Het details van de betaalbare Skoda Elroq na de klik!
Wat hebben we nodig? Betaalbare EV’s. Wanneer hebben we dat nodig? Nu! Ja, ze zijn onderweg. Denk aan de Renault 5, de onlangs gepresenteerde Hyundai Inster en ook bij de Volkswagen Groep zijn ze druk met het ontwikkelen van voordeligere elektrische auto’s.
In het geval van Skoda kun je de Elroq verwachten. Een elektrische auto voor het A-segment. Dit gaat een crossover worden, dus zie het als een soort mini-Enyaq. Nu is zijn grotere broer ontzettend populair onder leaserijdend Nederland. Overal waar je kijkt in ons land zie je wel een Enyaq rijden, dat belooft een potentiële hit voor de Elroq.
Prijzen hebben we nog niet, maar Skoda heeft wel andere hete details van de Elroq bekendgemaakt. De volledig elektrische auto ziet in oktober het licht en moet een echte value for money auto worden. Nu zijn Skoda’s dat altijd al geweest, in het geval van de Elroq ligt de focus op het lagere segment. Het segment waar vooral Nederlandse autoverkopers te vinden zijn. Een nieuwe auto is duur, dus verder dan het A- of B-segment komt men niet.
De nieuwe Skoda Elroq heeft een bagageruimte van 470 tot 1.580 liter. Zelf omschrijft het merk de auto als een SUV. Zet de EV lager op z’n poten en dit is wat we vroeger omschreven als een MPV. Deze Skoda is straks het eerste model met de nieuwe huisstijl van het merk. Je verwacht het misschien niet, maar deze A-segmenter staat op minimaal 19 inch. Shoppen tot 21 inch is straks mogelijk.
In het interieur zit een 5 inch Digital Cockpit voor de bestuurder en een 13 inch scherm voor de infotainment. Optioneel is een head-up display met Augmented Reality visualisaties. Hoe dat er allemaal uit komt te zien is nog niet bekend, dat zien we in een later stadium.
Skoda Elroq specs
Het model komt op de markt met drie aandrijfvarianten: als Elroq 50, 60 en 85. De instapper heeft achterwielaandrijving en een 55 kWh batterij. Het vermogen komt uit op 170 pk. De Elroq 60 zit daarboven met een grotere 63 kWh accu en 204 pk. Het topmodel is de Elroq 85 met een 82 kWh accu en 286 pk vermogen. De eerste twee modellen zijn begrensd op 160 km/u, dit topmodel op 180 km/u. Bovendien is de actieradius voor het topmodel meer dan 560 kilometer.
De Elroq 85 kan tot 175 kW DC snelladen. In minder dan een halfuur is de batterij van 10 tot 80 procent opgeladen.
Simply Clever
De Elroq is een echte Skoda en zit weer vol vernuft. Denk aan een optioneel opbergnet onder de hoedenplank voor de laadkabel, het feit dat de hoedenplank verstelbaar is en twee extra opbergvakken aan de zijkanten van de bagageruimte.
De onthulling van de Skoda Elroq is in oktober. De elektrische auto staat op het bekende Modular Electrification Toolkit (MEB) platform van de Volkswagen Groep. Je kunt nog veel meer voordeligere modellen in het A- en B-segment verwachten in de nabije toekomst zoals deze Elroq. Meer lezen over het snelle broertje van CUPRA, de Born VZ doe je hier . Mag het allemaal wat rustiger dan klik je voor de vernieuwde Volkswagen ID3.
mashell zegt
Lijkt meer Golf dan Polo formaat, en met fatsoenlijk snelladen! Dit kon wel eens een topper worden. En dat de testrit blijkbaar naar de Wallen ging daar vinden we maar even niks van.
Johanneke zegt
A segment is de VW e-up en broertjes eh, dit is echt wel een flinke maat groter. Volgens andere sites rond de 4.5 meter, dat is c segment lengte.
lekkerlinksrijden zegt
Wat is de lengte vd auto, dit is toch geen a-segmenter? Lastig te zeggen maar ziet eruit als een b+ segmenter
RubenPriest zegt
Skoda spreekt zelf over een A-segment SUV https://www.skoda.nl/nieuws/volledig-elektrische-skoda-elroq-de-stoere-compacte-suv-van-skoda/
lekkerlinksrijden zegt
Denk een foutje van Skoda, want zoals Johanneke schrijft communiceren ze een lengte van 4,5 meter. Volledig c-segment dus. 10cm langer dan een Karoq
Hijs de Kraan zegt
Waar de verwijzing naar het A segment vandaan komt is mij ook een raadsel. Skoda meldt op hun website duidelijk dat de Elroq de opvolger van de Karoq zal zijn met een lengte van +-4,5 meter. De Karoq is er vanaf €37K, dus deze ‘betaalbare EV’ zal snel over de €40K gaan.
Estate_of_mind zegt
Ik snap niks van crossovers en hun segmenten. A-segment?
Dutchdriftking zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom je dit zou willen IPV een Octavia?
Robert zegt
Als de info uit het vorige artikel over de Elroq correct is, is dit het volle neefje van de ID.3 en Cupra Born. Dat is toch echt wel een auto in het C-segment, geen A segment.
Ik begrijp sowieso niet waarom vrijwel geen enkel fabrikant de moeite lijkt te nemen een versie van hun beoogde volume model EV een versie te bouwen met een verlengde bodemgroep, zodat er ook een stationwagen of zevenzitter variant kan worden gebouwd. Daarbij: verlengde bodem = meer plek voor accucellen = groter rijbereik. Ik zeg: potentiële win-win.
audirs3 zegt
@Robert volgens mij heeft de Kia EV9 een verlengd onderstel van de EV6, en hierdoor ook een versie met grotere capaciteit (100 ipv 80 kWh)
Robert zegt
Vandaar de ‘vrijwel’ in mijn woordkeuze 😉
audirs3 zegt
👍
utregcity zegt
Dit schrijft AW: “Stiekem is de Elroq namelijk helemaal geen geheel nieuwe auto, maar een ingekorte versie van de Enyaq. Het kortwieken gebeurde geheel achter de achteras, dus wielbasis, portieren en interieur zijn op wat details na identiek.”
audirs3 zegt
Gaaf dat ze hun persfoto’s in onze duinen en hoofdstad hebben geschoten. Daar zullen we hem vast vaker te zien krijgen.
alfaman zegt
Reden er vorige week een stuk of drie langs de Amstel met een camerawagen, vroeg me al af wat het was…