Het heeft niks te maken met telomeren.
Je kent het wel. Je koopt een nieuwe auto met een plethora aan cilinders onder de kap en een vermogenscurve zo indrukwekkend als de Matterhorn. In het begin is alles nog helemaal top. Al je medeweggebruikers laat je in het stof bijten met hun inferieur stuk staal. Maar, oh horror! Naarmate de jaren vorderen wordt je waggie steeds minder kwiek, totdat hij het bij het verkeerslicht zelfs aflegt tegen een splinternieuwe Canta.
Welke factoren liggen eigenlijk ten grondslag aan dit proces? De doorgewinterde sleutelaar weet dit natuurlijk al lang, maar na het zien van een filmpje op Youtube leek het ons wel aardig om een bloemlezing te geven van het verouderingsproces van je motor. Het goede nieuws: aan de meeste dingen kan je vrij eenvoudig wat doen!
Een vieze luchtfilter
Net als jij heeft je motor lucht, of beter gezegd zuurstof, nodig om goed te kunnen functioneren. En net als bij jou werkt dat beter als de ingeademde lucht een beetje schoon is. Je kan je auto verwennen met een sportluchtfilter, zodat ‘ie bij wijze van spreke schone lucht uit Scandinavië binnenkrijgt. Maar heb je geen zin om K&N (babes) al je geld te geven, zorg er dan op zijn minst voor dat het luchtfilter regelmatig ververst wordt. Zoals te zien is op bovenstaande foto kunnen ze namelijk behoorlijk smerig worden.
De uitgelubberde gaskabel des doods
Simpel, maar waar. Je gaskabel (mits je die nog een hebt en het niet elektronisch geregeld is) kan na verloop van tijd wat van zijn spanning verliezen. Dan trap je dus op het gaspedaal, maar gaat de gasklep niet zo enthousiast open als je zou willen. De kabel een beetje aanspannen kan wonderen verrichten.
De verstopte katalysator en/of einddemper uit de hel
Leuk voor het milieu zo’n kat en einddemper, maar ze kunnen verstopt raken met partikels en dergelijke. Je motor kan daardoor minder goed uitademen. De oplossing ligt voor de hand: straight pipes.
Dichtgeslibte injectoren die gedotterd moeten worden
Los van lucht is brandstof het tweede belangrijke element dat je motor nodig heeft om te werken. Daarom zijn dichtgeslibte injectoren natuurlijk niet tof. Alsof het slangetje van je morfine-drip in de kreukels zit in het ziekenhuis. Dat wil je niet.
Een brandstofpomp die te weinig naar Danzel’s liedje luistert.
De brandstofpomp dwingt je brandstof de goede richting in vanuit de tank, maar kan uitgeput raken. Je merkt dat vaak eerst in het hogere toerengebied, daar je motor dan om veel brandstof vraagt die de pomp niet meer kan leveren.
Zuigerveren die degenereren tot uienringen
Tot nu hebben we het vooral over onderdelen gehad die je vrij makkelijk (en goedkoop) kan vervangen. Bij zuigerveren ligt dat wat lastiger, omdat je de motor open moet maken. Bij het bewegen van je motor slijten de ringen langzaam maar zeker af, waardoor de compressie slechter wordt.
Afzetting van meuk op de kleppen
Door het verbrandingsproces komt er meuk op de kleppen terecht, vooral bij moderne motoren met direct inspuiting. Ook dit zorgt voor compressieverlies daar de kleppen minder goed aansluiten dan de bedoeling is. Een oplossing is je kleppen schoon laten maken door middel van walnut blasting.
Bougies die hun ‘spark’ verloren hebben
Bij auto’s op duivelssap heb je hier geen last van, maar bij benzineauto’s ontbrandt het lucht/benzine-mengsel (als het goed gaat) pas als de bougie een vonkje afgeeft. Maar bougies kunnen stuk gaan en dan krijg je een misfire in die cilinder. Gelukkig hebben Alfa’s er twee per pot.
Dus, als jouw bolide niet meer zo lekker op het gas reageert als vroeger heb je nu een paar dingetjes waar je eventueel (zelf) naar kan kijken. Haal die extra pk’s uit het leven!
giulio zegt
Ik krijg hier toch een beetje een youtubberig de-ja vutje van…
lincoln zegt
@giulio:
Komen nog zat advertorials van winterbanden en red bull komende maanden ..
Een beetje old school meuk is zelfs fris te noemen ..
olivier420 zegt
@lincoln: vergeet de reclame van die muts over een hoogtoerige motor zonder katalysator niet.
mout zegt
@lincoln: Kunnen we niet eens een objectieve winterbanden / zomerbanden test als particulieren opzetten?
Kijk, dat op losse sneeuw winterbanden heel veel beter zijn – daar kunnen we kort over zijn. Maar op losse sneeuw rijd ik niet veel meer dan 15 minuten per jaar.
Vooral de claim dat al onder de +7 winterbanden beter zijn zie ik alleen bewezen door WC-eend zelf. Ik heb wel zin een real world test rond de 0 C, met en zonder wat drabberig herfstblad / natte weg / modder.
lincoln zegt
@mout:
TNO kieskeurig radar en consumentenbond zijn toch al heeeeeel objectief ..
En vooral geen corrupte subsidie organisaties ..
bassx zegt
@giulio: toevallig de opload van engineering explained gezien van paar dagen terug?
lincoln zegt
Goede tips ..
Weet heeeeel zeker dat veel mensen hier dit soort simpele principes niet begrijpen en het ook niet durven te vragen ..
YouTube biedt de oplossing ..
Scottie kilmer en chrisfix zijn lekkere beknopte kanalen voor basic onderhoud ..
shadowbroker zegt
@lincoln: scottie mag eerst eens wat minder gaan schreeuwen en sputteren als ik zijn filmpjes wil gaan kijken.
lincoln zegt
@shadowbroker:
Die kerel is doof ..
En die filmpjes duren gelukkig maar 3 minuten ..
Maar het is een veeeeeeel betere monteur dan ikke iig ..
En doet alles op straat met veeeeel slechter gereedschap dan ik heb ..
mopar zegt
@lincoln: Roadkill…
phdg zegt
@mopar: of engine masters!
Jochempie zegt
@shadowbroker: REV UP YOUR ENGINES!!!11!
phevtreb zegt
@lincoln: ik heb nu zelfs nog geleerd dat zuigerveren schijnbaar ook cilinderringen genoemd mogen worden.. En ik ben jaren automonteur geweest!
lincoln zegt
@phevtreb:
Wat is dat voor een hoogdravende chique taal allemaal ..
Bedoel je soms motordonuts of cirkeldingen ??
Jochempie zegt
@phevtreb: Het Engelse piston rings vertaalt zich altijd nog naar zuigerringen ;)
(Ik dacht cilinderringen? De metalen voeringen of zo? Die slijten ook wel eens als er zo’n lekker Nikasil laagje op zit.. Ik kijk naar nou, Porsche Cayenne S)
stephano zegt
@lincoln: Scottie schijnt ooit ook een autoprogramma op de amerikaanse TV te hebben gehad! Ik ben nog steeds op zoek naar de afleveringen!
rulefollower zegt
Water in je brandstoffilter.
toyotavenray zegt
Leuk artikel. Erg leerzaam voor de mensen die er niet zo veel verstand van hebben.
Doe dit soort dingen maar vaker. Top
rammillius zegt
Binnenkort maar eens de motor van mijn auto bekijken. Lijkt zich in te houden in de ochtend. Niet echt iets voor een 3.2 van GM (met Italiaanse behandeling) lijkt mij…
fmgarcia zegt
@rammillius: Houdt er rekening mee dat het voor zo’n GM blok wennen blijft in de ochtend, door het tijdsverschil.
nasty zegt
Dus eigenlijk komt het er gewoon op neer dat je je auto gewoon moet onderhouden *duh?!*
bennyyy zegt
@nasty: amen!
michaelb zegt
Leuk, maar vaak zie je dat oudere motoren inleveren in Paardenkracht, maar toenemen in koppel. Hoe dan?
pesu zegt
@michaelb: Waar zie je dat dan?
michaelb zegt
@pesu: Vaak zie je dit in van die testbank dagen.
freshlife zegt
@michaelb: tsja die metingen zeggen zo weinig als er geen nulmeting is gedaan(bij aflevering/uit de fabriek)
reggie-boy_rood zegt
Tavarish op YouTube doet ’t ook leuk
rob5nismo zegt
En als niks meer helpt heeft uncle rob op YouTube de oplossing
toyotaprius zegt
Of gewoon een A klasse bluenogiets..
michiel_vandelft zegt
Leuk dat jullie de EE video’s in blogtaal uittypen, maar het zou imho meer toevoegen als er per onderdeel een pragmatische (des autoblogs) oplossing voor elk fenomeen zouden noemen
volvo-s60-adept zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kennone zegt
Net even de uitgelebberde gaskabel opnieuw strakker gezet. Auto loopt nu netje op 5000 toeren stationair. Geloof dat de gasklep nu wel maximaal open gaat met het gasgeven!!
Jochempie zegt
@kennone: Niet slecht voor een diesel!
Gulli zegt
@kennone: als je weerstand voelt in je gaspedaal moet je gewoon harder drukken
werf76 zegt
Wat te denken van turbomotoren deze dagen? Veel actuatoren op de turbo’s kunnen hun werking verliezen waardoor de turbo minder goed zijn druk op kan bouwen.
oppression5 zegt
Luchtmassameters zijn zeer berucht hierom.
Vroeger had ik een Subaru Impreza GTT die zo nu en dan kleine schokjes gaf bij flink gasgeven.
Qua gevoel had hij niet/nauwelijks minder vermogen dan eerder,maar hij haalde z’n top niet meer.
MAF laten vervangen en het leek wel of ie gechipt was;zoveel vermogen had ie dus gemist.
freshlife zegt
@oppression5: bobines zijn ook berucht om deze symptomen
wimof zegt
@oppression5: Ik was aan het wachten wanneer dit ding voorbij ging komen.
De legendarisch betrouwbare 1.9l tdi diesel van VW presteert niets met een verouderde LLM.
motherlover zegt
Ah… Jaapiyo volgt ook Engineering Explained op YouTube…
Jochempie zegt
@motherlover: Ik snap dat er soms gelijkende artikelen voorbij komen als er nieuws is, maar dit kopiëren van Doug DeMuro, Engineering Explained, Jalopnik en ga zo maar door wordt echt irritant. Net alsof autoblog-lezers alleen autoblog lezen..
motherlover zegt
@jochempie: inderdaad… erg makkelijke manier van content creëren…
duderuud zegt
“Een vieze luchtfilter”
Eh….