Een opmerkelijke oproep van de ADAC en de ANWB, namelijk dat je tijdens het autorijden niet je winterjas aan moet hebben.
Het is weer bijna winter, wat voor de autoliefhebber meerdere dingen betekent. Je moet waarschijnlijk je auto krabben voor je wegrijdt, laat misschien zelfs je oldtimer thuis vanwege de pekel en zit wellicht met winterjas aan achter het stuur. Deze schrijver is nooit echt fan geweest van rijden met een winterjas aan. Voornamelijk vanwege comfortredenen, maar nu kan daar een extra argument bij. Het blijkt namelijk een kwestie van leven of dood te zijn.
Althans, daar waarschuwen ADAC en ANWB nu voor. Een dergelijk verhaal hebben we eerder gehoord, maar nu hebben ze een andere reden gevonden. Die niet alleen voor koters geldt, maar ook voor ouders en andere volwassenen. Het verhaal is dat je gordel niet juist zit wanneer je een dikke winterjas aanhebt. Tijdens een remactie gaat je gordel verhuizen over je jas, waardoor het onderste gedeelte van de gordel bij je buik zit. Terwijl deze eigenlijk bij je heupen (of dijen, als je een kind bent) hoort te zitten.
Het gevolg is dat je riem kan snijden in je buik, waardoor verwondingen in je darm, lever of milt en interne bloedingen mogelijke gevolgen kunnen zijn. Bij een noodremactie kan je al kleine verwondingen krijgen. Heb je een kop-staartbotsing terwijl je slechts 16 km/u rijdt? Dan kan je diepe verwondingen krijgen. Met de dood tot gevolg. Vooral voor kinderen is het probleem ernstig, zegt de ADAC, al moet je het euvel voor volwassenen niet onderschatten.
Dus, wat kan je doen? Je winterjas niet in de auto aanhebben is natuurlijk het makkelijks, maar de ADAC en de ANWB geven andere tips. Zo helpt het al als je eerst je riem aandoet en daar je jas overheen aantrekt. Kinderen moeten ook eerst de riem ingeklikt hebben voor ze een jas aan mogen trekken, al hebben de Duitsers liever dat een kind gewoon geen jas aanheeft. En een al dan niet voorverwarmd dekentje in de auto leggen, kan volgens de ADAC ook geen kwaad.
Foto: Impreza in de Belgische Sneeuw van @Aalt, via Autojunk.nl.
kniesoor zegt
Tenzij je in één of ander prehistorisch geval zonder verwarming rijdt, waarom zou je überhaupt een jas aan willen hebben als je in een oto (mee)rijdt ? Zit volkomen …piiieep, censuur…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Euh, luiheid (vooral op kortere ritten) vind ik altijd een goed excuus. En mijn stoelverwarming werkt vrijwel direct, maar voordat het interieur op temperatuur is duurt toch wel wat langer.
kniesoor zegt
@F36GC: Heb eenzelfde soort oto als jij, het duurt ongeveer een kilometer voordat het interieur lekker op temperatuur komt. Om voor die ene luizige kilometer – onder het excuus van ‘luiheid’ – een jas aan te houden vinnik een beetje een vertoning. Zeker gezien de aanwezigheid van een reuze fijne stoelverwarming.
knapzuur zegt
Ik heb geen stoelverwarming en als het serieus koud is duurt het tenminste 10 minuten voor er enige vorm van warmte vrij komt, ofwel bijna iedereen in een A of B segmenter spaar pruttelaar.
Ik ben gelukkig van het soort dat het tot half November t-shirt weer vind en enkel bij neerslag of extreme wind een 2e laag aantrekt.
hippopotamus zegt
Ha, dat was ook het eerste wat me opviel toen ik van spaarpruttelaar (Punto) overging naar een slurper (Laguna): het interieur is weer lekker vlot warm. Met die Punto was ik halverwege Amsterdam-Utrecht voordat er ook maar enige vorm van warmte uit de kanalen kwam.
dutchneon zegt
Bumperkleven dat is de oplossing! Er moet niet zoveel afstand ontstaan tussen de potentieel botsende objecten. Hoe minder afstand hoe minder ruimte er is om snelheidsverschil te ontwikkelen.
Eigenlijk hetzelfde effect wat je hier met de gordel ziet, er komt ruimte en daardoor een vergroot effect.
flutterby zegt
@amghans: omdat ik niet buiten of in de auto mijn jas ga uit doen. Bij lange ritten is het wel de moeite waard, maar zelfs mijn met 20 graden voorgewarmde auto is best koud rond het vriespunt als ik er een kwartier later in stap.
Niet voor niets hebben de meeste huizen een hal in dit deel van de wereld.
kniesoor zegt
@flutterby: Ik vind ‘t een potsierlijke vertoning, zeker als je in een vervoermiddel stapt, dat al op kamertemperatuur is op moment van instappen.
flutterby zegt
@amghans: dat is die totdat ik de deur open om in te stappen slimmerd. Z’n gapend gat van 1m2 isoleert voor geen meter.
Maar doe jij je jas dan uit voordat je in de auto stapt? Waarom dan überhaupt nog een jas aan doen?
Overigens toen ik mijn BMI nog iets hoger was droeg ik pas een jas wanneer het sneeuwde en anders niet om dat ik maar kleine stukjes buiten liep.
vaakbenjetebang zegt
@amghans: Dan moet het inderdaad wel heel prehistorisch zijn! Zelf heb ik wat rommel uit de jaren 80 en 90 in de vloot en die hokken stoken een interieur opperbest warm na een paar minuten. Lang leve de inefficiënte atmosferische motor!
Rijden met een jas aan is sowieso enorm naar. Meestal zit je dan met een kraag die irriteert en mouwen die net te lang zijn om fijn te kunnen sturen, plus het gevoel dat je niet goed in je stoel zit (wat feitelijk nog waar is ook). Die paar minuten dat het nog wat fris aanvoelt in de auto ga ik echt wel overleven. Ook in Zweden als het -20 is.
bpc zegt
Een jas kopen dat past misschien ?
vaakbenjetebang zegt
@bpc: Een jas dat? Sinds wanneer is het woord jas onzijdig? Los daarvan: een winterjas is wat mij betreft altijd een onding in alle situaties die niet buiten plaatsvinden. Zelfs als ze passen. Dan zit er bijvoorbeeld een capuchon in je nek klem tegen de rugleuning/hoofdsteun. Helemaal naadje. Of van die ‘puffy’ mouwen waardoor je het gevoel krijgt dat je zwembandjes om hebt. Of van die fine winddichte stof die in een kleine ruimte heel onaangenaam is. To each their own, maar voor mezelf: jassen tijdens het rijden zijn kudt.
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: lekker knus toch. Net als sportstoelen vind ik dat heerlijk. De winter is toch geen tijd om Max Verstappen te spelen.
Overigens herken ik de afschuw van een winterjas wel toen ik zelf wat meer kilo’s meenam. Toen had ik hem ook niet nodig.
vaakbenjetebang zegt
@flutterby: zo veel kilo’s sleep ik gelukkig niet mee hoor. Misschien zit het hem daar ook wel in: in de meeste auto’s zit ik echt ‘in’ de leuningen, en met zo’n dikke jas zit ik er ’tegenaan’. Helemaal kudt is dat.
ronaldotour zegt
Ik wist niet dat het gevaarlijk was.
Maar eigenlijk wel logisch.
Ik hoop dat het weer wat gewonden scheelt in de toekomst
ericd zegt
Lekker is dat met de gordel onder de jas als je snel weg moet komen omdat bijv. je auto in de fik staat.
Homer55 zegt
Wat is het opeens raar als mensen een jas aan hebben in de auto….
Heb hem ook aan. Rits open, over de gordel.
Het verwarmen van het interieur duurt wel ietsjes langer dan een kilometer.. Heb ook geen houtkachel in de auto…. Waar ik me meer aan erger zijn passagiers die warme lucht via de voorruit willen. Alsof je hoofd je lichaam opwarmt…
spidermann zegt
Ken nog een paar volstrekt overbodige dan wel gevaarlijke kledingstukken en aanverwant zoals daar zijn: mondkapjes, hoofddoeken, hoodies, handschoenen (muv Engelse cabrio in de winter), mutsen en petjes.
flutterby zegt
@spidermann: met name de discussie over die eerste drie zijn levensgevaarlijk.
imaginenl zegt
Toch denk ik dat een gordelspanner, die veel nieuwe autos hebben dit effect van ruimte tussen de jas en het lichaam opheffen.
kuip zegt
Al bij een bij een rit van nog geen kilometer trek ik mn jas uit. Dat zit toch voor geen meter met een jas aan in de auto, hoe koud het ook is.
Auto’s zijn tegenwoordig snel genoeg warm naar mijn beleving.
HIM zegt
Rits helemaal open en gordel wat aantrekken dat ie goed aansluit bij je riem.
mashell zegt
@him: ehh, het ging over de jas niet over de broek…
Jas uit en in de kofferbak. Broek aan een netjes gesloten houden. Dat is zoals het hoort.
spartannl zegt
Als het goed is heeft iedereen met zo’n roze creditcard tijdens het lessen ooit nog geleerd nooit een jas aan te houden achter het stuur… maar ach, waarom zouden we ook die les nog in de praktijk brengen… het is nogal een trend in ons “ikke ikke en de rest kan de T” krijgen landje.
Van Epschoten zegt
@spartannl: Grotendeels ben Ik het met je eens. Toch zou Ik de T niet willen gebruiken. Heden ten dage is de letter C wat beter bekend bij het volk.
flutterby zegt
@spartannl: volgens mij had ik tijdens het lessen ook gewoon een jas aan..
gekkehenk zegt
@spartannl: oei, jij hebt er wel heel veel last van dat iemand anders zijn(m/v) jaa aan heeft in de auto ? sterkte!
baardmijt zegt
@gekkehenk: Ik heb ook een diepgewortelde hekel aan die lui hoor. Als er een achter me rijdt in een langzaam rijdende file rem ik altijd een keer hard en onverwacht. Tot nu toe al vier van die jasdragers die het niet hebben kunnen navertellen. Dikke pret hoor.
aalt zegt
@Hayte Leuk dat je een foto van mijn auto gebruikt hebt! ;)
maxidyne zegt
Draag nooit een jas in de auto. Vind dat vreselijk zitten. Gaat altijd direct aan het haakje. En met rijlessen zeiden het destijds ook al. En dat was 21 jaar geleden…
mp014 zegt
Grappig want ik las vorig weekend, geloof ik, een artikel in de weekend krant waarin juist het advies gegeven werd om, in elektrische wagens wel te verstaan, altijd een jas aan te doen in de winter……?
1000bochten zegt
Ik heb altijd een jas aan in de auto. Alleen op lange ritten trek ik hem uit, omdat het dan lekker behaaglijk wordt.
hondafn2 zegt
Jas aan over de gordel. Dan is het niet gevaarlijk. Bij lange ritten jas uit.
Staat iemand er wel eens bij stil dat je kan onderkoeld raken als je in de winter een ongeval krijgt en de ruiten sneuvelen? Dan is die winterjas toch erg fijn om nog enige warmte te krijgen.