertraging voor veel mensen dus ook helemaal niet zo’n groot probleem als het lijkt. Ik rijd buiten de BBK meestal Vmax 10 en mijn woon-werkverkeer gaat straks van 29 naar 31 minuten. Woehoe!
Dizono zegt
Als er maar scheurgras in de berm staat!
rhellema zegt
@Dizono: maar moet de berm dan wel winterklaar gemaakt worden?
bennyblisto zegt
@Dizono: normaal zou je daar natuurlijk neutronenkorrels op kunnen gooien, maar daar zit tegenwoordig te veel stikstof in..
Dutchdriftking zegt
Het begin van het einde……
xjs678qr zegt
Het hangt er natuurlijk van af wat de limiet wordt… Met 160 of zo kan ik wel leven.
ericc zegt
@xjs678qr: enkele jaren geleden wou Merkel het houden op 200km/h. als Maximum.
Stefje zegt
@ericc: zet het op 250km/h, maak er grondwet van zodat het niet meer gewijzigd kan worden zonder vergaande consequenties (zie wapenwet USA) en dan is het prima. Duitse auto’s zijn toch al veelal op 250 begrensd.
Overigens is de Autobahn alweer een tijdje begrensd; harder dan 350km/h is niet toegestaan op straffe van punten op je rijbewijs.
Ot92 zegt
@stefje: En hoe handhaven ze een max van 350? Ookal zouden ze een max invoeren van 250, handhaving ervan gaat gewoonweg lastig worden, tenzij ze tegenwoordig flitsers hebben die daarvoor geschikt zijn.
barendbotje zegt
@ot92: er zijn flitsers die t kunnen: https://youtu.be/t4pE1KBsWb0 , echter of dit de investering waard is op de 3 auto’s per maand die je flitst.. de topsnelheid moet maar net daar gebeuren, want ze rijden niet constant 350 ?
w0ut zegt
Hou ook wel van die ongelimiteerde stukken. Maar ik zit ook dikwijls tenenkrullend te kijken naar ‘influencers’ die tegen onverantwoorde (lees: onaangepast aan rest van het verkeer) snelheden over de Autobahn zitten te racen voor wat extra duimpjes.
toyotafortuner zegt
1 voor Cobra 11 in de intro!
willeme zegt
@toyotafortuner: Eindelijk iemand die het herkent ;-)
stalensnuitje zegt
@willeme: eindelijk iemand die het noemt, voor de rest was het gewoon “captain obvious”. Het staat nota bene in de tekst ?