Een klimaatactivist laat van zich horen waarom het nodig is om SUV banden leeg te laten lopen.
In 2022 is het heel normaal om boos te zijn. En daar zijn allemaal dan weer organisaties voor. Zo ook de Tyre Extinguishers. Een groep activisten die het gemunt hebben op SUV’s. De activisten laten de banden van SUV’s leeglopen, ook in Nederland.
Het AD sprak met zo’n activist. Hij heeft de schuilnaam Wim en motiveert in het interview waarom hij banden van SUV’s laat leeglopen.
Gezinnen hebben geen machine van 2 ton en 500 pk nodig in de straat waar ze wonen
Fair enough (of eigenlijk niet). Maar dat geeft je alsnog geen reden om de banden van een SUV te laten leeglopen. Dat is namelijk gewoon strafbaar en valt onder vandalisme. Bovendien laten de activisten van Tyre Extinguishers niet alleen banden leeglopen van dikke SUV’s als een Porsche Cayenne of een Mercedes-AMG G63. Ook ‘de gewone man’ wordt getroffen door de organisatie.
Onder meer elektrische auto’s en hybrides moeten het ontgelden. Kortom, de haat van Tyre Extinguishers is ongenuanceerd gericht op de SUV, een crossover of iets wat daar op lijkt. Ongeacht de aandrijflijn. Een Volvo XC40, een BMW X3, ja zelfs een Citroën C3 Aircross moet het ontgelden.
De quote van de activist in kwestie is dan ook totaal ongenuanceerd. Want niet alleen de dikke SUV’s zijn het slachtoffer van de organisatie. Sterker nog, een Citroën C3 Aircross is met een gewicht van 1.254 kg een lichtgewicht in vergelijking met een BMW 3 Serie sedan.
AudiRS zegt
Linkse stumpers zonder kennis. Moet ze niet op m’n oprit betrappen…
none1234 zegt
Inderdaad, de mensheid is het probleem en niet een auto. Hoe meer mensen, hoe groter het probleem. Dus eerst klagen bij moeders die zo nodig meerdere kids nemen, en beginnen met die ‘prins’ Harry, de heeft ooit aangegeven in een interview dat hij er maar een zou nemen, dus die heeft wel wat uit te leggen.
seba zegt
Zo iemand verdiend echt een corrigerende tik, of twee… of zelfs drie tikken.
simonferrari zegt
Het mag van mij nog wel een tandje heftiger. Parachute springen zonder parachute ofzo.
Tonto zegt
Ja, met auto velg. Op zijn harses. Dat is in dat geval de plek waar geen blijvende schade kan ontstaan.
cloverleaf zegt
Laat ik voorop stellen dat je gewoon met je gore poten van iemand anders z’n spullen moet afblijven. Deze gasten verdienen gewoon een paar maandjes straf dat ze met voorbedachte rade onchuldige burgers pakken.
Ook ik snap echter niet dat we opeens allemaal in een SUV moeten rijden. Kan die lelijke aircross wellicht even zwaar zijn als een vergelijkbare station, hij heeft natuurlijk wel een grotere luchtweerstand. Als je eenmaal op snelheid bent is gewicht minder van belang dan weerstand.
AudiRS zegt
Bijna niemand rijdt in een SUV. Dat zijn grote hoge autos met veel bodemvrijheid, veell ruimte, veel vermogen, grote wielen en vaak 4×4. Je vindt ze vooral in de USA. In Nederland is het vooral van dat kleine cross-over spul zonder beenruimte en kofferbakruimte, dat ze een “SUV” vinden.
Met een lullig 3cil of 4cil ecotorretje onder de kap. Een beetje sneu maar sommigen noemen dat SUV.
Het is verder wel logisch dat er steeds meer hogere autos rijden want Nederland veroudert rap. Kijk maar eens wat er gemiddeld achter het stuur zit. Die boomers hebben geld en willen allemaal een hoge instap.
Robert zegt
@audirs666: dat “kleine cross-over spul” waar jij het over hebt, is milieutechnisch gezien net zo slecht als die grote SUV. Pak bijvoorbeeld een VW Polo en zet er een identiek gemotoriseerde T-Roc naast en ontdek dat je in de hatchback zo maar 20% verder komt op één tank brandstof. Luchtweerstand wordt nou eenmaal nog steeds voor het grootste deel bepaald door de afmetingen van het frontale oppervlak, hoe dat dan ook is vormgegeven.
AudiRS zegt
Ja dat ontken ik toch ook nergens? Verder is een SUV van 5+ meter en 2500kg met dikke motor en 4×4 nog een stuk onzuiniger dan een T-roc (wat geen SUV is) die gewoon 1 op 15 kan rijden.
stefanos zegt
Krankzinnig dit. Blijf met je poten van mensen hun spullen af.
flatsix010 zegt
Zichzelf lek steken is beter voor het milieu… Maar zonder geintjes, dit werkt toch alleen maar averechts. Ergens hebben de natuurlijk een punt maar door dit soort extremistische acties gaat niemand veranderen, enkel polariseren.
Allison Burgers zegt
Ze steken de banden niet lek maar laten ze leeg lopen.
Ook kansloos, maar in principe geen materiële schade.
willeme zegt
Een SUV met 500 pk en een leeggewicht van slechts 2 ton? Ik ben benieuwd welke auto Wim bedoeld. Dat is behoorlijk licht, eigenlijk. De Alfa Stelvio Q is de enige die mij te binnen schiet. X3 M misschien?
Dat hij niet van crossovers houdt, dat mag. Dat andere mensen gaan bepalen wat je nodig hebt, is eng. Of je wel of niet je tractiecontrole aan hebt staan, of je wel of niet te hard rijdt, of je wel of niet in een SUV rijdt: mensen moeten het zelf weten. Daarbij betalen die SUV-eigenaren bakken met belasting, waardoor de kans aanwezig is dat deze steuntrekkers hun hobby’s kunnen uitvoeren.
Dankzij het surplus aan BTW, BPM, accijnzen, MRB, en andere taksen die je moet betalen om zo’n apparaat te kunnen rijden, kan deze organisatie hun gezin voeden. Het is dus niet alleen eng, maar ook best een raar bedankje.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Precies dit. En nee, we hebben geen 500pk nodig, maar onze maatschappij doet het ook prima zonder deze gekkies. Toch tolereren we ze.
petroldrinker zegt
En kunnen prima zonder zoveel andere dingen, zoals vliegen, maar toch blijft het kunnen, vrij normAl toch?
doublechevron65 zegt
Misschien zijn ze een NGO, krijgen subsidie uit de BPM pot… “kruisbestuiving”.
flatsix010 zegt
Runfat manufacturers after they invented the ‘Tyre Exstinguishers’ 💸💰💸
doublechevron65 zegt
Ze moeten zich abonneren op “Autoblog”, dan leren ze snel wat “foute” SUV’s zijn.
audicoupe84 zegt
Sinds corona willen mensen die anders denken dan de gewone (lees slimme mens), die deze meningen sinds eind 2019 door de strotten duwen bij mensen met een andere mening. De wereld is vol mafklappers die uit alle hoeken en gaten komen gekropen, en zich dan verzamelen bij het Binnenhof/Museumplein/Bodegraven begraafplaats/USA Capitool. Ze staan met fakkels voor deuren van politici, slaan journalisten in elkaar op Urk, en steken testcentrums in de hens (oa ook op Urk). stichten brand bij 5G zendmasten. Had ik het woord mafklappers al gebruikt?
maarteno zegt
komt toch deels door het Internet…vroeger zaten ze een beetje binnensmonds te mompelen in de hoek of op z’n best te schreeuwen in hun eentje op de hoek vd straat….nu vinden die idioten elkaar en denken ze dat een valide punt hebben omdat ze andere gelijkgestemden hebben gevonden.
Dutchdriftking zegt
@maarteno: En de algoritmes van YouTube en Facebook brengt ze bij elkaar.
ArnoldH zegt
Ongeacht wat je mening is over andermans auto en/of het milieu. Je blijft met je handen van andermans spullen af. Mag hopen dat het AD zijn naam en adres gewoon aan de politie doorgeven.
Heel ver gedacht. Maar je hebt een medisch noodgeval, je moet per direct weg in je auto en komt tot de ontdekking dat je ze je banden hebben leeg laten lopen… Dan wordt je toch gek.
donjunior zegt
Medisch noodgeval bel je 112. Verder ben ik het helemaal met je eens.
petroldrinker zegt
Ik pak dan toch echt de auto, binnen 5 min ben ik bij ziekenhuis dan, tegen de tijd dat het gesprek aan de lijn af is, sta ik al voor de deur
ArnoldH zegt
Dit dus, maar ik bedoelde familie/vrienden waar je met spoed heen moet. Spreek uit ervaring met het overlijden van mijn oma, zonder auto was ik te laat geweest
kniesoor zegt
Laten we er niet meer van maken dan het is : plat vandalisme. Voor het hekje met die kneus.
gregorius zegt
Wederom een voorbeeld waarbij de linkse gedacht in principe goed is, maar de actie slecht.
Uiteindelijk gaat het erom dat de totale CO2 naar beneden gaat en de fijnstof op plaatsen waar mensen wonen ook.
Maar moet je dan iemand met een goed onderhouden G-unit aanpakken, of iemand met een grote oudere auto?
Als linkse rakken moet je iemand aanpakken die voor woon-werk-verkeer 100km op de dag doet; want dat is echt niet nodig.
Maar of iemand nou voornamelijk de kids van school haalt en even naar de appie gaat met zn g-unit; dat lijkt me niet het probleem.
En dat is ook het hele probleem met linkse stellingen: ze gaan vaak over de top om iets duidelijk te maken en daardoor willen anderen niet graag met ze samenwerken om tot een echte oplossing te komen.
kroon zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
pomoek zegt
Even los van dat je met je vingers van andermans spullen moet afblijven.
Het probleem is dat deze actievoerders een behoorlijke zwart witte blik van de samenleving hebben. SUV=fout! Terwijl het niet onmogelijk is dat die betreffende SUV rijder héél hard zijn of haar best doet om iets aan klimaatverandering te doen. Het is gewoon een vorm van “op de man” spelen in plaats van op de bal. Dat is niet de manier waarop je mensen bewust maakt van klimaatverandering en activeert.
Jeroen zegt
Ik vind dat mensen ook geen gele Asics nodig hebben in hun straat. Denk eens even aan de kinderarbeid en de vervuiling die dat met zich meebrengt in de fabricage en het vervoer naar Nederland. Houten klompen voldoen prima, daar kan je ook gewoon op lopen. Mag ik nu ook iedereen met gele Asics lastig gaan vallen?
KiraLight zegt
Hear hear, en pak die All-Stars ook maar mee.
roadster zegt
Op hun website leggen ze uit hoe je een SUV kunt herkennen:
“How To Spot An SUV
SUVs and 4x4s are easy to recognize because they are much larger than ordinary cars, towering above them and taking up huge amounts of space.
Some common (but not universal) characteristics of SUVs are:
High ground clearance (greater distance between the ground and the chassis of the car)
Taller than most other cars
Coarser or larger tires than normal”
Ze weten dus niet eens precies wat een SUV eigenlijk is. En dan kom je dus bij een Citroen C3 Aircross uit. Want die is vervuilender dan, bijvoorbeeld, een RS6. Kennelijk.
Arno's zegt
Maar banden leeg laten lopen…..loopt dan het verbruik niet op?
DeWitteCondor zegt
Die SUV verbruikt alleen maar meer met zo’n lage bandenspanning. Moet vervolgens naar de pomp rijden om de banden weer op spanning te brengen. Die pomp draait natuurlijk op 80% grijze stroom. Deze man heeft goed nagedacht over zn acties.
Ik denk dat deze activist crossovers bedoelt. SUVs hebben we hier nauwelijks.
bbjorn zegt
Tokkies en goed nadenken ovet hun acties gaat niet echt samen, het enige wat ze kunnen is hun eigen mening zo hard mogelijk schreeuwen, elk argument dat ze ook maar een beetje tegenspreekt willen ze niet horen en slaat nergens op. De wereld gaat helemaal gaar zo, en heb je een “normale” mening wordt je gecancelled
Dutchdriftking zegt
Het is wachten totdat ze een elektrische SUV pakken :P:P
nicolasr zegt
Wie zegt dat ik geen 500 pk nodig heb?
w0ut zegt
Nog een paar ideetjes voor actiegroepen. Zomaar gratis….
Niemand heeft een huis van meer dan 150m2 nodig. Niemand heeft een mountainbike nodig. Niemand heeft cigaretten nodig. Niemand heeft voetbal nodig, Niemand heeft meer dan 2 kinderen nodig. Niemand heeft alcohol nodig. Niemand heeft s*x nodig. Niemand heeft een smartwatch nodig. Niemand heeft een schoonmoeder nodig. Niemand heeft het koningshuis nodig…..
simonferrari zegt
Ik begrijp hier werkelijk helemaal niets van. Zelfs elektrisch en zuinige Citroëns zijn de klos? Los van het feit dat zelfs dure en krachtige SUV’s meer milieunadelen ondervinden van een lage bandenspanning. Wat is nu precies het punt wat ze willen maken? Pak de fiets ofzo? Wat is er mis met een EV?
Kortom, blijf met je poten van andermans spullen af. Mocht ik zo’n idioot op mijn oprit betrappen mag hij ook voor de gevolgen instaan. Mafklappers.
roadster zegt
@Wat is er mis met een EV?
Volgens hun website: “Hybrids and electric cars are fair game. We cannot electrify our way out of the climate crisis – there are not enough rare earth metals to replace everyone’s car and the mining of these metals causes suffering. Plus, the danger to other road users still stands, as does the air pollution (PM 2.5 pollution is still produced from tyres and brake pads).”
racerx zegt
Zijn aversie tegen crossovers snap ik 100%, verschrikkelijke auto’s… maar blijf van andermans spullen af, hippie.
Hubert zegt
En ik maar denken dat de band van mijn 1993 Twingo lek was.
Maar ze hebben hem gewoon leeg laten lopen!
Eric-pablo zegt
Jealousy is a m****rf****r
osmo zegt
Wel fijn dat zo’n hoop doorgesnoven kraakpandbewoners die nog nooit een dag in hun leven ook maar iets nuttigs uitgevoerd hebben even gaan beslissen wat de rest van de wel actieve bevolking nodig heeft of niet.
Ik vind dat zij, aangezien ze toch niets nuttigs uit zullen voeren in hun volledig miserabele leventje ook geen zuurstof nodig hebben. Mogen we daar ook zelf het recht voor in eigen hand nemen?
monsieurleloure zegt
Ik ven alleen en heb een Jeep van 2300kg met een 5,7 l V8, wanneer komt stoere ‘Wim’ langs om mijn banden te laten leeglopen?
Heb een toevallig al een tijdje een bandencompressortje in de kofferbak liggen, dat komt mooi uit
Mijn auto maakt zo’n 6500km per jaar, een veelrijder ramt er meer benzine doorheen dan ik, waarom pakt ‘Wim’ zulke mensen niet aan?!
Vragen vragen vragen
schuimbekje3 zegt
kinderen tot 24 ofzo kunnen nog niet overzien wat de consequenties van hun acties zijn en worden door hun opvoeders (school/uni) links gehersenspoeld want die ambtenaren zijn dat ook. ze worden pas weer midden of rechtser wanneer ze niet meer met de gratis OV kaart kunnen reizen die betaald van belastingen die rechtse mensen ophoesten. of wanneer ze meer van de wereld gezien hebben zonder mamma’s vangnet.
wimbers zegt
ik heet zelf Wim en sta niet achter dit bericht.
Bij mij zijn ze al langs geweest, (in Frankrijk) alleen had ie niet door dat de Camera hem detecteerde en ik alert was.
toen overal het licht aanging in de vlucht zijn portemonnee verloren dus de politie kon hem zo ophalen. in zijn verklaring gaf hij aan dit uit naam van deze groep te doen, de briefjes lagen bij hem thuis.
hij heette trouwens geen Wim
Sukkels..
wessel94 zegt
Ik hoop maar voor ze dat ik ze niet op mijn oprit tegenkom want dan krijgen ze een enkeltje ziekenhuis.
joki zegt
Dus allemaal aan de sleeper… met groepen als deze moeten we in “oplossingen” denken…
por100 zegt
je moet ze geen activisten noemen als het criminelen zijn.
jeroenm83 zegt
Ik hoop vurig dat Wim en zijn debiele kneusvriendjes een keer in Amsterdam de kolder in de kop krijgen en een Apple-winkel gaan gijzelen. Dan komt ie er vanzelf achter hoe veelzijdig SUV’s kunnen zijn en derhalve onmisbaar. Wat een heerlijke beelden waren dat….
chrisvis zegt
Mag bij mij de banden altijd eens komen platprikken, benieuwd wat eerst leegloopt …Wim of mijn Goodyears
alpacatje zegt
2022, en de andere jaren, hebben anders wel bewezen dat er een groot deel rondloopt zonder enig verstand en gewoon de massa volgt
dolledries zegt
Schuilnaam heb je ook niet nodig vind ik. Heb ballen en kom open uit voor je mening. Doet de 500pk rijder ook. Wellichtnkomt er een zinnig gesprek uit. Vooropgesteld je met je handen van andermans spullen afblijft.
sabrerator zegt
Tsja, we hebben wel meer niet nodig. Vliegreizen, huisdieren, kinderen, supermarkten, mobiele telefoons, het internet… En het vervuilt allemaal.
Wim heeft gelijk dat ook elektrische auto’s de wereld niet gaan redden. Want auto’s stoten maar 2,5% van alle CO2 uit. Overigens ben ik van mening dat we al veel te laat zijn en dat de beschaving met zijn laatste plusminus 200 jaar bezig is. Daarna zullen er vast wel mensen overblijven, maar we hebben ons dat gewoon zelf naar de knoppen geholpen.
Waar ik me ietwat aan stoor is dat er meteen weer “links!” wordt geroepen en al het linkse over een kam wordt gehaald. Het is een militante activist. Punt.
Ik stem mijn hele leven al links van het midden en heb twee auto’s en drie motorfietsen. De dagelijkse gebruiks-Jaguar heeft een zescilinder diesel, maar rijdt dan weer wel op deug-diesel (fossielvrije NesteMy).
Dus links en autogek kunnen best samengaan.
JaxDryke zegt
Het probleem met deze droeftoeters, is dat ze ook banden leeg laten lopen van volledig elektrische auto’s, getuige enige tijd geleden in Hengelo. Eén van die dipshits moet nu op zoek naar een nieuwe bovenkaak, want hij liet niet alleen de banden van een Model X leeglopen, hij kraste er ook op. Dat vond de eigenaar die inmiddels achter hem stond, niet zo leuk en toen hij deze mafklapper erop aansprak, kwam er een nietsontziende scheldkanonnade uit zijn high-on-meth-bekkie. Tjah .. dan haal ik ook uit hoor. Gelukkig heb ik geen SUV.
Het overgrote probleem met deze professionele bankzitters, is dat zij (zij die niet krassen) boos zijn over de non-elektrische voertuigen omdat ze de planeet zouden vervuilen, maar zelf voorzien zijn van allerlei apparatuur die vele malen slechter is voor het milieu. Áls je dan al overgaat tot dit soort trieste tienertruttige flutcapriolen, wees dan een échte held en onthoud je van alles wat niet digitaal is. Dus ook geen social media en appjes her en der sturen.
mmax zegt
Vooropgesteld: Je blijft gewoon met je tengels van mensen hun spullen af.
Feit blijft. Een grote SUV behoeft meer energie (groot frontaal oppervlak + hoog gewicht) om van A naar B te komen dan een kleine auto. Een Tesla model X met grote brede banden (want stoer) verbruikt 100% zeker meer van die stofzuiger liter’s dan een Tesla model 3 op van die smalle bandjes. En laten we voor het gemak even aannemen dat het grootste deel van de energie niet van de zonnepanelen van de bestuurder komen.
TL;DR; handjes thuis maar een grote electrische SUV is vervuilender dan een kleine lichtere electrische stadsauto
misterBo zegt
Wederom bewijs..linkse rakkers zijn een gevaar voor de samenleving….
mmax zegt
Grappig dat hier zulke assertieve en agressieve reacties tussen zitten. Geen haar beter dan de benoemde activist natuurlijk. De echte humor zit hem in dat die activist in zijn eentje sowieso niks kan.
De echte waarheid is dat die activist tegen de stroming in zwemt. Hij moet niet de bestuurders pesten. Hij moet de bestuurders aanmoedigen als hij wil dat de boel groener wordt. Een autofabrikant moet bepaalde gemiddelden halen. Hoe meer excessief grote autos er worden verkocht en gebruikt, hoe meer aandacht er gaat naar juist dat segment te knijpen en “groener” te maken. Hoe groter het aandeel verkopen van een groot type auto, hoe meer de fabrikant ergens moet compenseren. En dat wil meneer de linkse stakker toch het liefste?