Als de range van de Porsche Taycan 4S veel beter is dan de opgave, waarom dan nog een Tesla kopen? De actieradius van de Taycan 4S ís namelijk veel beter dan opgegeven.
We weten het. Je mag ze niet met elkaar vergelijken. We hebben het natuurlijk over de Porsche Taycan en de Tesla Model S. De Model S leek een beetje de blauwdruk te zijn voor de Porsche Mission E, die later op de markt zou komen als de Porsche Taycan.
De consensus was een beetje als volgt: de Tesla Model S is sneller, ruimer, goedkoper en heeft een grotere actieradius. Bij de Porsche hebben ze aandacht besteed aan dingen die de petrolhead leuk vind: wegligging, stuurgedrag, afwerking en materiaalgebruik staan daadwerkelijk op Porsche-niveau.
Geen concurrenten
Dus bij zowel Porsche als Tesla zullen ze zeggen dat het geen concurrenten zijn, ondanks dat in alle ‘comment-secties’ de discussies zeer hevig zijn. De Porsche-fans lachen zich kapot op de plastic bak die ze bij Tesla ‘interieur’ noemen, de Tesla-adepten moeten kirren vanwege de matige actieradius van de Duitser. Maar wat blijkt: deze is zo slecht nog niet.
Niet wetenschappelijk
Dat is niet wetenschappelijk vastgesteld, maar Matt Farrah kwam daar ’toevallig’ achter. Matt Farrah is de persoon achter The Smoking Tire, een van de eerste echt gave Youtube-kanalen voor de petrolhead. Matt Farrah kreeg van Porsche USA een Taycan 4S in de schoot geworpen. Hij mocht de komende 24 uur ermee doen wat ‘ie wilde. Hij koos ervoor om flinke rit te gaan maken met zijn vriendin.
40% betere actieradius
Het resultaat was best verrassend. Onder normale omstandigheden is de actieradius van de Taycan 4S 40% beter dan waarmee wordt geadverteerd. Je leest het goed: de actieradius van de Taycan 4S is een stuk beter dan de opgave. In tegenstelling tot veel Tesla’s op de Autobahn, reed Farah gewoon normaal met het verkeer mee. Er was geen sprake van hypermilen. De stoelventilatie en climate control stonden gewoon aan.
149 km méér dan opgegeven
Volgens de EPA moet de Taycan 4S op een volle accu 324 kilometer halen. De rit van Farrah was 444 km en werd zonder problemen gehaald. Aan het einde had hij zelfs nog 29 kilometer over! Dat is in totaal 473 km, aanzienlijk beter dan de opgegeven 324 km. Het is niet de eerste keer dat de Porsche Taycan het stiekem veel beter doet dan opgegeven. Ook de Taycan Turbo S bleek aanzienlijk zuiniger. De video kun je hieronder bekijken:
dedude zegt
Hebben!
Jochempie zegt
-Edit: Okay, so you’ve got YouTube, that don’t impress me much –
Henk_he zegt
Was je azijn lekker? Alsof iedere AB-bezoeker alle joetjoepkanalen volgt…
toyotafortuner zegt
Ik iig niet:
Ik kijk alleen RegularCars en Autoblog. En sinds gisteren begonnen met SavageGeese kijken.
trust zegt
Ik ken die niet. Ik kan je wel project binky aanraden! Lekker no nonsense gewoon bouwen
toyotafortuner zegt
Dan raad ik je aan om deze video te kijken, die je uitlegt over RegularCars https://youtu.be/S-SAGXD9IkM.
z3urp13t zegt
En wie zegt dat Porsche geen aangepaste Taycan 4S geleend heeft om de imago op te krikken?
dakarbemo zegt
als je zo begint…..Overigens zou ik niet weten wat ze dan precies zogenaamd in deze ene wagen aangepast zouden moeten hebben? Onbekend met de totaal verschillende attitudes mbt cijfers van Tesla en Porsche. Elon verkoopt lulkoek, Porsche noemt cijfers die met gemak gehaald worden.
none zegt
Als ze bij Tesla de range van je accu kunnen aanpassen, kan je toch wel begrijpen dat er ‘marges’ zijn die benut kunnen worden. De levensduur van een testauto accu, is toch niet belangrijk. Wellicht staat er daarom ook ‘toevallig’ met aanhalingstekens in de tekst.
Gaar is natuurlijk wel dat je in deze tijd als consument, bijna op elke wijze genaaid wordt.
none zegt
Inderdaad, t-mobile is een keer betrapt dat ze de snelheid naar snelheidstest websites optimaliseerden tov de rest van je verkeer.
wimof zegt
Sjoemel Porsche, ik geloof er niets van.
reactief zegt
De WLPT range is 388/412km, dus hoger dan de opgave in USA. Maar dan nog haalt hij een stuk meer kilometers dan opgegeven!
Typisch Porsche om voorzichtig te zijn met cijfers? Wél bijzonder om dat met de opgave van de range te doen, wat velen erg belangrijk vinden bij het kopen van een EV.
dakarbemo zegt
Heb al vaker gehoord dat EPA door een of andere ingebouwde rekensom oid totaal dubieus is voor EV’s
cdlop01 zegt
Onzin uiteraard, niet mogelijk, staan zoveel voorbeelden van veel lagere actieradius op internet, duitsers zelf zijn zeer teleurgesteld zelfs over de reikwijdte, van deze bloedmooie Porsche. Wel snel te laden net als de Tesla. Lijkt dus op een geprepareerde sjoemel Porsche.
stuko zegt
@cdlop01: ik en vele anderen wachten nog steeds op een linkje van een Duitse autotest.. over je bewering in het vorige Taycan artikel. Kun je die nog even delen?
tristan25 zegt
@cdlop01: Dit filmpje levert al meer bewijs dan jij doet. Onder elk bericht van een EV roepen dat een Taycan eigenlijk maar 75km ver komt als je er mee rijd zoals die “bedoeld” zou zijn. Wacht alleen nog steeds op het linkje waar je steeds naar verwijst.
hanso zegt
Alsjeblieft, dezelfde Matt Farah..
https://youtu.be/WONuaO9KzxQ?t=1213
911targa zegt
@cdlop01: sneller te laden dan Tesla.
Porsche is altijd conservatief in de opgegeven waarden.
Neemt niet weg, dat Tesla meer Value for money biedt, maar dat zal niemand verassen.
cdlop01 zegt
Ik vind de Taycan prachtig, eigenlijk met afstand mooiste Porsche. Persoonlijk ben ik uitgekeken op Tesla, goede EV maar zeer toe aan opfrisser. De test met de matige actieradius waar sommigen mij over hebben gevraagd stond op website van een Duits magazine, weet niet meer welke…. . Als ik voortaan weer iets dergelijks roep zal ik bron erbij vermelden….., sorry dat ik het niet meer kan vinden.
Jochempie zegt
Excuses voor m’n zure reactie, maar er kleeft gewoon iets oneervols aan het herpakken van andermans content. Dat moet AB toch wel een beetje met me eens zijn?
willeme zegt
@Jochempie: We doen dit alleen als we de originele bron met naam en toenaam vermelden. Alle credits naar Matt Farah en The Smoking Tire. Dat staat ook duidelijk in het artikel. Persoonlijk vind ik dat hij leuke content maakt. Dit keer was het best opmerkelijk. Vandaar dat we er een artikel over gemaakt hebben.
Ik vraag je absoluut niet om medelijden te hebben, want ik heb de tofste baan die ik mij voor kan stellen. Wel is het zo dat het nieuws gewoon dun gezaaid is in deze rare corona-tijden. Het zou zo maar kunnen dat in een normale periode met een paar introducties en onthullingen dit onderwerp onder zou sneeuwen.
Daarbij houden we er ook zeker rekening mee dat we niet een hele avond gaan vullen met opmerkelijke conclusies van andere media kanalen. Zoals we ook niet occasions achter elkaar plaatsen of rijtesten. Afwisseling is ook belangrijk.
De video en eventuele preroll zijn van The Smoking Tire, dus iedereen die het alsnog kijkt, kijkt via TST ;-). Hopelijk heb ik het zo duidelijk voor je kunnen uitleggen.
Jochempie zegt
Ik zie in dat ik best onredelijk ben met m’n kritiek. Misschien is de verkering gewoon een beetje over. Niet jullie schuld, na 13 jaar kan dat wel eens gebeuren natuurlijk!
Robert zegt
@willeme: misschien óók wel nieuwswaardig, alle reaguurders hier laten weten wat hún favoriete petrolhead-gerelateerde YouTube kanalen zijn.
En in afwachting van dat artikel zal ik de mijne nu nog niet delen ?
sprankel zegt
Heel leuk artikeltje maar zijn test zegt niets. Het grote verbruik in een wagen is verwarming, een verbrandingsmotor verliest 75% van zijn energie aan warmte, dat wil zeggen als je 10 liter brandstof door een motor gaat 7.5 liter rechtstreeks in warmte is omgezet.
Nu moet je even terug denken, midden in de winter, je zit in de auto te bibberen, hoe lang duurt het tegen die auto opgewarmd is? En dan moet je denken dat die motor 3/4 van zijn brandstof in warmte aan het omzetten is.
Echter bij een verbrandingsmotor is die warmte verlies die je sowiezo hebt, bij een EV gaat die warmte gewoon van je range af. Koeling kost ook energie maar dat is bij een verbandingsmotor niet anders en kost veel minder energie dan verwarmen alsook is het temperatuurverschil lager (bij -10 is het verschil 30 graden, bij +35 is het verschil 15 graden).
Punt is, de range is extreem afhankelijk van de buitentemperatuur.
basman147 zegt
25 % rendement? Misschien bij een BlowerBentley oid.
Een normale benzinemotor haalt 33 a 35% rendement op kruissnelheid, een Prius 40% uit zijn verbrandingsmotor. Diesel zit iets boven de 40%. En waarschijnlijk zitten moderne formule 1 motoren op 50%.
karaya zegt
Waarom dan een Tesla kopen? Wat dacht je van de prijs?
none zegt
:D Inderdaad, is wel een verschil. Maar zoals er al wordt geschreven, ik denk niet dat er kopers zijn die daadwerkelijk tussen deze twee aan het twijfelen zijn.
w0ut zegt
Als prijs een issue was werd er geen enkele Porsche verkocht. Voor elk van hun modellen is wel een goedkoper alternatief te vinden bij een concurrent.
lekkerlinksrijden zegt
Ik zou er graag een keer in willen rijden, gewoon een weekend uitproberen……en daarna weer inleveren, want te duur voor mij
gt3mk1 zegt
toevallig vandaag mee proefgereden. heb zelf een model 3 dual motor range volgens Elon 560 km.
met de 4s met grote accu heb ik vandaag hetzelfde snelweg ritje gemaakt. Twente naar t Gooi en was zeer onder de indruk van de actieradius van de Porsche. ik denk ongeveer hetzelfde als de model 3!!
marcel174 zegt
@gt3mk1: dezelfde actieradius als de model 3. Maar hebben ze ook hetzelfde kWh accupakket? Is hetzelfde als een auto met een 50 liter en een 100 liter tank met elkaar vergelijken en dan zeggen dat ze allebei op een volle tank hetzelfde aantal kilometers rijden. Vind het persoonlijk een scheve redenatie/vergelijking.
rubend zegt
@marcel174: als je beide auto’s voor t zelfde geldt zou kunnen kopen, dan kan je de range toch ook vergelijken?
Ik heb overigens geen idee of beide auto’s qua prijs concurrerend zijn.
dedude zegt
Zeg dan gewoon niks. Je comment slaat als een lul op een drumstick
marcel174 zegt
@dedude: naar mijn idee wel. Als vergelijking. Je hebt een auto met een 70 liter tank en een auto met een 100 liter tank. De auto met 50 liter kan er 100km mee rijden en de auto met 100 liter kan ook 1000km rijden. Dan heeft de auto dus een hoger brandstof verbruik omdat ie meer brandstof verbruik voor hetzelfde aantal kilometers. Dus is zijn range korter omdat hij met 50 liter (Net zoveel als de andere auto) geen 100km kan halen. Hetzelfde is met elektrisch. Stel de Tesla heeft 50 kWh en de Porsche heeft 100 kWh en ze hebben deze hebben dezelfde range. Dan verbruikt de Porsche meer stroom dan de Tesla. Je kan dan wel zeggen dat ze dezelfde range hebben maar onder aan de streep heeft de Porsche een hoger stroom verbruik. Als hij hetzelfde accupakket als de Tesla zou hebben komt ie dus net net zover als de Tesla op 1 lading. En Nee, ik rij niet elektrisch. Het gaat mij om de vergelijking. Je kan wel een vergelijking doen maar dan ook met dezelfde specs. En ga ik lekker met mij lul op een drumstel slaan als jij dat zo graag wil.
barry355gtb zegt
@marcel174: Wel een kulargument zeg. Benzineverbruik van een 911 is absoluut hoger dan van de M340i. Waarom zou de electrische aandrijflijn van de Taycan dan niet meer mogen verbruiken.
dedude zegt
@marcel174: Ik refereerde naar @rubend , niet naar jou. Door inderdaad dezelfde range maar met meer middelen (brandstof, KWH zo je wilt) te vergelijken gaat wat krom.
kareljansen zegt
@gt3mk1: Als je nou 2 model 3’s koopt voor die 130k, dan heb je pas veel range.
911targa zegt
@gt3mk1: iedereen hieronder heeft het over “appels met peren” vergelijken.
Eigenlijk vergelijk je peren met elkaar, want Porsche heeft een 79 kWh batterij en Tesla een 75.
Porsche is groter en zwaarder.
By the weg: wat was de aanleiding om een T4S te gaan rijden?
Dutchdriftking zegt
Zo zie je maar weer, Porsches leveren al jaren meer vermogen dan opgegeven, (dat deden ze 40 jaar geleden al) actieradius was echter nooit zo’n dingetje. Nu dit wel een hot item is geworden overtreffen ze hier ook de verwachting. Dit is hoe je een imago bouwt als merk, en waarom Porsche al jaren de allersterkste merknaam is. ‘Under promise and over deliver’ is en credo dat nog altijd werkt al een tierelier.
martingtv zegt
https://insideevs.com/reviews/395038/porsche-taycan-road-trip-240-mile-range/
Een andere was ook al tot die conclusive gekomen, met een turbo.
j05b zegt
waarom zouden ze een lagere actieradius vermelden?
Of heeft dit te maken met huidige omstandigheden? Ik haal momenteel ook een betere actieradius met mn model 3 dan fabrieksopgave..
In de winter zat ik er 40% onder. Waar ligt dan de waarheid??
hanso zegt
Dezelfde Matt Farah heeft eerder een Taycan gereden zoals je in een sportauto hoort te rijden. Hij verbruikte 40% van de accucapaciteit in 17 miles! Actieradius van krap 70 kilometer is niet iets om over naar huis te schrijven.
https://youtu.be/WONuaO9KzxQ?t=1213
911targa zegt
@hanso: voor vertegenwoordiger (account managers) is actieradius van groot belang. Anderen willen mooie dingen in het leven. Vaak beslist je portemonnee.
https://www.google.nl/amp/s/topgear.nl/autonieuws/porsche-taycan-rijdt-model-s-voorbij-op-de-nurburgring/amp/
hanso zegt
@911targa
Wat bedoel je te zeggen?
mnmg71 zegt
@hanso: ik rijd een 4S en dat is niet mijn ervaring. Als ik me op de snelweg aan de Max snelheid houdt rijd is de range 490km en als ik doorrijd 400. Echt scheuren buiten de snelweg zakt het misschien naar 300km
Shaw zegt
Zo droevig vaak, Nederlanders in Duitsland met een Renault Zoe of Nissan Leaf met 80km/h het verkeer echt op te houden om maar range te sparen. Wat een schraalheid! Tesla’s trekken vaak snel op, maar blijven langzaam hangen ivm te beperkte range op snelheid. Porsche is de eerste overweegbare eAuto.