De nieuwe accu van Ioniq 5 N gaat benzine misschien wel overbodig maken.
Elektrische auto’s hebben een aantal voordelen ten opzichte van een auto met plofmotor. Daarnaast zijn er uiteraard ook een paar nadelen. De meeste minpunten van een EV lijken te komen door de accu. Dat is namelijk de grote boosdoener die zo’n auto minder interessant maakt.
Denk aan lange laadtijden, een beperkte actieradius, een torenhoog gewicht, groot formaat (dus zit je met je knieën in je nek) en ga zo maar door. We hebben het dan nog niet eens over de grondstoffen gehad. Bijna alles heeft te maken met de beperkte energiedichtheid van een accu. Die is bij benzine veel beter en bij diesel nog veel beter.
Nieuw N-model
Met de accu van de nieuwe Ioniq 5 N hoopt Hyundai dat probleem te tackelen. De Ioniq 5 in standaardvorm is al een puike auto die – afhankelijk van de gekozen uitvoering – al behoorlijk afrekent met de nadelen van een elektrische automobiel. Met de Ioniq 5 N moet het nog beter zijn.
In veel gevallen zien we dat snellere en soprtievere uitvoeringen van elektrische auto’s voorzien worden van grotere accupakketten. Die wegen meer en zijn dus per definitie niet sportiever. Albert Biermann bevestigt aan het Britse Top Gear het probleem te kunnen tackelen.
Betere accu Ioniq 5 N
In plaats van meer accu, gaan ze voor een betere accu. De accu van de Ioniq 5 N krijgt een grotere accu dan de standaard Ioniq 5 heeft, maar deze zal qua afmetingen niet afwijken. Ze hoeven ervoor dus geen grotere en zwaardere accu te maken. Dat is nog eens goed nieuws! In plaats van een grotere accu hebben ze deze doorontwikkeld en gezorgd voor een grotere energiedichtheid.
Mede dankzij de accu van Ioniq 5 N zal het sportmodel iets meer vermogen krijgen dan het zustermodel, de Kia EV6 GT. In dit geval zo rond de 600 pk. Ja, een nieuwe Hyundai met fabrieksgarantie en plaats voor 5 heeft dan net zoveel vermogen als een Mercedes-Benz CLK GTR. Ook het koppel van de Ioniq 5 N is hoger: 800 Nm in plaats van 740 van de Kia.
Als Hyundai de belofte kan waarmaken, zijn er ineens een stuk minder nadelen voor een EV.We verwachten de Hyundai Ioniq 5 N deze zomer al!
Meer lezen? Naar deze onthullingen kijken we uit in 2023!
thjvanvlerken zegt
Ik zie niet waarom dit beter is dan benzine? Er staat letterlijk alleen zelfde afmeting en grotere energie dichtheid. Zegt helemaal niets in de praktijk..
Wolflow zegt
Nee, het is zeker geen accu opladen in paar minuten!
Flutterbear zegt
En geen benzine tanken op je oprit!
dalmore zegt
Maar je klikte wel toen je de titel zag
audirs3 zegt
De huidige Ioniq5 maakt benzine al overbodig, laat staan als de capaciteit nog groter wordt en hopelijk het laden nog ietsjes sneller.
Over een heel jaar gezien, waarbij je slechts zelden aan een snellader staat, ben je nu namelijk netto al minder tijd kwijt langs de snelweg aan opladen dan voltanken.
potver7 zegt
Dat kan niet, want ik tank vrijwel nooit langs de snelweg ;)
Sowieso vind ik tijdwinst omdat je niet meer hoeft te tanken een bizar argument om een EV aan te schaffen, dan ben je dus echt argumenten aan het verzinnen. De gemiddelde automobilist zal op jaarbasis niet meer dan een uurtje of drie bezig zijn met het volgieten van de brandstoftank.
Grotere energiedichtheid van een accu is natuurlijk altijd goed nieuws, maar ik ben vooral benieuwd welke techniek ze hier gebruiken en wat het verschil is. En natuurlijk ook hoe zich dat vertaalt in de actieradius van de Ioniq 5 N tov de gewone Ioniq 5. Ten opzichte van de achterwielaangedreven versie zal het verbruik sowieso wat hoger liggen door de vierwielaandrijving.
audirs3 zegt
@potver7
Okay, ik had moeten schrijven “langs de weg” in plaats van snelweg.
En ik verzin geen argument, ik weerleg meer het argument dat EV’s zoveel tijd kosten om op te laden, terwijl je heel zelden echt aan het wachten bent naast de auto terwijl hij oplaadt.
Maar wat je zegt, de gemiddelde automobilist zal max drie uur bezig zijn om vol te tanken over een heel jaar. Maar voor de gemiddelde Ioniq5 rijder zal dat denk ik ook zo zijn. Dat snelladen doe je misschien 2x per jaar op een rit van 1000km, en dan sta je 2x een kwartiertje heen, en 2x kwartiertje terug ofzo stil. Dat dan 2x per jaar, dus zeg 2 uur per jaar wachten. Waar je trouwens ook bij een ICE natuurlijk wel een kleine pauze zou nemen op zo’n rit, dus ik hoeverre ben je echt op de EV aan het wachten.
Enige probleem wat er nog wel echt is, zijn de eventuele laadpaal files in vakantie periodes. Dat is wellicht het enige echt nadeel dat ik kan bedenken van een EV.
smeck zegt
Chapeau, nog nooit zoveel onzin in 1 post gelezen!
Tenzij je een eigen oprit hebt of een laadpaal voor de deur/op werk (hint, dat is maar een heel klein percentage vd bevolking) zal je toch echt onderweg ergens moeten laden. Want als je de auto niet ’s nachts ergens kan opladen, kan je ook niet meer naar werk, want ff snel langs de pomp of een jerrycan erin gooien kan niet.
En een kwartier je auto volladen? Zelfs een Tesla supercharger doet er ±30 echte minuten over om 75% te laden.
Nog los van t feit dat de range na 100k km al significant afneemt, in de winter de accu letterlijk leegloopt, je zelf niets kan/mag repareren in geval van nood/spoed en als je auto in de brand vliegt heb je een leger aan brandweerlui en een container met water nodig om em te blussen.
Maar gelukkig hebben we stroom in overvloed en een hypermodern energienetwerk dat veel meer EV’s aan kan…oh wait
CYBRTRK zegt
”Nog los van t feit dat de range na 100k km al significant afneemt” zo’n 5% vind ik nou niet echt significant te noemen
Flutterbear zegt
Je kan prima een jerrycan in je EV gooien. Waarom zou dat niet kunnen? Wat een onzin zeg.
Een EV komt verder op hoeveelheid STROOM die nodig is om benzine überhaupt in jou tank te krijgen. Gelukkig is ons stroomnet ‘s nachts vrijwel leeg en is de hele transitie enkel een kwestie van slimme laadpalen plaatsen bij parkeerplaatsen. Met dynamische prijzen zijn negatieve prijzen al mogelijk, tel uit je winst.
dondeboer zegt
Nogal afhankelijk van waar je woont. Hier in deze middelgrote stad buiten de grachtengordels zijn opritten en/of parkeerplaatsen met laadpalen voor de deur toch wel gemeengoed.
Vroeger, toen kon je overal haver halen voor je paard… Voor benzine was er helemaal geen fatsoenlijk distributienet. Die zelfrijdende automobielen, veel te duur, most de emotie die je hebt met een levend dier, kansloos, dat wordt helemaal niks.
Ik heb een prachtige zescilinder voor de deur staan, en ik geniet ervan zolang het kan. Elektrisch is here to stay.
audirs3 zegt
@smack In beide plaatsen waar ik heb gewoond (de 1e en 3e stad van NL) zijn er legio laadpalen. Sterker nog, in mijn straat met zo’n 60 adressen zijn er 5 palen met dus 10 laadplekken. Meer dan genoeg op dit moment. Dus je hebt echt geen oprit nodig. Overigens heeft 40% van de Nederlandse huishoudens en meer dan 50% van de autobezitters in NL wél een eigen oprit. Daarnaast moet je echt je best doen in NL om een grote werkgever te zoeken die géén laadpaal heeft, of dat niet van plan is om te gaan plaatsen de komende jaren.
Met andere woorden, ook in de toekomst zullen de mensen die wekelijks aan de laadpaal staan een niche zijn, veelal bezorgers en taxi’s enzo.
En qua stroom, we hebben ons stroomnet de afgelopen 50 jaar al verviervoudigd, dus die 20% extra die er voor elektrisch vervoer nodig is zal niet zo’n probleem zijn. In dat opzicht kan je je beter druk maken over het hoge stroomverbruik van warmtepompen in de winter (ik kan het weten, soms wel 100kw op een dag…)
dondeboer zegt
Het argument dat je minder tijd bent aan laden dan aan tanken is het weerwoord op de anti-EV’ers die de lange laadtijden van EV’s als groot nadeel benoemen. Het is op zichzelf geen heel wezenlijk argument nee.
dawwg zegt
Dat ‘minder laden’ argument werkt alleen in Nederland voor woon-werk verkeer waarbij je thuis en op kantoor kunt laden. Als het grotere afstanden betreft, gaat dat verhaal echt niet op. Volgens mij kent iedereen wel iemand in z’n omgeving die de caravan achter z’n EV hing en naar Frankrijk of Spanje op vakantie ging en er 2 dagen over deed …. Aka, de argumenten zijn allemaal erg context-gevoelig.
maotje zegt
Nee ik ken niemand die net zn ev met caravan op vakantie ging naar spanje of frankrijk. Wel met een verbrandingsmotor die er ook 2 dagen over doen.
gregorius zegt
Lijkt me wel interessant als we straks de kWh per kilo van de accu’s gaan vermelden.
Anyway, het bericht is wel wat leeg. Wat hebben ze nou echt anders gedaan? En waarom kon het een paar jaar geleden nog niet. Wat kan deze accu nu en hoe is het vergeleken met de concurrenten?
Zonder antwoorden daar op te hebben, neigt dit een beetje naar een advertorial.
audirs3 zegt
@gregorius Ja helaas zeggen ze dat niet in het interview, de technische specificaties. Maar de batterij dichtheid neemt al jaren langzaam toe, dus zoveel nieuws is het überhaupt niet. Zie je ook bij de Audi Q8 etron nu met de facelift.
RutgerK zegt
In het licht van dit bericht en de berichten over een nieuwe generatie accu’s.
Zeekr kondigd de 001 aan met een rijbereik van 1000km mogelijk gemaakt door nieuwe accu’s van CATL. Nu de Ionic ook wordt aangekondigd met een nieuwe generatie accu denk ik dat er wel een behoorlijk momentum is voor de doorbaak van de EV.
https://thelec.net/news/articleView.html?idxno=4306
https://youtu.be/CDkZqVGvdTY
Efficientere motoren en energiedichtere accu’s rollen nu een beetje over elkaar heen.
ericc zegt
In de omgeving waar de foto’s genomen zijn, is een jerrycan met benzine best handig in de koffer. Als je accu leeg is….. kun je de EV nog in brand steken om enige warmte te hebben.
marcomanta zegt
Er zijn meer oplaadmogelijkheden in de wereld dan tankstations. Iedere woning heeft wel een stopcontact, het duurt wel heeeel erg lang voordat hij dat vol is, dat dan weer wel.
audirs3 zegt
@marcomanta Precies dit, ik plug vaak bij mijn schoonouders (die in het diepe zuiden van NL wonen) gewoon in op 220V, laadt dan 1,2kw per uur. Als ik aan het einde van de volgende dag weer vertrek dan is mijn ’tank’ weer lekker vol.
steephh zegt
@ericc Zelfs overnight kamperen in je auto in -36°C graden, géén probleem, range verlies is redelijk minimaal ondanks dat de temperaturen vrij extreem zijn: https://www.youtube.com/watch?v=capOgUHPz9Q
En ja als de accu leeg is…. als de benzine op is heb je hetzelfde probleem toch? ;-)
herve11f zegt
Deze auto heeft, zoals vele andere EV’s, problemen met zogenaamd “Thermal throttling”, zie: https://youtu.be/alHTw2kbZD0 uitgelegd in de video bij 19 minuten