We zijn een stapje dichter bij gerechtigheid voor LPG-rijders. De 1 cent(!) accijnsverhoging op LPG, die per 1 januari 2009 actief zou worden, is van de baan. Dat zou blijken uit een brief over de belastingmaatregelen voor volgend jaar, welke staatssecretaris De Jager (Financiën) gisteravond naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
In plaats van het stimuleren van LPG heeft onze overheid onlangs besloten om de olie-lobby een beetje tegemoet te komen. Rond Prinsjesdag werd al duidelijk dat de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie de accijns voor de minst belastende brandstof (diesel en LPG) wilden verhogen. Dit plan blijft overeind en in 2008 zal deze brandstof dus duurder worden. Enige voordeel is dat de de geplande accijnsverhoging voor het jaar daarna (2009), van 1 cent, zal worden geschrapt.
Appieflappie zegt
WOW 1 ct :O:O
JD zegt
Elke cent die de politiek niet van ons krijgt doormiddel van benzineprijsverhogingen vind ik een winst.
eMilt zegt
Ik vind al dat gezeur over CO2 uitstaat allemaal overdreven. Maar het is wel opmerkelijk dat de overheid haar eigen beleid tegenwerkt door de twee brandstoffen met minder CO2 uitstoot duurder te maken.
peter zegt
de minst belastende brandstof (diesel en LPG)
Gotttegottegot! Krijg je feiten nou eens op een rijtje, Het gaat niet alleen CO2.
Op CO2 wordt gewoon naar rato accijns geheven.
Hoeveel NOx stoot een diesel uit? 7 keer die van een benzine, en een LPG? Juist 3,5keer.
En de koolwaterstioffen uit een diesel?
Diesel is niet schoon, het is vies.
LPG is viezer dan benzine maar schoner dan diesel.
Juppe zegt
@Peter,
LPG is viezer dan benzine
Lpg is op alle vlakken schoner (’t is ook lood-,zwavel- en benzeenvrij), alleen co2 uitstoot is iets hoger dan een diesel.
bradley zegt
om nog maar te zwijgen dat lpg geen/praktisch geen fijn stof uitstoot in tegenstelling tot diesel.
bewezen bron voor vele allergieen en kankerverwekkend.
peter zegt
Voor nieuwe installaties die affabriek zijn geleverd.
Kijk maar eens bij de werkelijke uitstoot van het wagenpark (bij het CBS bijvoorbeeld). En dat zijn de auto’s die de brandstof tanken, en de rotzooi uitstoten.
RubenBaeten zegt
@Juppe: Mooi overzicht. Hopelijk snapt nu iedereen dat diesel kut is. :-P
2XMX zegt
Weet iemand met heoveel de accijns op LPG volgend jaar gaan stijgen?
Heb namelijk net besloten om op LPG over te stappen :-(
peter zegt
Dat lijkt me inderdaad een belangrijk leermoment!
Een nieuwe autogas installatie doet het vergelijkbaar goed als benzine.
Het grafiekje mist overigens een schaalverdeling, die moet in gram per km zijn.
Diesel staat immers lager bij CO2, terwijl er uit een liter diesel 2670 gram CO2 komt en uit een liter benzine 2392 gram, (LPG ~1750).
Juppe zegt
@Peter,
Dit zouden best nieuwe installaties kunnen zijn. Metingen zijn aan alle kanten te beinvloeden. Co2 uitstoot waarmee de zuinige auto’s lopen te pronken worden natuurlijk ook niet gehaald, dat hangt helemaal van de bestuurder af. Roet en fijnstof van een diesel zullen ook hoger zijn (ondanks filter) want ik zie de dieselaars altijd lekker volgas van het koppel genieten, en als je er achter rijdt zie je wel wat dat aan roet doet.
Ik rij trouwens zelf op benzine, met een wat oudere maar voor die tijd erg moderne motor, waarmee ik best zuiing kan rijden en dan valt de uitstoot imo ook wel mee. Maar m’n volgende auto zal zeker een lpg zijn! Dat was m’n vorige ook, en het was altijd lachen aan de pomp :) (belasting was alleen duur, want geen g3) Diesel heb ik echt geen trek in, tenzij die van de baas is, met tankpas ;)
Citrofiel zegt
@ peter; Diesel stoot dus meer CO2 per liter uit, maar dat wordt teniet gedaan door een hogere verbrandingwaarde, waardoor minder brandstof nodig is en dus minder CO2 vrijkomt bij een dieselauto dan bij een benzineauto. Toch? Of ben ik weer helemaal fout en gaat er nu een discussie komen over hoe het wel moet, zoals bij de remweg… ;)
peter zegt
Waar komen de cijfers vandaan? Aan de URL te zien van een lpg propaganda site ;)
De nieuwe BMW’s worden cyclusbeaters genoemd. Alle truuks worden uit de kast getrokken om de verbruikscyclus te neppen:
accu opladen?
Echt niet! Bandenspanning veel te hoog,
rechter buitenspiegel eraf.
Tweede en derde versnelling heel lang maken, omdat de schakelpunten zijn voorgeschreven.
En dan in de reclame zeggen dat het allemaal komt door efficient dynamics, en dat je dus zoveel zuiniger zou zijn omdat de dynamo af en toe niet mee draait…
Nog een voorbeeld, kia sportage/ tucson, iemand die de praktijk verbruikscijfers daarvan kent?
Juppe zegt
@Citrofiel,
Volgens mij klopt dat helemaal! U gaat door voor de wasmachine ;) Diesel haalt een hoger rendement, dat valt niet te ontkennen.
Technischer gedeelte:
Het hogere rendement zit ‘m voornamelijk in de hogere compressieverhouding, en het feit dat de diesel geen gasklep heeft. Hierdoor treden er geen pompverliezen op, en is de werkelijke compressie ook altijd hoog (Een hoge compressieverhouding, waarbij je weinig lucht aanzuigt geeft nog steeds een lage compressie waarde). Dit is ook het probleem van benzine motoren, die bij deellast (gasklep maar een beetje open) een slecht rendement halen. Tijd voor de HCCI of diesotto :)
Juppe zegt
@Peter,
Shit, betrapt. Plaatje komt idd van een pro-lpg site ;)
Interresante opmerking over de efficient dynamics. Zal daar ’s op letten idd. Thanx!
peter zegt
@citrofiel, klopt
een diesel heeft per liter 12% meer energie (en CO2), en is wat efficienter door de hoge compressie.
Per kilometer stoot je dus minder CO2 uit door die hogere efficientie.
Barry330cd zegt
Diesels rijden door het hoge koppel heerlijk en dat gezeik over luchtvervuiling neem ik dan maar op de koop toe. Voorlopig is het totale autoverkeer slechts voor een heel beperkt deel oorzaak van de luchtvervuiling. Vliegtuigen en zware industrie zijn de grote boosdoeners en dan de transportsector. Oh ja en uitwerpselen van koeien en de oceanen produceren ook meer dCO2 dan alle auto’s bijelkaar in 10 jaar!
peter zegt
Diesels zijn voor mensen die niet kunnen schakelen, Barri.
Koppel is het EQ van de autowereld.
Mensen met een tekort aan IQ (vermogen) schermen daar mee. Ja prima je komt er het dagelijks leven wel mee door, maar als het er op aankomt kies je toch voor vermogen.
Je koeien argument scheren we natuurlijk onder onzin, als je het verschil tussen methaan en kooldioxide geleerd hebt praten we verder.
Juppe zegt
@Barry330cd,
Zou ik ook lekker doen, gewoon doorrijden. Maar dat neemt niet weg dat het zonde is om een bepaalde afstand vervuilender af te leggen dan werkelijk zou hoeven. En de vervuiling afschuiven op andere sectoren is natuurlijk helemaal de top, immers je wilt toch zelf op vakantie (vliegtuigen), zelf mooie nieuwe producten in huis (industrie en transport) en zelf een lekker stukje vlees eten (koeien etc.).
Ik ben zelf ook absoluut niet heilig, maar mensen moet toch eens beseffen waar de vervuiling werkelijk vandaan komt. En daarbij: Als er in andere landen zoveel vervuild wordt, is toch ook geen reden om je afgewerkte olie en oude verf hier maar in de sloot om de hoek te kieperen?
appel zegt
diesel hoog koppel? turbodiesel ja.
beide zonder turbo: diesel heeft lager koppel en vermogen dan benzine
beide met turbo: dan hangt het ervan af hoe hoog je de turbodruk maakt (en bij diesel maken ze die vrij hoog om er toch nog wat rijdbare waarden uit te halen), maar bij benzine is meer mogelijk dan bij diesel
In de praktijk heb je natuurlijk slechts de keuze in het gamma van de fabrikanten…
Bas zegt
Oftwel: Indien er wel accijnsverhogingen komen mag ie de rest van de regeerperiode met mijn uitkering thuiszitten. Ik wil dit graag met deze overheidsprostituee afspreken.
Of mogen we hem niet aan zn woord houden? (omdat dat immers enige tekenen van verantwoordelijkheid en betrouwbaarheid zou betekenen en dat kent niemand in Den Haag).
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
@peter
is er niet een soort van uitdrukking die zegt: Vermogen daar verkoop je auto’s mee, maar met koppel win je races?
@Barry
Vliegtuigen hebben een nog veel kleiner aandeel dan auto’s. Een vliegtuig vervuilt, vanaf een bepaalde afstand, per reiziger per kilometer minder dan een auto.
peter zegt
Ja, die uitspraak is er, een amerikaanse zonder twijfel.
Zeggen die ook niet, there is no substitute for cubic inches?
En het eerste wat ze dioen als ze een motor tunen is er een supercharger op zetten! :S
Het is echt reuze eenvoudig, je hebt vast wel eens gehoord van “behoud van energie”, maar nog nooit van behoud van kracht.
Geef mij een hefboom die lang genoeg is en ik kan alles optillen. De snelheid waarmee ik het kan optillen is echter beperkt door mijn vermogen.
Zo is het met koppel ook, ik kan door de overbrenging zoveel Nm’s op de weg brengen als ik wil, sneller ga ik er niet van, dat wordt beperkt door het vermogen.
Koppel is nutteloos, en bovendien een verkeerde naam, het is moment!
Remy zegt
peter schrijft :
gotttegottegot! Krijg je feiten nou eens op een rijtje, Het gaat niet alleen CO2.
Op CO2 wordt gewoon naar rato accijns geheven.
Hoeveel NOx stoot een diesel uit? 7 keer die van een benzine, en een LPG? Juist 3,5keer.
En de koolwaterstioffen uit een diesel?
Diesel is niet schoon, het is vies.
LPG is viezer dan benzine maar schoner dan diesel.
===================================================
Nee elk jaar je kleppen laten stellen, en na een tijd ken je je motor weg gooien!!
Dat is lekker!!
GAS IS OM OP TE KOKEN, EN NIET OM OP TE RIJDEN!!
Ken je nog de dieselwonderen??
Mercedes W124 type E220.
Kmstanden van over de 3 (!) miljoen km.
dat zijn echte auto’s, die en zuinig zijn, kwa milieu-eisen voldoen aan de maatregelen, die het kabinet nu stelt.
En trouwens waarom doen ze die DIKKE heffingen eigenlijk niet op de OLDTIMERS??
Die vervuilen het milieu toch net zo goed??
Ik vind dat dit kabinet gewoon niet goed bezig is.
ok LPG rijders hebben nu weer winst, en dat gun ik ze.
maar als ik nu bij de pomp sta..
1,20 voor een liter diesel, is toch niet normaal..
en toch ook nog dikke belasting betalen.
ben blij dat ik volgend jaar vertrek uit dit klote-land.
ga naar USA, zijn ze tenmiste “EERLIJK” in iedergeval voor de auto-rijders.
heb al gezien wat een gallon daar kost.
man.. zit nu al te denken aan die dikke Mercedes V8. ;-)
peter zegt
ben blij dat ik volgend jaar vertrek uit dit klote-land.
Ik denk dat het wederzijds is.:D We kunnen niet genoeg dieselrijders uitzetten!
Michel zegt
De hele economie blijft touwtjes trekken. Bevoordeel je de ene dan benadeel je weer de ander. Al met al kan ik enkel concluderen dat mensen gemiddeld steeds minder te besteden hebben dan vroeger en er harder voor moeten werken. De economie was goed in 1998, en is nooit meer verbeterd, enkel achteruit gegaan.
We hebben het zogenaamd wel “beter” dan vroeger , maar we moeten er ook “hard” voor werken, “met z’n 2-en “. Oftewel, de economie, dat zijn we zelf, de politiek is enkel een amateur toneelclubje ter vermaak van het gewone volk. Ik zie liever Jiskefet, die acteren beter.
Ik rij LPG, die inmiddels 60 eurocent per liter kost dus ook ik ga er op achteruit.
GoldenSample zegt
@remy
het zit diep hè?
jouw auto heeft ook 3 miljoen kilometer gelopen als ik je geloven mag…
verder zijn veel van die gas ‘horror verhalen’ bullshit, afgelopen tig auto’s hier hebben allemaal minimaal de 250k gehaald op gas hoor en zijn verkocht in motorisch uitstekende staat op 1 na welke (waarschijnlijk door het gas, ja ik ben wel eerlijk) een verbrande klep had.
je geloofd zelf ook dat z’n walmende W124 mercedes aan de eisen van ’t kabinet voldoet? laat me niet lachen.
hoe eerder je in de USA bent hoe beter, lastposten als jouw kun je maar beter kwijt zijn.
Robin zegt
W124 E220 een Dieselwonder? Je bedoelt waarschijnlijk een E250. De E220 is toch echt een benzine bak!