Wat is een goed 911 GT3 alternatief als je origineel wil zijn? Hint: er zitten alléén maar gave opties tussen!
Afgelopen week werd de Porsche 911 GT3 geïntroduceerd. Uiteraard was het een en al hosanna. Het is namelijk een van de laatste der mohikanen. Dat niet alleen, de historie heeft ons geleerd dat de Porsche 911 GT3 eigenlijk altijd een heel erg puike sportauto is.
We hebben er dus geen twijfel over dat ook deze generatie geweldig zal worden. Uiteraard zullen we Porsche niet op zijn woord geloven en melden wij ons graag aan van de rijtest. Maar stel, de 911 GT3 valt tegen. Het lijkt ons onwaarschijnlijk, maar stel. Wat zijn dan je opties? Of als je je helemaal het leplazerus bent geschrokken van de prijs?
Of als je wél het geld hebt, maar eigenlijk iets anders wilt. Iets sportiefs, lichtvoetigs en iets snels. Iets waarmee je lol op de bergpassen hebt, maar ook op het circuit en ook op de Autobahn. We gingen even een rondje langs bij de duurdere autoboulevards van Nederland en kwamen op het volgende lijstje uit:
Nissan GT-R Track Edition (R35)
€ 197.839
Jazeker, dit apparaat wordt nog steeds verkocht (er is zelfs een Nissan GT-R configurator!). Nu kunnen we de GT-R wegzetten als ernstig verouderd, maar in sommige gevallen is dat juist een voordeel. De GT-R heeft namelijk een paar troeven achter hand. Ten eerste de besturing. Dat was in 2008 niet bijzonder, maar anno 2021 wél: deze is namelijk hydraulisch. Een 911 Turbo of dergelijk monster is tegenwoordig veel te geraffineerd, in deze auto krijg je nog veel meer van de actie mee.
Daarnaast zijn ze praktisch, betrouwbaar en in de juiste kleur is het nog altijd een bijzonder gave auto om te zien. Mocht je tuningsplannen hebben, dan is het een uitstekende basis. Maar dit is een van de weinige Japanse auto’s waarbij je geen enkele pk extra nodig hebt voor een goede ervaring. De GT-R is in de jaren stiekem wel (flink) wat duurder geworden, zowel door Nissan als door de Nederlandse Belastingdienst, maar eerlijk is eerlijk, dit 911 GT3 alternatief is ook heel erg veel beter geworden.
Audi R8 Coupé 5.2 FSI V10 RWD
€ 220.270
Het volgende 911 alternatief komt ook uit Zuid-Duitsland. Ook de Audi R8 in deze uitvoering is een typische toekomstige klassieker met fabrieksgarantie. Het mooie aan de R8 is natuurlijk die monsterlijke V10. Het is niet eens de sterkste versie die Audi maakt, want in dit geval blijft de teller steken op 540 pk. Dat is meer dan voldoende om de achterbanden te geselen, dus eigenlijk is het wel mooi dat er niet meer vermogen in zit. Zeker niet omdat het de enige Audi is waarbij voorwielen alleen mogen sturen. Jazeker, RWD staat voor achterwielaandrijving.
Daarbij gaat het niet alleen om het vermogen, maar ook om het geluid. De V10 klinkt werkelijk geweldig. Weinig motoren brengen een fraaier geluid voor. De V10 Plus worden als ‘premium’ verkocht, maar je moet gewoon kiezen voor de instap-R8. Net als bij de 968 CS krijg je over 20 jaar veel meer geld voor de instapper dan het topmodel. Eigenlijk is het raar dat niet iedereen deze auto op YouTube heeft.
Alfa Romeo Giulia GTAm (952)
€ 236.000
Aanvankelijk zochten we alleen naar sportieve coupé’s met meer dan 500 pk en een prijskaartje rond de twee ton. Logisch toch, als je een 911 GT3 alternatief zoekt? Auto’s als de Polestar One en Jaguar F-Type R575 komen dan in de buurt. Maar dat zijn totaal andere auto’s, maar een concurrent voor de 911 Carrera 4S, qua prijs en prestaties.
Maar wat dacht je van de Alfa Romeo Giulia GTAm? De overeenkomsten zijn bizar. De Alfa Giulia GTAm heeft 530 pk en is ook een tweezitter. De auto is voorzien van een kenteken, maar komt uitstekend uit de voeten op het circuit. Kortom, eigenlijk is dit gewoon de meest rechtstreekse rivaal voor die nieuwe GT3! Wel een groot verschil: Alfa gaat er maar 500 bouwen. En 500 met een achterbank (die dan GTA heten en 6 mille goedkoper zijn).
Porsche 911 GT3 (992)
€ 236.200
Als we gaan kijken naar een alternatief voor de 911 GT3, dan is het vrij logisch om nog de GT3 eventjes samen te vatten. Heel kort door de bocht: het is de ultieme rijdersauto’s voor puristen. Een atmosferische motor, 510 pk, een handbak, achterwielaandrijving. Het is een recept voor extreem veel plezier. Iets dat je voorlopig ook niet gaat redden met turbo’s of elektromotoren. Ja, het kan sneller, maar de GT3 is vooral snel in bochten én sensationeel.
Althans, daar gaan we allemaal van uit. We hebben er nog geen meter in gereden. Gevoelsmatig is de GT3 met zijn aangepaste aerodynamica meer ‘RS’ dan ooit. Dat is misschien ook zijn grootste makke. Aan de andere kant, bij Porsche is al bevestigd dat er een Touring Package leverbaar wordt deze zomer. Nadeel: het is ‘slechts’ een 911.
Ferrari Roma (F-169)
€ 232.525
Het nadeel van ‘ouderwetse’ techniek is dat in Nederland al snel een heel erg prijzig grapje gaat worden. In dit geval wordt het pijnlijk duidelijk. Want laten we eerlijk zijn: zou je echt gaan voor een 911 als je ook kan gaan voor een van de fraaiste moderne Ferrari’s? En het is niet dat ze een Ferrari-badge op een Alfa of Maserati hebben geplakt. Het is een bloedmooie GT met meer dan 600 pk en een steigerend paard op de bips.
We hebben er gelukkig al met de Ferrari Roma gereden. Het is lastig om nee tegen de Roma te zeggen, en toch voor een felgekleurde GT3 te gaan. Uiteraard, deze prijs is nog zonder opties. Dat is echter met andere auto’s in dit rijtje ook het geval. Het misschien niet direct een 911 GT3 alternatief, maar zoveel meer, eigenlijk.
McLaren AMG GT R (C190)
€ 246.502 (alleen uit voorraad leverbaar)
Deze Mercedes-AMG GT R dankt zijn bestaansrecht aan Porsche 911 GT3. Sterker nog, de auto heeft heel veel kwaliteiten die een GT3 ook heeft. In dat licht bezien is het ook een treffend 911 GT3 alternatief. Het is een bizar snelle auto op de Nordschleife: ook deze doet het in minder dan 7 minuten. Zeven minuten is volgens mijn ex-vriendin en Nürburgring-kenners extreem snel.
Daar komt misschien wel het grootste nadeel van de AMG GT R, hij is misschien iets te effectief en te gefocust. Het is niet een auto waarmee je eventjes wat driftjes gaan neerleggen op de Betuwe. Dit is een serieuze auto die serieus bestuurd dient te worden. Destijds was het de top-AMG GT, tegenwoordig is er ook een AMG GT R Pro en een Black Series als overtreffende trap.
Aston Martin V8 Vantage AMR
€ +/- € 250.000
Je kan succes hebben op twee manieren met speciaaltjes als deze V8 Vantage. Doe zoals Porsche en bouw er zoveel je kunt, of doe als Alfa en bouw er maar een paar, die je wel direct verkoopt. Dat heeft Aston Martin met de V8 Vantage AMR ook gedaan. Het is een snellere, rauwe en meer hardcore V8 Vantage. Precies, de GT3-behandeling maar dan van Aston Martin.
Het is dus een rechtstreeks GT3 alternatief Net als Porsche werkt Aston mMartin met hoogst discutabele felle kleurtjes die later helemaal geweldig blijken te zijn. Bijzonder is dat de AMR-versie leverbaar is met een handbak met maar liefst zeven verzetten.
McLaren GT
€ 252.065
Vorige week werd ook de nieuwe McLaren Artura geïntroduceerd. Dat is de eerste van een nieuwe serie McLarens. De McLaren GT is eigenlijk de laatste van een iets oudere serie. Bij de McLaren GT is er meer aandacht gegaan voor straatgebruik. Echter, we weten dat McLarens nooit teleurstellen op een circuit en dit monster met V8 en middenmotor eigenlijk ook niet.
In veel landen is de McLaren GT iets onder de nieuwe Artura gepositioneerd, maar gezien de BPM-boete (die op de McLaren GT hoger is dan op de Artura), vermoeden we dat juist de modernste de instapper gaat worden (iets dat ook klopt, want de McLaren Artura is kost 235.500 euro). Qua prestaties is de comfortabele McLaren GT de nieuwe GT3 overigens gewoon de baas, zowel op de sprint als op het rechte stuk.
simonferrari zegt
De Ferrari Roma of de Audi R8. Wat een prachtige auto’s zijn dat toch 😍
mp014 zegt
@simonferrari: ja en wat is die Ferrari opeens goedkoop!!!! Van dit gezelschap altijd die Italiaanse schone 👍🏻
nord zegt
Grappige conclusies maar het lijkt alsof de Porsche niet direct concurrenten heeft.
Ik zat ook te denken aan een instapper McLaren, 600LT of 570S of wat daar tussen zit, geen idee ook welke dat is ook geen idee qua prijsniveau. Maar wel qua gewicht, type ophanging, focus (circuit, hardcore openbare weg)
Of misschien full option nieuwe bmw M4 zal vast ook een ton meer kosten.
Lotus Exige 430 Te goedkoop? Maar wel dezelfde focus.
Lotus Evora GT4 idem and de Exige. En ook 2+2.
Maserati mc20 die zit er toch echt lijnrecht tegenover een volle 911gt3? qua prijs, gewicht… het zou bij mij wel tussen de Porsche en de Maserati gaan als het mijn zakgeld was.
vaakbenjetebang zegt
@nord: Porsche heeft dat inderdaad heel knap gedaan. Deze niche hebben ze praktisch gecreëerd en ze weten hem ook eigenlijk helemaal voor zichzelf te houden, puur op kwaliteit. Want een Exige mag dan de focus hebben, maar heeft hij ook de ‘Alltagstauglichkeit’ die een 911 altijd wel ‘gewoon’ heeft? En zo mist iedere auto wel een bepaald aspect, als je de 911 GT3 als de maatstaf neemt. Eigenlijk zoals de 911 in het algemeen niet of nauwelijks echte concurrenten kent voor zijn prijs. Echt heel knap van Porsche. En dan ben ik nog niet eens een Porsche-fanboy.
nord zegt
Tja, misschien kan je nog de de cayman GT4 aan het lijstje toevoegen.
vaakbenjetebang zegt
@nord: Dat zou mijn persoonlijke keuze zijn. Een gele of Miami-blauwe graag. Van alle Porsches roept die het meeste mijn naam.
jeroentje2 zegt
@vaakbenjetebang: sorry maar een gt3 is zelfs in gewoon verkeer te lawaaierig. Met 100 gaat het nog maar met 130 is het echt een bak herrie waar je helaas snel moe van wordt. Dit is een auto om van A naar A te rijden. Even een rondje maken en dan de hele dag met volle adrenaline te lopen.
vaakbenjetebang zegt
@jeroentje2: Dat vind ik juist meevallen. Nu heb ik niet dagen en dagen met zo’n ding hoeven leven en ligt mijn tolerantie voor oprecht motorgeluid sowieso hoog (hallo jaren ’80-wagenpark), maar ik vond het alles meevallen. Vooral ook omdat je altijd zogezegd ‘voor je eigen kabaal uitrijdt’ met motor en uitlaatsysteem zo’n stuk achter je.
jeroentje2 zegt
@vaakbenjetebang: het is meer dan alleen het uitlaatgeluid. Ik kreeg er uiteindelijk koppijn van en de neiging tot oordopjes dragen. Wel de auto die het meest onder mijn huid is gekropen maar uiteindelijk te uitdagend en zo capabel dat als je een beetje lol wil hebben je naar Nederlandse begrippen echt onacceptabele snelheden gaat aannemen.
vaakbenjetebang zegt
@jeroentje: ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik mij dit soort problemen niet kan veroorloven ;) – maar ik herken het wel. Op de terugweg van de Nordschleife in mijn trackdayhok was ik er op een goede dag ook klaar mee. Ding gaat nu gewoon op de kar.
piedlourd zegt
Het antwoord is de Alpine A110.
Lichtvoetig rijplezier bij alle snelheden
StijnB zegt
Maar geen handbak mogelijk…
vaakbenjetebang zegt
@piedlourd: Groot fan van de A110 hier, maar zo’n auto is natuurlijk van een heel andere orde dan een GT3 en in die zin geen alternatief zoals het artikel is opgesteld.
kniesoor zegt
Er is van alles op aan te merken, waaronder tegenwoordig ook de prijs. Maar als powerpackage is de GT-R nog immer een ongelofelijk competent orgel. Dus kan me voorstellen, dat er nog steeds liefhebbers voor zijn. Al ben ik dan meer van de platgeslagen KeverTs.
potver7 zegt
Donkervoort?
scalvaro zegt
Dat is een fijn stukje consumenteninformatie, dank daarvoor @willeme. Ik heb t binnen 7 min gelezen. Keuzes keuzes keuzes. Roma of Giulia?
The Stig NL zegt
@scalvaro: GT(-)R voor mij.
Ik kan dus ook niet kiezen 😉
kennone zegt
Jag XE SV Project 8? Omdat de Alfa ook mee mag doen
sportabgasanlage zegt
Zo’n GT-R koop je tweedehands voor een fractie van welke GT3 dan ook. Ook een prestatie van Porsche, is dat de GT3 zijn waarde uitstekend houdt. Uit eigen huis is de Cayman GT4 ook een kleine concurrent, in ieder geval qua weggedrag.
rogerzz zegt
Doe mij maar een simpele Audi RS5, dat is al leuk genoeg voor een ton minder tov een R8.
Ik moest wel gniffelen om de Polestar 1 opmerking, een 2 liter 4 cilinder met wat elektrische ondersteuning van 2345 kilogram (volgens mijn Google, best enorm veel gewicht inderdaad) benoemen. Dat is toch alsof je een Patek Philippe horloge met Chinese Casio meuk vergelijkt.
lecomte zegt
@rogerzz: Casio is Japans
fconderkantlat zegt
een McLaren AMG GT R (C190) ?????
lotuselises2 zegt
@fconderkantlat: wat?!
jwcroy82 zegt
Een 911gt3 alternatief laten we het dan ook gelijk atmosferisch houden dus voor mij alleen de audi r8 v10. En waarom staat er geen lexus lc 500 bij ?? dat is veel beter dan al die turbo meuk.
Entwicklung88 zegt
Ahem… McLaren AMG GTR?
PunicaOase zegt
“Zeven minuten is volgens mijn ex-vriendin en Nürburgring-kenners extreem snel.”
;-P Heel hard gelachen, thanks!!
Voor mij de R8.
caprio zegt
Doe mij maar een Roma, makkelijke keuze, zo mooi en in balans
lluq zegt
Geen alternatief dus…
rollingstoned zegt
Wat een lelijke hokken allemaal. Doe mij deze Porker dan maar, de 911 GT3 RS (911.2)…
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/52/Porsche_911_GT3_RS_Monaco_IMG_1174.jpg/1024px-Porsche_911_GT3_RS_Monaco_IMG_1174.jpg
jacobt zegt
Er is geen goede vervanger, zit positie , atmosferisch motorgeluid, tractie, omvang, en directheid in sturen. Die combinatie maakt de gt3 uniek. Al zijn gt3 voorgangers zijn de concurrent. Ik denk dat de 991 gt3 niet veel minder is. Elk nieuw model is weer een klein stapje vooruit. Maar welke amateur coureur kan nu nog het uiterste uit een gt3 halen………
viezefreddyw zegt
Als alternatief zal ik op zoek gaan naar een occasie 458 Speciale. Nog steeds een mooi ontwerp, klinkt fantastisch en gaat als de brandweer. Wellicht een paar secondes langzamer dan een nieuwe GT3, maar wel mooier.
En anders een GT3 van de vorige generatie. Gewoon, omdat ik deze gewoon niet zo mooi vind.
MaartenD zegt
Die Alfa is echt lachwekkend duur
alfahart zegt
@maarten020: die Alfa die eigenlijk een Ferrari is…
AstonMartinDriver zegt
McLaren AMG GT R (C190) klopt niet lijkt mij Mercedes??