Deze Dacia Lodgy had zin in een frisse duik in zee bij Scharendijke.
Vrijwel iedereen -behalve uw trouwe autoblog redacteuren uiteraard- hebben een extra dagje vrij dit weekend. Dat opent de deur naar het ontplooien van leuke activiteiten. Een dagje naar zee bijvoorbeeld is bijna altijd aanlokkelijk. Het zonnetje schijnt weliswaar niet heel hard, maar het zilte water heeft nog meer te bieden. Lekker uitwaaien langs het strand bijvoorbeeld of hoogvliegen met de kite. Kaolo hard genieten.
Voor de bestuurder van een Dacia Lodgy Stepway werd het echter een uitdagende dag. De man die gevallen is voor de charmes van de Roemeense Renault, was helaas de handrem vergeten te activeren. Kan de beste overkomen. Meestal kom je daar in ons vlakke land mee weg zonder erg. In dit geval had de Dacia echter ook wel wat zin in waterpret bij de zee. Heb je natuurlijk met zo’n onvervalste dijk van een auto.
Met dakkoffer en al ging de Stepway voor een frisse duik. Het levert een bijzonder beeld op met de auto in de branding en al die vliegers op de achtergrond. Zo’n bakje (zout) water doet echter geen enkel onderdeel van een auto echt veel goed. En het is ook niet de bedoeling dat zo’n hok een kunstmatig rif gaat vormen voor de kust. Zodoende heeft de brandweer de mechanische aangespoelde walvis weer op het droge getild. Of ‘ie nog spartelt is niet bekend.
Image-Credit: AS Media
UPDATE 5-6: Er duikt nu ook bewegend beeld op. Inclusief nogal luid commentaar van de filmende partij, dus pas je geluid van te voren even aan.
kniesoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ericd zegt
Handrem laten voor wat ie is. Auto in de versnelling zetten. Een les die ik ooit vergeten was, juist toen het een nacht flink had gevroren. Nooit meer.
bpc zegt
Emmertje warm water over de achterwielen probleem opgelost… Op een helling combineer ik liever…
rolov zegt
@bpc: als het vriest? Warm water bevriest eerder …
alcantara zegt
Eerder dan koud? Opmerkelijk!
povel zegt
@alcantara: jazeker, warm water bevriest eerder dan koud water. https://wibnet.nl/natuurkunde/natuurkundige-verschijnselen/warm-water-waardoor-bevriest-dat-sneller-dan-koud-water
rolov zegt
@ericd: maar op een helling heeft in zijn versnelling zetten geen zin.
rotasaxal zegt
@rolov: leg uit waarrom niet? Helling naar beneden in zijn achteruit helling omhoog in zijn 1e. Dus dit doe ik altijd voor niets?
rolov zegt
@rotasaxal: bij mij gaat die alsnog rollen
clubbtraxx zegt
Bij voldoende ‘helling’ duwt het gewicht van je auto gewoon door de compressie van je motor heen.
Dus gaat je auto alsnog aan de rol… wat je wel kan doen is je stuur richting de stoep draaien zodat de band tegen de stoep aan drukt. Dan kan je ‘m echt zonder handrem laten staan op de helling.
Voorts in 30 jaar autobezit zelf nog niet 1 keer een bevroren handrem gehad dus om het nou om die reden uit gewoonte altijd te doen? Ik zie het nut niet zo, de autofabrikanten ook niet, anders hadden ze die handrem wel weggelaten en aanbevolen om ‘m gewoon in de versnelling te parkeren ;-)
henkp1 zegt
Nou dan moet je wel een hele steile helling hebben als ‘het gewicht vd auto door de compressie heen duwt’.
Ik parkeer m’n auto altijd in de versnelling en meestal ook op de handrem.
EnthousiaST220 zegt
@rotasaxal: Weet niet of het gegrond is maar dat durf ik dus niet omdat je op die manier het gewicht van de wagen tegen de draairichting van de motor in laat hangen.
fanboy zegt
@ericd: Ja vooral bij een oude mechanische diesel geeft het een fijn gevoel om hem helling af in een voorwaartse versnelling te zetten. Hoeft ie maar een beuk te krijgen en gaat hij gewoon rijden.
Handrem is echt prima, en pas als het dan flink vriest doe je hem in versnelling. Dat is hooguit een weekje in NL.
mashell zegt
Gewoon altijd op de handrem, dan blijft deze prima gesmeerd en vriest deze ook niet vast.
jpsienen zegt
@mashell: smeer jij de schijven/ blokken dan?
clubbtraxx zegt
Doet ie niet, want dat is ook niet wat er vast vriest slimmerik.
De kabels en/of het handrem mechanisme gaan wel vastzitten als je die nooit gebruikt.
En inderdaad, in mijn 30 jarig autobezit ook nog nooit een vastgevroren handrem gehad.
vingers zegt
Mee eens maar altijd mede bestuurders erop attenderen dat je zo parkeert want sommige mensen blijken gewoon de auto de starten zonder de voet op de koppeling te houden.
shalomleon zegt
@ericd: als je altijd je handrem gebruikt vriest ie niet vast en ook geen onverwacht afkeur tijdens de apk
Robert zegt
@jaapiyo: op Skoften is een video van dit gebeuren gepost:
https://www.skoften.net/skft/1518953/doh-toerist-in-zeeland-vergeet-handrem-en-kan-zn-auto-uit-t-water-vissen
crashingduke zegt
@RRRobert: Dat je later thuis hoort hoe andere mensen zich rot lachen als jouw trots verdrinkt.
spacemoon24 zegt
Good news! Oh nee, bad news voor de eigenaar…
unknown32 zegt
Zalig geschreven artikel haha! Balen voor de bestuurder, ik zet die altijd op (gebeurd automatisch:P) maar ook met iemand anders zijn auto: handrem altijd op!
monsieurleloure zegt
Zelfs met een automatische versnellingsbak is het verstandig om zo nu en dan de handrem te gebruiken.
Blijft het mechanisme gangbaar en kan potentiële kosten schelen als hij voor de apk moet, want daar is een functionerende handrem verplicht.
faalhaas zegt
Die blik in de water.
kennone zegt
Die zal prachtig op roesten👌🏼🙂
raoufff zegt
Ff binnen en buiten goed afspoelen met Dasty en weer gaan met die banaan!
gezondverstand zegt
Vindt niemand het zonde van die Dacia?
Nou, ik ook niet hoor ;)
kwakmare zegt
@gezondverstand: Het is toch uiteindelijk wel sneu voor de mensen. Een dure les voor dom gedrag maar het ziet eruit als een auto die met zorg en bewust is gekozen. Geen hoog budget?dan wel een mooie kleur……
schreute01 zegt
Uiteindelijk hebben ze schoonmoeder ook maar uit de dakkoffer bevrijd.
thearchitect zegt
Auto is Total Loss. Dacia, BMW, Bugatti… maakt niet uit. (Okay, sommige off-roaders kunnen wat meer hebben, maar voor de rest van ons stervelingen is water killing..)
clubbtraxx zegt
Water an sich niet… zsm drogen in een spuitcabine oven oid.
Maar ZOUT water zoals hier zeker wel.
ometom zegt
Ik snap oprecht niet dat dit je zo overkomt, vooral op zulk terrein controleer je altijd extra of je auto goed op de handrem staat.
Wouter zegt
Whoops.
henkp1 zegt
Als ze hem hadden laten staan, waren de Deltawerken pas echt helemaal af geweest. Dijk van een auto zo’n Dacia.
Wel zonde van de auto, zout is niet zo goed voor de motor/elektronica en het interieur. Carrosserie zal er wel tegen kunnen.
Op m’n werk was ooit iemand met de bedrijfs Kangoo in een sloot gereden. Paar dagen in een hoek van het magazijn laten drogen, even schoonmaken en het ding deed het gewoon weer.
jvthof zegt
Extra dagje vrij?
Maurice16 zegt
Dat filmpje is net als dit artikel al twee weken oud, dus beetje onzinnig om het nu nog te updaten.
Bert zegt
Sinds wanneer kan Tupperware roesten? 😉
Mbt de handrem komt het vastlopen door vocht in de kabelbemanteling. In de winter kan een beetje vocht al vriezen en zit de handrem vast. Verder door het nooit te gebruiken kan de kabel door vocht corroderen en kan de kabel ook niet meer bewegen. Dagelijks gebruiken of nooit gebruiken (hoogstens dat je ooit bij die vermaledijde APK een afkeurpuntje hebt)