Deze maand worden we op TV weer helemaal doodgegooid met beelden van snelle fietsers die van Engeland naar Frankrijk rijden #tourdefrance. Leuk, maar de meeste autoliefhebbers hebben niet zoveel met fietsen. Met deze acht tweewielers + twee bonus vierwielers komt daar misschien verandering in.
Porsche Bike RS/RX
27,5 inch velgen, luchtvering, hydraulische remmen en een carbon body. Klinkt serieus voor een fiets. De Porsche Bike heeft het en is het ideale vervoer voor de sportieve boomknuffelaar.
Aston Martin One-77 Cycle
Ook Aston Martin vond het cool een fiets te (laten) bouwen. Maak kennis met de One-77 Cycle. Kost je 31 mille en valt afhankelijk van je conditie onder de snelle fietsen.
Alfa Romeo 4C IFD
Is in de meest luxe uitvoering net zo duur als een Fiat Panda maar dan heb je ook wat. Een echte Alfa Romeo 4C fiets, uiteraard van carbon. Leverbaar in Italiaans rood of wit.
Range Rover Road Bike
Een Range Rover met éénwielaandrijving. Zoals het een automerk-fiets betaamd, voorzien van de duurste Shimano-spullen en een grote merkbatch. Volgens de persfoto’s past-ie prima op het fietsenrek van zijn gelijknamige autobroertje.
AC Schnitzer BMW M-Bike
Nee, de originele BMW M Bike vind je niet terug in deze lijst. Waarom niet? Er is een beter alternatief. Dit is namelijk de getunede M-Bike van AC Schnitzer. Met zijn wielen, zadel en zadelpen van carbon is-ie een kilo lichter dan het origineel. Bizar!
McLaren Tarmac Specialized
Een racefiets van McLaren, hoe cool! Kost je ongeveer 20.000 euro, daarvoor krijg je uiteraard de beste kwaliteit onderdelen en de meest exotische materialen. En een Nederlands kleurtje.
Audi e-bike
Wie liever lui is dan moe, gaat op de elektrische toer. Audi’s e-bike is niet te koop maar wel superdik. Hij heeft namelijk een elektromotor van 3,1 pk en een totaalgewicht van 21 kg. Met trapondersteuning kan je een snelheid halen van 80 km/u. Trap je niet, dan gaat-ie max 50 km/u. Maar het coolste komt nog. Hij heeft een automatische wheelie-functie!
smart e-bike
De smart e-bike (zonder hoofdletters) is voor degene die Daimler en het milieu graag een warm hart toedraagt. Heel groen, praktisch en urban allemaal, maar waarom je deze fiets echt moet hebben? Omdat de Paus hem ook heeft.
BONUS:
Ferdinand GT3 RS
Ja, dit is een fiets! Niet helemaal officieel van een automerk en ook geen tweewieler, maar toch is deze GT3-RS het vermelden zeker waard. We zien een Porsche 997 GT3 body opgetrokken uit aluminiumfolie, aangedreven door een stel trappers. Deze fietswielen zijn trouwens de mooiste die ik ooit gezien heb.
Fahrradi Farfalla FFX
Wie liever een Ferrari heeft, ook dat kan! Van hetzelfde bedrijf als bovenstaande Porsche. Behoeft verder geen woorden, check vooral de gallery.
marussia zegt
Jullie zijn de lambo fiets vergeten :(
http://www.citylab.com/design/2013/03/introducing-32000-lamborghini-bicycle/4954/
p924 zegt
Als ik dan geen geld heb om een auto te kopen van een duur merk, dan hoef ik ook geen fiets van dat dure merk. Voor dat geld koop ik wel een auto van een goedkoop merk.
marikoelolo zegt
@p924:de kopers van dit soort fietsen zijn dan ook vaak mensen die al zo een auto in hun bezit hebben en niet aan kunnen komen met een “goedkope” batavusje, want daar zijn ze te goed voor. Of dacht je soms dat jan modaal zo een fiets koopt?
norge zegt
Dit is pas een vette fiets van een automerk
utregcity zegt
@norge: 1.000.000
scooper zegt
Deze is van de Kroatische Rimac… hij heeft vorige zomer een e-bike gelanceerd welke (wanneer gestart met middelfinger) 75km/h kan bereiken…
Heb er meerdere malen op gereden en een van de gaafste belevenissen, vooral vanwege de fenomenale koppel…
http://www.greyp-bikes.com/
agera zegt
Hahaha hoor die grap een racefiets van Mclaren kost 20k? Mensen die dit kopen hebben geld teveel.
Naast auto’s heb ik nog een liefde en dat zijn motorfietsen, mijn jeugdliefde Kawasaki Ninja gaat er vroeg of laat komen. En het mooie is, het is binnen handbereik. Een fiets voor dat bedrag gaat nergens over als je nagaat dat je supersport motor kan kopen.
rotarypowah zegt
@agera: scheelt niet zoveel met de S-Works waarop ‘ie gebaseerd is hoor, die zit rond 16k-17k.
bluebird zegt
@agera: die McLaren wordt (nog) niet door hobbyisten gebruikt ;) bij Astana (team van geletruidrager Nibali) rijdt er nog maar eentje mee, zo nieuw is deze fiets.
super zegt
@agera:
alsof mensen die een mclaren auto kopen geen geld teveel hebben
rotarypowah zegt
De McLaren Tarmac Specialized moet eigenlijk Specialized S-Works McLaren Tarmac zijn.
Het is namelijk een S-Works die in samenspraak met McLaren wat tweaks heeft gekregen. Het is geen ‘echte’ McLaren fiets.
lamm7191 zegt
McLaren Tarmac Specialized bitte!
str8six zegt
Die Spyker fiets mis ik eigenlijk in dit rijtje, die velgen en dat zadel zijn zo mooi!
991gt3rs zegt
Welke zou het lichtst zijn? Ik denk de Mclaren. Er zijn nog veel meer racefietsen van automerken. Zo heb je ook nog Colnago for Ferrari. Er is ook nog een racefiets die bijna helemaal van Carbon is. 2.7kg! http://www.bikeradar.com/road/gear/article/the-worlds-lightest-bike-36902/
saikol zegt
@991gt3rs: wilerenfietsen hebben een minimum gewicht van 6,4kg. Lichtere bestaan wel maar zullen niet in wedstrijdverband gebruikt worden
brabander zegt
Bij RR had ik wel een mountain-bike verwacht eigenlijk
theblackstig zegt
Als je een lijst maakt, doe het dan goed…
[img]http://media.peugeot.com/images/FICHES_PRODUITS/3-Design/4-Concepts_bike/Onyx/peugeot-concept-bike-onyx-08.jpg[/img]
henrie zegt
Jammer dat die automerken altijd voor een carbon fiets kiezen. Voor het zelfde geld zouden ze ook een titanium fiets kunnen (laten) maken. Ziet er m.i. vaak veel mooier uit dan die carbon gedrochten en het schijnt nog veel comfortabeler te rijden ook…
qoekje zegt
@henrie: comfort gaat altijd ten koste van snelheid vergelijk het met een hard geveerde race auto. er zijn ook wel merken die het anders aanpakken
henrie zegt
@qoekje: Comfort hoeft niet per se ten koste te gaan van snelheid hoor. Als je op een knetterharde racefiets zit met ultradunne bandjes opgepompt tot 10 bar, voel je elk hobbeltje en gaatje in de weg. Dat is, weet ik uit ervaring, erg vermoeiend. Ik heb namelijk zowel een racefiets als een mountainbike. Die eerste is een stuk vermoeiender om op te rijden en op slechte wegen ben ik domweg sneller op de mountainbike dan op de racefiets, zeker als ik al enigszins vermoeid ben. Beide zijn van aluminium overigens, wat ook een tamelijk stug materiaal is. Ik overweeg mede om die reden volgend jaar mijn racefiets in te ruilen voor een titanium racefiets. Mijn mountainbike blijft voorlopig, want die is wel comfortabel door z’n vering en dikke banden…
Zo’n knetterharde racefiets zal dus op een biljartlaken gladde asfaltweg (of op de baan) inderdaad de snelste zijn. Maar op alle andere wegen (vrijwel alle wegen waar je in de praktijk op rijdt dus) zal een iets comfortabelere fiets in de praktijk sneller zijn. Tenzij je een toprenner bent misschien, maar de doorsnee sterveling kan beter op een iets minder hardcore fiets gaan zitten…
Vergelijk het anders eens met een hard geveerde raceauto ;) Een topcoureur zal daar het uiterste uit halen en er sneller mee zijn dan met de straatversie van dat model. Maar de gewone sterveling is waarschijnlijk beter af met die straatversie, die niet ieder foutje meteen genadeloos afstraft…
qoekje zegt
@henrie: het mooiste zou zijn dat je een stuk van 10km fietst op je eigen mountainbike en de tijd opneemt. en vervolgens dat zelfde stuk op mijn fullcarbon tijdritfiets met 85mm hoge velgen en 11,3 bar in de bandjes rijdt. de tijd van bijde stukken vergelijkt en ook je hartslag.ik weet de uitkomst al sneller op de tijdrit fiets en een lagere hartslag dit is mijn reden om jouw verhaal onzin te vinden
henrie zegt
@qoekje: 10 km
henrie zegt
@qoekje: Op een tijdritje van 10km zul je met een tijdritfiets ongetwijfeld sneller zijn dan op een mountainbike. Maar als ik ga fietsen, dan rijd ik wel wat verder dan 10km. Na 10km ben ik net opgewarmd. Ga maar eens 100km in de tijdrithouding zitten. Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik weet wel dat ik dat niet volhoud. De houding niet, en het stuiteren over het wegdek in die houding al helemaal niet…
qoekje zegt
@henrie: in een triathlon zit ik 180km per wedstrijd op de tijdritfiets je zit juist beter omdat je torso gedragen word door je skelet en niet door je spieren zoals op een normale racefiets de wendbaarheid en zeiwind gevoeligheid zijn echter wel tricky voor beginnende rijders zoals jouw
qoekje zegt
qoekje zegt
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/201104/montante-for-8ctf-ma_1600x0w.jpg
henrie zegt
@qoekje: Waarom heeft dat ding geen achterrem? Of is het zo’n onding (een fixie dus)?
Wel een mooie klassiek ogende fiets trouwens. Daardoor wel weer jammer van die schijfrem vooraan. Niks mis met schijfremmen (al oogt deze wel wat klein), maar het past niet bij de klassieke look van de fiets…
Robert zegt
Het hoeft allemaal niet zo exclusief, hoor. Zo zijn er ook simpele, degelijke fietsen van Peugeot, bijvoorbeeld.
henrie zegt
@RRRobert: Peugeot is dan ook een echt fietsenmerk. De fietsen die in dit bericht staan, zijn allemaal fietsen van gewone (of soms iets exclusievere) fietsmerken, met een automerk erop geplakt…
mashell zegt
Schoenmaker blijf bij je leest. De meeste autofabrikanten hebben net zo veel verstand van fietsen als van kruiwagens.
rob5nismo zegt
Doe mij de autos maar