Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) kost de recente accijnsverhoging op diesel de Nederlandse overheid zo’n 180 miljoen euro per jaar. Terwijl het kabinet juist rekent op 230 miljoen aan extra inkomsten.
In januari werd de accijns op diesel met 3 eurocent verhoogd en dat zorgt er volgens TLN voor dat veel consumenten en vrachtwagenchauffeurs in het buitenland gaan tanken. Met name Belgie is een populaire tankbestemming. Het verschil tussen Nederland en België is circa 12 eurocent per liter diesel.
In België tanken levert een vervoerder circa 120 euro per tankbeurt op. Het kabinet wilde dit jaar in totaal 230 miljoen euro aan extra accijnsinkomsten (waarvan 90 miljoen door de transportsector) ophalen, maar dat lijkt lastig te worden. Uit berekeningen van TLN blijkt dat doordat veel meer mensen en bedrijven in het buitenland gaan tanken de overheid circa 180 miljoen euro aan accijnsinkomsten mis zal lopen.
Of de situatie die hier wordt geschetst door TLN ook werkelijkheid zal worden is natuurlijk nog maar de vraag. Ze preken immers voor eigen parochie en hebben er zelf veel belang bij dat de accijns lager wordt. Het is in elk geval voer voor discussie.
ivomx5 zegt
Aangezien ik geniet van autorijden heb ik er tegenwoordig een excuus bij om even te gaan tanken in België.
Overheid bedankt!
C6_R zegt
Tsja, dat zou wel jammer zijn dan. Ik stel voor om de accijns dan nog maar es met een paar centen te verhogen, dan gaat het onze economie vast wél reanimeren… Mocht dat ook niet baten, dan de BPM nog maar iets omhoog. En while you’re at it: de BTW kan ook prima naar 25%, lekker rond getal!
stamp zegt
@C6_R: 25 is geen rond getal.. wel een mooi getal, maar misschien is qua ronde getallen 30% nog wel mooier,. of, als we dan toch bezig zijn: 33,333333%?
Ik ben het in iedergeval wel met je eens dat, om de economie te stimuleren, we over de grenzen moeten kijken: Nederland loopt al jaren achter voor wat betreft de accijnzen en de hoogte van brandstofkosten: We staan slechts op de 3e plek ‘world wide!’ we kunnen Norwegen en Turkije toch niet vóór ons dulden?
/sarcasm.
lekkaah zegt
@C6_R: Lekker makkelijk, lekker geld ’t raam uitsmijten en dan lachend bij andere weghalen..
Ga eerst maar eens écht bezuinigen.
galant zegt
@lekkaah: Ik kan met niet voorstellen dat C6_R het serieus bedoelde ;)
slowland zegt
Met België zal het wel zo zijn,
met Duitsland weet ik het nog niet, daar is de diesel even duur, en zitten de vrachtwagens meteen aan de LKW-maut….
stamp zegt
@slowland: Als je tóch over de grens gaat met je vrachtwagen, dan plan je de tankstop gewoon in óver de grens. Als je er speciaal voor moet omrijden valt het gewin in het niet tegen de kosten als je loon/uren ook meetelt.
Als ik op Frankrijk rij, rij ik standaard via Luxemburg, en stel ik mijn tank-gedrag hier specifiek op aan: met een lege tank Luxemburg in.
clioracing zegt
De overheid is dom bezig.
rijnooit zegt
@clioracing: ik denk dat je het zo inderdaad mooi samenvat.
Besluiten gemaakt door kamerleden die gereden worden en de kosten kunnen declareren op de staat (uhm ons).
endofline zegt
Altijd welkom in Vlaanderen. Goedkoop tanken en shoppen. En waarom niet neem wat belgische chocolade mee voor de vriendin (valentijn vandaag). Geniet van een lekker biertje en als je nog wat wil rijden zijn er mooie routes parallel met de kust.
Zelf vind ik de routes van Brugge tot Ieper zalig met de cabrio in deze tijd van het jaar. Weinig fietsers, goed zicht want bv geen hoge mais en je kan voluit gaan op onze leuke polderwegen.
Maak het er beste van.
berlinetta zegt
@endofline: Jij moet bij een reisbureau gaan werken. Ik ben al verkocht. Stap nu in de auto naar België.
StijnB zegt
@endofline:
Klopt, maar dan liever de Ardense heuvels en haarspeldbochten dan die vlakke polders.
Design_Driven zegt
@endofline: Levensmiddelen zijn duurder in België. Zeker zuivel en vlees schelen een hoop. (een jaar geleden in elk geval, toen ik er nog woonde)
Kleding en elektronica zij praktisch gelijk maar goedkoper in Duitsland, uit eten gaan is daarin tegen veel goedkoper en ook beter in België.
Simpson zegt
Ik stel voor dat we het CPB omdopen in Dienst Rijk Rekenen & Arm Tellen
dejviisz zegt
Ohjeejtje .. Ik zal maar beginnen met kamer vragen te stellen .. want dit hadden we niet voorspeld ..
Dus toch maar weer de accijns verhogen he
mashell zegt
TLN is normaal gesproken wel een beetje een zeurpiet maar dat buitenlandse chauffeurs van de transporteurs nu de opdracht krijgen net over de grens te tanken kan wel een kloppen.
truckertje zegt
Hahaha wat zijn het daar in Den Haag toch ook een stel simpele ezels….. Dit zag toch iedereen aankomen?? We zijn toch zo’n “handelsnatie”? Maak de diesel dan ook goedkoper dan je buurlanden maargoed ik heb zojuist weer ff €120 verdient voor de baas om vanaf Breda naar Rotterdam toch even in Meer te gaan tanken… Sneller kan je het niet verdienen, a €0.12 per liter!
Donstil zegt
Met een korreltje zout nemen, Transport en Logistiek Nederland heeft dit natuurlijk laten onderzoeken.
jpoers zegt
Kost het de overheid nu niet 180 + 230 = 410miljoen?
Of zijn winst en kosten al van elkaar gehaald? Dus eigenlijk 230 – 180 = 50miljoen?
galant zegt
Onze overheid kennende gaan ze nu denken: “accijns op Diesel werkt averechts. De grote gebruikers zijn vrachtwagens voor wie het al snel rendabel is om over de grens te tanken. Laten we dan maar die accijns schrappen (verlies stopt) en die accijns bij de benzine op gooien. Voor benzine rijders (meestal auto’s) kan het toch niet uit om over de grens te tanken.”.
Tijd voor een elektrisch autootje :)
galant zegt
@galant: Dat had geen reactie moeten zijn…
potver7 zegt
@jpoers: Het juiste antwoord is 270 miljoen. Wat TLN ‘onderzocht’ heeft is de extra brandstofaccijns die de transportsector betaald wordt; die was door de overheid geschat op 90 miljoen (de overige 140 miljoen wordt dus extra betaald door andere weggebruikers). Volgens TLN levert de transportsector echter geen 90 miljoen extra op, maar juist 180 miljoen minder, een verschil van 270 miljoen dus.
In totaal zou die accijnsverhoging dus een min van 40 miljoen opleveren i.p.v. een plus van 230 miljoen – als het getalletje van TLN klopt tenminste… (zie mijn reactie hieronder)
potver7 zegt
Leuk dat TLN weer even in het nieuws is, maar ik denk dat de beleidsmakers in Den Haag liever kijken naar wat er daadwerkelijk aan accijns + BTW binnenkomt. Eventuele conclusies gaan ze echt niet eerder dan halverwege het jaar trekken, tenzij de inkomsten écht hard kelderen.
Helaas wordt die 180 miljoen nergens onderbouwd, dus is het onduidelijk hoe die berekend is. Het komt op mij over als een poging van TLN om de publieke opinie te masseren, ik hecht er dan ook niet zoveel waarde aan.
Die accijnsverhoging is natuurlijk niet leuk (en zeker niet voor pompstations in de grensregio’s) maar betalen doen we toch wel. Als die verhoging teruggedraaid wordt, dan gaat er wel een andere belasting omhoog en begint een andere lobbygroep te stuiteren.
desjonnies zegt
Regeren WAS vooruit zien.
Nadenken over de consequenties, voordat je iets wilde veranderen.
Tegenwoordig lijkt Den Haag het meeste op een stelletje op impulsen-reagerende autisten.
We hebben zoveel miljard tekort, laten we dit en dat en zus en zo dan maar verhogen, ipv goede en constructieve besparingen door te voeren.
En na te denken over de consequenties.
potver7 zegt
@desjonnies: … alsof die lobbygroepen als TLN en Bovag géén op impulsen reagerende autisten zijn …
Tuurlijk kan de overheid bezuinigen, daar zijn twee manieren voor: óf ambtenaren ontslaan, óf minder investeringen doen op allerlei terrein. Gevolg van beide is extra werkloosheid, en dat zijn dan allemaal mensen die je wél een WW uitkering moet geven maar verder de hand stevig op de knip houden en dus niks toe zullen voegen aan de economie.
Ik ben van mening dat een overheid niet struktureel moet bezuinigen in een periode van laagconjuctuur, maar juist in hoogconjuctuur. Dat gebeurt alleen niet, of veel te weinig, omdat ook dát impopulair is en het hele land alsnog staat te stuiteren.
C6_R zegt
@desjonnies: Amen brother!
VeniVidiVici zegt
Dat die sukkels in Den Haag het eens omdraaien en de brandstof hier goedkoper maken dan de buurlanden. Trekken we extra geld binnen van de Belgen en Duitsers.
truckertje zegt
@venividivici: +1 En hoeveel!! Als ik zie hoeveel oostblokkers en Duitsers in Belgie tanken….
norge zegt
Het kost de overheid helemaal niks, zijn de burgers die hier voor opdraaien.
jeanclaude zegt
Het leuke van de overheid, is dat het ze geen flikker boeit of het nou wel of niet wat oplevert, het levert wat op PAPIER op, dus is het te verantwoorden en komt het door de senaat. Dus hebben ze een sluitende begroting, is de politiek blij, en ook Brussel is blij. Volgend jaar als ze erachter komen dat het niet klopt, verzinnen ze weer een andere maatregel die geld op PAPIER oplevert om zo een wel (niet dus) kloppende begroting te realiseren.
stanoow zegt
No shit Sherlock!
MARS zegt
Goh, je verwacht ’t niet….
shicomm zegt
“Het verschil tussen Nederland en België is circa 12 eurocent per liter diesel.”
en da’s nog een krappe inschatting.. 15 cent korting is makkelijk te vinden op een scheet van de grens en tuf je nog ietsje verder dan is 16 á 17 cent heel gewoon.
Ten zuiden van Brussel loopt de korting al over de 20 cent met momenteel 24 cent als meest extreme prijs…
—
Bij benzine is dat nog extremer trouwens..
Ik scoor binnen 5 km van de grens al 26 cent korting maar ook dat loopt verder op als je verder belgie in duikt.
Iets ten zuiden van brussel zit je al op 38 cent korting…