Een laatste groet aan de modellen die in 2015 niet meer nieuw besteld kunnen worden.
Daar gaan we…
Bijna iedere Chevrolet
Op sportschoolknaapjes als de Corvette na verdwijnen alle modellen van het bowtie-merk uit Europa. Dus zeg maar dag tegen de Sparks, Aveo’s, en al die andere ombouw-Koreanen. Ze gaan weg om Opel – die ándere dochter van General Motors – niet langer voor de voet te lopen.
Honda CR-Z Hybrid
Na vier onsuccesvolle jaren stopte Honda dit jaar met de CR-Z in Nederland. Hoewel hij de originele CRX nooit wist te benaderen, zat er een gigantisch voordeel aan deze auto: voor elke CR-Z op gele platen werd er een Prius minder verkocht. RIP.
Peugeot 807
In 2003 werden er in ons land nog 683 verkocht, dit jaar nog geen handvol. Logisch, want waarom zou je deze overjarige people mover nog overwegen als Renault net een kersverse Espace uit de doeken heeft gedaan? Die komen we in 2015 niet meer bij de dealer tegen, op wat restanten na.
Suzuki Alto
Iconisch, iets anders kunnen we de Alto niet noemen. Het Japannertje is betrouwbaar, cheap, handig als eerste auto, handig om in te leren rijden & handig voor al je lokale ramkraken. Het einde is echter in zich en in 2015 wordt ‘ie opgevolgd door de Celerio.
Abarth Grande Punto
Omdat Fiat zich alleen nog maar bezig houdt met de 500 en diens talloze varianten is de Grande Punto Abarth niet langer gewenst in de showrooms.
Volkswagen Jetta
Een verse Jetta bestellen is niet meer mogelijk. De Golf-met-badonkadonk is alleen nog maar uit voorraad leverbaar.
Jaguar XK
Omdat alle spotlights op de F-Type staan gericht, blaast de XK na bijna 20 jaar trouwe dienst de aftocht. Vaarwel, jij glorieuze coupéreus.
Suzuki Kizashi
18-inch lichtmetalen velgen, een sportonderstel, xenonverlichting, schuif-/kanteldak, parkeersensoren, regensensor, privacy glass, lederen bekleding, radio/CD/MP3 met 5 speakers & subwoofers, USB en Bluetooth, dual zone climate control, 7 airbags, cruise control, 10-voudig elektrisch verstelbare passagiersstoel, schakelflippers aan het stuur (CVT), stoelverwarming en metallic lak. Zomaar een greep uit de standaard opties op de Suzuki Kizashi. Maar in Nederland was het model niet aan de straatstenen te slijten. Zelfs niet na een ingrijpende prijsverlaging. Tja, een atmosferische 2,4 liter viercilinder (178 pk) met CVT kan hier nou eenmaal geen potten breken. Hier telt alleen de bijtelling.
En wellicht ten overvloede: ook alle Lancia-activiteiten buiten Italië worden gestaakt.
thomasboot zegt
Hoezo geen jetta meer?:(
potjak zegt
@thomasboot: inderdaad, dat vraag ik mij ook af. Wellicht dat er naast de Skoda Octavia sedan en Audi A3 sedan geen ruimte meer is voor deze Jetta.
awesome zegt
@thomasboot: want Golf VII hybride.
thomasboot zegt
@awesome: dat is een hele andere klasse
awesome zegt
@thomasboot: een jetta is een golf. Met een kont.
weem zegt
@thomasboot: want sedans zijn in Nederland nou eenmaal niet te slijten, net als coupés zoals de CR-Z.
thomasboot zegt
@weem: en dat sedans niet te slijten zijn in Nederland ben ik het nou niet echt mee eens
weem zegt
@thomasboot: Google het dan maar even. Nederland is een land van hatchbacks en stations. Veel merken brengen de sedanversie van hun modellen niet eens uit in NL door het gebrek aan interesse.
gtwillem zegt
@weem: Tenzij bijtellingsvoordeel. Dan rijdt heel Nederland in alles wat maar goedkoop is…
mercedesbenz63 zegt
Echt jammer! Ook precies de auto’s die ik leuk vind
rijbewijzer zegt
Oké DOEI, zal jullie niet missen..
De Jaguar heeft toch al een goeie opvolger
EJS zegt
@rijbewijzer:
De F-type is geen XK opvolger. Zijn echt behoorlijk verschillende auto’s…
st33fie zegt
@rijbewijzer: haha kakhiel
rikus zegt
De Kizashi was best te pruimen toch?!
Robbert89 zegt
@rikus: Absoluut een leuke auto, heb hem sporadisch wel eens zien rijden maar zoals er al staat, de portemonnee is belangrijker dan iets anders te rijden dan de buurman in een vinexwijk.
redneckdarian zegt
@rikus: de Honda Legend, de concurrent, lijkt me ook een geweldige auto. Echter in Nederland ook bijna niet verkocht…
E34M5Touring zegt
@redneckdarian: Honda Legend was een 5 serie concurrent (was de bedoeling iig). Die Suzuki is kleiner dan een 3 serie.
406_v6 zegt
@redneckdarian: De Kizashi was een concurrent van de Accord, niet van de Legend. (De Legend was concurrent voor de 5-serie, E-klasse enz.)
motiondrive zegt
De XK zal ik missen! En de Kizashi heeft gewoon nooit een eerlijke kans gehad zonder handbak! Een sportieve auto met continue variable transmissie? Hallooooow?
Donder zegt
@motiondrive: Hij is/was ook gewoon leverbaar met een handbak.
Maar voor 38k euro’s (voor de prijsverlaging) kon je ook wat andere leuke dingen kopen.
motiondrive zegt
@Donder: Dan heb ik niks gezegd :)
123bat zegt
@motiondrive: Was standaard met handbak (6MT). Als je voor 4WD koos kreeg je de CVT erbij.
123bat zegt
@123bat: Vreemd en dat de AB app pas alle reacties laadt ná ik er een plaats…
Voor de rest een top app.
boenket97 zegt
@123bat: heb ik ook last van
alcantara zegt
Die Kizashi sloeg ook nergens op. Hoezo moet je 2 rioolpijp-uitlaten monteren op een auto die in 8 seconden naar de 100 sukkelt? OEM petjes-tuning, net als Mercedes en Volvo doen met hun uitlaten/diffuser overkill op 14% bijtellers.
awesome zegt
@alcantara: volgens mij was 0-100 in 8 sec nog niet zo heel lang geleden best pittig…
alcantara zegt
@awesome: 20 jaar geleden was een Pentium 1 processor ook pittig. Tegenwoordig lijkt hoe snel de auto eruit ziet belangrijker te zien dan hoe snel hij daadwerkelijk gaat.
mout zegt
@alcantara: Vandaar dat Volvo en Mercedes ook niks verkopen (vergeet trouwens Honda niet), toch?
gt500eleanor zegt
Op de XK en de Kizashi na zal ik ze niet missen :)
E34M5Touring zegt
Die 807 en de varianten daarop hadden ze van mij een jaar na introductie al mogen afkappen. Wat een dramatisch slechte auto’s waren dat. We hadden er diverse in onderhoud en werkelijk alles ging kapot bij die dingen. Zeker als luxe variant, storingen in alles wat maar electrisch was. Sommige klanten wilden hem graag op LPG, dan had je helemaal feest…
De enige die ik echt zal missen is de XK. Is al op leeftijd natuurlijk maar had van mij nog best een jaar of 2 door mogen gaan.
rickie2811 zegt
Die XK ga ik zeker wel missen, wat een prachtige wagen is dat toch
lexusfan zegt
Neee niet de xk die is geweldig
awesome zegt
Opel? De ‘nieuwe’ corsa gaat ze niet redden ben ik bang, en de rest verkoopt toch helemaal niet meer? Iedereen is overgestapt op het nieuwe Opel: KIA.
thomcarspotter zegt
@awesome: Karl!
awesome zegt
@thomcarspotter: die gaat de wereld ook echt niet redden. Te kleine marges…
thomcarspotter zegt
@awesome: nee, maar die zorgt wel weer voor een verkooptopper bij Opel (gok ik). Daarnaast zal de Corsa vast ook wel weer een jaartje of 2-3 prima verkopen. En de Zafira Tourer wordt bij mij in de buurt ingezet als Taxi, dus de verkopen van die zullen ook niet tegenvallen. Verder heb je natuurlijk nog de Astra’s, waarvan volgend jaar geloof ik de nieuwe generatie moet komen. De Meriva loopt op z’n laatste benen en de Adam is niet echt een succes, maar verder gaat het volgens mij prima met het bedrijf.
406_v6 zegt
@thomcarspotter: Nieuws over Opel gemist de laatste tijd?? Opel CEO Karl-Thomas Neumann heeft recentelijk nog gezegd dat Opel ook in 2015 én 2016 waarschijnlijk géén winst gaat draaien.
toyotafortuner zegt
Ik ga vooral de XK en de Kizashi missen.
De XK vooral om zijn looks. En de Kizashi om zijn bang voor buck. Helaas zijn bijtellingsgeilers nogal een bitch… Het is gewoon een nette sedan met veel value voor money. Jammer jammer…
Tonnie zegt
Zo’n kizashi wil ik nog eens op de kop tikken, mooie bak! Heel erg jammer dst er voorlopig geen opvolger van de xk komt, wat een prachtbak is dat zeg!
jessetje zegt
Behoorlijk jammer van de XK, zijn altijd wel gave wagens (geweest)
gtwillem zegt
Volkswagen CC
Volkswagen Eos
Volkswagen Scirocco
Volkswagen Phaeton
Jammer dat alle leuke Volkswagens het veld moeten ruimen voor bluemotion hybride meuk….
Verder:
Subaru Legacy
Honda Accord
Hyundai Veloster
Lexus LS600
Mazda MX-5 (maar wel een opvolger)
Mercedes-Benz C63 AMG Coupe
Mitsubishi Lancer Evolution X
Porsche Panamera GTS V8 (wordt V6)
Alle Fiat’s die geen 500 zijn?
Carreza zegt
@gtwillem: de Punto gaat nog een jaartje door. Wordt nog 2 dagen per week gebouwd als ik het me goed herinner.
gtwillem zegt
@Carreza: Nu je het zegt, dat heb ik ook ergens gelezen, dat de productie drastisch verlaagd word. Maar volgens mij kun je in NL alleen maar voorraad Punto’s kopen in 2015. Wellicht de moeite om dit naar te kijken.
knipperlichtje zegt
@gtwillem: Ik meende dat de Scirocco in NL al weg was? In de landen waar de Scirocco nog wel verkocht wordt heeft ie dit jaar een facelift gekregen, ik kan me dus niet voorstellen dat ie er in 2015 al uit gaat.
weem zegt
@knipperlichtje: PON is eind 2012 al gestopt met de import van de Scirocco in NL. De facelift is in februari van dit jaar aangekondigd, lijkt me inderdaad stug.
gtwillem zegt
@knipperlichtje: Dit jaar werden er nog nieuwe Scirocco’s verkocht, maar dat zullen al waarschijnlijk showroom modellen zijn geweest.
tampie zegt
@gtwillem: Honda Accord blijft gewoon in 2015 te koop.
gtwillem zegt
@tampie: Neen. Hij is nu al niet meer nieuw te bestellen, meen ik. Toevallig zit mijn kantoor in hetzelfde pand als Honda Nederland en ik sprak een vertegenwoordiger die een zeer nette Accord (dikke 2.4 Type-S) had die mij dit mee deelde.
406_v6 zegt
@gtwillem: Klopt, was vorige week bij de Honda dealer en wilde een nieuwe Accord….. helaas pindakaas. Wacht nu op de nieuwe Mazda 6.
Hupke zegt
@gtwillem:
Subaru stopt toch niet met de legacy?
gtwillem zegt
@Hupke: `Helaas wel. Alleen de Outback blijft leverbaar.
Hupke zegt
@gtwillem:
De outback is dan eigenlijk ook wel de leuke versie, maar ik kan het moeilijk geloven, ik heb eens vlug gegoogled het lijkt me alsof ze de legacy gewoon blijven maken. Mss dat die nietmeer naar NL komt dan. Begrijpelijk de gemiddelde NL-er is niet goed genoeg om de legacy te begrijpen. Als het kwaliteit is moet er een ster een beijerse vlag of 4 ringen opstaan of ze willen er niet voor betalen.
gtwillem zegt
@Hupke: in Nederland wordt ie niet meer aangeboden. In dr states schijnt iet het erg goed te doen. Evenals de arabische landen en niet geheel ontoevallig Zwitserland.
jack_abarth zegt
Wie weet gaat m’n GPA nu ooit nog wat geld waard worden. Hoewel ik daar toch sterk m’n twijfels bij heb.
bmw7 zegt
@jack_abarth: abarthjes blijven waardevol in mijn ogen
knipperlichtje zegt
Dat de Kizashi puur om de bijtelling geen bestseller is geworden is natuurlijk niet helemaal waar. Het ding had een oud motorblok dat nogal bruusk z’n vermogen afgaf en daarbij erg onzuinig was. Zelfde verhaal met het onderstel, je kon er lol mee beleven, maar voor de langere ritten ontbrak het aan rust en verfijning. Ook was het interieur op bepaalde punten spotgoedkoop en moet de opmerkelijke styling ook maar je ding zijn. En dan moet je ook nog een CVT willen…
dirkiii zegt
@knipperlichtje: ze hadden een 1.6 als instapper moeten gebruiken maar de kizashi is gemaakt voor de amerikaanse markt en daar is een 2.4 niet groot
Maar met de motor is niks mis mee alleen verbruik 1op10 als je normaal rijd persoonlijk vond ik het een hele fijne auto zelf werk ik bij suzuki en ik heb er een jaar in mogen rijden
ej20g zegt
@dirkiii: ach, 1 op 10. Je moet het ervoor over hebben. En voor de gewone mens is dat verbruik te hoog. Mij maakt het niet uit, mijn auto doet momenteel ook 1 op 10 gemiddeld. Toevallig ook een 2.4-liter.
undifined1 zegt
@dirkiii: ach ja het probleem is dat je met hetzelfde verbruik ook een 5 serie rijdt
xr134 zegt
Geen jetta meer
rolov zegt
@xr134: de Skoda Rapide is toch hetzelfde?
ater zegt
@rolov: dat is denk ik meer een polo sedan
ej20g zegt
De XK zal ik niet echt missen maar het is wel jammer dat deze verdwijnt, net als de CR-Z. De auto die ik ga missen is de Suzuki Kizashi. Man wat vind ik dat een gaaf ding! Helaas is het nooit een verkooptopper geworden, eerder het tegenovergestelde, maar iedere keer als ik er eentje zie rijden wordt ik vrolijk.
gtwillem zegt
@ej20g: hoe vaak ben jij vrolijk geworden afgelopen 3 jaar?
ej20g zegt
@gtwillem: wel vaker. Maar door de Kizashi helaas maar een keer of 5 in de afgelopen 2 jaar. Toch vind ik het erg jammer, het is eens wat anders dan het geijkte spul en dat bevalt me wel.
titustiel zegt
ik zou nog wel meer merken en types weg willen hebben,vooral Skoda en dacia en seat
ettie zegt
Toch stiekem een traantje laten om de xk… Ik hoop toch dat hij een waardige opvolger krijgt, een atleet met een tweed colbert en een pijp op de lip… Zonde zonde
marussia zegt
Vergeet niet alle Marussia’s :(
lamborgfan zegt
Staat hier verderop een hele mooie donkerblauwe XK convertible, sorry maar de f type kan daar lang niet aan tippen met zn botox lippen grill
Laue zegt
Over twee weken krijg ik mijn Kizashi. FCK YEAH!
gtwillem zegt
@Laue: Gefeliciteerd kerel! jij gaat een auto rijden die daadwerkelijk ontwikkeld is om goed mee te rijden. Kunne alle Passat GTE rijders niet zeggen…
rd1991 zegt
De CR-Z had gewoon een auto als de originele CR-X VTEC moeten zijn, met ultrahoogtoerige N/A motor (een K20 had perfect geweest) en een onderstel dat een Mégane RS (bijvoorbeeld) overbluft. Nu mag die niet eens in de schaduw staan van het origineel. Weggegooide kans voor Honda, het had zo mooi kunnen zijn.
gtwillem zegt
@rd1991: Als een Hybride zijn kans mist om te verkopen in Nederland heb je het als merk ergens niet goed gedaan. Zelfs diarree met Butt Plug In Hybride verkoopt nog (V60, Outlander)…
jozef879 zegt
Zonde dat de XK weg moet. Is en blijft toch een dijk van een auto. Zijn niet veel auto’s die qua comfort,luxe, geluid en looks aan hem (eigenlijk meer een haar. Heerlijke kont. ) kunnen tippen…
maseratizzzzzzzz zegt
Die suzuki ziet er dik uit, had er zelf nog nooit van gehoord..
Hupke zegt
De punto zal ik missen, zag er niet slecht uit. Leuker in het straatbeeld dan die 500. Bij de punto wist je tenminste da’s iemand die bewust z’n wagen gekozen heeft want geen lease-deals en het was ook geen voor de hand liggende wagen.
Die daewo euhm chevrolets had men al jaren geleden de stekker uit moeten trekken. Afschuwelijke dingen, en je zag ze nergens, enkel op tv in het WTCC.
De Peug, nuja is zoals een oud iemand die dood gaat, boeit niet, zat er aan te komen.
De jetta word wel vervangen door een golf sedan, of is alleszins al vervangen door de golf break.
De XK, aan alles komt een einde. De vorige XK zag er meer jaguar achtig uit maar was onderhuids 30 jaar oud. Deze had de looks van een aston. Onderhuids compleet nieuw, en eigenlijk een beter chassis dan de DB9. Al begrijp ik nooit hoe ze die wagen met een volledig allu monocoque nog 1,7 ton hebben doen wegen.
Geen onverdienstelijke wagen voor jag maar er had een +- 3L 6 cylinder instap model moeten zijn, het gewicht had lager gemoeten (waar zitten al die kilo’s trouwens bij die wagen?) zodat het een 911 concurrent was geweest. Als die XK iets beter was geweest hadden we nu niet met die hotwheels f-type gezeten.
gtwillem zegt
@Hupke: De XK was geen 911 concurrent, maar meer een concurrent voor de Maserati Gran Turismo, Mercedes CL/SL, Aston DB9, Bentley Continental GT en BMW 6-serie. Allen geen echte lichtgewichten maar meer comfortable high performane cruisers. En de Jag was lichter dan al zijn concurrenten.
Hupke zegt
@gtwillem:
Wel als je het zo bekijkt, dan schiet de XK idd te kort. De naam maseratie klonk tijdens de levensduur van de XK cooler dan de naam jaguar. De mercedes was motorisch en technisch op een andere planeet. De aston had de looks, de naam, kortom dat tikkeltje meer premium, ondanks het grote prijsverschil. De bentley had de 3 vorige allemaal tesamen. Dan blijft enkel de 6-serie over wat een echte concurrent was, maar dan ook weer niet, want BMW kon die als cadeautje bij een paar 1tjes, 3tjes en 5jes stoppen voor middelgrote bedrijven.
awesome zegt
Spyker hebben we volgend jaar ook niet meer he ;)
Niet dat ze dit jaar iets geproduceerd hebben in de polder, maar toch..
gtwillem zegt
@awesome: Spyker heeft de afgelopen 4 jaar nauwelijks iets gebouwd. De Ailerion en de Spyder variant waren concepts, evenals de Spyker Artega GT/ehh Venator.
patab zegt
Wordt of werd de kizachi ook in België verkocht? Iemand een idee? Ik heb niks terug gevonden op de site van Suzuki
rolov zegt
Grande punto Abarth eruit… erg zonde al zag je die toch al bijna nooit. Maar Is wel een prachtautootje.
Pixed zegt
Ging MINI niet ook een aantal modellen dumpen?
rickromijn1999 zegt
Zonde van die Jaguar
pudi zegt
Mag ik een doekje? :(