Gelijk hebben ze.
Halverwege de eerste helft van het jaar, werden Nederlandse autohandelaren opgeschrikt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de toezichthouder waren er te veel bedrijven die de consument op het verkeerde been probeerden te zetten bij de aankoop van een tweedehands auto. Om dit zo snel mogelijk te veranderen en recht te trekken, zodat de consument voortaan geen last meer heeft van geniepige verkopers, riep ACM een aantal regels in het leven.
Deze regels hadden vooral betrekking op het feit dat de verkopers hun auto’s regelmatig voor lage prijzen te koop zetten, zonder daarbij duidelijk te vermelden dat er nog kosten bijkomen om de auto rijklaar te maken of garantie aan te schaffen. Zodoende moesten autobedrijven de prijzen op zo’n manier aanpassen dat alle onvermijdbare kosten erbij inbegrepen waren. Daarnaast moesten extra kostenposten duidelijk vermeld worden en mocht er geen onjuiste informatie over de garantie worden verstrekt.
Nu, enkele maanden nadat ACM deze regels heeft ingesteld, heeft de toezichthouder een controle uitgevoerd om te bekijken in hoeverre de bedrijven de opgestelde eisen hebben nageleefd. Inmiddels blijkt dat de regels hun werk hebben gedaan, want ACM heeft geconstateerd dat de bedrijven de zaken hebben aangepast.
Volgens ACM zijn de volgende zaken in orde:
- Prijzen worden over het algemeen inclusief onvermijdbare kosten vermeld.
- Bij losse kostenposten wordt in de meeste gevallen gemeld dat deze optioneel zijn.
- De informatie over garantie is sterk verbeterd.
Hoewel ACM geen reden ziet om verder op te treden, houden ze de ontwikkelingen rondom de prijzen van tweedehands auto’s uiteraard wel in de gaten.
Beeld: ultieme Peugeot 205 combo, via @casperh
cossiekiller zegt
Rijklaar maken kost bij sommige 50euro extra. Maar dan mag je dat wel letterlijk nemen.
harrie zegt
@cossiekiller: ik ga ze oprecht missen, die uitgemolken jetcars grappen
cossiekiller zegt
@harrie: Jetcars? Nooit van gehoord.
toyotaprius zegt
@harrie: ik ook, inclusief de furieuze reacties op een JetCars ‘grap’.. dat waren mooie tijden.
gove zegt
of de consument kan beter opletten…
desjonnies zegt
Peugeot 205, mag van mij vandaag nog ge-herintroduceerd worden, zelfs de 1.9 atmosferische Diesel. Met het koppel van een oceaanstomer die Diesel.
goodolddays zegt
@desjonnies: 205’jes zijn fantastische wagentjes. Zou er graag nog keer 1 hebben, lol gehad met die gooi en smijt hokjes
123bat zegt
@goodolddays: Nu eentje kopen, prijzen van normale versies zijn nu nog op het laagst. Een late 1.4 generation/forever is bijna probleemloos en een nette kost zo’n 800€. Met 1.4 handbak komt ie vlot van de plek. Ik denk dat de 205 wel een leuke klassieker gaat worden.
123bat zegt
@desjonnies: Ik ga mijn 205 1.6 automaatje altijd houden. Gekocht met 97k en de teller staat nu op 210k. Rijdt heerlijk. Die atmosferische diesel is al heel prettig én zeer betrouwbaar, het model met turbodiesel is vrij zeldzaam en verrassend snel.
ikleesookoverautos zegt
@123bat: dan heb je nog nooit in een snelle auto gereden.
1001pk zegt
Er zijn heel veel autobedrijven die nog steeds werken met rijklaarmaakkosten/pakketten. Het mag dus en je prijst jezelf uit de markt als je het niet doet.
dirkiii zegt
@1001pk: bij ons is het een keuze voor de klant.
mashell zegt
@dirkiii: heeft de klant de keuze voor een niet rijkkare wagen? Tank vol, kenteken erop gewoon standaard, altijd zonder vragen en zonder kosten, zo zou het moeten zijn, nieuw of gebruikt maakt niet uit.
2wheeler zegt
@mashell: inderdaad, maar een volle tank is al too much in veel gevallen.
evdw zegt
Kosten rijklaar maken zijn volgens mij geen onvermijdbare kosten bij een occasion. Je kan volgens mij altijd zeggen, ik neem hem zo mee zoals hij daar staat en je hoeft er niets meer aan te doen.
lichtmetalenbelg zegt
@evdw: Klopt, en dan zal de verkoper weer antwoorden met ‘dan is er helaas minder korting mogelijk.’
Rijklaarmaakkosten, optionele bedragen, inruilwaarde… het is de verantwoordelijkheid van de consument om de rekensom te maken en een goede deal te sluiten. Zo lang kosten worden benoemd vóór de aankoop, kun je als consument immers ook nee zeggen.
evdw zegt
@lichtmetalenbelg: Dat lijkt me vreemd want daarmee geeft hij dan meteen toe dat het bullshitkosten zijn die “kostenrijklaar maken”.
bimmerfan zegt
Meestal zit dat pakket al bij de prijs van de auto in begrepen. Tenminste bij mij in de buurt gaat het wel zo.
dawwg zegt
ACM is slappe hap; ze zijn tevreden omdat het ‘meestal’ goed gaat ? Ze doen ook geen donder tegen grote partijen die structureel privacy-wetgeving schenden – zoals een Facebook die vereist dat je een kopie van je legitimatie upload om je account te unlocken – terwijl Facebook daarvoor in b.v. Duitsland gewoon door een rechter veroordeeld is. Of de KvK die ook zonder toestemming je info door blijft verkopen, of Telco’s die jarenlang structureel idioot-hoge roaming tarieven in rekening brachten zonder het te kunnen specificeren…
En als ze dan wel een keer onderzoek doen zijn ze te dom om het goed doen en komen ze 4x opnieuw terug om bewijs te proberen te verzamelen terwijl jij niet tegen je klant mag melden waarom de boel nu alweer voor de 4e op rij stuk/onbeschikbaar/kwijt is … prutsers zijn het !
tjongejongejonge zegt
Tweedehands autoverkopers zijn allemaal oplichters
henk_he zegt
@tjongejongejonge: voor iedereen die hier op wil reageren: don’t feed the troll!!!
tjongejongejonge zegt
@henk_he: en je moeder heeft een snor…
henk_he zegt
@tjongejongejonge: klopt!
WinkeB zegt
*Occasie
unknown234 zegt
Over het algmeen, in de meeste gevallen en sterk verbeterd.
Er is dus nog werk aan de winkel…
pindakoning zegt
Nu word je wel gedwongen om een of ander optiepakket I, II of III te kiezen tegen behoorlijke bedragen