In de afgelopen eeuw zijn er ontzettend veel automerken gekomen en gegaan. Een selectie van acht automerken waarvan we hopen dat ze ooit nog eens terugkomen.
Simca
Laten we klein beginnen bij het Franse merk Simca. Het heeft bestaan tussen 1934 en 1980, daarna werd het door Peugeot/Citroën omgedoopt tot Talbot die onder die naam gekopieerde Peugeot 104’s gingen verkopen. Het was de doodsteek voor het merk. Simca bouwde ó zo aaibare wagentjes die bij iedereen sympathie opwekten. Menig autoliefhebber krijgt een lach op zijn gezicht bij het zien van een Simca 1000 Rallye. In 2011 heeft PSA plannen gehad om Simca een nieuw leven in te blazen, maar daar is tot op heden nog niks van terecht gekomen. Het merk verdient het, hopelijk staan de kleine, goedkope en sportieve gebakjes ooit weer in vrolijke kleuren in de showroom.
Alpine
Hoe cool zou het zijn als Renault onder de naam Alpine weer echte sportauto’s ging bouwen? Twee jaar geleden kwam Renault in samenwerking met Caterham al met een concept, maar enkele weken geleden liep het huwelijk tussen de twee merken stuk. Toch hebben we er stiekem vertrouwen in dat er over twee jaar weer een goedkope Porsche-killer van Alpine in de Renault-showrooms staat.
Austin
Austin, het merk dat in 1952 fuseerde met Morris en de legendarische Mini bouwde en later overging in Austin-Rover. Maar ook het merk van de prachtige Auston Healey 3000 MkIII. Het bouwde geweldige auto’s en vooral van de sportievere Austins zien we heel graag een moderne variant.
Saab
Saab, wat moeten we daar nu nog over zeggen. Heeft altijd karakteristieke, stijlvolle auto’s gebouwd maar overleed aan financiële tekortkomingen. Wordt vanaf zijn dood van alle kanten gereanimeerd en de productie komt soms weer voor even opgang. De 9-3 is weer even nieuw leverbaar in Nederland, maar we hopen toch echt dat het merk binnenkort een wat stabielere basis heeft om weer rustig aan een modellengamma op te bouwen.
DeLorean
De legendarische DMC-12 met vleugeldeuren en roestvrijstalen carrosserie was, en is nog steeds een waar icoon van het Amerikaanse merk Delorean. Het merk sloot in 1982 zijn deuren, DeLorean werd beschuldigd van witwaspraktijken. Het merk is niet helemaal dood want het houdt zich tegenwoordig in handen van een nieuwe eigenaar bezig met het restaureren van DMC-12’s. Een nieuwe 21e-eeuwse DeLorean met dezelfde uiterlijke kenmerken als de DMC-12, zou toch wel een statement zijn.
Triumph
Het Brits-Ierse merk Triumph kennen we nu helaas alleen nog van de klassiekers en de motorfietsen. Het automerk kapte er in 1984 mee, de laatse Triumph Acclaim werd vervangen door de Rover 200. De merkrechten zijn in handen van BMW en die heeft wel eens gebluft ze weer te gaan bouwen. BMW’s Mini Roadster was geen groot succes, misschien dat het met Triumph een mooiere en betere roadster in elkaar kan zetten?
Hummer
De Amerikaanse Hummer, vooral ontzettend groot en vaak ook heel erg geel. En daarom cool. Verder waren het niet echt geraffineerde machines, maar bij een nieuwe start horen nieuwe kansen. De opvolger van de Hummer moet er komen! Weer net zo groot en felgeel als de oude, alleen nu beter ontwikkeld en misschien ook als 14% bijteller. Wist je dat de Humvee nog wel in productie was?
MG
MG, wat staat voor Morris Garages, was in de jaren 30 synoniem voor sports car en had een rijke racehistorie. Het merk bouwde betaalbare sportwagens maar in de jaren 80 ging het even mis toen het vooral getunede tegehangers van andere Engelse merken ging verkopen. Later kwamen er weer echte MG’s zoals de RV8 en de MGF. In 2005 ging het samen met Rover failliet. In 2008 ging de MG TF tijdelijk weer in productie onder de Chinese vlag. Er volgde ook nog wat Chinees spul met een MG badge, maar de echte MG hebben we nooit terug gezien en dat is gewoon zonde.
bentley1969 zegt
Saab komt terug!
toniominestrone zegt
@bentley1969: Er is totaal geen behoefte aan Saab, de geschiedenis heeft geleerd dat iedereen een bepaalde sympathie heeft voor Saab maar aanschaffen, ho maar!
bentley1969 zegt
@toniominestrone: Niet zo negatief!
Saab is de afgelopen 25 jaar door GM behandeld als een stiefkind. Met een ‘betere vader’ zou Saab (opnieuw) een serieus alternatief voor merken als MB/BMW/Audi/Volvo kunnen worden…
2cool4school zegt
@bentley1969: Volvo ja, die andere die je noemt.. Nee
saxoke zegt
@bentley1969: saab is al trug.
norge zegt
Mijn moeder had zo’n Simca, was een gaaf ding.
mikkeloentje zegt
@norge: En hoe vond je de Simca?
norge zegt
@mikkeloentje: Oef, enige ik kan zeggen is dat de lak er van af viel waar je bij stond. Het niet roestte,behoorlijk ruim en sportief was.
W115 zegt
En Lancia natuurlijk
560pkferrari zegt
Je vergeet Wiesmann!
tupperware zegt
@560pkferrari:
Juist, ik zie ook liever Wiesmann, Artega of Gumpert in plaats van Hummer, daar mist de wereld dus echt niets aan.
Lancia zou ik graag behouden.
sydney zegt
Voor mij; Saab,MG,Austin en helaas Lancia.
rovalo zegt
Gelukkig staat Daihatsu er niet tussen!
henrie zegt
Ik mis TVR in dit rijtje. En Lancia eigenlijk ook wel, al hebben die in hun laatste jaren weinig interessants gebouwd…
autogedrocht zegt
Oldsmobile?
toyotafortuner zegt
@autogedrocht: als we dan toch bezig zijn: Mercury, Plymouth, Pontiac, AMC, Imperial… :)
carmasterr zegt
@toyotafortuner:
Graag ja!
Een nieuwe Cutlass, een Cougar/Cyclone, een nieuwe Roadrunner/Barracuda, een nieuwe Firebird/GTO en een nieuwe Javelin/AMX.
Doe ze allemaal maar.
henkhupelschoten zegt
@toyotafortuner: je vergeet studebaker
toyotafortuner zegt
@henkhupelschoten: dan gelijk ook Packard :)
K heb nog geen Studebaker gespot/gezien irl, maar als ik zo in de te koop sectie van de gemiddelde Auto Motor Klassiek (ofzoiets ) kijk is er weldegelijk een aantal in NL: oa een Hawk GT en een Avanti te koop zien staan. (Alhoewel ik liever een 63er Riviera heb dan een 63er Avanti)
O plaat zegt
@toyotafortuner:
Jullie vergeten Auburn nog
http://worldcarslist.com/images/auburn/auburn-speedster-boatail/auburn-speedster-boatail-02.jpg
floris1204 zegt
Alpine en delorean Helemaal mee eens
marussia zegt
Vergeet Marussia niet! :(
TimoBac zegt
Ik geloof dat er in de markt best ruimte is voor een producent van goedkope vrije tijds wagens. Een soort Porsche Light. Goedkope cabrio’s en sportwagens, van tussen de € 20/30 mille. Tijd voor een terugkomst van Triumph of Austin?
Breinstein zegt
Wat dachten we van merken als Pontiac, Maybach (de klassiekers) en lancia?
papa zegt
Wat te denken van cizeta, cord, deusenberg, daf en spyker
E34M5Touring zegt
@papa: Auburn en Packard mogen dan ook wel ;) Stond een prachtige Packard boattail bij het Loo afgelopen weekend!
papa zegt
@E34M5Touring:
Ik was de Hudson nog vergeten. Ben trouwens pas nog bij de verlaten Packard plant geweest… erg indrukwekkend… is het grootste verlaten gebouw in de wereld.
E34M5Touring zegt
@papa: Ik heb daar wel is een docu over gezien. Lijkt me erg imposant om in real life te zien. Hudson Hornet revival. Zullen de moonshiners leuk vinden :)
papa zegt
@E34M5Touring:
Desoto is ook leuk. De fabriek is ook indrukwekkend, je kan er zo in lopen maar heb het maar niet gedaan. Ik blijf daar liever in de auto met de deuren op slot.
mclarenf1lm zegt
@E34M5Touring: Heb je er misschien meer informatie over, mijn grootvader had destijds samen met prins bernhard de enige Packards in Nederland, misschien is het wel zijn oude wagen.
E34M5Touring zegt
@mclarenf1lm: http://www.autojunk.nl/2014/06/packard-460-boattail-roadster
hape zegt
Lancia’s worden nog gewoon nieuw gemaakt en zijn nog steeds in overvloed te koop dus als je het jammer vind, ik zou zeggen ga naar de Lancia dealer en koop er een.
carmasterr zegt
@hape:
“…en koop er een…Chrysler.”
E34M5Touring zegt
Jensen en De Tomaso mogen ook wel in de revival!!
tupperware zegt
@E34M5Touring:
Een Jensen kwam ik vorige week nog tegen, het viel mij op dat die in het huidige verkeer ineens heel klein lijkt.
Een nieuwe Pantera.., jummie..
E34M5Touring zegt
@tupperware: Toen ik nog een klein menneke was zat hier een classics dealer. Heel wat uren door z’n showroom gelopen. Hij had er altijd wel een stuk of wat staan. Ik vind het echt een prachtige auto.
mclarenf1lm zegt
@e34m5touring: Ik dacht dat De Tomaso nieuwe wagens verkocht, zijn ze alweer failliet? Een nieuwe Interceptor zou trouwens wel leuk zijn.
faster zegt
Rover en Maybach?
undifined1 zegt
BMW Motorsport mag ook wel terugkeren, ipv het afgezaagde BMW M van tegenwoordig
Pallas zegt
Facel Vega, Venturi, Panhard, om het Frans te houden.
desjonnies zegt
@Pallas:
En ik mis Matra.
Betaalbare techniek, altijd goed sturen en een drie zitter.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Hier in de omgeving rijdt zo’n Bagheera. Wel een leuk concept met die 3zits configuratie. Model doet me altijd een beetje denken aan een Pontiac Fiero.
ej20g zegt
Alpine, DeLorean en Saab mogen van mij zonder twijfel terugkomen. Met de rest heb ik om eerlijk te zijn niet zoveel, al hebben vooral Triumph en MG ook erg mooie auto’s gehad. Ik werd afgelopen week nog ingehaald door zo’n prachtige Alpina A310, het blijft toch een prachtige auto!
henkhupelschoten zegt
jensen, lancia en daf mogen van mij terugkeren, ik zie daf meer terug komen als een leuk hip soort stadswagentje zoals de 500/mini, iedereen wou er eentje. zo zou daf ook moeten terugkeren maar dan wel natuurlijk volgens de oude retro looks ervan. jensen als een jaguar/aston martin concurrent (ergens tussen in) en lancia als een soort mini maserati. ik vind het wel slecht dat autoblog daf is vergeten. blijft iets magisch hebben die retro look.
snorrie11 zegt
Hummer en DeLorean mogen van mij wegblijven.
roppp zegt
Dat verhaal over Simca klopt niet. Simca was eerst van Chrysler (Horizon) en werd daarna aan Peugeot verkocht. Ze hielden gewoon eigen modellen, die later Talbot gingen heten, zoals de Solara en de Tagora. Dat werd het einde van Talbot. De 104 kopieën waar de schrijver het over heeft, werden door Citroën in een veel eerder stadium geproduceerd. Peugeot heeft zelf wel een Talbot-ontwerp in productie genomen nadat Talbot ophield te bestaan. Deze kennen we als 309.
Pallas zegt
@roppp: de Talbot Samba is wel een 104-kloon. Ook als cabrio, check mijn Autojunk☺
roppp zegt
@pallas: de Samba leek uiterlijk helemaal niet op de 104. De Citroën LN daarentegen was volledig identiek op de merknaam en typeaanduiding na natuurlijk. Als we uitgaan van het gegeven dat een kloon identiek is, is de LN een kloon en de Samba een afgeleide.
Pallas zegt
@roppp: Lijkt totaal niet? Bijna al het plaatwerk is het zelfde.
roppp zegt
@pallas: ik denk dat jij de LN en de Samba door elkaar haalt.
roppp zegt
@pallas: je hebt gelijk!!! Ik had iets teveel de Talbot Sunbeam voor ogen…. Maar that’s something completely different.
r32turbo zegt
breng maar alpine terug prachtige wagens
toyotafortuner zegt
Doe maar ook Checker. Checker Marathon Taxi’s in NL dat zou geweldig zijn!
jaguarjunk zegt
Bizzarrini en Lancia dan?
HZW zegt
NSU.
http://www.audiblog.nl/wp-content/nsuttr2010th0.jpeg
Robert zegt
Borgward, een Duits merk dat ten onrechte failliet liet gaan. Kon in z’n gloriejaren probleemloos concurreren met Mercedes en BMW.
tupperware zegt
@RRRobert:
Yep, de medewerkers van Mercedes in Bremen vertellen nu nog vol trots dat het een oude Borgward fabriek is.
KEV9 zegt
Ik heb nog met de simba rally 2 op Zandvoort gereden. wat een prachtige tijd was dat
bofkont zegt
Hummer hoort absoluut niet dit lijstje naar mijn mening.
reistje zegt
@bofkont: Zelfs in een lijstje met 8 Amerikaanse automerken die je terug wilt zien zou hij bij mij niet staan…
spidermann zegt
Trabbi, wartburg, borgward of polonez?
Hebben het ook niet in de concurrende omgeving gered. Zo is het leven, of we het leuk vinden of niet.
(Geef mij maar een Borgward Isabella Cabriot, ben ik happy).
spidermann zegt
@spidermann: cabriot is natuurlijk een cabriolet.
porschekiller zegt
Ze zouden met een nieuwe simca matra sport moeten komen, die met drie voorstoelen.
Hupke zegt
Een heleboel wagens die ik helemaal niet terug wil zien.
Simca, kom seg…
Triumph is dood en begraven, zo’n TR6 is fantastisch, maar die zouden ze nu toch niet meer opnieuw bouwen, laat ze dus maar dood en begraven blijven. Zo ongeveer het zelfde verhaal over MG.
Saab en alpine zijn de 2 enige merken die ik terug zou willen zien.
parker zegt
de doelgroep voor Saab, MG, Austin en Triumph is al op sterven na dood. D’r zitten er nog een paar in hun incontinentieluier te pruttelen maar verder zijn het allemaal merken die niemand meer wat zeggen. Babyboomertroep.
roppp zegt
@parker: hahahahaha, je hebt helemaal gelijk. Ik had laatst nog een discussie met een collega zzp’er die (terecht) weigert met pensioen te gaan en (onterecht) blijft geloven dat zijn Saab toch echt weer in productie genomen moet worden……. En dan heeft hij notabene zo’n verbouwde Eupel-Slaap.
LJ zegt
Ik mis Neerlands trots DAF
kapiteinaudi zegt
Duesenberg en Cord mogen in deze lijst.
Alfarobert zegt
Voor Saab zijn genoeg bazen die er graag weer 1 willen hebben SaabbaaS. DeTomaso,Borghward,NSU.Da’s allemaal te lang gelden en vergeten.Laten we realistisch blijven.Rover,DAF voor de Nederlandse werkgelegenheid.wat betaalbare auto’s met de motor weer achterin.Dat zou ik graag weerzien op de weg.Net als de kleuren bruin,oranje,brons.Het is zo saai tegenwoordig.
mipmip zegt
Facel Vega, zodat de Queen niet weer in een tweedehandse Avantime vervoerd hoeft te worden als ze naar Frankrijk op bezoek gaat.
audicoupe84 zegt
Deze merken zijn niet voor niets uitgestorven, bespaar me de Simca. 2 jaar na productiestop zag je ze nauwelijks nog rijden.
SJ zegt
Wat ik nog niet langs heb zien komen: Bizzarrini, ISO, Monteverdi, AC, Bristol (of bestaat dat nog?), Sunbeam en – gewoon omdat het kan en omdat Arabieren er vast blij mee zijn – Stutz.
jiry97 zegt
gumpert mag ook terug komen.ik vind ze altijd wel gaaf.
carmasterr zegt
@toyotafortuner:
Hier in Groningen staat een ’53 Studebaker coupe (Starliner of Starlight).
Prachtige, sierlijke, stijlvolle auto.
Maar om daar nou weer een nieuwe versie van te maken?
Ik denk niet dat het mogelijk is om Raymond Loewy’s strakke, lage lijnen te recreeren met de moderne veiligheidseisen in het achterhoofd.
toyotafortuner zegt
@carmasterr: true. T zou moeilijk zijn om die beeldschone lijnen van American classics modern te maken met de huidige veiligheidseisen. De HHR is zeker goed gelukt, een 21e eeuw T-Bird is ook goed gelukt. Een retro-design van een oud model, tricky maar mogelijk: zie Mini etc. Als bijvoorbeeld Mercury een hedendaagse Cougar kan maken obv de 2015 Mustang, of Oldsmobile een Impala-killer zou het al tof zijn. Een 2014 Impala lijkt natuurlijk niet op een 58er, toch verkoopt het.
480turbo zegt
Er mist ook wat bij delorean. Ik had een keer gelezen dat ze elektrische versies gingen bouwen…
Carreza zegt
De Tomaso, Delorean, Jensen en Wiesmann mis ik in de lijst. En als ik daarvan één merk zou mogen redden, dan zou het zonder enige twijfel Wiesmann zijn.
dislekt zegt
Ik mis daf laat daar maar weer eens wat leuks van komen……
gearhead zegt
Waarom wil je simca terugzien? Vanwege het blok achterin?
gearhead zegt
@parker: de juiste reactie episch verwoord.
mout zegt
Horch!
En DKW.
– Vooral als voor die herrijzenis er twee ringen uit Audi verdwijnen –
Horch vanwege de ongelooflijke bouwkwaliteit (motoronderdelen met kleinere toleranties dan in 2014…).
DKW omdat ik het merk niet snap: een altijd walmende twee-takt, met voor zover ik snap alleen nadelen. En dan toch een plekje hebben in de premium-markt.
cthijs zegt
Gaan we met z’n allen weer een deawoo kopen.haha
mgmgb zegt
De dag dat MG weer met een fijne sportauto met achterwielaandrijving komt ben ik een gelukkig man! Daarnaast zou Oldsmobile ook wel terug mogen komen. Iedereen die de geschiedenis van het verdwijnen van Oldsmobile leest weet dat GM toen het verkeerde merk de nek om heeft gedraaid.
pablo007 zegt
Beter maken ze Opel Manta , Bmw E30 ,Toyota Celica iconische auto