Wij betalen meer, terwijl de staatskas er 400 miljoen op achteruit gaat. Way to go Den Haag!
De totale accijnsopbrengst in 2013 kwam uit op 10,9 miljard euro. Het jaar ervoor stond de teller nog op 11,3 miljard euro. Het is voor het eerst sinds 2005 dat de totale accijnsopbrengst is gedaald.
Uit cijfers van het CBS blijkt dat de accijns op benzine, tabak en sterke drank de grote boosdoeners zijn. Van deze producten is er dit jaar dus aanzienlijk minder verkocht in Nederland.
Uiteraard speelt een zuiniger wagenpark in Nederland een belangrijke rol bij de verkoop van benzine, maar de massale toevlucht naar Duitse en Belgische benzinepompen doet de cijfers natuurlijk ook geen goed. Maar liefst 111 miljoen euro liep de staat aan accijns op benzine mis.
Het leek er even op dat de accijnsverhoging op benzine in Nederland zou worden geschrapt, maar die plannen hebben vertraging opgelopen. Volgende maand wordt er weer over een mogelijke accijnsverlaging gepraat.
eddie72 zegt
Je moet echt wel gek in je hoofd zijn om dit te verzinnen en in stand te houden. ja ik heb het tegen jou “den haag”
lambo4all zegt
@eddie72: Het slechte is dat de mensen in den haag dit ook zien, ze zijn echt niet gek (de meeste dan). Het enige wat telt is dat ze de begroting theoretisch in orde krijgen, want dat is wat ze aan brussel en aan de tweede kamer geven. Dat het een jaar later dan allemaal niet blijft te kloppen is dan wel weer een zorg. Korte termijn denken van het hoogste niveau, maarja als de kiezer ook op de korte termijn stemt zal er niets veranderen.
307-2.0-chipped zegt
..iets met ”het beste kabinet ooit”…..
Proest!
faalhaas zegt
Jammer dat het blijft bij praten, ter compensatie van de misgelopen inkomsten worden de accijns waarschijnlijk nog meer opgehoogd.
maxx1 zegt
Bullshit artikel. Wij gaan er dus 400 mln op vooruit (Nederlanders).. Uiteindelijk wel minder omdat vele dus over de grens tanken. Daar wordt hier niets over gezegd. Persoonlijk ga je er op achteruit. Dat kan wel.
maxx1 zegt
@maxx1: wordt wel wat over gezegd
celicatwincam zegt
@maxx1: Iedereen kijkt toch naar de invloed op zijn persoonlijke situatie? Ik bedoel maar als de achterneef van de buurman van mijn broer toevallig dicht bij de grens woont en daardoor nu goedkoop tankt in Duitsland/België is dat fijn voor hem, iedereen die niet zo dicht bij de grens woont gaat er gewoon op achteruit, in verhouding evenveel als de accijns is verhoogt…
munich zegt
Ik spek liever de kas in Belgie dan hier in Nederland. Betalen hier doe ik al genoeg. Een euro op een pakje sigaretten. Een paar euro op een volle tank en behoorlijk wat op de wekelijkse boodschappen. Dat op jaarbasis scheelt genoeg om het kleine stukje naar Belgie te rechtvaardigen.
reistje zegt
@munich: Ik vind het stom dat ze daar niks over zeggen in Den Haag, “We krijgen evenveel geld binnen via accijns!!!” Er word alleen wel minder brandstof verkocht en er gaat meer geld vanuit de Nederlandse economie naar Belgie/Duitsland… Geef jou overigens groot gelijk dat je het doet.
jaapiyo zegt
@reistje: Precies…het is niet alleen de accijns. De pomphouders die failliet gaan, de mensen die daarbij soms in dienst zijn en hun baan verliezen, de andere zaken die zo’n pomp doet (broodjes en dergelijke). Allemaal bedrijvigheid die waarde aan Nederland toevoegde en belasting opleverde. Nu gaat die weg en moeten mensen toch weer op zijn minst tijdelijk door de staat gespekt worden in de vorm van uitkeringen.
Die economische effecten worden volgens mij nog niet eens meegenomen in de berekeningen.
Maar er is een positief punt aan: de roverheid moet concluderen dat altijd maar extra belasting verhogen averechts werkt en dat geld niet alleen voor accijns maar ook voor werk. Roemer staat nu weer om het hardst te bleren vanaf de zijlijn, maar als het aan hem ligt wordt inkomstenbelasting boven 55K zo’n 100% en gaat iedere hardwerkende Nederlander met talent die we hier hard nodig hebben ook denken aan een carriere in het buitenland. Zie je nou al steeds meer gebeuren met mensen die net hun universiteit studie af hebben gemaakt.
lappie zegt
@munich: Een paar euro op een volle tank?
bij de rekenkamer hadden ze laatst uitgerekend dat; als 1 liter = €1,84 = €1,07 naar de staat!
dat is toch abnormaal……….
flippiez06 zegt
Iedereen in Deurne (Antwerpen) tanken… gister nog Euro95 voor €1.41 goedkoper dan menig litertje diesel in Nederland…
robert110 zegt
Ik snap die jongens in Den Haag echt niet meer. Op de middelbare school leerde we al dat het stimuleren van uitgaven een beter effect heeft dan de rotzooi waar ze nu mee bezig zijn. Waarom doen ze dat niet gewoon?
desjonnies zegt
Collectief gedacht en alles meegenomen in de massa zijn we niet verstandig bezig met die accijns verhogingen.
Kijk eens op de snelwegen, hoeveel vrachtwagens er rijden met buitenlandse kentekens, velen uit de voormalige Oostblok landen die zijn uitgevlagd, heel vaak zit er nog een West Europees bedrijf op de achtergrond; die uit kostenbesparing zijn uitgeweken.
De gemiddelde truck met oplegger ‘bunkert’ 800 tot 1000 liter Diesel, als je die prijs aantrekkelijk maakt, net iets goedkoper dan bij onze Ooster en/of Zuiderburen, dan zal je omzet gigantisch stijgen.
laten we reëel zijn, het Groot hertogdom Luxemburg bestaat ervan, daar staan de Spaanse en Portugese groente en fruitrijders allemaal eventjes 1000 liter te bunkeren, om vervolgens hun waren in Nederland af te leveren op de grote land en tuinbouw veilingen.
En dit is zo typerend voor de Nederlander van tegenwoordig : we staan erbij en kijken er naar.
motoragent zegt
@desjonnies: We staan er bij en klagen maar raak, maar in actie komen doen we niet. Klagen, het sterkste punt van den Nederlander.
Toch raar dat de geleerden in Den Haag niet verder kunnen kijken dan hun neus langs is. Dingen duurder maken betekend niet dat mensen meer uit gaan geven, maar juist minder/goedkoper gaan kopen. Onbegrijpelijk dat ze juist niet proberen de economie een beetje te stimuleren.
tvr1974 zegt
100% eens met de sjonnies.. Als wij onze prijzen onder die van belgie en Duitsland brengen komen zowel de Belgen als de duisters hier tanken wat gigantische extra inkomsten oplevert aan de staatskas.. Dat de slimme jongens uit dhaag dat niet snappen is mij een raadsel.. Zijn zij zo dom of wij zo slim ??
rikkon zegt
@tvr1974: Sympatiek idee. Ik vindt het helemaal niet erg om 20 ct per liter minder te gaan betalen maar ik zie je theorie nog niet zomaar goed komen.
Wanneer de Nederlander voor 10ct/l over de grens tankt zullen we het voor de buitenlander aan onze kant van de grens 10ct voordeliger moeten maken. Dit houdt in dat de belasting van €1 naar 80ct gaat. Willen we dat compenseren dan hebben we dus we voor elke 5 NL-voertuigen 1 buitenlanders nodig hebben die dat compenseert. Met 8,5 miljoen voertuigen hier krijgen we dus meer dan 1,5 miljoen structurele tanktoeristen voordat we uit de kosten zijn.
Bij een gemiddelde tankbeurt van 100 liter heb je dan weer 1,25 miljoen extra tankbeurten nodig om 100 miljoen te verdienen.
Dat kon nog wel eens wat files gaan opleveren hier en daar.
hillegaar zegt
Ambtenaren die hard werkend Nederland naar de armoede helpen
mashell zegt
Als in 2013 de accijnzen tegenvielen is het ergens wel logisch dat ze in 2014 verhoogd werden. Jammer dat autoblog de “brandstofvlucht” wat een 2014 effect is (en feitelijk meer het verdwijnen van de “brandstofvlucht” uit het buitenland dat Nederland jaren gekend heeft) koppelt aan de cijfers over 2013 toen dat effect helemaal niet speelde.
motoragent zegt
@mashell: “toen dat effect helemaal niet speelde.”
Je moest eens weten…
Dit speelt al jaren, en wordt met het jaar erger.
siemi zegt
Het valt me iedere dag weer op hoe druk de benzine pompen het hier, net over de grens in Duitsland, hebben. Veelal zijn het uitsluitend gele kentekens. Vorig jaar kon je daar niet eens betalen met je Nederlandse betaalpas…… Ik tank overigens gewoon in Nederland met mijn Duitse auto. Ex btw is het in Nederland nog net iets goedkoper voor mij.
norge zegt
Ik vind veel belasting betalen heerlijk…
Hupke zegt
@norge:
Dat is een uitspraak uit een ver verleden, een verleden waar veel belastingen betalen nog betekende dat je veel verdient.
norge zegt
@Hupke: Ik weet het, ik Word oud…
Design_Driven zegt
Ik ben benieuwd naar de accijns inkomen cijfers van Duitsland en België.
jw1904 zegt
Ze moeten eens slim gaan worden en de prijs verlagen naar onder de prijs van Dld. Laat de Duitsers hier tanken i.p.v. de Nederlanders daar. Dan is het pas cashen.
toniominestrone zegt
Ambtenaar wordt je wanneer je niet deugt voor het bedrijfsleven en een onvoldoende voor rekenen op school kreeg, kortom:de overheid kan ze wel gebruiken voor hun gemankeerde calculaties.
ramonn zegt
Prachtig, zou de alcohol leeftijd de staatskas ook negatief beïnvloeden?
Hupke zegt
Dat is zelfs een bekend fenomeen vanaf een bepaald punt als de belastingen omhoog gaan gaan de inkomsten naar omlaag.
De Laffer-curve noemt het en het is duidelijk dat jullie nu al aan de verkeerde kant ervan zitten.