Met een Mercedes kom je verder op een lading dan met een Tesla.
Actieradius is een beetje het nieuwe ‘aantal pk’s’ geworden. Waar het vroeger belangrijk was om de grotere motor te hebben met meer cilinders, is dat nu niet meer relevant. Alle elektrische auto’s zijn behoorlijk snel. Ze zijn sowieso (erg) snel daar waar het uitmaakt. Van 0-120 km/u (“harder mag je toch niet”) is een elektrische auto bijna zonder uitzondering erg vlot (op zijn minst).
Dus waar je kun je je dan mee onderscheiden? Met de accu! Twee dingen kunnen klanten over de streep trekken. Ten eerste is daar de laadsnelheid. Met name als je thuis niet kunt laden, is het handig dat je op een andere locatie de accu relatief snel vol hebt. Het andere punt is simpel: actieradius. Range. Het aantal kilometers dat je kunt rijden zonder te hoeven laden.
Actieradius Mercedes EQS
Dan zullen er ongetwijfeld mensen zijn die zeggen “je rijdt toch nooit zoveel kilometers achter elkaar” en dat klopt. Maar als je een paar fanatieke buren en collega’s hebt waardoor je niet elke keer kunt laden op je werk en thuis, is het prettig om voldoende reserve te hebben. Het Amerikaanse edmunds.com onderwerpt diverse auto’s aan een test om te kijken hoe de range daadwerkelijk is. Het is geen geheim dat er soms behoorlijk veel verschil zit tussen de fabrieksopgave en wat je daadwerkelijk kunt halen.
Ze hebben de Mercedes-Benz EQS aan de test onderworpen. Dat is een veelbelovende EV, want de opgegeven actieradius is indrukwekkend. Volgens de WLTP is het meer dan 700 km (met de kleine wielen). Volgens de EPA (Environmental Protection Agency) haal je alsnog 563 km. In de test haalde de Mercedes-Benz EQS een actieradius van 679 km. Dat is heel erg dicht bij de Europese opgave. Daarmee stoot de EQS de Tesla Model 3 Long Range (563 kilometer, net zover als de Model S Plaid aldus Edmunds) van de troon.
Specificatie
De testmethodes van Edmunds worden gezien als realistischer dan die van de EPA en WLTP. Er wordt voor 40% in de stad gereden en 60% buiten de bebouwde kom. In het geval van elektrische auto’s is het handig om te weten wat de specificaties van de auto zijn. Die hebben we dan ook voor je! Het ging om een Mercedes-Benz EQS450+ met de standaard 20-inch velgen. De GoodYear Eagle F1 Asymmetric 5-banden (255/45 rondom) waren opgepompt tot 2,82 bar. De auto was nauwelijks voorzien van opties.
Overigens is het geen wonder dat de EQS zo goed scoort. De luxe limousine kost met een vanafprijs van meer dan 120 mille ongeveer het dubbele van de genoemde Tesla Model 3 Long Range. De EQS heeft een accupakket van maar liefst 108 kWh en een relatief modale elektromotor met zo’n 330 pk. Dus ja, de EQS scoort uitstekend, maar dat mag ook wel met die prijs en configuratie.
Via: Edmunds.
O plaat zegt
Echt mooi kan ik deze wagen toch niet vinden.
renskuhh zegt
@shiva: heb hem in het echt mogen zien en in de goede configuratie toch een erg mooie auto, in mijn ogen een stuk beter dan de veel te drukke E tron, maar op de foto’s smoelt de EQS inderdaad niet echt goed
detroitv8 zegt
@renskuhh: helemaal waar. Totdat ik het prijskaartje van de gespecificeerde EQS in de Stern showroom zag. €160.000. Slik!
Pascal zegt
Ik ook niet, ik ben veel meer gecharmeerd van de designtaal van de gemiddelde ‘gewone’ Mercedes zoals de huidige S-klasse.
rrfm zegt
“Overigens is het geen wonder dat de EQS zo goed scoort. De luxe limousine kost met een vanafprijs van meer dan 120 mille ongeveer het dubbele van de genoemde Tesla Model 3 Long Range”
Wat een domme vergelijking.
Dus omdat een auto die in de topklasse zit een prijs heeft die bijna het dubbele is van een compacte middenklasse auto is het geen wonder dat de range groter is. De model s plaid is nog duurder dan de eqs en doet het gelijkwaardig als de model 3.(wel een wonder waarschijnlijk)
De accu van de eqs is ongeveer 42% groter en het gewicht is ongeveer 41% hoger.
Daarbij komt is hij ook aanzienlijk groter.
Naar mijn mening is het juist een wonder dat de Mercedes het zo goed doet.
vondick zegt
Inderdaad. En dan ook nog in een hele mooie verpakking. In het begin had ik wat twijfels, maar hoe vaker je deze auto ziet, hoe mooier hij wordt! Hij heeft veel weg van de eerste generatie CLS, ook zo’n tijdloze wagen.
rrfm zegt
Ja in het echt ziet het er veel beter uit.
Zelf vind ik de nieuwe s klasse er wel beter uitzien maar voor de range is deze vorm wel beter.
Pascal zegt
De zin die daar direct achteraan komt en jij weglaat is nu net de crux: “De EQS heeft een accupakket van maar liefst 108 kWh en een relatief modale elektromotor met zo’n 330 pk”. Dat verklaart toch de grote range of niet? Alle cijfers bezien doet Mercedes het netjes, maar als je kijkt naar performance/efficiency per kwh vergeleken bij de concurrentie dan klopt het artikel dat dit geen wonder is.
rrfm zegt
Het gaat er nu om hoe efficiënt de auto omgaat met de capaciteit.
De range heeft namelijk niet veel te maken met hoe snel een auto gaat.
Een model s plaid weegt minder en opereert een klasse lager en 350kg lichter zou met dezelfde capaciteit niet zover komen.
De eqs doet het ±18% beter dan de model 3 long range.(zover ik weet de meest efficiënte elektrische auto op de markt) en de plaid s
Dat is een grote stap zeker als dit de eerste volledige ev is van het merk die gebouwd is als ev(niet zoals de eqc etc)
Pascal zegt
Maar wát doet de EQS dan 18% beter? In die Model 3 LR kom je 7,5km ver op een kwh, in de EQS is dat 6,5km en in de Model S Plaid is dat 6,6km. Goed, de EQS is luxer en zwaarder, maar een Plaid levert meer dan 3x zoveel vermogen. Voor ieder wat wils dus, top. Maar ik mis wel nog steeds de onderbouwing wat Mercedes hier dan voor wonder loopt te verrichten. Ik zie ze alleen maar lekker meedraaien met de rest en ze steken qua aandrijflijn en efficiency precies helemaal nergens bovenuit.
Redrum zegt
Dat zie je toch helemaal verkeerd. Het verbruik van een model 3 LR is een pak lager dan de EQS.
Edmunds heeft de Tesla long range recentelijk getest op 405 miles waar de eqs op 422 miles uitkwam.
Als ik bij die 405 miles 8% batterij bijtel, kom ik daar vlotjes over.
Neen, het enigste wat er hier gezegd wordt is dat de range van de EQS het grootst is en dat is correct.
Was leuk geweest om de test even erbij te zetten zodat we de harde verbruikscijfers konden vergelijken
Paul58 zegt
@rrfm: je weet dat een Model S plaid ongeveer +- 90 kWh batterij heeft he? Kleiner dan de voorgaande long range /100d. Tesla is erg efficient. Met 108kwh zou die een stuk verder komen.
gilettelubbers zegt
Heel interessant. Komen er ook nog een elektrische auto’s die er wél goed uitzien?
bernoulli zegt
Jazeker!
https://media.autoweek.nl/m/g3qyo9sb0cfs.jpg
weereentankleeg zegt
@bernoulli: oef, ik durfde bijna niet te klikken. Bang om mijn netvlies te beschadigen door een Cybertruck dinges
Henkie zegt
Teveel lijntjes en frutseltjes. Waarom heeft die Audi 3 side skirts? Rare lijn onder de a-stijl voor de camera. Nee het kan nog beter.
gilettelubbers zegt
@bernoulli: dat is inderdaad erg mooi! Nu hopen dat Audi niet te veel afwijkt van dit ontwerp!
vopo zegt
Nieuwe Renault 4 en 5 zien er veelbelovend uit. Vooral de R5.
Redrum zegt
Ik ben meer benieuwd naar de Lucid Air. Dat is pas een nette schuit.
Brandt zegt
Waarom is iedereen er toch zo op gebrand om waar het maar kan Tesla af te zeiken. Dit is appels met peren vergelijken. Als ze gelijke accu’s hadden zou het een ander plaatje zijn