
De actieradius van de Opel Vivaro-e bewijst maar weer eens dat de tijd niet stilstaat.
Opel deelt een gevoelige tik uit aan hun grote Duitse concurrent Volkswagen. Dat doen ze met de Vivaro-e, een geheel elektrische bedrijfswagen van het merk uit Rüsselsheim.
Geen directe concurrent
Om alle verwarring te voorkomen, de Opel Vivaro-e is niet de directe concurrent van de Volkswagen e-Crafter. De Crafter is namelijk een volle maat groter dan de Vivaro. Toch laat de Opel zien dat de ontwikkeling van elektrische mobiliteit enorm snel gaat. De Vivaro heeft namelijk een aanzienlijk grotere actieradius.

Identiek vermogen
Als het gaat om het maximale vermogen, zijn beide elektrische Duitse bussen identiek. In beide gevallen levert de elektromotor namelijk precies 136 pk, ofwel 100 kW. De maximale trekkracht bedraagt 260 Nm. Het grote verschil is hoe ver je kunt rijden, de actieradius dus. In tegenstelling tot bij Volkswagen kun je kiezen hoe ver je komt op een accu.

Twee accu’s
Er zijn namelijk twee opties mogelijk. De instapper heeft een accupakket van 50 kWh, waardoor je volgens de WLTP maximaal 230 kilometer ver komt. Mocht je dat te weinig vinden, kun je upgraden naar een 75 kWh batterij. Het is mogelijk om via een 100 kW DC laadstation de 50 kWh in een halfuurtje op te laden naar 80%. Bij de 75 kWh-accu duurt dat een kwartiertje langer. De actieradius van de Opel Vivaro-e bedraagt dan 330 km. Dat is dan precies waar de e-Crafter het laat liggen. Die is er met één accupakket, waarmee je slechts 173 km op een accu kunt halen.

Keuze
Nu kun je ook wel wat met zo’n elektrische Vivaro. Het laadvermogen bedraagt namelijk 1.275 kilogram, 130 kilogram minder dan bij een vergelijkbare dieselmotor. Ook handig: je kan er een kar achter hangen. De Vivaro-e kan maximaal 1.000 kg (geremd) trekken. Er zijn drie verschillende lengtematen: 4,60 meter, 4,95 meter en 5,30 meter lang. Ook kun je kiezen voor een dubbel cabine, platform-cabine of personenversie.

De Opel Vivaro-e is binnenkort te bestellen, prijzen worden dan bekendgemaakt.
De. concurrentie valt of staat natuurlijk met de prijs.. en aangezien we die nog niet weten..
@donjunior: eens. Al staat VW natuurlijk niet bekend dat ze de goedkoopste aanbieding hebben.
of betrouwbaarheid
daarbij moet je de de afgegeven cijfers van Volkswagen ook nooit vertrouwen.. zo is gebleken uit het verleden ;-)
@donjunior: of laadvermogen..
@flutterby: of actieradius.
Hij smoelt goed van de voorkant! Ook dat heeft hij meezitten.
Idem zoals een Peugeot, Toyota …..
mooi voorbeeldje van ‘Native advertising’
En hij kan ook nog eens 1000kg trekken
@flik2punt0: dat is helaas 2000kg te weinig voor de lokale aannemers…
@laptom: alle beetjes helpen. Is nog altijd 1000kg meer dan de concurrentie.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mijn nieuwe surf-bus, geweldig. Paar ramen erin, zonnepanelen op het dak, isoleren, bed erin en ik kan er weekendjes mee weg zonder op te hoeven laden want dat gaat slecht in de natuurgebieden.
@caprio: hoeveel zonnepanelen was je van plan mee te nemen? Een stuk of 20? Dat heb je namelijk wel nodig om in 2 dagen de accu vol te krijgen.
ik vermoed dat hij de panelen gebruikt om fijn te kunnen recrëeren …
met twee keer 120ah accu’s erin kun je vrijwel alles zelfvoorzienend maken in je campertje
en de zonnepanelen houden de accu’s mooi in conditie!
Waarom zou je 2 van die lompe accu’s meenemen, dat is slechts iets van 2kwh, terwijl er al 50 of 75kwh in zit?
Gebruik gewoon alles op de 12v van de auto en je kan er heel lang mee doen. Zeker een weekendje is niks.
Ze moeten gewoon fabrieksaf zo’n fietstrap-fitness apparaat als optie leveren waarmee je de accu’s kunt opladen.
Ff lekker 20m ochtend gymnastiek en je accu is weer (deels) bijgeladen ! Lijkt me ideaal voor in de wildernis …
@dawwg: Of een intrekbaar windmolentje erop…
@flutterby: met iedere paneel kan je 1200-1500km rijden per jaar… alleen in 2 dagen is dat inderdaad moeilijk …
Vraag mij dan af wat in de realiteit de range is als je gemiddeld laten we zeggen een 600kg aan lading hebt. Beetje wind tegen met een regenachtig koude dag op slecht wegdek.
Volgens mij vallen ze dan door de mand en kan je daar zo 80km van de range aftrekken.
@deepep: ik dacht net hetzelfde. Dit zijn wagens die in de praktijk steeds met een zware last rond rijden. Ze zouden zo ook getest moeten worden.
@niezel: bij regeneren is zware last weer een pluspunt…
Tsja, en als je alleen maar in de bebouwde kom rijdt – om bijvoorbeeld pakketje te bezorgen – valt de range waarschijnlijk weer erg mee.
Heel slim die persfoto’s in geel, duidelijker kun je “DHL deze is voor jullie” niet zeggen.
Ik dacht dat een Vivaro E in de laadruimte van een Crafter past?
Waarom heeft deze bus dan toch 2 laadkleppen?
@henkhupelschoten: 2 laadkleppen?? Waar zie jij die?? Ik zie een schuifdeur links en rechts en een dubbele achterdeur
Prima waardes, prima bus. 130kg minder laadvermogen is ook nog best netjes!
Hij zal wel aardig wat duurder zijn, maar voor bedriijven gaat het toch ook om operationele kosten, die makkelijk lager zouden kunnen zijn.
Altijd als het om busjes gaat op Autoblog moet ik denken aan Wouter denken die een gehaktstaaf in een bekertje koffie doopt. Ik lees te lang Autoblog. Edit: 2009! https://www.abhd.nl/video/de-nieuwe-volkswagen-transporter/
Geweldig! Die kende ik nog niet, bedankt voor de tip.
Leuke ruime familieauto ook. En nog iets leuks erbij voor als papa alleen op stap mag…
Busjes zijn irritant handig. Iemand in de familie (in de buurt) moet er eentje hebben … Zodat de rest gewoon een fatsoenlijke kar kan rijden.
Prima reclame. Kijk eens naar de e-ducato, lijkt mij meer een prestatie.