Er was 2 jaar geleden al een terugroepactie vanwege brandgevaar, maar BMW komt er nu achter dat de accu nog steeds niet 100% veilig is.
Terugroepacties zijn van alle tijden, maar terugroepacties vanwege brandgevaarlijke accu’s is een modern fenomeen. Er zijn al heel wat fabrikanten geweest die erachter kwamen dat er iets mis was met de accu’s van hun EV’s of PHEV’s. BMW kan er over mee praten.
Kwade opzet?
We gaan even terug naar eind 2019. We schreven toen over een spiksplinternieuwe BMW X5 xDrive45e die in België in de fik was gevlogen. Dit gebeurde terwijl de auto gewoon geparkeerd stond. De grote vraag was: waarom? Was er kwade opzet in het spel, of was die auto spontaan in de hens gegaan? Experts van BMW zelf concludeerden dat waarschijnlijk het eerste het geval was.
Terugroepactie
Misschien was deze auto inderdaad stomtoevallig aangestoken, maar er bleek toch sprake te zijn van brandrisico bij PHEV’s van BMW. In 2020 werd er namelijk een terugroepactie op touw gezet. Daarbij moesten er een hele reeks plug-in hybrides van BMW terug naar de dealer voor inspectie. In Nederland ging het om een kleine 450 auto’s van verschillende modellen.
Kortsluiting
Wat was er destijds precies aan de hand? Vanwege een productiefout zou er kans op kortsluiting zijn bij de eerste keer opladen. In het ergste geval zou dit ervoor kunnen zorgen dat de auto in lichterlaaie komt te staan.
Testen
Een Autoblog-lezer die zelf een BMW X5 xDrive45e bezit kreeg hier ook mee te maken. Met de terugroepactie bedoelen we dan. Zijn auto werd destijds twee weken aan testen onderworpen. Hij kreeg vervolgens te horen dat zijn X5 in orde was. Eind goed, al goed.
Vervangen
Of toch niet? Nu, twee jaar later blijkt dat BMW het nog steeds niet vertrouwd. De X5-eigenaar kreeg namelijk opeens bericht dat er één of meerdere modules in de accu vervangen moeten worden. Dit blijkt op basis van de “huidige inzichten” bij BMW. In de tussentijd wordt hij verzocht de accu niet op te laden.
Verklaring BMW
We hebben navraag gedaan bij BMW Nederland en die bevestigen dat er inderdaad een nieuwe terugroepactie gaande is. In Nederland gaat het om 300 exemplaren van de BMW X5 xDrive45e. BMW geeft daarbij de volgorde verklaring aan Autoblog.nl:
Tijdens een intern kwaliteitsonderzoek werden in sommige cellen van de hoogspanningsbatterij onzuiverheden ontdekt. In uitzonderlijke gevallen kan hierdoor kortsluiting optreden wat in zeer zeldzame gevallen kan leiden tot brand bij een volledig opgeladen batterij. Hoewel deze kans uiterst gering is, wil BMW elk risico uitsluiten.
Als je zelf ook tot de doelgroep behoort heb je waarschijnlijk al bericht gekregen van BMW. Zo niet, dan kun je dat binnenkort verwachten. Dan kan er eindelijk gezorgd worden dat je accu écht helemaal veilig is.
DeWitteCondor zegt
Prima toch. Lekker gratis een opgefrist batterijtje. Ik zeg doen.
fanboy zegt
Tja het is gewoon lastig. Mijn auto (Ampera-E) krijgt ook een nieuwe accu omdat minder dan 0,02% in de fik is gevlogen.
Maarja, je moet het zekere van het onzekere nemen.
En de autofabrikanten zijn afhankelijk van de accu fabrikant, die dan een kleine f*ck-up heeft gemaakt.
camber24 zegt
@fanboy: hoe bevalt die Opel je? Collega van me heeft er eentje en is er maar weinig tevreden mee. Ook op dat Opel forum waar hij op zit redelijk veel negativiteit. Jij er wel happy mee, of ook wel minpunten die je ervaart?
fanboy zegt
@camber24: Wij zijn er heel tevreden mee. Hij is niet perfect, maar hij wordt wat mij betreft te hard afgebrand daarom, en je moet het vooral zien in relatie tot de lagere prijs.
Bekende minpunten zijn de stoelen, maar daar heb ik geen last van. Verder is een Hyundai Kona een betere auto, maar daar moet je echt grof meer voor betalen terwijl je ook 200pk en zelfde accu pack krijgt. De Ampera-E gaat wel harder achteruit in range als je met slecht weer hard gaat rijden, dat wordt harder gestraft dan in andere auto’s.
Nu ook nog de terugroepactie eroverheen en mensen denken dat het een slechte auto is. Maar je krijgt nu een 66kWh accu dus dat is ~450km bereik in de zomer.
Maar dan komen de goede dingen. Accu slijtage is echt een van de beste/laagste, vaak zelfs beter dan Tesla. (dus er worden allemaal goede accu’s vervangen helaas)
Hij is 1 van de snelste EVs op Tesla na. Ik heb de business versie, leren stoelen en hele goede Bose audio.
Er wordt ook negatief gedaan over het dashboard, maar ik vind het eigenlijk wel leuk gedaan, en het is niet alsof het in een ID.3 allemaal fantastisch is.
Als je dan bedenkt dat ik de eerste ervan (Aug 2017) heb gekocht. Die auto had toen nog helemaal geen concurrentie. En ik heb hem als occassion gekocht. Dan krijg je dus veel EV voor een goede prijs. Alle andere serieuze EVs zaten op 40K of hoger. Ook jong 2e hands.
Wij rijden er vrolijk het land mee door, regelmatig lange rit. In de winter naar andere kant van het land en terug betekent soms heel even bij de snellader, maar meestal hoeft het niet.
De auto werd destijds voor 45K nieuw verkocht, en dat was hij niet waard. Maar later voor ~30K best een goede auto. Voor zover ik weet heb ik de eerste van NL en dus alweer wat ouder, maar nog geen gebreken.
potver7 zegt
Hoogspanningsbatterij? Hoe hoog is de spanning in die batterij dan?
Bij mijn weten heeft de BMW X5 een 48V-hybridesysteem dus ik neem aan dat het accupakket ook 48V levert; dat kun je toch geen hoogspanningsbatterij noemen…
fanboy zegt
@potver7: Dit is een plugin hybrid, dus accu wordt ook gebruikt voor aandrijving met flink wat elektrisch vermogen. Dit is dus geen 48v accu.
48v wordt alleen bij mild-hybrids gebruikt, waarmee je niet kan stekkeren, maar vooral ook amper aandrijving wordt gedaan (max 10kW o.i.d.)
Variomatic zegt
Dit geldt denk ik voor zoveel plugins die al sinds pakweg 2012 op de markt zijn. Tweedehands met een grote boog omheen lopen gegeven de woekerprijzen van die accupakketten (zie recent onderzoek van Autobild)