Het eerste Nio Power Swap Station is hier, waardoor we ook in ons landje een accu kunnen wisselen.
Ja, lieve petrolheads, de elektrische auto komt eraan. Bij Autoblog hebben we de mazzel dat we constant het nieuwste van het nieuwste kunnen uitproberen. En maak je geen zorgen, net als bij auto’s met een verbrandingsmotor zijn er goede en minder goede EV’s. Het gebrek aan geluid is jammer bij supercars en sportwagens, maar in een huis-, tuin- en keukenhatchback is het juist verademing. Niemand vond de 1.2 TDI uit de Volkswagen Polo Bluemotion lekker emotioneel klinken.
Het grote nadeel van de elektrische auto is niet de elektromotor. Deze is compact, krachtig en heeft slechts 1 draaiend deel dat kapot kan geen. Dat moet mensen met een BMW N63B44 (zonder TU) als muziek in de oren klinken! Nee, het grootste nadeel is eigenlijk de accu. Deze heeft lage energiedichtheid, ongeveer 17 keer minder dan benzine. Je hebt dus véél meer accu nodig. Ook moet je vaak erg lang laden.
Power Swap Station
Aan beide nadelen wordt hard gewerkt, maar ideaal is het nog altijd niet. Waarom kun je niet gewoon naar een laadstation een nieuwe accu scoren? Nou, dat kan! Nio is de fabrikant die deze manier toepast in China en nu komen de eerste ‘Power Swap Stations’ naar Europa. In Noorwegen was er al eentje, de eerste in Nederland kunnen we nu ook verwelkomen.
Althans, dat kunnen we vanaf 1 december. Het idee is simpel, je rijdt met je Nio naar een Power Swap Station. Dan haalt men de accu onder de auto vandaan en krijg je meteen een verse accu nog voordat The Power van Snap! is afgelopen.
Het is wel een gemiste kans dat ze het niet de Power Snap Station noemen en tijdens het omwisselen het liedje ‘The Power’ afspelen van Snap!, maar ja, je kan niet alles hebben.
Accu’s wisselen
We zijn benieuwd hoe dit in het echt gaat uitpakken, want in principe klinkt het briljant. Per station zijn er een aantal accu’s constant op voorraad en laden deze op totdat iemand een verse accu nodig heeft. Op deze manier is de laadtijd gelijk (zo niet sneller) dan het voltanken van een auto.
Het eerste Nio Power Swap Station staat in Tilburg en dus vanaf 1 decmeber dit jaar operationeel. In Nederland kun je sinds kort de Nio ET5 en Nio ET7 kopen. De eerste exemplaren rijden al rond op gele platen. Overigens hoef je niet per se accu’s te wisselen met deze auto’s, je kan ze ook gewoon laden.
En voor de muziekbarbaren die The Power van Snap! niet kennen:
Imagecredit: Nio Nederland via LinkedIn.
audirs3 zegt
Renault had dit concept een paar jaar geleden toch ook?
Ik zie het niet van de grond komen. Ten eerste verwacht ik dat de ondersteuning niet zo lang zal zijn, kan je over 10 jaar met dezelfde auto nog steeds swappen? Ten tweede zullen er nooit genoeg stations zijn. En ten derde is het nauwelijks sneller dan wat een snellader kan bij auto’s als Ioniq5 of Taycan, die 350kw laders vindt je inmiddels overal.
Het zou misschien wat worden als je een Europese accu standaard maakt, met bijvoorbeeld 3 smaken (50, 75 en 100kwh), maar van slechts 1 merk wordt het natuurlijk nooit wat.
mashell zegt
Van slechts één merk staan er wereldwijd ook eigen snelladers die ze superchargers noemen, het kan dus wel. Overigens sta je ook met een Ioniq 5 of Taycan 15 tot 20 minuten bij de snellader, die 200+ snelheden halen ze niet heel lang en de accu’s zijn serieus groot. Geeft niks want 20 minuten pauze elke 250km is wat je toch al zou moeten doen.
Habanero zegt
Mét USB-C aansluiting als we de EC aan de slag laten ;-). Wat het concept van het artikel zelf betreft, ik wou dat ik er kon in geloven maar dat doe ik niet.
cloverleaf zegt
Je kunt zeggen wat je wilt maar de universele lader is wel een goed idee van de EU.
Maar je kunt toch ook tanken met een universele vulslang? Moet je nagaan als je voor elk merk auto naar een ander tankstation zou moeten. Met EV’s net zo, accu’s zijn accu’s en stroom is stroom.
stekkerkoning zegt
Dat was niet Renault zelf, maar de inmiddels ter ziele gegane Israëlische firma A Better Place. Alles wat resteert is het gebouwtje op Schiphol waar accupakketten van de Renault Fluence ZE gewisseld konden worden.
mashell zegt
Stond vrijdagavond bij de iOnity in Kirchheim naast een Nio ET5, dat is echt heel fraaie wagen.
Homer55 zegt
Wat zegt u?
iphonistvongates zegt
De auto wordt door het laadstation’s telemetrie op de juiste plaats gestationeerd zodat de battery swap kan plaatsvinden.
https://m.youtube.com/watch?v=-5BPL4Nm1q0
okdoei zegt
Natuurlijk een goed idee om snel weer verder te kunnen met een EV maar dit gaat natuurlijk nooit de oplossing zijn. Lijkt me vrij stug dat er voor iedere autofabrikant(engroep) een station komt om accu’s uit te wisselen. Of dat iedere fabrikant dezelde accu gaat gebruiken…
petroldrinker zegt
En toch wil ik in mn polo of iets in die klasse gwn de 1.2 hebben, de eeuwige stilte vd ev is juist mn grootste haatpunt,
willeme zegt
@petroldrinker:
die logica snap ik niet. Ik begrijp dat je vroem-vroem motoren mooi vindt in het geval van een Ferrari V12, Lexus V10, Chevy V8 of Porsche boxer begrijp ik dat ook nog eens. Maar jij vindt die 1.2 driecilinder bromtol diesel echt fijner dan een gelijkwaardige elektromotor die wel trillingsvrij, stil en direct is? Je weet hoe slecht die motor klinkt? Die klonk nieuw al alsof ‘ie aan revisie toe was.
Ik vind muziek echt geweldig. Ik houd er echt van, maar als ik moest kiezen tussen geen geluid of de Dave Matthews Band, zou ik toch opteren voor geen geluid :-D
tenaci zegt
Ik moet toegeven. Je wordt steeds creatiever in argumenten voor je EV-haat….
Maar het slaat natuurlijk nergens op.
fanboy zegt
@petroldrinker: Haha een 1.2 is echt dikke armoede in vergelijking met iedere EV.
Ik zou niet weten waarom je jezelf dat zou aandoen als je keuze voor een EV hebt.
Homer55 zegt
Mijn Micra 1.0 16klapper klonk leuk en schakelde heel strak..
Die 1.2’tjes zijn inderdaad erg triest want de 1.6 broeders maakte ik al moeilijk.
Een Elektra Micra zou alles nog voordat ie wakker wordt als ontbijt vreten maar die 1.0 16klappertt (!!) is veel leuker.
banderas zegt
Ik heb ruim 20k in een jaar gereden met +/- 350/400km range en nooit behoefte aan zoiets gehad. Op vakantie af en toe snelladen (en dus eten/pauze) is verre van erg en rest van de ritten laad ik gewoon thuis/werk op. In NL echt totaal niet nodig. En al zou ik moeten snelladen; na 10/15min heb ik weer meer dan genoeg om thuis te kunnen komen. Laadsnelheden zijn belangrijker dan dit.
mashell zegt
Ik heb nu in twee jaar 60k afgelegd met 350/400km en heb ook geen behoefte aan meer. Snelladen is geen probleem (vrijdagavond uit Ingolstadt terug drie keer laden, dat is minder vaak dan ik moest plassen). Ook in Nederland moet ik wel eens snelladen, maar ik kom dan ook wel eens in Domburg, Den Helder en Gulpen. En ga misschien binnenkort eens kijken of Bad Nieuweschans leuk is.
HelldogBE zegt
Voor jouw use case hoeft het niet, dus voor een ander ook niet?
Battery swap systeem zal het idd niet worden, maar ik zie genoeg use cases voor mensen die minstens wekelijks aan de snellader moeten. Al zijn dit inderdaad de uitzonderingen.
HzR zegt
Huur je de accu dan, of koop je die met de auto? Voor hetzelfde geld duwen ze er een half gare accu in bij het wisselen.
mrdrummetvloei zegt
Dan wissel je volgende week toch gewoon weer…