Terwijl het huidige model nog altijd in de showrooms staat.
Nissan is een merk van tradities. Zeker als het gaat om de sportwagens. Neem de GT-R: daarvan kennen we grofweg drie generaties: KPGC-series, Skyline R32 tot R34 en de GT-R R35. Alle drie sloegen ze in als een bom en versloegen ze de concurrentie op bijna gênante wijze. Alledrie bleven ze redelijk lang ongewijzigd in productie en kregen ze alledrie last van de wet van de remmende voorsprong.
Met de Z-auto’s is dat niet heel anders. De eerste Z (S30) was briljant, maar daarna zakte de auto wat weg in matige combinatie van te veel luxe en te weinig vermogen. In 1989 maakte 300ZX een indrukkende comeback, maar het model werd te lang ongewijzigd in productie gehouden: tot 2002! Met de huidige Z is het niet veel anders. Deze kwam weliswaar in 2009 op de markt, maar was een doorontwikkeling van de 350Z uit 2003. De enige reden om een 370Z te kopen, is als ‘ie erg goedkoop is. Aangezien we met een boetesysteem werken (BPM-taks) is dit absoluut niet het geval. Ondanks dat het een van de laatste nieuwe auto’s is met atmosferische motor, achterwielaandrijving en een handbak, kunnen we niet anders dan adviseren om ‘m niet te kopen.
Hoe zit het dan met een opvolger? Volgens onze Amerikaanse collega’s met bijna dezelfde domeinnaam wel. Autoblog.com weet namelijk te melden dat Nissan aan het broeden is op een nieuwe Z. Ditmaal wordt het weer een compleet nieuw model. Qua styling is het de bedoeling dat Nissan teruggrijpt naar het succesvolle verleden. Zo zou de voorkant grote overeenkomsten vertonen met de 240Z uit 1971 (afbeelding boven), terwijl de achterkant juist moet refereren aan de 300ZX (Z32, afbeelding onder). Het interieur wordt minder speciaal. In plaats van een retro-style dashboard (zoals de 350Z bijvoorbeeld had), krijgt de nieuwe Z een dashboard afkomstig uit de Altima. Gewoon keurig dus en up-to-date qua infotainment. Dat is in de huidige 370Z niet (meer) het geval.
Wat ook niet echt bij de tijd is in de 370Z is de motor. Qua raffinement, verbruik en prestaties is er veel veranderd in de tussentijd. De nieuwe Z krijgt naar alle waarschijnlijkheid de VR30DDTT-motor, het enige aspect dat echt indrukwekkend was aan de Infiniti Q50. Deze Twin Turbo V6 is goed voor maar liefst 400 pk en 475 Nm. Deze motor wordt gekoppeld aan een automatische transmissie met 9 voorwaartse verzetten. Een handbak zou technisch gezien mogelijk zijn.
Maar het wordt beter. Net als bij de ‘Z34’-generatie komt Nissan met een Nismo-variant. Aangezien de motor voorzien is van een dubbele turbo, is het iets eenvoudiger om een groter te gat te creëren tussen de normale versie en de variant van NISsan MOtorsport. De geruchten spreken nu van mar liefst 500 pk. Haast je overigens niet meteen naar de plaatselijke Nissan dealer. De auto wordt verwacht over anderhalf tot misschien zelfs twee jaar.
breakingpoint zegt
Ongeacht de leeftijd van de 350 en 370Z zijn ze nog altijd hopeloos duur tweedehands. Ik had graag een 370 gekocht maar het was boven het budget. Echt jammer. Wel leuk dat ze er geen hybride van gaan maken.
banderas zegt
@breakingpoint: Mwa, iets goedkoper dan een Z4 Coupe met 3 liter motor en dan vaak ook minder km. En Boxster van 2008 is ook altijd nog goedkoper (en langzamer, al scheelt het weinig).
flatsixx zegt
@banderas: ga dan toch voor een Porsche
BaRa zegt
@flatsixx: Rij eens met de Z. Dan zal je begrijpen waarom hij meer fun is dan die boxster.
flatsixx zegt
@BaRa: praat niet over fun, maar of ik in een Porsche rijd of in een Nissan.
rolov zegt
@flatsixx: nooit
Tonnie zegt
@breakingpoint: 350z valt me erg mee qua prijs. 370 zal wel volgen nu er een nieuwe komt. Erg gave auto’s!
nigelbennisphotography zegt
@breakingpoint: staat een mooie blauwe te koop in Nederland
antielectrischeautos zegt
@breakingpoint: heb een 370Z gehad voor 3 maanden, leuke auto, maar kwa running costs nagenoeg gelijk met een E46 M3, er kwam dus weer heel snel een E46 M3 voor de deur, toch de betere allround sportscar, mooier geluid (al is dat persoonlijk), betere handling etc…
nopetrolnofun zegt
@breakingpoint: heb een mooie handgeschakelde blauwe voor je te koop, kom gerust langs!
dagobertduck zegt
@breakingpoint: goeie kennis van mij heeft nog een hele mooie zeldzame blauwe 370 te koop staan!
focusrs1 zegt
Mooie auto maar je weet nu al dat hij veel te duur wordt in Nederland.
e88125i zegt
Wellicht kunnen ze ook even bij BMW shoppen…
dare2think zegt
Een soort baby-GT-R dus. Misschien een strategische keus van Nissan om met een nieuw model te hypen omdat de R35 GT-R op zijn laatste benen loopt (lees: elk jaar iets verder tot op het bot uitgemolken wordt zonder dramatisch nieuwe techniek) zodat er in ieder geval een imagebuilder is terwijl de nieuwe GT-R ontwikkeld wordt.
banderas zegt
Helaas worden vaak nieuwe auto’s volgegooid met gekke lijntjes, daarom kocht ik ook de 350Z en niet een 370Z. Hoewel ik de laatste beter vind rijden.
kobus1967 zegt
Als ze de Hybride aandrijflijn van de Q50 erin zouden stoppen word hij betaalbaarder voor Nederland en heeft evengoed genoeg vermogen om leuk te kunnen zijn.
povel zegt
” De enige reden om een 370Z te kopen, is als ‘ie erg goedkoop is. ” Wat een onzin. De 370z is een waanzinnige auto. Goede prestaties en een lekker rauw gevoel. Hij is in Nederland wel veel te duur, maar wat mij betreft kan hij zeker wel concurreren met porsches en bijvoorbeeld de jaguar f-type. Hij is lang niet zo verfijnd als een Porsche, maar wel veel speelser. Heb de 370z vaak mogen rijden, ook op een afgesloten terrein, geweldig!
willeme zegt
@povel: Begrijp mij niet verkeerd, de 370Z is een leuke auto. Maar het apparaat is inmiddels behoorlijk verouderd. Dan is een vanafprijs van een ton bizar. De enige reden om de 370Z te kopen is dus als de prijs laag is. In de VS betaal je 30 mille in dollars voor de instapper en zo’n 45 voor een Nismo. Kijk, dát is interessant. In Nederland is een 370Z dúúrder dan bijvoorbeeld de nieuwe Toyota Supra. Een auto die aanzienlijk veel beter is.
Sowieso is de prijs altijd een zeer belangrijk punt geweest van de Z-modellen. Dus ook bij de 370Z ;-)
povel zegt
@willeme: aa duidelijk! Dan begreep ik je verkeerd. Een ton is inderdaad bizar, in duitsland heb je er ook al een voor 37.000.
nissanfairladyz zegt
@povel: nieuw is de 370z 111.000 euro……..
Dutchdriftking zegt
Een knappe opvolger van deze geniale auto is natuurlijk een briljant idee! Kom maar door. Hoe zit het eigenlijk met de huidige relatie Renault-Nissan? Hierover horen we tegenstrijdige berichten. Mocht deze weer goed komen, kan er dan geen Alpine op basis van de nieuwe Z komen? Een soort opvolger van de A610 zou toch een natte droom zijn!
emping zegt
Hebben niet alle Z’s achterwielaandrijving ?
jwcroy82 zegt
Ach nederland kennende wordt dit natuurlijk weer veel te duur net zoals de nieuwe supra.
ty5500 zegt
Verschiet ervan dat ze nog met sportauto’s komen. Ze doen het niet zo goed de laatste tijd en sportauto’s is normaal dan het eerste dat wijkt. Vind het wel super