Naast een puik voetbal-elftal hebben onze zuiderburen ook een stel autodesigners van formaat voortgebracht. We stellen de acht belangrijkste aan je voor.
Luc Donckerwolke
Misschien wel de bekendste Belgische zacht-potlood-afficionado is Luc Donckerwolke. Deze beste man en Lincoln-hater werd in het Peruviaanse Lima geboren, groeide op in Zuid-Amerika en Afrika, studeerde in Zwitserland, maar heeft wel de Belgische nationaliteit. De in 1965 geboren Donckerwolke begon in 1990 zijn design-loopbaan als stagiair bij Peugeot. In 1992 stapte hij echter over naar Audi Design, waar hij onder andere de Audi A2, de eerste Audi A4 Avant, het Audi R8 Le Mans concept en de eerste Škoda’s Fabia en Octavia (mede-)neerpende. In 1998 kreeg hij de design-touwtjes in handen bij Lamborghini, waar hij in mijn ogen zijn belangrijkste wapenfeit noteerde door de briljante Murcié te ontwerpen. Vóór de Murcié deed hij ook de Diablo 6.0 VT en nadien kwamen ook de Gallardo en Murciélago roadster nog van de hand van Luc. Luc’s laatste Lambo was de Miura concept die hij samen ontwierp met Walter de Silva. Die Walter zou Luc’s pad vervolgens nog vaker gaan kruisen. In 2005 kreeg Luc namelijk de lastige taak om binnen het VAG-concern Walter op te volgen bij SEAT, nadat die laatste de overstap maakte naar Audi. SEAT kwam toen net uit een relatief succesvolle periode en elke voetbalcoach kan je vertellen dat het dan lastig instappen is. Bij SEAT tekende Luc onder andere de Ibiza uit 2009 en een aantal concepts, te weten de Tribu, IBx en IBe. In 2011 schudde VAG de designers weer een keer rond en werd Luc ‘de tweede man’ achter Walter. Iets meer dan een jaar later wordt hij als opvolger van mede-Belg Dirk van Braeckel de baas van Bentley’s design-afdeling, waar hij de verantwoordelijkheid neemt voor de FLying Spur en het stijlvolle EXP 10 Speed 6 concept. Vorig jaar was er opeens het bericht dat Luc weggaat bij VAG. Later dat jaar trad hij in dienst van Hyundai. Het gerucht gaat dat hij daar wordt klaargestoomd om Peter Schreyer op te volgen. U weet wel, de man van KIA’s Tiger Nose Grill.
Dirk van Braeckel
We noemden ‘m al in het stukje over Luc. Ook Dirk van Braeckel is een succesvol autodesigner. De 58-jarige werkt al ruim 30 jaar aan VAG-producten. Hij begon zijn carrière als stagiair bij Ford. Ford stelde voor dat Dirk ging studeren aan het Royal College of Art in Londen en zo geschiedde. Ford had vervolgens niet al te lang profijt van die investering want in 1984 trad Dirk in dienst bij Audi. Ruim 30 jaar later werkt hij nog steeds onder de paraplu van VAG. In zijn periode bij het concern uit Wolfsburg tekende hij onder andere (mee) aan de Audi A8 concept in 1994, de A3 uit 1996, de Octavia uit 1996, de Fabia uit 1999, de Superb uit 2001, de Octavia uit 2004, de Bentley Continental GT uit 2004, de Continental Flying Spur uit 2005, de Bentley Azure uit 2006, de Bentley Brooklands uit 2007, de Bentley Mulsanne uit 2009 en de Bentley EXP 9 F (SUV) uit 2012. Gelukkig voor Dirk had hij vóór dat laatste ontwerp al de “European Automotive Design Award by Designers” van zijn concullega’s gekregen.
Lowie Vermeersch
Geen Vermeer, maar Vermeersch. Lowie is een designer uit Kortrijk die ruime tijd hoofdontwerper was bij Pininfarina. Al kleinzoon van een beeldhouwer stroomt het ontwerp-bloed door de aderen bij Lowie. Hij kwam bij Pininfarina binnen via een stage, na een opleiding aan onze eigen Technische Universiteit Delft. Bij Pininfarina maakte hij deel uit van het ontwerpteam dat de stadswagen Nido, de Birdcage 75, de Pininfarina Sintesi en de Ferrari California tekende. In 2007 werd hij hoofdontwerper en was hij nauw betrokken bij de Pininfarina Bluecar en de Duettottanta concept die Pininfarina ontwierp voor Alfa Romeo. In 2011 verliet hij Pininfarina en tegenwoordig heeft hij zijn eigen studio genaamd Granstudio. Een lijstje met 8 van zijn vloeiende designs vind je HIER.
Pierre Leclercq
Pierre Leclercq studeerde autodesign in Zwitserland en later in de VS. In augustus 2000 begon hij bij BMW, waarvoor hij de spraakmakende X6 ontwierp. Een swek-mobiel die ruimte, veiligheid, technisch vernuft, sportiviteit, stijl en luxe met elkaar verbindt.
Steve Crijns
Steve Crijns heeft eerst productdesign gestudeerd in Antwerpen en nadien volgde hij het voorbeeld van zijn landgenoot Dirk, door aan het Royal College of Art in Londen te studeren. Terwijl hij daar studeerde, werd hij opgemerkt door Lotus. Zijn eerste taak bij Lotus was het interieur van de Esprit GT3 onderhanden nemen, wat meteen een groot succes bleek. Daarna volgden meer projecten. Zo werkte hij ook aan de V8 Esprit, de 340R en de Lotus Elise. Ook aan de Evora werkte Steve mee.
Luc Landuyt
Als een gesjeesde geneeskunde student, ging Luc naar het hoger instituut voor productontwikkeling in Antwerpen. Toen deze studie erop zat ging ook hij naar het Royal College of Art in Londen. Autoblog top-tip: wil je designer worden, ga naar dit instituut. Na Londen kon Luc gaan werken voor Ford in Keulen. Toen Ford in 1985 de afdeling verplaatste naar Engeland, stapte Landuyt over naar BMW en tekende voor het Duitse merk mee aan de BMW Z1 met wegklapdeuren, die ontwikkeld werd onder bezielende leiding van onze eigen Harm Lagaay. In 1992 stapte Luc Landuyt over naar Renault. Na jarenlang the bossman te zijn geweest van het segment van de stads- en kleine gezinswagens, is hij sinds begin april 2011 verantwoordelijk voor de grotere Renault’s.
Louis De Fabribeckers
Deze Henegouwenaar werkte onder andere bij het Italiaanse Carrozzeria Touring Superleggera. Toen het bedrijf begin 2006 werd overgenomen door de Nederlander Paul Koot, ging Louis De Fabribeckers er meteen als hoofddesigner aan de slag. Enkele bekende auto’s die door hem zijn getekend: de Maserati Bellagio Fastback, de A8GCS Berlinetta en de Bentley Continental Flying Star. Zelf wil De Fabribeckers ooit nog eens een grote Alfa Romeo tekenen, geïnspireerd op een klassieke 6C.
Jochen Paesen
Jochen Paesen ontwikkelde zijn interesse voor het tekenen van auto’s aan de British School of Paris. Nadien studeerde hij nog vier jaar aan Coventry University en -jawel- aan het Royal College of Art in Londen. Zijn eerste baan kreeg hij bij Volkswagen, waar hij het interieur voor de Amarok mocht tekenen. In 2006 stapte hij over naar BMW, waar hij het interieur van de i-modellen ontwierp. Recentelijk is Jochen overgestapt naar NEXTEV, een Chinese fabrikant van EV’s.
Op zoek naar de Nederlandse ontwerpers? Klik verder voor de 15 Nederlandse autodesigners die internationaal meetellen!
thefmanl zegt
Een foto van ieders beste/bekendste creatie zou wel leuk zijn geweest. Maar voor de rest leuk artikel ??
e1000bmw zegt
@jaapiyo: huh, de Z1 werd toch ontworpen door Harm Lagaay?
e1000bmw zegt
No doubt about it: De Z1 komt uit de handen van Harm Lagaaij: http://www.autoblog.nl/nieuws/de-13-meesterwerken-van-de-nederlander-harm-lagaaij-86497
jaapiyo zegt
@e1000bmw523i: Ja dat klopt ook, maar vaak werken meerdere designers aan zo’n auto en dan willen ze hem allemaal op hun CV zetten kennelijk. Ik edit ‘m even zodat Harm zich niet tekort gedaan voelt ;)
Vaak is het ook zo dat de leider van het team de auto op zijn naam krijgt terwijl iemand anders ‘m eigenlijk tekent. Dat kan goed of slecht uitpakken. Chris Bangle tekende bijvoorbeeld een aantal hele mooie BMW’s voordat hij de eindbaas werd van BMW design. Niet iedereen weet bijvoorbeeld dat de vaak verguisde Bangle de e46 en e38 (deels) getekend heeft. Vervolgens werd de ‘Bangle-butt’ een bekend begrip, maar dat was eigenlijk een creatie van onze Adrian. Ik denk dat de kritiek erop er mede toe geleid heeft dat Bangle weg moest/ging en Adrian zijn plaats in kon nemen.
sabrerator zegt
@jaapiyo:
Gewiekst. Adrian heeft dus gewoon een lellike auto ontworpen om zijn baas de schuld ik de schoenen te schuiven zodat hij zelf baas kon worden?
Dat is pas hogere kantoorpolitiek!
lincoln zegt
Wat is de gemiddelde grote van een designteam ??
Meer of minder dan 100 man ..
e1000bmw zegt
@lincoln: Groepje van 10~20 man. Exclusief de paarse broeken…
lincoln zegt
@e1000bmw523i:
De E39 had er 150 (honderdvijftig) voor het audio systeem alleen al ..
BaRa zegt
@lincoln: dat heeft niets meer met design te maken, maar met ontwikkeling.
jaapiyo zegt
@lincoln: Bij het lezen over Lowieke stond er bij dat toen hij hoofdontwerper was bij Pininfarina hij 100 man onder zich had. Er zitten veel aspecten aan het design van zo’n nieuwe bak, vandaar ook vaak dat meerdere mensen vaak de credits krijgen voor het design van een auto.
lincoln zegt
@jaapiyo:
Ja .. Zal wel .. Lees die artikels nooit ..
mashell zegt
@lincoln: dat verklaart waarom er zoveel hoofddesigners, designmanagers, design directors en dergelijke zijn. En ze zulke onzin woorden als “designtaal” gebruiken voor wat feitelijk gewoon een huisstijl is.
lekkaah zegt
@mashell: schandalig..
lincoln zegt
@mashell:
Remsysteem koeling ophanging schokbrekerbevestigingspunten Schuifdakrails noem maar op moeten ook ontworpen worden ..
Aardig wat disciplines bij elkaar ..
e1000bmw zegt
@lincoln: daar komen de techneuten om de hoek; passen alle onderdelen die we al in de schappen hebben? Nee, dan inkopen. Niet op de markt, dan ontwikkelen…of ontwerp aanpassen zodat onderdeel wel past.
lincoln zegt
@e1000bmw523i:
Moet toch ontworpen worden ..
Dan moet het productie process er nog op aangepast worden .. En visa versa ..
Man .. Het uiterlijk van een auto is nog het makkelijkste volgens mij ..
e1000bmw zegt
@mashell: dat zeg ik: paarse broeken…
viezefreddyw zegt
Ik schrok me even te pletter toen ik de omschrijving las van de X6. Bij ‘ruimte’ begon ik te lachen, bij ‘sportiviteit’ begon ik te huilen en bij ‘stijl’ weer te lachen.
pinut187 zegt
Leuk lijstje en artikel, weer wat geleerd vandaag,
bmw328ci zegt
Ironisch dat er zoveel top designers uit zo’n lelijk betonkleurig land komen.
StijnB zegt
@bmw328ci:
We hebben wel historische steden (Brugge, Gent, Namen) met grootste architectuur en prachtige stukken groen zoals de Ardennen. Er zijn wel grijzere, saaiere landjes te bedenken…
donvinnie zegt
@bmw328ci: in Nederland zien woonwijken allemaal hetzelfde eruit, weinig inspiratie…
bmw328ci zegt
@donvinnie: @StijnB
Ja ik ken dat allemaal wel. Ik word toch echt een stuk vrolijker wanneer ik door Nederland rij dan wanneer ik door België rij. Zou natuurlijk ook met de infrastructuur te maken kunnen hebben. Mijn mening.
StijnB zegt
@bmw328ci:
Ik word pas vrolijk als ik door de Ardennen of Eifel ga rijden…
bmw328ci zegt
@StijnB: @lincoln: Nee natuurlijk, Ardennen is prachtig. Ik zeg ook niet dat Nederland bijzonder Architectonisch is. Alleen onze infrastructuur is van een hoog niveau. Veel plaatsen zijn oud en vervallen in België. Daar wordt ik droevig van en je kunt niet zeggen dat er veel bouwvallen in Nederland te vinden zijn. Dan liever saai.
lincoln zegt
@bmw328ci:
Ik was niet sarcastisch deze keer ..
Het verschil in infrastructuur bouwwijze en bouwmaterialen is direct over de grens al merkbaar ..
NL heeft dat beter voor elkaar ..
Kutrolluiken ..
lincoln zegt
@bmw328ci:
Yep .. Eerst een stoep .. Dan een voortuin .. Dan pas een voordeur (die naar binnen toe open gaat) ..
Nieuwbouw laatste 10 jaar in NL is idd topniveau ..
Mooie bakstenen .. Mooi voegwerk ..
Ziet er allemaal best voornaam uit ..
2wheeler zegt
@lincoln: Premium huizen zodat je matched met je premium leasebak.
lincoln zegt
@2wheeler:
Mooi stukje verfwerk op houten kozijnen ipv die schrale bronskleurige aluminium jaren 70 uglyness ..
Met rolluiken op de gevel ..
Terecht priemiejum ..
crusader zegt
@bmw328ci: mss eens uit je auto komen…jullie wonen voor 80% in woonkazernes…ieder land heeft mooie en lelijke dingen
Rick-dos zegt
Belgen hebben er 8 maar wij hebben er 15. Staat dus 15-8 voor Nederland. En als je Jacky Ickx en Thierry Boutsen niet meetelt dan hebben wij een GP winnaar dus dan is het 1-0 voor Nederland.
En als we 11 goede voetballers hadden gehad dan had ik de komende weken om wat naar uit te kijken en dus is het 0-1 voor Be… wacht….
lincoln zegt
@Rick-dos:
Als Max geen Belg had geweest hadden wij gewonnen ..
Rick-dos zegt
@lincoln: Max is geen Belg. Z’n vader is alleen economische vluchteling maar dat maakt ‘m nog geen Belg. Kind heeft misschien twee paspoorten maar hij heeft voor het beste en mooiste paspoort gekozen.
Ligt meestal in z’n huis in Monaco als hij thuis is, maar het is en blijft een Nederlander…
lincoln zegt
@Rick-dos:
Geboren in België en fiscaal gezien Monegask ..
kapiteinaudi zegt
@Rick-dos: Zijn moeder is Belgisch en hij is er geboren. Hij is dus zeker en vast half-Belg…
e1000bmw zegt
@Rick-dos: Als primaire nationaliteit telt land van geboorte. Is dit in een vliegtuig boven of schip in nationale wateren, dan geldt herkomst van rederij als primaire nationaliteit. Max is dus primair een Belg.
Rick-dos zegt
@e1000bmw523i: Mooi. Dan zijn allochtonen voortaan ook gewoon Nederlanders. Hebben we dat ook weer opgelost. Thanks, man!
lincoln zegt
@Rick-dos:
Dat zijn ze fiscaal maar al te graag ..
e1000bmw zegt
@Rick-dos: Je weejt zzelv. Aihjt!
Dutchdriftking zegt
Mooi werk van de mannen!
gregorius zegt
Als ik dit zo lees: Hoeveel % van de Vlamingen hebben een naam waaraan je gelijk kan zien dat het geen kaaskop is?
7 van deze sws (Steve Crijns had je ook als Hollander kunnen opvatten).
Gulli zegt
@gregorius: het ‘ae’ en ‘ck’ gehalte ligt hoog idd ?
martijn11 zegt
Ik mis foto’s
ladyofthehouse zegt
EDIT: Bedankt, info is bij het artikel toegevoegd!
hakvo054 zegt
Huh?! Geen Marc Deschamps?? Das toch ook een Belg. Een plaatje erbij had het wel leesbaarder gemaakt..