Stukje bij beetje mag de wereld weten wat voor techniek er onder de kap van Elon Musk’s nieuwe kindje schuilt.
Tesla houdt de precieze specificaties van de Model 3 nog even onder de pet. Nu en dan wordt wat informatie de wereld in geslingerd en zo werd vandaag bekend met welke accupakketten je de people’s EV kunt bestellen. Ook zo benieuwd?
Mooi! De nieuweling wordt geleverd met accupakketten met een capaciteit van 50 of 75 kWh. De kleinste versie heeft trouwens een wat grotere capaciteit dan 50 kWh, maar hoe groot precies is nog onbekend. Wel was al bekend dat de instapper een range van 355 kilometer heeft. De grotere komt nét geen 500 kilometer ver.
Zoals je kon verwachten zal versie met het grotere accupakket ook een klapje sneller worden dan z’n kleine broeder. De versie met 75 kWh doet 0-96 km/u in 5,1 seconden en heeft een topsnelheid van 225 km/u. Het basismodel accelereert naar 96 km/u in 5,6 tellen en geeft de strijd met de luchtweerstand op bij 210 km/u.
Voor wie het zich afvroeg: de accupakketten zouden zijn bevestigd in een conference call volgens de website Electrek. Het zal overigens nog een poosje duren voor de 50 kWh-versie te koop is. In eerste instantie wordt alleen het grotere model geproduceerd en geleverd.
rufctr01 zegt
Het lijkt mij wel wat voor woon-werkverkeer. Geen geluk meer met tanken en de auto op het werk opladen!
raamkozijn123 zegt
Moet er niet aan denken….zo’n tesla model 3. Nog net geen 500km, met een beetje gas geven haal je net aan de helft!
vtechlover zegt
@raamkozijn123: mooi verhaal!
2wheeler zegt
@raamkozijn123: ik wel! Als ik 100km per week rij is het veel. Ideale oplossing voor mij.
Ook een k*tverhaal he?
flutterby zegt
@raamkozijn123: hoeveel gas je ook geeft, die Tesla gaat nergens heen.
flutterby zegt
@raamkozijn123: vergeet niet dat de cijfers van de EPA rating zijn, dus niet de waardeloze EU rating.
alcantara zegt
@raamkozijn123: Boeiend, zo lang het ding in 5 secs naar 100 blaft en geen drol kost aan brandstof en onderhoud wil ik hem best dagelijks aan de lader hangen samen met m’n smartfoon. Alleen jammer dat deze wagen weer zo lelijk is net als dat gevleugelde geval.
FelixF zegt
@raamkozijn123: Ik heb vanmiddag weer m’n 400i met een lading V-Power opgetopt. Aangegeven bereik: 403km.
FelixF zegt
@felixf: *440i natuurlijk. 500km is gewoon ontzettend netjes voor een BEV.
lekbak zegt
@felixf: en als je eens een rit van 1000km moet maken gooi je de auto in twee keer 5 minuten vol.
Ik ben met je eens dat het bereik voldoende is maar je zult het nooit kunnen vergelijken met een brandstof motor zolang je nog lang moet laden.
aarsgewei zegt
@lekbak: elke dag een volle accu, nooit meer in de winter langs de snelweg stoppen om te tanken.
Moet ik meer dan 500 rijden dan is een pauze van 20 minuten ook geen probleem…
lekbak zegt
@aarsgewei: en wel 40 tot 50k uitgeven aan een product wat niet eens 100% van de tijd voldoet?
Daarbij, hoe ver kan je weer na 20 minuten laden? Geen twee uur lijkt mij.
Mij hoor je niet zeggen dat het leven gelijk onmogelijk is met een ev maar voor lange ritten is een brandstof motor nog altijd veel geschikter.
aarsgewei zegt
@lekbak: Ben je nou serieus? Elke dag start met een range van 500km. Zoals hierboven benoemd komt een simpele v6 net zover. Alleen iets langer bijladen maar dat is sowieso niet onverstandig na 500km… na 20 minuten is de tesla weer 80% bijgeladen.
Dit model is lelijk, geen emotie en wellicht prijzig (maar iets net zo snels is al gauw 2x zo duur) maar kom niet met onzin argumenten. Daarnaast ook maar 4% bijtelling en geen uitstoot op de plekken waar je voornamelijk bent.
Ik rij zelf gewoon V8 en ben echt niet pro elektra ofzo, maar ik trek al die onzin tegen-argumenten wel heel slecht.
lekbak zegt
@aarsgewei: snap jij niet wat ik bedoel of wil je niet snappen wat ik bedoel? Elke v6 heeft een range zo groot als je portemonnee. Daarbij heeft deze ev een theoretisch bereik van 500km. Op vakantie blijft daar met wat mazzel nog 350 van over met een volgepakte auto.
Zoals gezegd. Je komt er uiteindelijk wel maar het is verre van ideaal voor alle omstandigheden. En je koopt geen auto van 40 tot 50k voor iets wat soms gewoon behelpen is. Als tweede auto is het ronduit ideaal. Maar het is wel een erg dure tweede auto vind je ook niet?
defl8 zegt
@lekbak: weet ook dat je de de accu niet elke dag tot 100% mag laden, alleen vlak voor lange ritten. ‘Daily charge’ wordt aanbevolen tot 95%.
Het kan zeker een eerste auto zijn maar dan wel een redelijke tweede auto erbij voor naar opa en oma op de boerderij met alleen 8A aansluiting.
Tanken gaat natuurlijk veel sneller dus nooit bezette pompen en kan ook bijna op elke 25km.
defl8 zegt
@defl8: en ook leuk om te weten: de auto houdt zijn accu warm. Even een nachtje vorst bij het adres zonder laadpaal waar je met 50% aankwam betekent absoluut geen 250km rijden na het ontbijt.
fanboy zegt
@lekbak: Verre van ideaal?
Sowieso, voor 99% van de Nederlanders is iedere dag een bereik van 500km (EPA rating! niet die waardeloze NDEC cyclus).
Op vakantie zou het hooguit behelpen zijn, maar dat is in West Europa niet echt een probleem vanwege alle Superchargers. Je moet toch pauze nemen.
Er is een Nederlander met een Model S, die is al naar de Poolcirkel geweest, naar Kroatie en andere plekken. Dat is soms een beetje behelpen op de laatste stukjes. Maar in West Europa kun je overal prima heen met de superchargers, en je bent nauwelijks later op je bestemming.
lekbak zegt
@fanboy: 99% ja? Ik heb jarenlang in een flat gewoond. Volstrekt onmogelijk om daar een ev te hebben.
Daarbij is die 500km nog steeds niet het bereik in de praktijk en al helemaal niet met volgepakte auto.
Oh, en heb je ooit gehoord van vakantie files? Tienduizenden mensen alleen al uit Nederland die tegelijk naar Verweggistan gaan. Hoeveel superchargers zijn er ook alweer bij elke stop?
De theorie is leuk, en de toekomst veelbelovend. Maar nu de praktijk nog. En dan moeten er nog een hoop problemen overwonnen worden.
bonyuri zegt
@lekbak: op de A75 in Frankrijk (in de buurt van Millau) had ieder tankstation minstens 8 Tesla superchargers staan.
De A75 is niet de drukst bereden route, dus ik kan me alleen maar voorstellen dat dit aan de A6 hetzelfde is
roeldriesvink zegt
@raamkozijn123: volgens mij fiets je alleen maar…
cloverleaf zegt
@raamkozijn123: ik werk 377km van mn werk. Zou t niet aandurven. Helemaal in de winter niet.
stephane8200 zegt
@cloverleaf: ik zou verhuizen. Ik werk 640km van huis maar ik neem meestal het vliegtuig.
cloverleaf zegt
@stephane8200: rijd nu nog wekelijks op en neer (12,2liter per 100km?) maar straks is dat als het goed is maandelijks.
mashell zegt
@cloverleaf: ik 450km. En pendel meestal om de 2 weken. De diesel is natuurlijk handig maar ik zou het aandurven met zo’n Tesla.
4wheels zegt
Het zal de toekomst zijn maar de emotie van het pure autorijden is er wel af met zo’n stekkerauto
2wheeler zegt
@4wheels: daarom een leuke funauto en/of motor voor de plezierritjes!
jaso013 zegt
Nostalgisch gelul allemaal weer…. tijden veranderen nu eenmaal. En een range van 500km is natuurlijk voor de gemiddelde autorijder meer dan voldoende.
trustmeiamanengineer zegt
Pima kar voor de dagelijkse woon-werk elende. Je moet er alleen nog gewoon een klassieker en iets met een V6 of V8 naast hebben voor de lol.
aarsgewei zegt
@trustmeiamanengineer: Dan hou ik de cls500 inderdaad gewoon voor erbij, heeft overigens amper meer range…
lekbak zegt
@trustmeiamanengineer: èn? Dat is wel erg veel…
trustmeiamanengineer zegt
@lekbak: Meer is altijd beter. Bovendien moeten er eigenlijk ook nog 3 motorfietsen bij.
Dutchdriftking zegt
250km per week maak ik, zo toch uit moeten kunnen.
portie4oempfff zegt
Aha..Elon’s geldzorgen zijn voorbij, zo zie je maar waar al die sjoemelcentjes niet goed voor zijn…
allesmetturbo zegt
Best wel prima als daily, 5 sec naar de 100 en lekker comfortabel. Grootste stukken rijd ik niet meer dan 200km dus kan prima. Sterker nog, meeste ritjes zelfs niet meer dan 50km.
pier zegt
Iedereen die tegen is vanwege de range of vanwege de snelheid: die mensen rijden niet in de spits in NL. Filerijden met een EV lijkt me ideaal. Argument als tweede auto gaat helemaal mank: dit ding lease je en je koopt er een E39 bij voor de weekenden. Als je dan echt in 1 ruk naar de wintersport of côte d’duur moet neem je die ook mee en eet je wat minder ijsjes en drink je wat minder champagne. Zijn we nu dan eindelijk klaar?
nautique206 zegt
Maar kan ik er ook een Tabbert achter hangen?
flutterby zegt
@nautique206: “It will have a hitch.”
paul996 zegt
Die Model 3 vind ik qua design niet de fraaiste. De Model S is veel mooier in verhouding, snel, maar zo emotieloos.
Voor woon werkverkeer zou ik er geen moeite mee hebben… maar dan wel iets lekkers erbij voor het weekend.
rob5nismo zegt
Voor normaal woon werk verkeer denk ik dat de range wel voldoende is.
scaglietti612 zegt
Snap eigenlijk echt niet dat er zoveel mensen per se voor de Model 3 kiezen i.p.v simpelweg nog een paar maandjes te wachten en voor een Opel Ampera E of de nieuwe Nissan Leaf te gaan. Opel Ampera E wordt geadverteerd met een rijbereik van 520km op één lading, terwijl het topmodel van de Model 3 net geen 500 km. Prijzen liggen vermoedelijk hetzelfde, ook plaats voor 5 personen en toegeven de Model 3 heeft een iets grotere kofferruimte en accelereert 2 sec. sneller (wauw!!!). Maar bovenal de Model 3 bezie ik echt als onafgewerkt. Dat interieur lijkt precies alsof ze geen budget meer hadden om iets deftigs neer te planten, nee hoor gewoon even snel een bamboe-strookje monteren, een goedkoop stuur en dan die oversized I-pad er gewoon los op dat ‘dashboard” planten i.p.v die mooi in de console te verwerken. De Model 3 is in mijn ogen echt een teleurstelling en daardoor zou ik echt wel voor de Opel of de Nissan gaan. Veel mooier design ook, maar dat is puur op persoonlijke smaak. Ook de nieuwe Leaf klinkt alvast veelbelovend, topmodel zou dezelfde prijs hebben als de basis Model 3 en een rijbereik van 482 km.