Bij een energielabel dacht je voorheen vooral aan elektrische apparaten als een wasmachine of een wasdroger, maar tegenwoordig wordt bijna overal een energielabel aan gehangen. Ook aan huizen en natuurlijk auto’s. In veel Nederlandse autoreclames roemen fabrikanten hun modellen om de groene labels en de gunstige bijtelling. In Duitsland is de overheid voornemens om een nieuw energielabel in te voeren voor auto’s, maar de plannen stuiten op grote kritiek bij milieuorganisaties en ook de ADAC. De ADAC kun je beschouwen als de Duitse variant van onze ANWB.
Men heeft kritiek op het feit dat bij de berekening van het energielabel, het gewicht van de auto wordt meegenomen. Bij ons in Nederland is het zo dat niet het gewicht, maar de afmetingen van de auto worden meegenomen in de berekening. Een A-label wil bijvoorbeeld zeggen dat de auto 20 procent zuiniger is dan een gemiddelde auto uit dezelfde grootteklasse. Een G-label wil zeggen dat een auto meer dan 30 procent onzuiniger is dan een gemiddelde auto uit dezelfde grootteklasse. Het gaat dus om verbruik in relatie tot de omvang van de auto.
Door het gewicht van de auto in de berekening mee te nemen kan volgens de ADAC een vertekend beeld ontstaan, waardoor zware onzuinige auto’s toch redelijk groen voor de dag kunnen komen. Volgens de nieuwe berekening kan een Audi Q7 TDI dankzij z’n forse gewicht een B-label krijgen, terwijl de Toyota Aygo een C-label zou krijgen, ondanks dat deze slechts de helft aan brandstof verbruikt.
Morgen zal de Duitse Bundesrat beslissen of het bekritiseerde voorstel wordt ingevoerd. Als dat het geval is, zal dit met ingang van 1 oktober 2011 zijn.
Jokkebrok zegt
lol, het is inderdaad allemaal zo krom als wat! (geld ook voor de Nederlansche labels)
mrbones zegt
Boeiend. Kijk toch niet naar de labels.
mout zegt
@mrbones: Nee. Maar misschien wel naar de prijs.
En die labels plakken ze vast niet voor het mooi.
mout zegt
Zijn duitse auto’s zwaarder dan gemiddeld? Dan zou er gewoon een stukkie eigenbelang spelen.
Ik zie in elk geval wel dat in de grootste / zwaarste klassen Duitsland voorop loopt.
laurensje zegt
Natuurlijk zijn labels relatief, net als die voor huizen, koelkasten en ga maar door.
lincoln zegt
nou en .. Nike / Lacoste / Rolex en de hele auto-industrie verkoopt en bepaald prijzen ook dmv labels ..
oudste geheim ter wereld ..
Megakix zegt
@lincoln: waarom zitten er eigenlijk van die oorlabels aan koeiekoppen dan ? :lol:
Kyanite zegt
Gaan ze ook labels ontwikkelen voor het rijplezier wat een auto je geeft? Of hoe milieuvriendelijk de totale levenscyclus (winning grondstoffen, fabricage, demontage, verbranding reststoffen) van een auto is?
Momenteel rij ik een Ford Fiesta 1.6-16v (2005) met een D-label, ik weet zeker dat dit veel leuker rijd dan al die muesli-hokken (A-labels) bij elkaar.
super zegt
dit gaat in nederland toch evenzo verkeerd? Als je in nederland een wat langere/bredere/hogere auto hebt zonder extra gewicht (verbruik) kun je daar mee sturen in welke labelklasse de auto valt.
zolang de labels relatief, (waar dan ook aan) heb je een extra parameter om de labelklasse mee te sturen. .
mashell zegt
@super: maar als een langere/bredere/hogere auto zonder hoger gewicht/verbruik kunt maken dan krijgt de klant je gewoon meer auto per kilo en dan is een gunstiger label waard. De ADAC heeft gelijk, een hoog gewicht dient niet te compenseren, het dient strafpunten op te leveren.
Megakix zegt
Ze kunnen beter naar de velgmaat kijken hoor…een 22″ velg heeft minder omwentelingen bij eenzelfde snelheid dan een 13″ velg. Kortom, het verbruik is bij 22″ gunstiger !!!! ;-)
Jantje_555 zegt
lengte kan toch een evengrote rol spelen als gewicht…en dit telkens in beide richtingen
RuVi zegt
Vind ik niet eens zo gek…. Hier in NL krijgt een 520d een a-label omdat ie in dezelfde beoordelingsklasse zit als een s65 amg. Maar een een 520d heeft ook een a-label terwijl een aygo die veel minder uitstoot ook een a-label heeft
bass1103 zegt
” Volgens de nieuwe berekening kan een Audi Q7 TDI dankzij z’n forse gewicht een B-label krijgen, terwijl de Toyota Aygo een C-label zou krijgen, ondanks dat deze slechts de helft aan brandstof verbruikt. ”
Helemaal goed lijkt mij! Kunnen we eindelijk weer fatsoenlijke auto’s gaan rijden, zonder leeggezogen te worden.
speedie zegt
Inderdaad, labels geven op de absolute CO2 uitstaat is niet altijd rechtvaardig. Niet iedereen is gediend met mini stadswagentjes die niet vooruitgaan. Denk aan grotere gezinnen, mensen die regelmatig wat materiaal moeten vervoeren of gewoon meer comfort en veiligheid willen voor lange ritten. Grootte en/of gewicht mag zeker in rekening gebracht worden. Dit is ook een stimulanse voor de constructeurs om lichtere (vb aluminium en koolstofvezel) te gaan gebruiken.
db87 zegt
Ik vind wel dat een familieauto welke bijvoorbeeld 7 zitplaatsen beschikt met het zelfde gemak een A-label moet kunnen halen als een kleine Aygo.
Eigenlijk moet je kijken naar de uitstoot per inzittende, anders kan een grote auto nooit een groen label krijgen.
Uitstoot berekenen per inzittende is natuurlijk niet realiseerbaar maar daarom vind ik het wel terecht dat men rekening houdt met de omvang van de auto. Compensatie qua afmetingen is inderdaad een eerlijker dan het gewicht.
Cantago zegt
Nou, ik vind JUIST het gewicht een hele belangrijke eis! Want hoe meer gewicht je meesleept hoe meer je verbruikt, dat is toch logisch? Als je dan het gewicht buitensluit dan krijg je een oneerlijke verdeling. En een Q7 TDI is dan terecht zuiniger (7 man!) dan zo’n Aygo waar maar 3 mensen in kunnen. De Aygo verbruikt misschien de helft, maar hij kan nog geeneens de helft aan mensen of gewicht aan. En dan heb ik het geeneens over laadruimte of aanhangers!
Griffin zegt
@Cantago: in de praktijk staat die Q7 echter in dezelfde start-stop ochtendfile te walmen als de Aygo met beide slechts 1 bestuurder er in en zonder noemenswaardige bagage. Het aantal keren dat een Q7 met 7 personen en volle bagage op weg is, is op de vingers van 1 hand te tellen. De keren dat die Aygo maximaal gebruikt wordt (door moeders om 2 kinders mee naar school te brengen) is vele malen groter.
Afmetingen meenemen in dit soort plaatjes leveren absoluut onzinnige labels op. Auto’s worden net een tikje langer gemaakt door er een iets grotere achterbumper op te zetten en voila, het is opeens geen C maar een B label waard en betaal je niet over 25% maar 20% bijtelling. Onzinnig.
In principe heeft de ADAC ook een punt. De kans is groot dat een importeur een wagen net een kilootje zwaarder maakt dan noodzakelijk alleen om er een gunstiger label op te kunnen plakken.
Als je echt iets met die labels wil, dan moet je gewoon een label op 1 parameter toekennen. Als dat een zuinigheids-label is, dan is een wagen die 1:20 rijdt dus zuiniger (en dus “groener”) dan eentje die 1:10 verbruikt, ook als het om een Aygo en een Q7 gaat.
autogek123 zegt
Labels hebben allang niets meer te maken met de prijs van een auto. Daarnaast het het gewicht nog de lengte niets te maken met hoe zuinig een auto is. In de meeste auto’s zitten toch maximaal 1 a 2 personen. Of het nu een 2 of 7 zitter is. Dus gewoon een label geven puur op CO2 uitstoot met extra lagere CO2 waardes voor diesels ivm hun extra vervuiling. 10% Minder CO2 uitstoot is ongeveer genoeg om de extra vervuiling te compenseren.
En nee, er zijn nog geen diesels die net zo schoon zijn als benzine/ hybride auto’s met dezelfde lage CO2 uitstoot.
glashelder zegt
Sinds wanneer is een Q7 een fatsoenlijke auto????
hape zegt
Het zal wel weer iets te maken hebben met het belang van de duitse autoindustrie….