De Mustang Mach-E blijkt een mooiweervoetballer. In de kou heeft ‘ie er niet zoveel zin an.
Elk merk moet op dit moment hals over de kop aan de EV. Onze overlords hebben namelijk beslist dat we de aarde daarmee redden. Vanaf 2025, 2030, 2035 of 2040 mag er, afhankelijk van in welk land je woont, geen auto met verbrandingsmotor meer verkocht worden. Automerken wachten niet tot het laatste moment en beginnen nu stuk voor stuk hun eerste serieuze EV’s uit te rollen.
Voor Ford is dat de Mustang Mach-E. Er waren wel eerder elektrische Fords, maar nog nooit eentje die vanaf ‘moment nul’ ontwikkeld was om een pure EV te zijn met een puike actieradius. De Mach-E is in vele opzichten een schot in de roos. De grootste kritiek bij de launch zit ‘m in het feit dat de auto een illustere naam draagt die puristen doet steigeren. Dat betekent dus dat de auto an sich eigenlijk best wel oké is…
Maar, ook bij Ford verloopt de EV-wende niet vlekkeloos. De Mach-E blijkt nu te kampen met een probleempje met het op spanning houden van de kleine 12V accu. Deze accu verzorgt de stroomvoorziening van veel systemen in de Mach-E zoals een accu in een conventionele dinosap-stoker. Een van de taken van de 12V accu is het starten van de auto. De traditionele loodaccu wordt opgeladen via de grote hoogspanningsaccu van de auto. Echter, kwaliteitspublicatie The Verge bericht dat dit proces onderbroken wordt als de auto aan de stekker hangt.
Terwijl de hoogspanningsaccu dus oplaadt, verliest de 12V accu zodoende zijn spanning. Dit leidt vooral tot problemen in koude gebieden, te meer daar Ford klanten in die gebieden aanraadt de auto aan de stekker te laten, zodat de auto zich op kan warmen voor je reis. In enkele gevallen hebben klanten gerapporteerd dat de auto hierna niet meer start. De Ford app geeft dan aan dat de auto in ‘Deep Sleep mode’ zit. Op fora wordt de situatie ook wel kleurrijk omschreven als de ‘electric brick’. Pink Floyd zong er al over in de hit all we are is another electric brick in the powerwall.
Ford heeft inmiddels toegegeven dat het issue speelt. De blauwe ovaal meldt dat het alleen exemplaren betreft die voor 3 februari van dit jaar gebouwd zijn. Het probleem zou -jawel- liggen in de software, echter is het niet op te lossen met een over-the-air update. Klanten moeten dus terug naar de dealert:
We are aware that a small number of Mustang Mach-E owners have had their 12V battery reach a low voltage condition. We proactively worked with early owners experiencing this issue to identify the root cause and a fix. In the rare instances where this still occurs, customers can now contact their local EV-certified Ford dealer to have the matter resolved.
Ford, vindt Cotomer Sevis belangrijk
Mocht je het je toevallig afvragen: het is overigens mogelijk om het probleem op te lossen met startkabels. Fijn om te weten dat die old school genoegens van het autorijden bij zo’n EV dus ook nog relevant zijn. Het is alleen wel moeilijk om dit te doen bij de Mach-E. De 12V accu zit namelijk onhandig verstopt onder lagen plastic. Sommige klanten hebben hier kennelijk uit frustratie al de zaag ingezet. Ford had vooraf duidelijk geen rekening gehouden met het feit dat dit zou kunnen gebeuren. Zo blijkt wederom: alle begin is moeilijk…
moveyourmind zegt
Deep sleep mode…
Het is stiekem helemaal geen Mustang, maar gewoon een Ford Siësta.
baf07 zegt
@moveyourmind: erg scherp👌👌
banderas zegt
Volgens mij heeft elke EV wel last van kapot gaande/snel slecht wordende 12V batterijen.
MarcoM zegt
@banderas: klopt
fanboy zegt
@banderas: Het stomme is dat die 12v accutjes vaak nog agm zijn o.i.d., waarom niet gewoon lithium zoals de hoofdaccu? Tuurlijk, kost ook weer een paar euro meer, maar scheelt dit soort gedoe.
Henkie zegt
Nog beter is een beetje logische software dat de hoofd accu in staat moet stellen om de 12v accu op een goede lading te houden. Bestond er maar zo iets als een druppellaad functie.
monsieurleloure zegt
Ik ben in de kou ook zouteloos…
Had de ID3 daar ook geen last van? Dat lees ik dan weer niet op Autoblog.
https://www.vwforum.nl/viewtopic.php?f=222&t=207209
iphonistvongates zegt
Een OTA-software functionaliteit blijkt bij meerdere EV-fabrikanten een echte uitdaging te zijn, lees ik hier uit.
Wie zijn “onze overlords” dan wel en zitten ze toevallig in een Whatsappie-groep?
fixed
arta zegt
Hierbij zouden ze toch met software een oplossing voor moeten kunnen leveren.
Mijn Ioniq EV doet ook zeg de 12V accu even bijladen als de spanning laag wordt.
Dat zouden alle EV’s in mijn ogen moeten doen.
wimbers zegt
is idem bij de oudere fiat 500e’s (die uit de vs geïmporteerd worden)
Daar zit de 12v accu naast de omvormer. de omvormer wordt loeiend heet bij opladen, en de 12v accu geeft snel de geest. zodra dat gebeurd doet ie niets meer en kan je een nieuwe 12v accu kopen. Ik heb er een stuk hitteschild tussen gezet nadat ik in 1 jaar 12 accu’s moest wisselen. nu is het prima,
jaapiyo zegt
In 1 jaar 12 accu’s…Dat is op zich wel hilarisch. Onder garantie vervangen?
FB_100003908191927 zegt
Bij onze 500E uit 2014 zit de originele 12V accu er nog in. Heb jij 11 keer de originele accu er uitgehaald rondgedraaid en teruggezet of zo?
MarcoM zegt
Nou, ik kan je 1 ding verklappen, de Hyundai Kona heeft ook problemen met de 12v accu. Vraag de sleepdiensten maar eens hoe vaak ze een jumpstart moeten doen. Zelfs na een uurtje de kofferbak open laten staan is het al gebeurd. Je zou verwachten dat het lampje uitgaat na 10 minuten…. Op dat punt is ook bij de Kona wat te verbeteren. Verder moet het wel een prima auto zijn.
ukbob zegt
Zoiets ontdek je als fabrikant toch ook zelf tijdens de tests in extreme kou..?
Henkie zegt
Nee joh het is toch veel handiger om de klant als proefpersoon te gebruiken.
mashell zegt
Niet zonder meer. Tijdens de wintertest wordt er natuurlijk elke dag met de wagen gereden en staan de wagens vaak binnen. Dit vereist een paar dagen niet rijden, wagen aan de lader zodat de hoog- en laagspanningsbatterij losgekoppeld zijn.
rezi zegt
Mijn Jaguar I-Pace heeft exact hetzelfde issue gehad, typische EV kwaal blijkbaar.