Stel je voor dat iemand je vertelt dat op 1 april de belasting omlaag gaat, wat is dan het eerste dat je denkt? Juist ja, nog voordat je jezelf afvraagt om welke belasting het dan zou gaan, denk je meteen aan een flauwe 1 april grap. Immers, belastingen kunnen in ons land doorgaans alleen maar omhoog.
Maar de accijns op E85 brandstof (bio-ethanol) gaat op 1 april echt met maar liefst 27 procent omlaag. De accijns op E85, dat voor 70-85% uit bio-ethanol bestaat, is nu nog gelijk aan de accijns op ongelode benzine. Het is echter zo dat op de biobrandstof ruim een kwart minder kilometers kunnen worden gereden, dus in verhouding betaalt de consument feitelijk meer accijns voor E85.
Minister van Financiën Jan Kees de Jager gaat dit nu compenseren om het gebruik van de minder milieubelastende brandstof te stimuleren. Aanbieders van E85 kunnen vanaf 1 april het accijnsverschil met normale euro loodvrij terugvorderen bij de belastingdienst. Maar dit kan alleen wanneer de bio-ethanol in de E85 is geproduceerd volgens bepaalde duurzaamheidsnormen. (via: nu zakelijk)
Casper zegt
“ruim een kwart meer kilometers kunnen worden gereden,”
je bedoelt minder kilometers, neem ik aan?
-edit: uiteraard, neem mij niet kwalijk-
magux zegt
@Casper: Het klopt toch?
EJS zegt
Slimme actie! Beter als hybrides, auto’s die op E85 rijden, en beter dat de regering dus dat stimuleert;)
KaCh1ng zegt
Dit is beter dan ‘andersrijders’ te straffen :D
Svenska Aeroplan AB zegt
Heeeeeeeeheeeeeeee…
Worden eindelijk wakker in NL wat dit betreft. In vele landen, eigenlijk alle landen om ons heen, wordt E85 al gestimuleerd. Nu nog voldoende tankpunten!
En natuurlijk alle lof naar Saab, die BioEthanol heeft geïntroduceerd in Europa!!! Maarja, dat zal wel weer niemand weten…
BananaFlip zegt
En ineens waren de Bentleys Supersports uitverkocht.
klaas zegt
@ magux
Nee het klopt niet zie deze zin:
Het is echter zo dat op de biobrandstof ruim een kwart meer kilometers kunnen worden gereden, dus in verhouding betaalt de consument feitelijk meer accijns voor E85.
-edit: foutje: meer moet inderdaad minder zijn-
Svenska Aeroplan AB zegt
Ik eis dan ook in het licht van bovenstaande dat het logo boven dit artikel gewijzigd wordt in het volgende logo:
;)
Svenska Aeroplan AB zegt
Nu wel gelukt?
PS: bij Saab krijg je gratis ook nog 20% meer Power op E85!
gschoots zegt
Alles wat ik lees over Bio-Ethanol is dat het de problemen in de wereld alleen maar groter maakt (minder landbouwgrond beschikbaar voor voedsel=honger) dus of dit nou zo’n super idee is….
Dennis zegt
@gschoots: zoiets heb ik ook gelezen.
HDM zegt
Ik houd me vooralsnog vast aan de laatste zin van het eerste stukje :P .
ZwerverRoodbaard zegt
Kijk dit zijn de betere nieuwtjes :)
Ik snap niet waarom we hier nog zo weinig E85 tankstations hebben, in Duitsland en Scandinavië is men veel meer bedreven is het gebruiken van E85.
Jelmer zegt
Maar wat kost een litertje E85 nu, en wat kost het straks?
BaRa zegt
Bio-ethanol kan op verschillende manieren gemaakt worden. Als in de USA gekozen wordt voor mais als grondstof, en je kan daardoor geen graan meer leveren aan Mexico, dan krijg je inderdaad problemen. Als je in Indonesië en omgeving oerwoud vervangt door palmplantages om van de palmolie eco-fuel te maken, dan heb je een probleem. Maar als je een suikerhoudend product zoals Braziliaans suikerriet omzet, dan ben je wel duurzaam. Voor suikerriet sneuvelt geen oerwoud, het wordt aan de kust geteeld. De E85 die in Zweden wordt gebruikt, komt precies om duurzaamheidsredenen uit Brazilië. De idee dat je ethanol uit afval van de houtindustrie kon maken, bleek niet haalbaar wegens te weinig houtafval: dat werd allemaal gebruikt door de houtindustrie in bvb. vezelpanelen. Graan als grondstof was ook niet duurzaam, want de energie-efficiëntie lag te laag. Vandaag de keuze voor Brazilië.
Joost zegt
ik stook het liefst Euro100 met mijn BMW 760i suc6 met sparen
DDX zegt
En hoeveel gaat dit dan nu voor een liter kosten ?
Megakix zegt
Biobrandstof is een ‘killer’ voor landbouwgronden; een gemiddelde Braziliaan moet 2 voetbalvelden aan mais etc kappen om een auto in het Westen 100 kilometer verder te brengen…een schande is het. Onder het mom van ‘vervuiling’ (de grootste leugen op aarde momenteel..) wordt ‘olie’ gezien als ketters en bio als goed. Lieve mensen, lees alsjeblieft alle forums, boeken en kijk vele documentaires. Informeer jezelf over de poen-industrie die vervuiling predikt…en bedenkt tot slot, dat Al Gore de Nobelprijs voor de Vrede kreeg, omdat hij milieuvervuiling wereldwijd op de kaart zette. En weten jullie ook de achtergrondreden die de Nobelprijscommissie uitsprak ? “Doordat luchtvervuiling wordt gereduceerd, kan de temperatuur dalen op aarde, waardoor gewassen beter groeien en er in Afrika minder (burger-)oorlogen zullen zijn”….UCHE…wát een bullshit is dat ! Oorlogen worden veroorzaakt door mensen, niet door gewassen. En gelet op de foute rapportages van het IPCC en het feit dat de wereld in de winter 2009/2010 nog nooit zo koud was…is het éen grote leugen.
wilco faber zegt
Op zich een goed idee, maar waarom altijd zo omslachtig, verlaag die prijs gewoon structureel ermee. De burger haat het om telkens rompslomp te moeten doorwroeten om dat geld terug te krijgen, en het is ook niet nodig.
406_v6 zegt
De enigste bio brandstof met potentie voor de toekomst is olie uit algen; dat legt géén beslag op landbouwgronden, vernielt géén oerwouden, groeit mega snel en is zéér makkelijk te “kweken”.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ wilco faber: dacht ik eerst ook, maar staat dat de aanbieders het verschil kunnen terugvorderen. Dusss, voor de burger is het gewoon goedkoper aan de pomp…
@ Het hele ‘voedselprijzen-verhaal’. Mits goed geproduceerd, is er niks aan de hand. Gelukkig is er nooit oorlog om olie geweest…
marc zegt
Nouuuuu Svenska, ik denk dat de meeste oorlogen van de laatste tijd in principe om olie draaien.
vwb Ethanol: Men is bezig met de technologie om Ethanol uit andere, minder belastende grondstoffen te halen dan voedsel. Vooral bepaalde restafval is een mogelijke bron (eigenlijk alles wat kan gisten toch?)
Svenska Aeroplan AB zegt
@ marc: OHHHH?
Wat ook cynisch bedoeld vrind…
Dimglor zegt
Iets zegt mij dat de gewone brandstof dan duurder zal worden ;)
Simpson zegt
nou, kunnen alle boeren weer suikerbieten gaan verbouwen, maar nu voor de ethanol ipv de suiker.
oftewel: we hoeven niet alles uit brazilie te halen,
Daarnaast, waarom zou die boer twee maisvelden opofferen om suikerriet te planten? Juist, om dat dat hem meer oplevert. En dus zijn gemeenschap ook. Ze lijden echt geen honger om ons 100km vooruit te helpen hoor.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Simpson: wordt al best wat BioEthanol geproduceerd in Nederland, in Groningen. Dat gaat nu alleen naar Dld…
Derby zegt
Bullshit verhaal over landbouwgrond voor biobrandstof. Hoe zit het dan met het jaarlijkse graan overschot in Europa? Nog gesubsidieerd ook. Nee laat ze dan maar biobrandstof maken.
Cantago zegt
Super!! Kan ik eindelijk een Koenigsegg kopen! Ik ben echt flink voor rijden op E85(A) Dus super om te horen dat de accijnzen omlaag gaan:D
Green zegt
Nu kan eindelijk iedere hybride plug in auto met nog standaard een vervuilende benzine motor op duurzame E85 Ethanol rijden door middel van de E85 Green Fuel Kit. Dan ben je plotseling bij na 100% C02 neutraal en nog sparen ook ! Zeker met E85 bioethanol van de tweede generatie. Dat wil zeggen geproduceerd uit gras hout en landbouw afval dat geen mens eet ! Meer info over de E85 ombouw kit E85 tankstations en tweede generatie biobrandstof op http://www.greenfuelsystems.nl
Martijn van Well zegt
De komende tijd maar eens vaker op E85 rijden om te kijken wat het verschil is. In 2008 heb ik nog eens 4 tanks achter elkaar in NL op e85 gereden en reed toen zo’n 1 op 10. Gemiddeld rijd ik 1 op 12, dus dat betekent een hoger verbruik van zo’n 1/6e deel (16,6%). De brandstofprijs lijkt met dat percentage verminderd te zijn, dus per saldo maakt het niet veel uit (zoals ze ook bedoelen).
In Duitsland en Frankrijk wordt het wel degelijk gestimuleerd door het prijsverschil nog groter te maken.
Ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat er wel met bijtelling en motorrijtuigenbelasting wordt gespeeld voor auto’s die in de praktijk nauwelijks zuiniger blijken te rijden (en dus nog net zo uitstoten), maar dat vervolgens voor E85 zo’n lullige maatregel wordt getroffen.