Acht NL straatracers zijn hun rijbewijs kwijt door toedoen van NL ambtenaartjes.
Misschien zijn het de straten die door het Coronavirus leeg zijn, misschien is het de Fast & Furious marathon die Veronica vorige maand uitzond. Hoe dan ook had een groepje van honderd auto’s sterk gisteren het snode plan bedacht om eens een lekker potje te straatracen. De festiviteiten vonden plaats op de IJsselmeerdijk in het pittoreske Lelystad. Doch de feestvreugde werd ruw verstoord door de lange arm van de wet.
Jongens (m/v) in undercover blauw
Onze jongens (m/v) in blauw hadden zich tussen de groep snelheidsduivels gevoegd met een aantal ongemarkeerde auto’s. Onwillekeurig dwalen je gedachtes af naar een oranje Supra, een grijze R34 of een andere briljante analoge straatracer. Maar waarschijnlijk was het wat saaiers. Desalniettemin vielen de dienstkloppers kennelijk niet direct uit de toon. Toen de bromsnorren de illegale racers hadden waar ze ze wilden hebben, staken ze het lont aan. Een volledig uitgedoste politieauto ging een stukje verderop staan en activeerde zijn zwaailichten.
Pandemonium
Het pandemonium was direct een feit. De solidaire illegale racegemeenschap gaf elkaar direct signalen om zich zo snel mogelijk uit de voeten te maken. Achteraf bezien gebeurde dat laatste iets te snel. Het clubje toog naar de Rijksweg A6, alwaar het volgens de politie prijsschieten was voor de agenten in de ongemarkeerde auto’s:
Aangekomen op de A6 waande een groot deel van de groep zich op een circuit. Snelheden ver boven de 200 kilometer per uur, rechts inhalen, bumperkleven met tussenruimten van niet meer dan 3 meter bij 180 kilometer per uur en het negeren van alle soorten wegbelijning.
Politie
Rijbewijzen ingenomen en boetes uitgedeeld
Één van de wegpiraten werd ter plekke aangehouden voor 175 km/u rijden waar 100 km/u is toegestaan. Hij mocht zijn rijbewijs direct inleveren. Zeven anderen wachten hetzelfde lot voor meer dan 50 km/u te hard rijden. Zij krijgen dit niet per se heugelijke bericht nog per post toegestuurd. Verder zijn er verschillende boetes uitgeschreven voor kleinere overtredingen. (via nos.nl)
retetikker zegt
Blijft ergens toch een beetje een raar verhaal…
Wat voor straf zouden ze gekregen hebben als ze niet te hard gereden hadden, of helemaal niet gevlucht waren?
bakingmynextbenz zegt
@retetikker: denk dat de eerste inzet van de politie vooral het voorkomen van een gevaarlijke straatrace was. Liever geen gevaarlijke situatie en dus geen straffen dan potentieel ongelukken en daarna wel straffen.
donjunior zegt
En dus creëren ze zelf een gevaarlijke situatie door ze op te jagen?? Beetje vreemde manier van handelen. Ze hadden ook de race/meeting vooraf in de kiem kunnen smoren door direct met zichtbare auto’s te patrouilleren.. maar dan hadden ze waarschijnlijk geen boetes kunnen uitdelen..
donvincenzo zegt
Hoezo opjagen? Er verschijnt een politieauto met zwaailichten bij een straatrace. Wat is daar opjagen aan? Zoals al gezegd; als je meer dan 2 hersencellen hebt ga je dan gewoon rustig weg en heb je nergens last van.
Erik zegt
@donvincenzo:
Precies opjagen door oneigenlijk gebruik van zwaailichten. Zie artikel 2 en 3, volg de link:
wetten.nl – Regeling – Regeling optische en geluidssignalen 2009 – BWBR0025357 https://www.nu.nl/components/comments/article/6057919?commentId=8307c5b9-b2e3-46b4-adea-f881779340c2
donvincenzo zegt
Heb je zelf die teksten wel gelezen? Er wordt daar gesteld dat de politie zelf een brancherichtlijn moet opstellen voor het gebruik van toeters en bellen. Die richtlijn is er uiteraard ook. Heb je gelezen wat daar in staat? En vond je toen nog steeds dat het gebruik van zwaailichten onterecht was? Zo ja, waarom?
Erik zegt
Ja, de branche richtlijn heb ik ook gelezen. Ik maak het makkelijk voor je:
3. De omschrijving van de ’dringende taak’
In artikel 2 van de Regeling optische- en geluidssignalen 2009 is de volgende multidisciplinaire omschrijving
van het begrip ’dringende taak’ opgenomen:
1. Een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van hulpverleningsdiensten vergt;
2. Het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige
schade aan gebouwen of goederen ontstaat;
3. Een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet
noodzakelijk is.
5. Toestemming en voeren optische en geluidssignalen
Het gebruik van de signalen is uitsluitend toegestaan na toestemming van de centralist van de meldkamer.
Deze verleent slechts toestemming indien er sprake is van een dringende taak. Het verlenen van
toestemming tot het voeren van de optische en geluidssignalen gebeurt afzonderlijk van de prioritering van
de melding. Dat kan betekenen dat, ondanks dat er sprake is van een ’prioriteit 1-melding’, de meldkamer
toch besluit om geen toestemming te verlenen aan het gebruik van optische en geluidssignalen. De
verleende toestemming wordt geregistreerd.
De bestuurder beslist zelf of hij gebruikmaakt van de verkregen toestemming tot het voeren van optische
en geluidssignalen. Daarbij weegt hij nogmaals de situatie en omstandigheden.
Indien de bestuurder gebruik maakt van de optische en geluidssignalen voert hij deze in principe gedurende
de hele rit. Mocht de bestuurder besluiten dat het gebruik van optische en geluidssignalen niet meer op zijn
plaats is, en zijn signalen uitzet, dan vervolgt hij de rest van de rit zonder de status van voorrangsvoertuig.
Als blijkt, dat de bestuurder van een politiemotorvoertuig gebruikmaakt van optische en geluidssignalen,
terwijl aan hem geen toestemming is verleend, gebiedt de centralist van de meldkamer de betreffende
bestuurder van het bij de politie in gebruik zijnde motorvoertuig het gebruik van de optische en
geluidssignalen te beëindigen.
https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20190220-Politie-Brancherichtlijn-Politie-2018.pdf
Er was dus m.i. geen toestemming van de meldkamer om te laten weten dat men (de politie) er was met behulp van de zwaailichten. Ook voldeed men niet aan de Branche richtlijnen opmakend aan de nieuwsberichten die hierover zijn verschenen.
SimonMc zegt
Ah, je bent ook zo van het type “je was me aan het opjagen” als je al te hard aan het rijden bent, en de politie volgt je om een meting te doen, dus je rijdt daardoor nóg harder.
vacano zegt
Als je niet te hard rijd en dus t verkeersreglement respecteert krijg je ook geen boete of is dat intussen ook al veranderd in Nederland?
arhanso zegt
Er zijn bepaalde jochies die vinden dat ze boven de wet staan. Dat is van aller tijden. En van al die keren dat je geen boete hebt gehad komt er een keer dat je gesnapt wordt. Dan moet je niet zeuren. Dan moet je gewoon op de blaren zitten.
Weet je, het is mooi als je een eerlijk mens bent. Al is het alleen al naar jezelf. Hopelijk blijft het bij boetes voor dat je je verstand krijgt. Wanneer je iemand dood rijdt komt de waarheid gigantisch hard binnen. Ik gun dat niemand.
bbfix zegt
Er zal eerst wat moeten gebeuren willen er bekeuringen uitgedeeld worden. Dan de keuze waar de Walker Fanboyzz het meest van leren. Van te voren je zwaailamp aan of achteraf.. als ze ze ter plekke staande hadden gehouden dan hadden ze zich wss daarna wel redelijk aan de regels gehouden…
potver7 zegt
@bbfix: op het moment dat ze de zwaailichten aan deden was er nog niks strafbaars gebeurd, dus ter plekke staande houden was niet aan de orde.
bbfix zegt
@potver7: ik snap hem. Lijkt me ook een uitdaging voor de politie. Wanneer grijp je in en welk risico neem je voor lief/accepteer je.
grasvreter zegt
Achteraf makkelijk lullen natuurlijk, maar, klaar voor de start, zwaailicht, gewoon met 50 rustig wegrijden, geen regel gebroken, toch? Juist de jongens die 200 aan gingen tikken zijn nu de sjaak.
arhanso zegt
Misschien voo het lang links rijden of rechts inhalen…. ;-)
mashell zegt
Conclusie: als je niks gedaan hebt en de politie staat je met zwaailichten op te wachten, dan rijdt je rustig, vertoon je braaf gedrag, kijk je schaapachtig, laat je je rijbewijs en papieren zien, blaas je in het plastic buisje en rijdt je lachend zonder boete bij de teleurgestelde politie vandaan.
frank2b zegt
Schaapachtig kijken zal gerust wel lukken, maar ik vermoed dat ’t bij het blazen in het buisje misgaat ……
ozzytrk zegt
Aangezien agent Meijer uit Lelystad komt hou ik me hart vast.
raoufff zegt
Maar hielden ze wel 1,5 meter afstand?
jpdk zegt
Is het niet zo dat het rijbewijs alleen ingevorderd mag worden bij staande houding? Dat is hier (op één geval na) niet het geval.
donvincenzo zegt
Door de politie wel. Mocht het tot een rechtszaak komen dan kan de rechter je natuurlijk wel alsnog een rijontzegging opleggen.
zjos zegt
Het rijbewijs wordt ingevorderd (naar ik aanneem na overleg met de OvJ ) na dat is vastgesteld dat men meer dan 50 km/h te hard reed. Bij invordering stuurt de politie het rijbewijs binnen 3 dagen naar de OvJ. Die beslist binnen 10 dagen of het rijbewijs wordt ingehouden of dat je het terug krijt.
onlyporscheman zegt
@zjos: en 99,9% krijg je ‘m niet terug en moet je alsnog minimum van 2mnd.
melcon zegt
Helemaal juist, wie eist bewijst (inname rijbewijs valt niet onder wet mulder). De kentekenhouders van de 7 betreffende voertuigen krijgen een brief thuisgestuurd met verzoek tot bestuurdersverklaring. Aangezien je niet hoeft mee te werken aan je eigen veroordeling of die van familieleden – waarbij het niet uitmaakt of er daadwerkelijk een familielid heeft gereden of een vriend(in), justitie weet dit niet en kan dit niet bewijzen – kun je deze blanco retouren of aangeven dat je niet weet wie er op dat moment in de auto gereden heeft. Overigens staat in de brief vaak dat je moet verklaren dat iemand anders de bestuurder was als jij dit niet was, dit is uiteraard een wijze van formuleren om te voorkomen dat je uit jezelf bedenkt dat je zegt dat je het niet weet. Je hoeft alleen te verklaren dat je het niet weet, meer dan dat moet je niet aangeven.
Vervolg stap zal zeer waarschijnlijk zijn dat je gedagvaard wordt waarbij je nogmaals zeer uitdrukkelijk gevraagd wordt (onder druk zou je het ook kunnen omschrijven) om te verklaren wie bestuurder is geweest. Als je dan bij je verhaal blijft – moet je wel sterk in je schoenen staan ;-) – dan zal de rechter de kentekenhouder veroordelen tot een zeer fors bedrag en het verzoek om beter bij te houden wie wanneer in de auto rijdt ;-). Er is hier jurisprudentie over, als in bovenstaand verhaal is vaker voorgekomen.
mashell zegt
“Als je dan bij je verhaal blijft – moet je wel sterk in je schoenen staan” en bereid zijn meineed te plegen…
Robert zegt
Ik begrijp dat dit Auto’blog’ is, en geen Auto’nieuws’, maar de tendentieuze toonzetting is van behoorlijk dubieus niveau, @jaapiyo. Andere media hebben hierover óók bericht, en daarin was de voorstelling van zaken toch ff wat meer genuanceerd.
Wat ik begreep uit die andere berichtgeving is dat enkele aanwezigen zich behoorlijk misdroegen op de openbare weg, waarop de politie besloot tot actie over te gaan. Dat de meerderheid van diezelfde aanwezigen er vervolgens met royale overschrijding van de plaatselijk geldende limiet besloot vandoor te gaan, maakte het voor de politie alleen maar makkelijker op deze personen voor langere tijd het roze pasje in te nemen.
Nogmaals, ik was er niet bij, maar deze verslaggeving hierboven wijkt wel behoorlijk af van meerdere andere nieuwsbronnen.
theblazerunner zegt
@RRRobert: Wat in jouw reactie staat haal ik ook uit het artikel hier boven, ik snap het probleem niet.
vaakbenjetebang zegt
Het denigrerende verkleinwoord ‘ambtenaartjes’ alleen al is tendentieus, en dan hoef ik de rest van het artikel nog niet eens te lezen.
jaapiyo zegt
Ik probeer gewoon @lincoln weer terug te lokken naar de site ..
vaakbenjetebang zegt
Die doet het vast niet voor minder dan een hoogopgeleide kenniseconoom,
SimonMc zegt
Is ie weer weg dan?
ttr6 zegt
@RRRobert: wel met jou eens. Ik kan mij ook gruwelijk ergeren aan berm flitscontroles, maar om nu kleinerend over ‘ ambtenaartjes’ te schrijven vind ik beneden de waardigheid van autoblog. Dan kan je beter @jaapyio
vaakbenjetebang zegt
Wat mij betreft zou het verkleinwoord beter bij de straatracers in dezelfde zin passen. Straatracen is immers voor knulletjes.
onlyporscheman zegt
@RRRobert: politie haalt je voor minder dan dat van de weg hoor
Robert zegt
@onlyporscheman: klopt, en sommigen hier beseffen het niet, maar bij bepaalde figuren werkt dat levensreddend.
laptom zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
erikabarth zegt
Nice +1 voor deze politie actie.
Irritante pauper petjes met hun overlast en gevaarlijk rijgedrag loopt de spuigaten uit.
Zoek lekker een dragstripp voor dit soort kinderfeestjes.
joki zegt
Eigenlijk zou het wel tof zijn als dit in Nederland of België zou bestaan en dat je je daar, tegen betaling uiteraard, eens kan uitleven.
vaakbenjetebang zegt
In Drachten is jarenlang de gelegenheid geweest. Weinig typische straatracebinkies gezien daar. Zal wel te ver rijden zijn geweest en geen McDonald’s in de buurt. Of zo.
carfreakjim zegt
@vaakbenjetebang: Grootste gedeelte van de mensen die afgelopen weekend in Lelystad racede kwam/komt ook op drachten in actie.
SimonMc zegt
Ben je al eens naar de parking van een Euroshop geweest ’s nachts?
carfreakjim zegt
@erikabarth: Dat is nu net het probleem. Er is geen knappe drag strip in Nederland. En kom nu niet aan met dat vliegveldje in drachten. Want deze straatraces worden nog beter georganiseerd als de evenementen daar, als er al wat wordt georganiseerd daar. Overigens heeft bijna niemand last van deze gasten, er wordt uitsluitend op wegen waar overzicht gehouden kan worden en die ver weg liggen van waar mensen wonen.
erikabarth zegt
@carfreakjim
Nou helaas zie ik veel dezelfde pubbers hier in groepjes met een rotgang door het centrum stuiteren en dat de hele middag/avond door.
Stoer met hun 10e hands afgetrapte wagentje.
arhanso zegt
+1 voor ‘Zoek lekker een dragstripp’. Dat lijkt me een gat in de markt. Ergens waar je ook lekker kunt feesten etc. Ik ben niet tegen lui die lekker willen racen. Dus zorg voor een legale mogelijkheid.
tristan114 zegt
@jaapiyo Boos dat je in het verleden een boete hebt gehad? Wat een minachting…
room850 zegt
Vanwege overlast en overpowered worden vaak geen straatraces gehouden maar vanaf 50 kmh, doe er zelf ook aan mee. Maar dit gebeurt op lege wegen, niemand die er last van heeft.
Robert zegt
@room850: Waar niemand geen last van heeft? Vertel dat aan alle familie, vrienden en nabestaanden van al die vaak jonge mensen die ’s avonds of ’s nachts om het leven komen bij al die eenzijdige ongevallen. Vrijwel altijd is er sprake van een te hoge snelheid i.c.m. onervarenheid en/of overmoed er de oorzaak van deze ellende.
room850 zegt
@RRRobert: graag zie Ik alle berichten hierover, ik loop al een tijd mee en heb nooit daar over iets van meegemaakt. Je hebt een verschil in roekeloos rijden en racen op getimed en uitgezocht stuk snelweg. We doen het als de meeste slapen. Dus speel niet als een heilig boontje die hem opentrekt overdag als die ruimte heeft
AstonMartinDriver zegt
Iets met wie zijn … verbrand moet op de blaren zitten? Net zo gevaarlijk als met een Porsche 200 plus rijden onder invloed van verdovende middelen: auto inleven cursus volgen dan heel misschien rijbewijs terug: Idioten op de weg!
cuprar32t zegt
“waarschijnlijk was het wat saaiers”
Ja super saai man, R8 V10+, R35 GTR, 500+ PK 140i Xdrive … echt saai ?
“solidaire illegale racegemeenschap gaf elkaar direct signalen”
Dat deed de politie, vriendelijk aan t einde van de weg even de blauwe knippers aan van, joh we zijn er, ga ff weg … spannender dan dit was t niet. De social media agent die de samenvatting op Facebook zette was waarschijnlijk fan van F&F en schreef een mooi verhaal.
Een paar dildo’s reden veel te hard naar huis, tsja dat doen mensen die naar de TT zijn geweest ook wel eens. Of naar wat anders… Als de redactie vragen heeft, mijn mail is bekend…groetjes Piet met de RS3 ?
Onehp zegt
“Ja super saai man, R8 V10+, R35 GTR, 500+ PK 140i Xdrive … echt saai ?”
Wist niet dat undercover politie zo’n spul mocht rijden….
hondema80 zegt
Als het maar gezellig was en er plezier beleefd is en ja ik was erbij.
maferick74 zegt
@hondema80: tof man
realhustler zegt
Het was op de IJsselmeerdijk, ik woon daar in de buurt. Dat is echt verlaten, niemand die het hoort, het enige kwaad dat ze doen is als ze tegen elkaar aan rijden en brokken maken.
Al jaren zijn er in Lelystad wat enthousiaste sleutelaars actief, die houden van V8’s en snelle auto’s. Lachgas en dergelijke. Ze zijn min of meer verenigd en organiseren soms straatraces. Ik ken sommigen van hen, en naast hun passie zijn ze echt wel verantwoordelijk en denken na over veiligheid. Ze willen graag een plek waar er een vergunning voor wordt verleend af en toe, maar in het stoffige bureaucratische Nederland is dat onmogelijk.
Btw, het is vaak niet eens racen maar meer een soort ontmoeting met fancy ricers. Heeft niemand last van, ver van de bebouwde kom.
Vroeger was er zo’n plek, daar werd zelfs jaarlijks echte 1/8 mijl dragrace weekend georganiseerd, maar na een paar keer slecht weer is dat niet meer gebeurd helaas.
Ze moeten gewoon iets bedenken dat
– Het mag op een afgesproken tijd en plek
– Het niet mega publiek trekt want dan wordt het gevaarlijk
– Er een klein beetje toezicht is
Doe je dat niet dan is er wrijving en geen enkele controle en racen ze straks in de stad. Of op de A6, zoals nu gebeurde. Ja ze doen het zelf. Maar als er een flitser staat remt iedereen, en als je dan een aanrijding hebt doordat mensen plotseling hard remmen, het was niet gebeurd als de flitser er niet stond.
Waarom wegrijden? Stel je hebt een getunde auto, met lachgas en aftermarket turbo stage 2 of zelfs 3 getuned. Dan nog met neon en spoilers etc. Wat heb je liever, 2 maand je rijbewijs kwijt maar je auto op de oprit, of een wok op je auto? Leuk, met een stage 3 tuning naar de rdw. Dan rijdt je auto nooit meer.
marcus1963 zegt
Geef ze een dragstrip en laat ze.
gregorius zegt
Ja, maar whatabout de linksdragende-kleineteelbal-reiger die daar als sinds 1968 broedt.. of zoiets.
Dit wordt nooit goedgekeurd in NL.
mashell zegt
Geven? Laat ze zelf circuit Zandvoort of Assen afhuren en daar hun trackday organiseren.
cossiekiller zegt
Je weet dan ook dat je niet de snelweg op moet, maar in een lege parkeergarage moet gaan staan. En dan niet zo Dom zijn om te voet naar huis te willen gaan.
jeroenm83 zegt
Die ‘Dom’ met een hoofdletter. Keurige reactie!?
frank2b zegt
Mijn neef zat bij dit soort heikneuters in de auto eens. Waren zijn vrienden.
Tot ze op snelheid van de weg raakten. Hij heeft het overleefd gelukkig. Net. Zijn vrienden waren minder gelukkig.
Goeie actie van die ambtenaartjes. Zo moeten we er meer hebben. Als je wilt racen dan kun je in Assen een mooi trackdagje regelen.