Het contrast tussen de nieuwe Rolls-Royces in Nederland was behoorlijk groot.
In een vorig artikel hebben we gekeken naar de Ferrari’s, Lamborghini’s en Maserati’s die in juni op kenteken zijn gekomen. Maar tussen de ongeveer 56.000 andere auto’s zaten natuurlijk nog veel meer leuke exemplaren. Deze keer een blik op de belangrijkste Engelse merken.
Aston Martin
Twee volledig nieuwe Aston Martins werden vorige maand voorzien van een Nederlands kenteken, in beide gevallen ging het om een DB12 Volante.
Gelukkig kwamen er via de import ook verschillende Astons naar Nederland. De meest opvallende is een groene DB4 uit 1961, maar die is helaas ook weer direct geëxporteerd.
Verder ging het om een DBX, driemaal DBX707, een DB9 (de enige deze maand met een V12), een DB11 Coupé, een DB11 Volante, een DB12 Coupé en tenslotte drie Vantage- modellen. Die zijn altijd een beetje lastig te onderscheiden, maar het zou moeten gaan om een V8 Vantage S uit 2012, een V8 Vantage Roadster uit 2013 en een nieuwere Vantage uit 2019.
Bentley
In juni werden 21 Bentleys voorzien van nieuwe platen. Zoals verwacht gaat het voornamelijk om verschillende uitvoeringen van de Bentayga (8 stuks) en de Continental GT (ook 8 stuks). We hebben het dan niet alleen over volledig nieuwe auto’s, maar ook over oudere exemplaren die uit het buitenland zijn gehaald. Zo zien we bij de Continental’s ook vier W12’s verschijnen, een motor die tegenwoordig niet meer gemaakt wordt.
Onder de oudere geïmporteerde exemplaren, laten we zeggen de youngtimers, zien we een zwarte Turbo R uit 1986 en een bruine Arnage uit 1999.
Tenslotte werden drie klassieke Bentley’s van een nieuw kenteken voorzien. Een Mk VI uit 1950, een 3 ½ Litre Sports Saloon uit 1934 en een Mk VI Speed 8 uit 1949. Deze laatste is gebouwd door Racing Green Engineering (RGE) in Wales, gebaseerd op een gerestaureerd Bentley Mk VI chassis, maar dan uitgerust met een brute B81 6516 cc achtcilinder lijnmotor.
Land Rover
Ruim 500 Land Rovers zijn in juni op kenteken gezet, waarvan zo’n zestien stuks een (oorspronkelijk) prijskaartje hadden van boven de 2 ton. De topper in die groep is een Range Rover LWB P615 SV, uitgevoerd met een 4.4 liter V8 die er 615 PK uitperst. Het prijskaartje? €347.867!
Lotus
Vanuit de Chinese fabrieken van Lotus kwamen vijftien stuks naar Nederland. Acht Eletre’s (waarvan één R) en zeven Emeya’s. Van deze Emeya’s waren ook drie stuks uitgerust met de 918 pk sterke ‘R’ motor.
De Engelse fabrieken leverden twee Emira’s, de ene in het groen, de andere in het blauw. Daarnaast zijn er nog verschillende mooie oudere Lotussen op Nederlands kenteken verschenen, waaronder een witte Esprit. De Esprit, ontworpen door Giorgetto Giugiaro, was de opvolger van de Europa en werd tussen 1976 en 2004 gebouwd, in vier verschillende series. De auto die in juni op kenteken verscheen was gebouwd in begin 1977, dus een Serie 1, uitgevoerd met een tweeliter viercilinder die zo’n 160 pk leverde.
McLaren
De lijst met McLarens die in juni op kenteken zijn verschenen is kort. Heel kort. Het was er namelijk maar één, een grijze 570 S Coupé uit 2017. Deze werd al een dag nadat deze op kenteken kwam gespot.
Morgan
Vijf Morgan’s kregen in juni een vers geel kenteken, waaronder een volledig nieuwe Plus Four. Een prachtige klassieker in een modern jasje, inclusief een tweeliter viercilinder TwinTurbo van BMW die 258 pk levert, waardoor je in 4,8 seconden op de 100 zit en door kan tot een mooie 240 km/u.
Rolls-Royce
Het leeftijdsverschil tussen de oudste en de nieuwste Rolls-Royce die op kenteken zijn verschenen is meer dan 100 jaar! Van een rode 20 HP uit 1923 tot een gloednieuwe Spectre. Daartussen vinden we bijvoorbeeld een andere 20 HP, deze keer uit 1929, een Corniche uit 1978 en een Silver Seraph uit 1999.
Kijkend naar de geregistreerde catalogusprijs zou je denken dat de Spectre met €556.529 het duurste is, maar dat is niet het geval. Drie Cullinans komen daar overheen, met €557.730, €567.197 (de bovenstaande Black Badge) en tenslotte zelfs €665.465. Daar zijn zo te zien heel wat opties aangekruist.
Meer lezen? Bekijk ook de artikelen over de Italiaanse auto’s en Duitse auto’s die in juni op kenteken verschenen
Dit was een bijdrage van Edvar van Daalen
Headerfoto: @snelweggespotnl
William zegt
Die Morgan heeft een Twin Power BMW motor dus met 1 turbo?
alassad zegt
Dit zijn echt echt top artikels, thanks jongens!
verdebosco zegt
500 Land Rovers in een maand: is dat niet wat veel? Sowieso verrassen de aantallen mij, zoals het aantal Morgans of Lotussen. Wat moet er veel moois staan in Nederlandse garages.
alloallo zegt
500x Landrovers is veel! Zelfs als je de Evoque meetelt.
Wellicht bevat de lijst een groot aantal youngtimers? De Range Rover Sport is een prachtige Youngtimer.
evandaalen zegt
Ongeveer 240 volledig nieuwe Land Rovers, waaronder zo’n 50x Defender, 20x Discovery Sport, 50x Range Rover, 20x Evoque, 70x Range Rover Sport en 14x Range Rover Velar. En daarnaast dus zo’n 260 “importjes”. Grotendeels de hiervoor genoemde types, maar dan enkele jaartjes oud.
mattr zegt
Wat zou de reden zijn dat zo’n DB4 wordt geïmporteerd en direct weer geëxporteerd?
Gulli zegt
Geld
JelmerS zegt
Kost dit trucje de NL staatskas ook geld? Neem aan dat je pas een auto op gele platen zet als hij aan iemand met een Nederlandse nationaliteit verkocht is.
evandaalen zegt
Vaak worden ze door een dealer/handelaar al op Nederlands kenteken gezet voordat de auto verkocht is, zodat de auto na verkoop ook veel makkelijker te registreren is in een ander Europees land. Dat gebeurt dus vooral bij auto’s die wat lastiger te registreren zijn, bijvoorbeeld omdat ze vanuit Amerika geïmporteerd zijn.
Gulli zegt
Al vanaf de introductie van de Cullinan heb ik een hekel aan dat ding, het is lomp, groot, opulent, onnodig, en meer van dat soort termen. Maar eigenlijk hoe vaker ik hem zie hoe meer ik eraan begin te wennen, en eigenlijk passen alle hiervoor opgenoemde eigenschappen wel bij elke Rolls Royce als je ze vergelijkt met het wagenpark uit hun tijd. Plus als je af en toe een X7, GLS of HongQi E-HS ziet rijden dan is die RR niet eens zo enorm groot. Ik weet, het is een glijdende schaal, maar alles is relatief natuurlijk.
_Eend_ zegt
Ik zag laatst een zwarte HongQi E-HS staan bij een laadpunt langs de snelweg. En wat een graf lelijk ding is dat zeg..
Het is een van de weinige auto’s die er op de foto’s beter uit zien dan in het echt, Ik zag als eerste de grille van dat ding, daarbij vergeleken heeft menig moderne BMW een schattig neusje. Alles straalt smakeloze overdaad uit,
Dutchdriftking zegt
En hoeveel Giulia’s? Ik ben bang minder dan vijf…
evandaalen zegt
De Giulia komt in een volgend artikeltje nog aan bod …