Om voort te borduren op mijn form-follows-function-verhaal van twee weken geleden ga ik het nu hebben over de achterlichten. De vorige keer omschreef ik hoe designers met het overdesignen van de koplampunits een karikatuur van hun eigen merk maakten om maar vooral vernieuwend te zijn.
Koplampen zijn voor designers een dankbaar onderdeel om een gewenste uitstraling aan een auto te geven, want het zijn de ogen van het model.
Samen met de grille (de mond) vormen de lampen een gezicht en ieder merk heeft zo zijn eigen richtlijnen van hoe haar of zijn gezicht eruit moet zien.
Bij achterlichten ligt dat iets moeilijker, want niemand heeft ogen in zijn kont. Ook is de functie van een achterlicht anders, dus is het logisch dat de vorm ook anders is. Een achterlicht hoeft in tegenstelling tot de koplamp geen licht uit te stralen om te kunnen zien. De enige functie van het achterlicht is gezien worden vanuit meerdere hoeken rond de auto.
Omdat de achterlichten uit kleinere lampjes kunnen bestaan, ben je als designer veel vrijer om ze op of in de carrosserie te plaatsen.
De vorm van het achterlicht is meestal een gevolg van de hoofdfunctie van de auto. Een coupé heeft vaak ruimte zat om de achterlichten over de kont te draperen, maar stationwagons of MPV’s hebben een grote achterklep, waardoor de lichten in een hoekje gedrukt moeten worden. Ook heb je te maken met regelgeving die de positie van de verlichting bepaalt. Bij geopende kofferklep moet de verlichting altijd van achteren zichtbaar blijven. Daarom zitten de lampjes meestal op de uiterste hoeken om ruimte te maken voor een brede bagageopening of is de unit in twee gedeeld waarbij de continu brandende lampen aan de buitenzijde zitten.
Hoe kan je als designer nu omgaan met de vorm van het achterlicht? Moet je ze toepassen als een tweede soort gezicht?
De achterkant heeft meestal geen grille (behalve enkele middenmotor-sportwagens) waarmee je het gezicht mede kan vormgeven. Kan je de rode glimmers dan misschien meer zien als een sierraad voor de kont? Je zou ze ook kunnen gebruiken om de aandacht te vestigen op bepaalde wellustige vormen, zoals een vrouw weleens haar string net boven haar heupbroek uit laat steken.
Vaak heeft zo’n klein stukje ondergoed ook nog een mooi geweven patroon in de vorm van een vlinder of iets dergelijks… hmm. Of soms zie je er een sierlijke tatouage net bovenuit piepen… Zo’n tribal of vleugelpatroon. Allebei boven de broek uit zien steken is vaak weer teveel van het goede! Een zichtbare string in combinatie met een tatoo is vaak weer net te ordi.
Bij de Audi Q7, bijvoorbeeld, hebben ze veel moeite gedaan om de kofferklep aan de zijkant een mooie S-vorm te geven, waarbij de achterlichten in de klep gemonteerd zitten. Nu hadden ze als gevolg van de vormgeving het probleem dat de lichten bij geopende klep niet meer zichtbaar waren.
Dit hebben ze weer opgelost door extra lampen in de bumper te monteren. Dubbelop en eigenlijk jammer, vind ik.
Bovendien voegt die brede uitsnede van de kofferklep niets toe aan de functionaliteit, want als die open staat, zit je ter hoogte van de achterlichten tegen een groot stuk gelakt plaatwerk aan te kijken. Dit is overigens in een iets andere vorm ook het geval bij de Spyker SSUV met zijn wijd openende, tweedelige achterdek. Ja, al doende leert men. ;)
Bij de Ferrari F40 hebben ze trouwens ook gebruik moeten maken van dit soort hulplichtjes, maar dat was omdat ze de functie van een grote motorkap belangrijker vonden en dan zie je dat ook de besten weleens consessies moeten doen in het form-follows-function-verhaal. Het is maar net welke functie je verkiest.
Bij de Enzo loopt de naad van de motorkap weer voor de achterlichten en zo hebben ze dit probleem niet meer.
Omdat achterlichten uit veel kleinere lampjes bestaan en tegenwoordig bijna altijd opgebouwd zijn met LED’s, zie je de meest uiteenlopende vormvarianten verschijnen. Maar in plaats van gebruik te maken van deze nieuwe technieken schieten designers toch weer geregeld te ver door wanneer ze de lampen groter willen maken dan eigenlijk noodzakelijk.
Kijk maar eens naar de Fiat Sedici / Suzuki SX4. Naast koplampen met teveel overbodig glas hebben ze de achterlichten ook zwaar overdreven om deze auto een serieus smoelwerk mee te geven.
De drie lampjes zitten keurig op de hoek boven elkaar gemonteerd, maar dan loopt er toch weer een groot stuk glimmend plastic met glas zo’n 15 cm de hoek om. Er zitten geen werkende lampjes in dat extra stuk lampunit, dus vind ik dit een typisch geval van string met tatoo: Too much.
Bij de nieuwe Volvo C70 zitten de designers ook met een frustratie, maar in dit geval hebben de designers het verloren van de technici. De achterlichten moesten exact dezelfde lijnen krijgen als de andere modellen uit de Volvo-familie, maar toen kwamen ze in de problemen met de achterklepconstructie. Om genoeg ruimte te maken voor het CC-dak, moest de kofferklep megabreed worden en die moest uiteindelijk het achterlicht doorsnijden. Het bovenste stukje achterlicht werd een loos stukje rood glas, helaas. De designers wilden daar toch graag een lampje in zien, maar de mensen die de centen in de gaten moesten houden keurden dit verzoek af.
Je hebt bij het ontwikkelen van een auto met zoveel verschillende partijen te maken dat er altijd wel consessies gedaan moeten worden.
Blader nu zelf maar eens je fotoalbum met autofoto’s door en kijk hoe achterlichten zich in de loop der jaren zowel qua constructie als qua vormgeving hebben ontwikkeld. Probeer jezelf af te vragen waarom voor een bepaalde vorm is gekozen en of de vorm boven de functie is gegaan of dat er sprake is van form follows function.
Waarom vind je een bepaalde vorm mooi en wat voor een indruk maken de verschillende derrières op je?
Post al je bevindingen en je meningen, het liefst met foto’s, in een reactie hieronder.
w0o0dy zegt
Als het lampje (rode leds bij voorkeur) nou in de achterkant van de auto wordt gemonteerd en niet in de klep zelf, dan heb je alleen een gat in de klep nodig (die over de led(s) heen valt en kun je qua styling alle kanten op.
Keep’in it simple: Fiat met de Barchetta.
Goed voorbeeld van achterlichten uit de goede owe tijd: Lotus! (behalve de nieuwe Europa, daar verprutsen ze het dan opeens weer).
Speciale vermelding (erg fraai en toch redelijk functioneel) De Maserati 3200GT
Alwood zegt
na eens door een groot aantal autoplaatjes te zijn gegaan vind ik het nog moeilijker om de écht mooie units er uit te kiezen.
omdat achterlichten veel minder met functie en veel meer met vorm te maken hebben is het meestal vooral de vraag of de unit in het geheel van de auto past.
de trend van de laatste jaren waarbij achterlichten steeds groten worden kan ik mij eerlijk gezegd helemaal niet in vinden. het is een belangrijk onderdeel van de auto, maar moet niet té nadrukkelijk aanwezig zijn. nou moet ik zeggen dat de achterlichten in volvo’s mij meestal niet storen.
BMW vind ik de laatse tijd veel meer de fout in gaan gezien de achterlichten. overigens met het gehele design eigenlijk.
dit brengt mij naar het eerste voorbeeld… de ‘oude’ 7 ben ik een groot fan van.
naast de niet zo geslaagde Q7 vind ik dat audi de afgelopen jaren toch de mooiste units op de markt heeft gebracht met de nieuwe A6. de leds dan wel te verstaan. niet té groot en op een positieve manier aanwezig.
in het geheel van de auto vind ik de allereerste achterlichtjes van de Range Rover waarschijnlijk het mooist. ik noem het maar: het achterlicht zo als achterlichten ooit bedoeld zijn…
maar omdat achterlichten niet alleen functioneel hoeven te zijn en om extra dik aan te zetten hoe goed de achterlichten een auto kunnen maken…
de Shelby GT500 :-D
ik vind dit persoonlijk het beste voorbeeld omdat de mustang er met standaard achterlichten veel saaier uit ziet.
Thijs zegt
Nu rij ik op dit moment een Alfa 156 SW, die hebben het op een nog andere manier ondervongen volgens mij. De achterlichten scharnieren bijna volledig mee omhoog maar nu zit er in de klep nog een rood achterlicht. Net zoals je wel eens in de deuren ziet zitten.
Alwood zegt
het plaatje van de audi :-D ik kon em eerst niet vinden ;-)
Karaya zegt
De mooiste achterkant die er op dit moment te koop is.
Maar ik ben niet objectief want ik rij er zelf één. :wink:
lotte zegt
Absoluut de Maserati… Als vrouw zijnde weet je wat de impact is van een glurende string. De achterlichten van de Maser zijn inderdaad vergelijkbaar met zo’n kleine sexuele belofte.
Michiel, ik had het laatst met Autoblogger over hoofdsteunen. Zijn daar wel mooie exemplaren van? Sorry, dit klinkt hetzelfde als een cabaretier vertellen dat je nog een goede mop weet die hij kan gebruiken in zijn show ;-)
Michiel_vd_Brink zegt
@Lotte: toevallig zat ik laatst te bedenken hoe ik hetzelfde verhaal kan vertellen over hoofdsteunen.
Leuk dat je erover begint.
Vormgevingstechnisch worden hoofdsteunen nopg wel eens gezien als een noodzakelijk kwaad.
Hmmm, leuk onderwerp voor de volgende column.
Je hebt toevallig geen tribal tattoo op je onderrug? ;)
Dink zegt
Even een snelle greep uit ’t assortiment:
Past wel bij de TVR Sagaris.
Dit is best gek: Jaguar E-type Serie 1.5
Bij een rechte auto passen rechte uitlaten. TVR 350i.
En bij een ronde auto past rond. De Healey 100/6 heeft wel heel kleine lampjes achter.
lotte zegt
Tattoos zijn zoooo anno 2000 Michiel! Ik heb LEDjes in m’n koplampen… lol
Ik vind (zei de gek) de hoofdsteunen van bepaalde klassen van Mercedes echt gruwelijk! En vooral drie hoofdsteunen op de achterbank: YEK! De hoofdsteunen van Renault vind ik weer lijken op die vechtbotjes uit StarWars.
PuB zegt
De Lancia Thesis mag niet ongenoemd blijven! Helaas kan ik geen plaatje ervan uploaden.
Thibaut zegt
Ikzelf ben een klassiekerliefhebber, bijgevolg zijn de lichten die ik aanhaal vooral die van klassiekers.
3 (favoriete) types:
Rond
Simpele ronde lichten, die zowel enkel, dubbel als meerdubbel kunnen zijn. Afhankelijk van het aantal functies men in 1 unit steekt.
Een prachtvoorbeeld van dubbele vind ik deze van de Opel GT/J (zelfde als GT):
Bij enkele ronde achterlichten worden meerdere functies verwerkt in 1 ronde lamp.
Mijn favoriet, die van de VW Karmann Ghia Type 34:
Deze ronde lampen vind ik ook terug op de Alfa Romeo 8C competizione:
Vleugeltjes
Moeilijk uit te leggen wat het is, dus ik geef maar meteen 2 voorbeelden.
Ferrari 250 GT coupe:
VW Type 3 ponton/notchback:
Ik heb geen idee of dit nog op moderne wagens terug te vinden is.
Balk
De achterlichten worden verbonden door een ‘balk’, zodat er precies maar 1 unit is.
Porsche 911 rsr (1973):
Niet origineel, maar wel geslaagd, deze Opel Ascona B:
Laats zag ik dit, vermoedelijk als camouflage, op de Audi R8:
De eerste 2 types zijn correct volgens Michiels visie. Het 3de type niet. Toch vind ik dat ook die geslaagd kunnen zijn, al heeft het vaak een oudere look.
Peter zegt
Ook zo’n designersfoefje: geef de auto een facelift door de bestaande achterlichtunits te vullen met zo’n leuk cirkeltje…
Zoals bv de Ford Mondeo
of de Peugeot 307
Bas zegt
Nieuwe Citroën C4 Picasso
vincent#1 zegt
Over grote lampen gesproken, wat moet je hier nu weer mee….
Maaruh, eerlijk gezegt hij staat me niet tegen. “Form follows Function” werkt goed om kitch te voorkomen, maar ik vindt niet dat het een dogma moet worden. Er wordt al geklaagt dat alle auto’s op elkaar lijken. Wanneer alle auto’s naar Michielmaatstaven tot de absolute basis worden teruggebracht. Blijft er maar 1 model voor elke transportfunctie over. Hoezee, een overwinning voor het creatieve brein.
Michiel_vd_Brink zegt
Het moet zeker geen dogma worden en je moet het dan ook niet al te letterlijk nemen.
Bij de Civic vind ik dat ze het erg goed gedaan hebben.
Er is op een vernieuwende manier gebruik gemaakt van de nieuwe technieken en het is nauwelijks overdone.
Ik preek niet ten gunste van stricte form follows function, maar spreek liever mijn afkeer uit van overdesignen.
Om te tonen wat overdesignen nu precies is, lijkt het me wel nuttig om eens terug te gaan naar de basis.
Eenieder bepaalt vervolgens voor zichzelf welke mate van designen voor hem / haar welgevallig is.
RubenB zegt
Veel mooier dan dit zal het nooit meer worden:
Een van de redenen dat ik fan van Amerikanen ben is dat ze zich zo vaak vastklampen aan styling cues uit het verleden – daar hou ik wel van. Voorbeelden daarvan zijn chromen wielen, vinyl daken en continental kits (op de kofferbak gemonteerde wielen).
Misschien wel de grootste trots van de Amerikaanse designer is het volledig rode achterlicht, waarbij het knipperlicht vaak hetzelfde lampje gebruikt als het remlicht. Met uitzondering van enkele uitstapjes maken de Amerikaanse autofabrikanten tegenwoordig nog steeds auto’s zonder gele knipperlichten – sterker, er worden prachtige achterlichtunits ontworpen voor deze auto’s. Zelfs Audi en BMW hebben begrepen dat dit wel erg mooi kan zijn, en leveren hun auto’s in de VS als optie ook met volledig rode achterlichten.
Het is mij dan ook een doorn in het oog dat wij het hier weer nodig vinden om de gele knipperlichtjes zelf te monteren op nieuw geimporteerde Amerikaanse auto’s. Schoolvoorbeeld op dit moment is de Corvette, hier in de originele uitvoering mèt mooie lampen:
Maar ook de Voyager, Explorer en Escalade moeten eraan geloven – in het geval van de laatste monteert men de gele lichten heel creatief in de achteruitrijlicht-units, om daarna dan een extra wit lampje onder de bumper te plakken.
Zo kennen wij ze hier niet (tenzij grijs geimporteerd):
Dink zegt
De nieuwe Civic is sowieso één van de meest vernieuwende ontwerpen van de laatste jaren. Zeker in het ‘kleinere’ segment.
Errr . . . TVR Tuscan Mk2
Porsche 911, mooie oplossing.
De Astra (hier Silhouette met 350Z V6 op Spa, afgelopen juni) heeft heel ardige achterlichten.
Klassiekerrally zegt
Kijk, dit vind ik nou mooi: de achterlichten vormen een afsluiting van de vorm van de carrosserie. Ze zijn een logisch geheel met de rudimentaire ‘vinnen’ van de Morris.
Michiel_vd_Brink zegt
Met een stringetje dat net boven de kentekenplaat uitsteekt. ;)
Klassiekerrally zegt
Ja! Nu je ’t zegt! :)
De ‘NL’ sticker en dealersticker heb ik er overigens afgepeuterd: dat waren de storende tattoo’s.
En de ‘wackeldackel’… Sorry, die blijft ;)
Als ‘period’ accessoire past ‘ie wel en de kinderen vinden ‘m heel leuk.
En nee, jullie hoeven geen gehaakte pleerolhouders aan te gaan bieden!
w0o0dy zegt
zoek de overeenkomsten……
Klassiekerrally zegt
Ja, duidelijk: de dealersticker op de rug! ;)
w0o0dy zegt
dit is best een fraai kontje (vind ik)
Klassiekerrally zegt
Zeker! Een Karmann Ghia?
w0o0dy zegt
je stelt me niet teleur :-) Goed geraden!
Deze is ook prachtig, alleen nooit meer terug gezien op een productieversie (helaas)
http://www.ultimatecarpage.com/frame.php?file=car.php&carnum=2245
Klassiekerrally zegt
Waarom is de foto van m’n Morris ineens weg? (of ligt dat aan mijn pjoeter?)
Persoonlijk vond ik de achterlichten van de Fiat Brava wel geslaagd:
Klassiekerrally zegt
Nu ik nog eens naar die Brava kijk: derde remlichten kunnen vaak ook echt lelijk zijn. Vooral die op ‘ET’ lijkende dingen op de Barchetta en Morgan…
Dink zegt
Genoeg keus hier:
http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?p=1&f=23&t=307383&h=0
w0o0dy zegt
dit is ook errug fraai!
tompi zegt
Dit zijn pas geslaagde achterlichten, subtiel
maar oh zo onweerstaanbaar…
Klassiekerrally zegt
Ik zie dat meer als een rijtje standaard aanhangerlampen…
Het eindresultaat is best fraai hoor, begrijp me niet verkeerd.
Maar de lampen op zich zijn natuurlijk niet echt ‘design’, net als die van de Austin Healeys. Heel erg ‘function’, maar heel weinig ‘form’.
Nog maar een keer mijn Morris dan:
Hopelijk verschijnt ‘ie nu niet dubbel?
w0o0dy zegt
de Healey vind ik mooi door de inbouw, niet per sé het stukkie plastic dat de lamp afdekt. De oplossing van Wiesmann vind ik ook wel fraai, met name de achteruitrij lamp en de mistlamp in het midden tussen de uitlaten en door de lijn waarin ze geplaatst zijn. Die lampen ondersteunen de lijn van de auto en dat bevalt me wel.
Klassiekerrally zegt
Helemaal mee eens w0o0dy…
zottemens zegt
zelf vind ik die volvo lichten echt prachtig !!! is ook 1 van de mooiste vind ik !!! en dan ook de aston natuurlijk om op te geilen
mvagusta zegt
Mijn favorieten van de achterlampen die ik hier gezien heb zijn op nr. 1 absoluut de Maserati 3200GT. daarna
de oude Amerikaan van RubenB,
de Wiesmann,
de Audi A6 Station met Leds
de Crovette en de Fiat Barchetta
Weer een topcollumn van jou Michiel! :)
Heb trouwens hier op mijn werk helaas geen referentiemateriaal, waardoor ik niet zelf met eigen voorbeelden kan komen!
slk55 amg zegt
Mooi:
-lancia thesis: http://www.jdlimousineservice.com/images/lancia_thesis.jpg
-brera: http://www.alfaworkshop.co.uk/Final%20image/alfa_romeo_brera_5.jpg
-maserati: http://members.fortunecity.com/freecarwallpapers/images/maserati_3200gt_04.jpg
-DB9: http://www.pidocchio.net/turboland/motorshow2004/Aston%20Martin%20DB9%2003.jpg
ontzettent lelijk:
die lexus look al like dingen:
http://www.carpartstuning.nl/images/cpt/Lexus%20style/2150012-laguna-2000–op-aut.jpg
http://www.autoweek.nl/images/800/5/bc6059f595e2c9b4a008bcb6418afb25.jpg
slk55 amg zegt
hier nog twee van mijn favoriete achterlampen:
GTV: http://www.skytune.com/6/Alfa%20GTV%20door%20bumper%202X5417.jpg
Z8: http://www.seriouswheels.com/pics-abc/BMW-Z8-ra-mist-1600×1200.jpg
Bram zegt
@Michiel:
Weer een mooi bij het vorige aansluitend verhaaltje en een mooie discussie.
Ik vraag me nu af wat jij van de achterlichten vind van de C70. Natuurlijk is het jammer dat het niet een compleet werkend achterlicht is het, maar zou jij het anders hebben aangepakt dan? Vooral als de vorm van de auto al vaststaat maar bij de technische uitwerking het niet helemaal blijkt te werken en een alternatief te duur blijkt.
Zelfs al zou je al het geld en de tijd van de wereld hebben, zou jij dit anders aanpakken?
Ik denk dat de de koplampen en achterlichten van de nieuwste volvo’s één van de mooiste en oorspronkelijkste vormen hebben. Ze zijn simpel maar ontzettend doeltreffend. Voor mij zijn de nieuwe Volvo’s als een Apple computer of iPod: uiterste puurheid (wat design betreft).
@Lotte:
geweldig dat je de renault hoofdsteunen met star wars droids vergelijkt. Ik heb namelijk al jaren dezelfde associatie met de hoofdsteunen van oudere saabs. Maar ook in de Saab Aero concept zie je het weer terugkomen:
Maar ik zal niet verder over hoofdsteunen gaan, laten we dat bewaren voor Michiel’s volgende column ;)
Auto’s met mooie achterwerken vind ik zoals hierboven als eens geshowed de Alfa 8C Competitizione, maar ook de achterkant van de nieuwe Brera Spider is één waarbij ik mijn hart niet in bedwang kan houden:
Bij de Brera Coupé én Spider vind ik dat de ontwerpers prachtig de voorkant en achterkant met elkaar hebben verenigd dmv de vorm van voor- en achterlichtunits. Echt briljant. Bij de Spider is de achterzijde ietsje voluptueuzer waardoor ’t water uit mijn mond loopt :)
Een ander mooi voorbeeld vind ik de RK Coupé van Studio Torino, bij deze alleen niet omdat de achterlichten zo ontzettend mooi zijn, maar door de zwarte lak (bij de spyder rood op zwart) die vanuit de lichtunits naar voren over de wielkasten in een punt uitlopen:
Ik ben blij dat ik enkele maanden terug deze site heb ontdekt, door dit soort artikelen leer ik meer op details te letten. Leuk is dat je daardoor ook interessante verhalen over het ontwerpproces kan ontdekken!
Oscar zegt
Ik heb zelf zo’n GTV. De achterkant is bijzonder goed gelukt. Zeker die doorlopende balk achterop vind ik erg mooi. Die van mij is nog iets mooier gemaakt dan degene hierboven. Ik heb de witte en oranje vlakken ook rood. Geeft een bijzonder strak uiterlijk.
http://www.alfaspeed.nl/gfx/gallery_gtv/050823_a.jpg
Franqie zegt
Ik zat al te wachten op de DB9/ AM V8, die horen op dit moment toch wel bij de mooiste achterlichtunits…
Klassiekerrally zegt
De minst fraaie achterlichten:
Typisch gevalletje van overdesigned… Vreselijk…
JH zegt
Een oplossing voor het Volvo probleem zou zijn om de lampen in de achterklep te integreren. De “split-line” zou dan om het achterlicht lopen. Natuurlijk heb je dan weer hetzelfde probleem als bij de Audi in geopende toestand…een groot probleem bij dit soort discussies is dat iedereen een mening heeft (wat bij design sowieso het geval is) en kritisieren het makkelijkste is om te doen. Designers zoeken naar iets nieuws (want het ergste is als iemand zegt dat het gekopieerd is) en dan komen er af en toe van die hopeloze gevallen naar boven. En de Fiat Sedici is typisch zo’n geval waar ze geprobeerd hebben de achterkant minder “zwaar” te maken door het licht te vergroten.
slk55 amg zegt
@ oscar
Het plaatje dat jij hier laat zien, die alfa met die rode balk, ziet er inderdaad erg mooi uit! heel simpel maar o zo mooi. ik vind het alleen jammer van die uitlaat die er zo ‘los’ onder hangt. Misschien een idee om de uitlaten net zo weg te werken als in mijn (bovenstaande) plaatje. dit zou de auto nog ‘strakker’ doen ogen.
slk55 amg zegt
Ik zag net dat mijn link van de Z8 het niet deed. ik vind dat deze auto zeker tot de auto’s met de mooiste achterlichten behoord, ik vind dus dat hij zeker in dit rijtje moet voorkomen:
Z8: http://www.autoweek.nl/images/800/6/c703ed2adcc3b798186f96407ef28ff6.jpg
heidekonijn zegt
Hoe is dit voor form follows function : achterlichten van een Mac F1 komen van een… Bova bus. Hadden ze vas niet verwacht in Valkenswaard :-)
Michiel_vd_Brink zegt
Achterlichten uit de standaard Hella catalogus.
Her en der terug te vinden op diverse aanhangers, caravans, touringcars, stadsbussen van Connexxion, maar ook op de Wiesmann, Pagani Zonda, Lamborghini Diablo, Spyker C8, Noble M14 en meerdere exoten van kleine fabrikanten.
Het model met ingelegd driehoekje is het oude model die later vervangen werd door de versie met een ring van ledjes.
Toch stoer als je kan zeggen: “Ik heb de achterlichten van een Zonda in mijn caravan!” ?
De ontwikkeling en productie van een nieuwe lampunit is een duur geintje, vooral de tooling is erg duur en dus is het voor kleine fabrikanten logisch dat ze gaan shoppen bij de lampengroothandel.
Ook zie je wel eens dat kleine merken complete units van andere merken overnemen.
Noble gebruikte een tijdje de achterlichten van de oude Mondeo, maar nu de units van de vorige Hyundai Sonata.
Marcos heeft ook al jaren de achterlichten van de Mondeo en de nieuwe Invicta heeft de lampen van een Passat in de kont, maar dan een kwartslag gedraaid.
Leejo zegt
deze blijft gewoon zo mooi
mvagusta zegt
slk55amg……
Zeker weten, de Z8, helemaal niet aan gedacht maar hoort misshien wel bovenaan in mijn lijstje met mooie achterlichten! :)
Dink zegt
De AMV8 is op de foto mooier dan in ’t echt. It just lacks roadpresence . . . Maar dat is misschien gewoon mijn ‘eye of the beholder’.
slk55 amg zegt
@ michiel
ik heb nog een auto gevonden waar de achterlamp veel te ver doorloopt over de zijkant, misschien wel 15 cm gewoon rood plastic.
het is de laguna: http://www.sfondideldesktop.com/Images-Cars/Renault/Laguna/Renault-Laguna-0001/Renault-Laguna-0001.jpg
slk55 amg zegt
ook hele mooie achterlichten, die van de volvo concept YCC:
http://www.diseno-art.com/images/volvo-ycc.jpg
Tombnolz zegt
@ wOoOdy
Prachtig hé, de achterlichten van die Maserati!
Weet iemand waarom die prachtexemplaren al lange tijd vervangen zijn door onnozele vierkante lichtblokken?
http://www.autogarant.lv/foto/maserati/1/maserati-2l.jpg
Want geef toe, die banaantjes staan hem toch zoveel beter?
http://members.fortunecity.com/freecarwallpapers/images/maserati_3200gt_04.jpg
Tombnolz zegt
Vrienden, vinden jullie die zogenaamde “Lexuslichten” ook maar niks?
Raken jullie ook geïrriteerd als je zo’n mooi Golfje I Cabrio verneukt ziet door er doorzichtige lichtblokken in te rammen?
Of een BMW 3-coupé met achterlichten in Lexus IS-style?
En weet je wat ik mogelijks nóg erger vind? Dat Toyota (ok, dat ís Lexus en zal wel fier zijn op zo’n blokken) zo’n lichten standaard in hun Corolla Verso steekt!
slk55 amg zegt
@ tombnolz
ja. ik word daar ook gek van (dit gaf ik in een eerdere reactie ook al aan). maar waar ik ook zo gek van word zijn die merken die dan standaard van die lexus-look-a-like-achterlampen op hun modellen gaan zetten, enkele voorbeelde:
citroën c3 pluriël: http://autoblog.it/uploads/citroen_c3_pluriel_cote_d_azur_31186.jpg
hyundai trajet: http://www.autoweek.nl/images/800/c/6553ede01aae394f8a7e30c83fd88b9c.jpg
Hyundai Tucson Cross:
http://www.autoweek.nl/images/800/8/fa2e74270349c132e1429f4cca2aebb8.jpg
toyota corolla verso:
http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/xp/autodclc3/20051129/17/2134052503.jpg
en waar ik ook absoluut geen fan van ben zijn die mat-witte achterlichten van de saab 9-3 estate: http://www.autoweek.nl/images/800/a/dfc9926d359d6a2f49fcdc23a78b57ba.jpg
jim zegt
niks niks niks!!!
wat dachten jullie van de lamborghini gallardo!!1
beetje opletten!
Citrofiel zegt
Mooie column weer, Michiel, maar dat zijn we al gewend, vandaar wat weinig complimenten. Ik spreek dan maar voor iedereen als ik zeg dat ik jouw columns zeer op prijs stel.
On-topic: Ik vind die Lexus achterlichten best oke, bij de corolla verso kan het, maar misschien ben ik het gewoon gewend geraakt. Bij de Trajet (die ze trouwens al 5 jaar geleden hadden moeten vervangen, wat een ouderwets ding, zeg) is het echt lelijk. Het is bij hen echt een laatste redmiddel om dat gedrocht te onderscheiden en wat te verkopen.
De achterlichten van de Citroen C4 picasso die hier een heel stuk terug staan vind ik de achterlichten mooi, en ook van de C5 break. Ik vind gewoon de lange achterlichten langs de achterruit mooi, behalve bij de Saab 9-3 station. Die witte dingen lijken naar niets. De mooiste achterlichten zijn wat mij betreft die van de Alfa Romeo Spider. Die ronde lampen naast elkaar, maar verbonden en aan de bovenkant afgevlakt, ik vind het echt mooi gevonden.
De Wiesmann ziet er ook goed uit van achteren, maar van opzij gezien zijn de achterlichten echt lelijk. Ze zijn niet goed geïntregreerd, je ziet van die hoekje erop zitten. Dat is nog niet zo erg, maar je moet op die hoekjes niet ook nog de zijkant van de lichten zien.
Vincent#1 zegt
Minder exotisch dan de bovenstaande plaatjes, maar deze heb ik ook altijd erg leuk gevonden,
Fiat stilo
Jammergenoeg is de latere stilo een heel stuk verbraaft :’|
AJ zegt
Afschuwelijk die stilo..
Citrofiel zegt
Nee, die stilo is oke, tenminste in de driedeurs uitvoering, die vijfdeurs ziet er echt niet uit, de stationwagen ook niet.
slk55 amg zegt
beetje laten reactie, maar ik zat me ineens te bedenken dat de achterlichten van de mazda 323F wel heel erg veel leken op de achterlichten van de aston martin db7. hebben we hier weer te maken met chinees jatwerk?
plaatjes:
http://auto.board.ua/fotos/sbig/880.jpg
http://www.astonmartins.com/db7/images/am020809.jpg
Wim zegt
Heeft iemand al gezien hoe irritant b.v. de LED achterlichten van bijvoorbeeld de nieuwe VW-Passat flikkeren.
Deze worden met een bepaalde frequentie aangestuurd.
Bij regen of mist lijkt het wel of er een rode stroboscoop voor je rijdt.
Op een hobbelige weg lijken de achterlichten te bewegen t.o.v. de auto waarin ze gemonteerd zitten.
Het is allemaal wel leuk voor op de kermis maar als deze (met frequentie aangestuurde) LED techniek zich doorzet dan wordt het vast niet veiliger op de weg!
Ben benieuwd wie dit ook al opgemerkt heeft.