Het is bijna 1 juli en dan gaat de accijns omhoog aan de pomp. Dat wordt hamsteren op 30 juni!
De Nederlandse pomphouders maken zich op voor een topweek. De laatste week van juni zou het zo maar eens storm kunnen lopen aan de pomp. Tenminste dat zegt Beta, de belangenvereniging van tankstations.
Er staan extra chauffeurs klaar, de voorraden zijn aangevuld tot aan het randje en de verkeersregelaars staan klaar. Op 1 juli gaat namelijk de accijns terug omhoog op benzine en diesel. Een rechtschapen Nederlander tankt dan natuurlijk op donderdag 29 of vrijdag 30 juni nog even zijn fossiele tankje vol.
Op is op
Ewout Klok van Beta zegt tegenover de altijd wakkere krant dat er keihard wordt gewerkt en alle verloven zijn ingetrokken. Maar uiteindelijk is op straks gewoon op. Je kunt beter eerder die week bijtanken.
Op de eerste van de maand juli gaan de accijnstarieven voor diesel, benzine en lpg weer omhoog. Voor benzine betekent dat bijvoorbeeld dat een litertje E10 inclusief btw 16,7 cent duurder wordt. Op een hele tank kan dat zo maar tien euro schelen (7 euro voor dieselrijders) en daarvoor gaan wij zuinige Hollanders wel in de rij staan is de verwachting.
Energiecrisis
Vorig jaar op 1 april werden de brandstofaccijnzen verlaagd in een poging de ontstane energiecrisis wat dragelijker te maken. Onder andere door een bepaald heerschap, die aan een rood plein woont, waren de prijzen op de energiemarkt namelijk aardig omhoog geschoten.
De landelijke adviesprijzen stegen tot zo’n twee-en-een-halve euro en dat werd zelfs onze roergangers in Den Haag een beetje te zot. De accijnsverlaging wordt in twee stappen teruggedraaid, per 1 juli 2023 en per 1 januari 2024. Al is er voor die tweede stap nog hoop voor de geplaagde fossiele rijder.
Dat het prijsverschil voor een volle tank zo groot is maakt dat de pomphouders dus een grote toeloop verwachten. Overigens zullen ze in België en Duitsland ook wel weer uitkijken naar de terugkeer van de brandstoftoeristen.
Financiële problemen
Dat de Nederlandse consument weinig enthousiasme aan de dag legt moge duidelijk zijn. Niemand wil meer betalen. De ANWB deed in 2022 onderzoek naar de hoge prijzen aan de pomp en meldde dat een kwart van de automobilisten door de prijsstijging in de financiële problemen kwam. De accijnsverhoging noemen ze dan ook onbegrijpelijk.
Nu de prijzen weer stijgen zijn deze mensen weer terug bij af. Er is voor veel automobilisten ook geen alternatief voor de auto. Het OV is alleen dekkend in de Randstad en zeker niet goedkoop. Samen met de inflatie op andere producten van de afgelopen tijd verwacht de ANWB dat die groep wederom in zwaar weer komt als ook de peut aan de pomp weer in prijs stijgt.
Nog meer ellende
Naast de accijnsverhoging heeft onze overheid overigens ook nog bedacht dat benzine en diesel nog verder bijgemengd moet gaan worden met biobrandstoffen. Dan stoot je auto minder uit. Wellicht gaat hij ook eerder kapot en rijdt je auto minder zuinig, maar dat mag de pret niet drukken. De literprijs kan dan zomaar nog eens 5 tot 10 cent omhoog gaan. Eén en ander afhankelijk van de brandstof en hoeveel we moeten gaan bijmengen.
Vadertje staat
Nog even voor de volledigheid, hoe zat het ook al weer? Voor elke liter brandstof bestaat meer dan de helft van de prijs uit accijns en btw. Voor elke euro fossiel die je in je tank gooit gaat zo’n 62 cent naar vadertje staat. En dat wordt dus steeds meer.
Foto: Gijs Dekker
petroldrinker zegt
Tuurlijk, nog meer van die biozooi erin, dus de brandstof goedkoper maken, en de prijs omhoog gooien, het is en blijft de NL roverheid dus als ze die kans krijgen pakken ze die meteen om ons anaal te verkrachten zonder lube
Robert zegt
Het meest sneue is nog wel, die paar procent biobrandstof kost (omgerekend per liter) méér dan het aardoliedestillaat waar ze dat aan toevoegen.
mashell zegt
Je had ook kunnen schrijven “dank u mevrouw Kaag voor deze royale korting op de accijnzen, het was leuk zolang het duurde”. Maar jij hebt het liever over roverheid en anaal verkrachten, tja waar het hart van vol is…
jeroenm83 zegt
Dank u, Kech, voor de anale vernedering. Ik herpak mijn aars en dan gaan we vanaf 1 juli weer vol van Jettje. Zoiets?
seba zegt
E5 dus ruim 2.25eu per liter? pfff…
Mike zegt
Meer biobrandstof en het wordt nog duurder, hoe zit het dan met de E5 die ik nu tank die is nog 0,25 cent duurder per liter. Zal wel weer creatief met accijnzen spelen zijn zodat we uiteindelijk steeds meer gaan betalen.
faalhaas zegt
We zeuren wel, maar als we de rode potlood in handen hebben stemmen we er weer op. Kennelijk is het prima.
mashell zegt
Ja maar Mark Rutte is zo’n goede premier. Hij houdt de boel bij elkaar en hij heeft een randloze bril. En hij heeft de cursus “Gul lachen terwijl je ze uitlacht” van Gerrit Zalm met zeer goed gevolg doorstaan, alhoewel hij daar geen actieve herinnering meer aan heeft. Dat zijn partij eigenlijk meer schade aanricht dan ze goed doet (terwijl ze maar zo weinig echt doen) daar maalt de kiezer niet om. VVD kiezers zijn als mensen die op een driestrooks snelweg op de middelste strook blijven rijden, ze denken heel slim te zijn maar ondertussen halen ze heel het systeem onderuit.
flatsix010 zegt
In principe ben ik niet tegen het duurder maken van autorijden, maar daar moet een zeer goed dekkend en goedkoop OV tegenover staan. Laat nou net zo zijn dat er steeds minder OV is en het ook nog eens steeds duurder wordt.
Daarnaast is natuurlijk het hele belastingsysteem in Nederland rot, maar dat is niet een discussie voor hier.
pomoek zegt
Ik begrijp dat het 2 juli een rustige dag wordt bij de dorpspomp? Ga ik dan tanken.
Robert zegt
Ik ook. Ik kan vanuit geografisch oogpunt heel eenvoudig in Duitsland tanken, maar de gedachte dat ik daar dan weer een half uur in de rij moet gaan staan óf nog weer tien minuten verder door moet rijden… laat maar.
pomoek zegt
Okay, even over die financiële problemen. Stel kosten brandstof zijn 2,20. Enkele reisafstand is 50km, 100km per dag. Aantal werkdagen per jaar: 260. Is dus 26.000km. Verbruik, 1:10. Is dus in totaal 2.600 liter brandstof. Kosten in totaal aan brandstof: 5.720 Euro. Halen we die 17 ct per liter eraf dan komen we op 5.278 euro per jaar. Verschil per maand is dus: 37 euro. Oftewel 1,40 per werkdag.
En dan ga ik er voor het gemak van uit dat de persoon in kwestie geen gebruik kan maken van een kilometervergoeding.
dawwg zegt
Volgens mij reken je omslachtig; zeg 17 cent op de benzine prijs van nu; zeg 1.60 per liter; dus grofweg 10% hogere reiskosten voor benzine rijders en dieselaars ~5%. In mijn geval reken ik het gewoon 2 op 1 door aan mijn grootste klant: de overheid; een koekje van eigen deeg.
Mike zegt
Heb je wel gelijk in qua verschil maar de kosten per maand van 5720/12= 477 euro netto zonder km vergoeding is toch wel fors voor de gemiddelde Nederlander
MarcoM zegt
Soms heb ik het gevoel dat ik de Donald Duck lees met Dagobert Duck en zijn pakhuis vol geld. Wat moet er een kapitaal aan belastingen binnenkomen, niet alleen brandstof, maar ook energiebelasting en ga zo maar door.
Autokenner zegt
Deze prijzen maken niet veel meer uit, achterlijk duur is het toch al.
audirs3 zegt
De overheid maakt het niet duurder, de accijns gaat niet omhoog. Alleen de tijdelijke korting gaat er af. Groot verschil.
randy zegt
Ga wel weer tanken bij de aral vlak over de grens. Dan is de 102 goedkoper dan de e10 hier.
dolledries zegt
We denken mee met de burger ….. ja ja
thjvanvlerken zegt
Elk jaar gaat het bio mandaat omhoog op diesel in NL. Dat wil niet zeggen dat de brandstof in je tank ook daadwerkelijk uit bio diesel bestaat. Misschien een leuk onderwerp voor autoblog om eens in te duiken.