Waar je naar kijkt is niet zomaar een Stinger.
De Kia Stinger is een zeldzaamheid op de Nederlandse wegen. Dat is jammer, want de Zuid-Koreaan heeft een uiterlijk die uitnodigt voor wat spielerei. Wat alleen al wat stickers met het uiterlijk van de Stinger kunnen doen zie je bij dit exemplaar. Dit is bovendien niet zomaar een Stinger, maar een Kia met een goed verhaal.
Normaal gesproken verdwijnen pre-productie modellen in de shredder. Ze worden gebruikt voor testdoeleinden en mogen nooit op de openbare weg verschijnen. Kia Motors UK heeft daar een stokje voor gestoken met deze Stinger GTS. De Britten hebben van dit pre-productie exemplaar een waar monster gemaakt. Uiteraard voor op een circuit waar toegestaan, want je mag er nog steeds de weg niet mee op.
Deze auto werd door Kia in het Verenigd Koninkrijk gebruikt voor tests door het bedrijf en door journalisten. De auto verscheen in diverse autobladen en in TV-programma’s zoals Top Gear en The Grand Tour. Na de testperiode was de auto klaar voor de sloop, maar Kia Motors UK heeft de auto omgebouwd tot de zelfbenoemde Stinger GT420.
Het vermogen van de 3.3-liter twin-turbo V6 werd opgekrikt van 370 naar 428 pk. Het koppel ging van 510 naar 560 Nm. Daarnaast werd het interieur van de Stinger gestript en monteerde men een sportuitlaat van Milltek zónder katalysator. De Stinger GT420 weegt 150 kg minder in vergelijking met een reguliere Stinger. De auto, met 16.093 gereden kilometers op de klok, kreeg verder betere koeling voor de versnellingsbak en is de software van de bak aangepast voor agressievere schakelmomenten. De aanpassingen houden daar niet op. Minstens noemenswaardig zijn de Eibach Pro verlagingsveren, de OZ Racing Leggera wielen, de Brembo remmen en de Pirelli Trofeo R tires banden. Klik of scroll je een ongeluk in de bijgevoegde mega gallery!
ophidian zegt
Tof bakkie! Vanwaar het getal 420? Is dat een verwijzing naar het vermogen of waren ze high en dachten ze dat 420 wel passend was.
nofxke zegt
@ophidian: waarschijnlijk bhp (brake horse power)
Engelse auto’s hebben altijd paar pk minder dan de vasteland auto’s ?
mashell zegt
@nofxke: logisch ook, ze hebben bij brake horsepower de rem er nog op staan ;)
Erik zegt
@ophidian: het getal 420 komt als volgt tot stand
((428 + 560)-(370 + 510)) = 108
((PK + NM)-(PK + NM)) = SOM
150 – 108 = 42
Gewichtsverlies – SOM = 42.
42 + volgnummer 0 van het pré-productiemodel = samen 420.
gregorius zegt
Wanneer komt het toffe verhaal dan?
mashell zegt
De fotograaf zit nu overspannen thuis.
Dutchdriftking zegt
Precies zo’n auto die nieuw niet te doen is, maar over een jaar of 5 een heel interessante import kandidaat is! Tegen de vrouw zeggen we wel dat het een sportieve station is….
emping zegt
@dutchdriftking: jammer dat je vrouw je onder de duim heeft…. en uit moet leggen waarom je een bepaalde auto wil…
Dutchdriftking zegt
@emping: haha ze heeft haar eigen auto ??
piquet1986 zegt
Jajoh, doe maar 227 foto’s, waarom niet.
Jorrit zegt
Niks mis met een Eibach Pro-kitje, maar waarom niet gelijk voor de Sportline gegaan?
Blijft een toffe bak trwns.
sanderp zegt
420 blaze it
peter_akerboom zegt
Mogen hier nog wat Hella rally lampen op gemonteerd?
brammetjedeb zegt
En hoe rijdt ie?
numpty zegt
Leuke auto, maar zoals zoveel leuks compleet om zeep geholpen door onze regering. Vanwege de slurp taks te koop vanaf 92K (!!) Voor zo’n 12K meer koop je een Alfa Giulia QV. Ook een V6 Bi-Turbo, maar met dik 500 paarden maakt deze gehakt van de Stinger. En ondanks dat deze Kia, qua looks, best wel heel goed te pruimen is, de Gulia maakt ook op dat vlak gehakt van de Stinger. Jammer.