• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Actieradius Taycan 4S beter dan fabrieksopgave

Auteur: willeme, gepost 22 april 2020 om 20:01 – 46 Reacties

Actieradius Taycan 4S

Als de range van de Porsche Taycan 4S veel beter is dan de opgave, waarom dan nog een Tesla kopen? De actieradius van de Taycan 4S ís namelijk veel beter dan opgegeven.

We weten het. Je mag ze niet met elkaar vergelijken. We hebben het natuurlijk over de Porsche Taycan en de Tesla Model S. De Model S leek een beetje de blauwdruk te zijn voor de Porsche Mission E, die later op de markt zou komen als de Porsche Taycan.

De consensus was een beetje als volgt: de Tesla Model S is sneller, ruimer, goedkoper en heeft een grotere actieradius. Bij de Porsche hebben ze aandacht besteed aan dingen die de petrolhead leuk vind: wegligging, stuurgedrag, afwerking en materiaalgebruik staan daadwerkelijk op Porsche-niveau.

Actieradius Taycan 4S

Geen concurrenten

Dus bij zowel Porsche als Tesla zullen ze zeggen dat het geen concurrenten zijn, ondanks dat in alle ‘comment-secties’ de discussies zeer hevig zijn. De Porsche-fans lachen zich kapot op de plastic bak die ze bij Tesla ‘interieur’ noemen, de Tesla-adepten moeten kirren vanwege de matige actieradius van de Duitser. Maar wat blijkt: deze is zo slecht nog niet.

Actieradius Taycan 4S

Niet wetenschappelijk

Dat is niet wetenschappelijk vastgesteld, maar Matt Farrah kwam daar ’toevallig’ achter. Matt Farrah is de persoon achter The Smoking Tire, een van de eerste echt gave Youtube-kanalen voor de petrolhead. Matt Farrah kreeg van Porsche USA een Taycan 4S in de schoot geworpen. Hij mocht de komende 24 uur ermee doen wat ‘ie wilde. Hij koos ervoor om flinke rit te gaan maken met zijn vriendin.

Voorzijde

40% betere actieradius

Het resultaat was best verrassend. Onder normale omstandigheden is de actieradius van de Taycan 4S 40% beter dan waarmee wordt geadverteerd. Je leest het goed: de actieradius van de Taycan 4S is een stuk beter dan de opgave. In tegenstelling tot veel Tesla’s op de Autobahn, reed Farah gewoon normaal met het verkeer mee. Er was geen sprake van hypermilen. De stoelventilatie en climate control stonden gewoon aan.

Achterzijde

149 km méér dan opgegeven

Volgens de EPA moet de Taycan 4S op een volle accu 324 kilometer halen. De rit van Farrah was 444 km en werd zonder problemen gehaald. Aan het einde had hij zelfs nog 29 kilometer over! Dat is in totaal 473 km, aanzienlijk beter dan de opgegeven 324 km. Het is niet de eerste keer dat de Porsche Taycan het stiekem veel beter doet dan opgegeven. Ook de Taycan Turbo S bleek aanzienlijk zuiniger. De video kun je hieronder bekijken:

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Video: zo zet je een fiets achterop de Porsche Taycan
    Video: zo zet je een fiets achterop de Porsche Taycan
  • Taycan rijdt door ruit
    Video: Taycan rijdt door ruit
  • Dit is de Porsche Taycan Cross Turismo!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, matt-farah, Porsche, Taycan, taycan-4-s, Video

Vorig bericht: « Verchroomde Lexus LFA is krankzinnig duur
Volgend bericht: BMW M2 Cabrio sneller dan BMW M2 CS »

Lees Interacties

Reacties

  1. dedude zegt

    22 april 2020 om 20:07

    Hebben!

    Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    22 april 2020 om 20:14

    -Edit: Okay, so you’ve got YouTube, that don’t impress me much –

    Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      22 april 2020 om 20:26

      Was je azijn lekker? Alsof iedere AB-bezoeker alle joetjoepkanalen volgt…

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        22 april 2020 om 21:01

        Ik iig niet:

        Ik kijk alleen RegularCars en Autoblog. En sinds gisteren begonnen met SavageGeese kijken.

        Login om te reageren
        • trust zegt

          22 april 2020 om 23:14

          Ik ken die niet. Ik kan je wel project binky aanraden! Lekker no nonsense gewoon bouwen

          Login om te reageren
          • toyotafortuner zegt

            23 april 2020 om 15:13

            Dan raad ik je aan om deze video te kijken, die je uitlegt over RegularCars https://youtu.be/S-SAGXD9IkM.

            Login om te reageren
  3. z3urp13t zegt

    22 april 2020 om 20:25

    En wie zegt dat Porsche geen aangepaste Taycan 4S geleend heeft om de imago op te krikken?

    Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      22 april 2020 om 22:34

      als je zo begint…..Overigens zou ik niet weten wat ze dan precies zogenaamd in deze ene wagen aangepast zouden moeten hebben? Onbekend met de totaal verschillende attitudes mbt cijfers van Tesla en Porsche. Elon verkoopt lulkoek, Porsche noemt cijfers die met gemak gehaald worden.

      Login om te reageren
      • none zegt

        22 april 2020 om 23:33

        Als ze bij Tesla de range van je accu kunnen aanpassen, kan je toch wel begrijpen dat er ‘marges’ zijn die benut kunnen worden. De levensduur van een testauto accu, is toch niet belangrijk. Wellicht staat er daarom ook ‘toevallig’ met aanhalingstekens in de tekst.

        Gaar is natuurlijk wel dat je in deze tijd als consument, bijna op elke wijze genaaid wordt.

        Login om te reageren
    • none zegt

      22 april 2020 om 23:26

      Inderdaad, t-mobile is een keer betrapt dat ze de snelheid naar snelheidstest websites optimaliseerden tov de rest van je verkeer.

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      23 april 2020 om 13:44

      Sjoemel Porsche, ik geloof er niets van.

      Login om te reageren
  4. reactief zegt

    22 april 2020 om 20:41

    De WLPT range is 388/412km, dus hoger dan de opgave in USA. Maar dan nog haalt hij een stuk meer kilometers dan opgegeven!

    Typisch Porsche om voorzichtig te zijn met cijfers? Wél bijzonder om dat met de opgave van de range te doen, wat velen erg belangrijk vinden bij het kopen van een EV.

    Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      22 april 2020 om 22:37

      Heb al vaker gehoord dat EPA door een of andere ingebouwde rekensom oid totaal dubieus is voor EV’s

      Login om te reageren
  5. cdlop01 zegt

    22 april 2020 om 20:42

    Onzin uiteraard, niet mogelijk, staan zoveel voorbeelden van veel lagere actieradius op internet, duitsers zelf zijn zeer teleurgesteld zelfs over de reikwijdte, van deze bloedmooie Porsche. Wel snel te laden net als de Tesla. Lijkt dus op een geprepareerde sjoemel Porsche.

    Login om te reageren
    • stuko zegt

      22 april 2020 om 21:57

      @cdlop01: ik en vele anderen wachten nog steeds op een linkje van een Duitse autotest.. over je bewering in het vorige Taycan artikel. Kun je die nog even delen?

      Login om te reageren
    • tristan25 zegt

      23 april 2020 om 00:01

      @cdlop01: Dit filmpje levert al meer bewijs dan jij doet. Onder elk bericht van een EV roepen dat een Taycan eigenlijk maar 75km ver komt als je er mee rijd zoals die “bedoeld” zou zijn. Wacht alleen nog steeds op het linkje waar je steeds naar verwijst.

      Login om te reageren
      • hanso zegt

        23 april 2020 om 15:38

        Alsjeblieft, dezelfde Matt Farah..
        https://youtu.be/WONuaO9KzxQ?t=1213

        Login om te reageren
    • 911targa zegt

      24 april 2020 om 09:20

      @cdlop01: sneller te laden dan Tesla.

      Porsche is altijd conservatief in de opgegeven waarden.

      Neemt niet weg, dat Tesla meer Value for money biedt, maar dat zal niemand verassen.

      Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        24 april 2020 om 09:39

        Ik vind de Taycan prachtig, eigenlijk met afstand mooiste Porsche. Persoonlijk ben ik uitgekeken op Tesla, goede EV maar zeer toe aan opfrisser. De test met de matige actieradius waar sommigen mij over hebben gevraagd stond op website van een Duits magazine, weet niet meer welke…. . Als ik voortaan weer iets dergelijks roep zal ik bron erbij vermelden….., sorry dat ik het niet meer kan vinden.

        Login om te reageren
  6. Jochempie zegt

    22 april 2020 om 20:57

    Excuses voor m’n zure reactie, maar er kleeft gewoon iets oneervols aan het herpakken van andermans content. Dat moet AB toch wel een beetje met me eens zijn?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      22 april 2020 om 21:20

      @Jochempie: We doen dit alleen als we de originele bron met naam en toenaam vermelden. Alle credits naar Matt Farah en The Smoking Tire. Dat staat ook duidelijk in het artikel. Persoonlijk vind ik dat hij leuke content maakt. Dit keer was het best opmerkelijk. Vandaar dat we er een artikel over gemaakt hebben.

      Ik vraag je absoluut niet om medelijden te hebben, want ik heb de tofste baan die ik mij voor kan stellen. Wel is het zo dat het nieuws gewoon dun gezaaid is in deze rare corona-tijden. Het zou zo maar kunnen dat in een normale periode met een paar introducties en onthullingen dit onderwerp onder zou sneeuwen.

      Daarbij houden we er ook zeker rekening mee dat we niet een hele avond gaan vullen met opmerkelijke conclusies van andere media kanalen. Zoals we ook niet occasions achter elkaar plaatsen of rijtesten. Afwisseling is ook belangrijk.

      De video en eventuele preroll zijn van The Smoking Tire, dus iedereen die het alsnog kijkt, kijkt via TST ;-). Hopelijk heb ik het zo duidelijk voor je kunnen uitleggen.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        22 april 2020 om 21:34

        Ik zie in dat ik best onredelijk ben met m’n kritiek. Misschien is de verkering gewoon een beetje over. Niet jullie schuld, na 13 jaar kan dat wel eens gebeuren natuurlijk!

        Login om te reageren
      • Robert zegt

        23 april 2020 om 07:46

        @willeme: misschien óók wel nieuwswaardig, alle reaguurders hier laten weten wat hún favoriete petrolhead-gerelateerde YouTube kanalen zijn.

        En in afwachting van dat artikel zal ik de mijne nu nog niet delen ?

        Login om te reageren
  7. sprankel zegt

    22 april 2020 om 21:02

    Heel leuk artikeltje maar zijn test zegt niets. Het grote verbruik in een wagen is verwarming, een verbrandingsmotor verliest 75% van zijn energie aan warmte, dat wil zeggen als je 10 liter brandstof door een motor gaat 7.5 liter rechtstreeks in warmte is omgezet.

    Nu moet je even terug denken, midden in de winter, je zit in de auto te bibberen, hoe lang duurt het tegen die auto opgewarmd is? En dan moet je denken dat die motor 3/4 van zijn brandstof in warmte aan het omzetten is.

    Echter bij een verbrandingsmotor is die warmte verlies die je sowiezo hebt, bij een EV gaat die warmte gewoon van je range af. Koeling kost ook energie maar dat is bij een verbandingsmotor niet anders en kost veel minder energie dan verwarmen alsook is het temperatuurverschil lager (bij -10 is het verschil 30 graden, bij +35 is het verschil 15 graden).

    Punt is, de range is extreem afhankelijk van de buitentemperatuur.

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      22 april 2020 om 22:32

      25 % rendement? Misschien bij een BlowerBentley oid.
      Een normale benzinemotor haalt 33 a 35% rendement op kruissnelheid, een Prius 40% uit zijn verbrandingsmotor. Diesel zit iets boven de 40%. En waarschijnlijk zitten moderne formule 1 motoren op 50%.

      Login om te reageren
  8. karaya zegt

    22 april 2020 om 21:13

    Waarom dan een Tesla kopen? Wat dacht je van de prijs?

    Login om te reageren
    • none zegt

      22 april 2020 om 23:38

      :D Inderdaad, is wel een verschil. Maar zoals er al wordt geschreven, ik denk niet dat er kopers zijn die daadwerkelijk tussen deze twee aan het twijfelen zijn.

      Login om te reageren
    • w0ut zegt

      23 april 2020 om 07:50

      Als prijs een issue was werd er geen enkele Porsche verkocht. Voor elk van hun modellen is wel een goedkoper alternatief te vinden bij een concurrent.

      Login om te reageren
  9. lekkerlinksrijden zegt

    22 april 2020 om 21:32

    Ik zou er graag een keer in willen rijden, gewoon een weekend uitproberen……en daarna weer inleveren, want te duur voor mij

    Login om te reageren
  10. gt3mk1 zegt

    22 april 2020 om 21:35

    toevallig vandaag mee proefgereden. heb zelf een model 3 dual motor range volgens Elon 560 km.
    met de 4s met grote accu heb ik vandaag hetzelfde snelweg ritje gemaakt. Twente naar t Gooi en was zeer onder de indruk van de actieradius van de Porsche. ik denk ongeveer hetzelfde als de model 3!!

    Login om te reageren
    • marcel174 zegt

      22 april 2020 om 22:11

      @gt3mk1: dezelfde actieradius als de model 3. Maar hebben ze ook hetzelfde kWh accupakket? Is hetzelfde als een auto met een 50 liter en een 100 liter tank met elkaar vergelijken en dan zeggen dat ze allebei op een volle tank hetzelfde aantal kilometers rijden. Vind het persoonlijk een scheve redenatie/vergelijking.

      Login om te reageren
      • rubend zegt

        22 april 2020 om 22:33

        @marcel174: als je beide auto’s voor t zelfde geldt zou kunnen kopen, dan kan je de range toch ook vergelijken?
        Ik heb overigens geen idee of beide auto’s qua prijs concurrerend zijn.

        Login om te reageren
        • dedude zegt

          23 april 2020 om 07:10

          Zeg dan gewoon niks. Je comment slaat als een lul op een drumstick

          Login om te reageren
          • marcel174 zegt

            23 april 2020 om 11:11

            @dedude: naar mijn idee wel. Als vergelijking. Je hebt een auto met een 70 liter tank en een auto met een 100 liter tank. De auto met 50 liter kan er 100km mee rijden en de auto met 100 liter kan ook 1000km rijden. Dan heeft de auto dus een hoger brandstof verbruik omdat ie meer brandstof verbruik voor hetzelfde aantal kilometers. Dus is zijn range korter omdat hij met 50 liter (Net zoveel als de andere auto) geen 100km kan halen. Hetzelfde is met elektrisch. Stel de Tesla heeft 50 kWh en de Porsche heeft 100 kWh en ze hebben deze hebben dezelfde range. Dan verbruikt de Porsche meer stroom dan de Tesla. Je kan dan wel zeggen dat ze dezelfde range hebben maar onder aan de streep heeft de Porsche een hoger stroom verbruik. Als hij hetzelfde accupakket als de Tesla zou hebben komt ie dus net net zover als de Tesla op 1 lading. En Nee, ik rij niet elektrisch. Het gaat mij om de vergelijking. Je kan wel een vergelijking doen maar dan ook met dezelfde specs. En ga ik lekker met mij lul op een drumstel slaan als jij dat zo graag wil.

            Login om te reageren
            • barry355gtb zegt

              23 april 2020 om 12:12

              @marcel174: Wel een kulargument zeg. Benzineverbruik van een 911 is absoluut hoger dan van de M340i. Waarom zou de electrische aandrijflijn van de Taycan dan niet meer mogen verbruiken.

              Login om te reageren
            • dedude zegt

              29 april 2020 om 18:14

              @marcel174: Ik refereerde naar @rubend , niet naar jou. Door inderdaad dezelfde range maar met meer middelen (brandstof, KWH zo je wilt) te vergelijken gaat wat krom.

              Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      23 april 2020 om 07:53

      @gt3mk1: Als je nou 2 model 3’s koopt voor die 130k, dan heb je pas veel range.

      Login om te reageren
    • 911targa zegt

      24 april 2020 om 09:17

      @gt3mk1: iedereen hieronder heeft het over “appels met peren” vergelijken.

      Eigenlijk vergelijk je peren met elkaar, want Porsche heeft een 79 kWh batterij en Tesla een 75.

      Porsche is groter en zwaarder.

      By the weg: wat was de aanleiding om een T4S te gaan rijden?

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    23 april 2020 om 07:51

    Zo zie je maar weer, Porsches leveren al jaren meer vermogen dan opgegeven, (dat deden ze 40 jaar geleden al) actieradius was echter nooit zo’n dingetje. Nu dit wel een hot item is geworden overtreffen ze hier ook de verwachting. Dit is hoe je een imago bouwt als merk, en waarom Porsche al jaren de allersterkste merknaam is. ‘Under promise and over deliver’ is en credo dat nog altijd werkt al een tierelier.

    Login om te reageren
  12. martingtv zegt

    23 april 2020 om 08:16

    https://insideevs.com/reviews/395038/porsche-taycan-road-trip-240-mile-range/

    Een andere was ook al tot die conclusive gekomen, met een turbo.

    Login om te reageren
  13. j05b zegt

    23 april 2020 om 10:38

    waarom zouden ze een lagere actieradius vermelden?

    Of heeft dit te maken met huidige omstandigheden? Ik haal momenteel ook een betere actieradius met mn model 3 dan fabrieksopgave..

    In de winter zat ik er 40% onder. Waar ligt dan de waarheid??

    Login om te reageren
  14. hanso zegt

    23 april 2020 om 15:44

    Dezelfde Matt Farah heeft eerder een Taycan gereden zoals je in een sportauto hoort te rijden. Hij verbruikte 40% van de accucapaciteit in 17 miles! Actieradius van krap 70 kilometer is niet iets om over naar huis te schrijven.

    https://youtu.be/WONuaO9KzxQ?t=1213

    Login om te reageren
    • 911targa zegt

      24 april 2020 om 11:53

      @hanso: voor vertegenwoordiger (account managers) is actieradius van groot belang. Anderen willen mooie dingen in het leven. Vaak beslist je portemonnee.

      https://www.google.nl/amp/s/topgear.nl/autonieuws/porsche-taycan-rijdt-model-s-voorbij-op-de-nurburgring/amp/

      Login om te reageren
      • hanso zegt

        24 april 2020 om 13:57

        @911targa
        Wat bedoel je te zeggen?

        Login om te reageren
    • mnmg71 zegt

      25 april 2020 om 11:49

      @hanso: ik rijd een 4S en dat is niet mijn ervaring. Als ik me op de snelweg aan de Max snelheid houdt rijd is de range 490km en als ik doorrijd 400. Echt scheuren buiten de snelweg zakt het misschien naar 300km

      Login om te reageren
  15. Shaw zegt

    23 april 2020 om 23:35

    Zo droevig vaak, Nederlanders in Duitsland met een Renault Zoe of Nissan Leaf met 80km/h het verkeer echt op te houden om maar range te sparen. Wat een schraalheid! Tesla’s trekken vaak snel op, maar blijven langzaam hangen ivm te beperkte range op snelheid. Porsche is de eerste overweegbare eAuto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North