Een gigantische hoeveelheid belasting zit er in je litertje benzine als het gaat om de accijns.
Nederland is al koploper als het gaat om belastingheffingen op brandstof. Meer dan de helft van de prijs van een litertje peut bestaat uit belastingen. Dat gaat niet minder worden. Het hele idee van accijnzen is dat het gebruik ontmoedigt. Denk aan rookwaar, alcohol en fossiele brandstoffen. Stiekem spekt het ook de schatkist. Stiekem hè.
Uit de voorjaarsnota voor 2024 bleek al dat de prijs voor benzine omhoog gaat door middel van een forse accijnsverhoging op 1 januari 2025. Uit de sleuteltabel 2025 kunnen we nu inzien om hoeveel accijns het precies gaat. Nu val je niet meer gauw van je stoel in Nederland, maar dit bedrag is toch even slikken.
Een kanttekening. De sleuteltabel is op basis van de CEP2024-raming van het CPB. Als de plannen daadwerkelijk gemaakt gaan worden zal de sleuteltabel opnieuw geactualiseerd worden. Zie het dus als een indicatie wat komen gaat. Er is in elk geval één dik duidelijk. Meevallen doet het nooit.
Brandstofaccijnzen per liter
Tijd om met de billen bloot te gaan. Het niveau voor 2025 is als volgt omschreven in de sleuteltabel. Benzineaccijns gaat naar 97,480 eurocent per liter. Dat is afgerond naar boven een hele euro! Dieselaccijns gaat naar 63,653 eurocent en LPG-accijns 23,001 eurocent.
Op dit moment liggen de accijns op 78,91 cent per liter voor benzine, 51,53 cent op diesel en 18,62 cent op LPG. Bovenop de accijns worden in Nederland ook nog eens BTW gerekend. Belasting op belasting, zoals je weet. Nu betalen we in Nederland dus al meer dan de helft van de benzineprijs aan belastingen. In 2025 vormen belastingen een nog groter deel van de totaalprijs.
Autorijden is al verschrikkelijk duur per kilometer als je kijkt naar de brandstofprijzen. Dat gaat er dus zeker niet minder op worden. Dit jaar dus even je baas lief aankijken voor een puike salarisverhoging of hogere reiskostenvergoeding. Zie het als een soort vaseline, zo doet het toch minder pijn bij het bukken. En Elektrisch Rijden dan? Dat wordt door de hoge MRB straks duurder dan benzine rijden.
Foto: Golf R via @julian06 op Autoblog Spots
audirs3 zegt
is op zich wel okay toch, 1 euro per liter? Op een afstand Amsterdam-Groningen betaal je dan tientje belasting, vind ik best fair. Een treinkaartje is ook €30 dus het is nog steeds veel goedkoper met de auto, zeker als je met 2 of meer rijdt. Er mag van mij best nog een euro bovenop.
kennone zegt
Plus wegenbelasting, parkeerbelasting, eventueel boetebelasting en veergeet alle belastingen niet die je bij de aanschaf betaald. Ik vind het behoorlijk prijzig.
Ik heb geluk dat ik op zo’n 17KM van de eerste Belgische pomp af woon. Rijd je nog eens 5km verder en het scheelt je nog eens ruim 10cent de liter, tank al jaren niet meer in Nederland. Bij mijn laatste tankbeurt een nette €1.64 betaald voor de Euro 95. Dan ook nog elkekeer zo’n 30 liter ethanol vrije E5 98 voor de Ducati mee voor ruim onder de €2,- en ik kan weer vooruit. Op een jaar is dat best wel een flinke besparing.
Gele Koplamp zegt
Tanken in België is leuk hoor, maar kijk eens hoe de wegen er daar bij liggen. Het is niet dat je niks terugkrijgt voor je geld. We hebben fantastische wegen, fantastische bewegwijzering, fantastische infrastructuur mbt tankstations, oplaadpunten, etc. Tuurlijk baal ik ook dat autorijden duur is, maar gelukkig krijg je er wel wat voor terug.
Rokende Wielen zegt
Als je het zo uitlegt lijkt het alsof elke euro belasting die we betalen in Nederland ook naar de wegen gaan. Maar de MRB gaat daar ook al heen (zegt men). Tanken in Duitsland is niet per se leuk want er staan vaak lange wachtrijen. Goedkoper dan in Nederland is het vaak wel. En het is ook niet zo dat de wegen in Duitsland heel veel slechter zijn dan in Nederland. Beter zijn ze niet, maar ook niet heel erg veel slechter dan in Nederland. In België kom ik al lange tijd niet meer maar als ik ’t mag geloven gaan veel belastingen daar vaak op in de politieke onwil van dat land met gewesten om samen te werken.
werf76 zegt
Zo’n dooddoener. Alsof al het geld naar wegen gaat oid? Dus niet. Dus de belasting/accijnzen mogen een stuk minder
Gele Koplamp zegt
Gaat zeker niet alleen naar de wegen. Vandaar dat ook andere dingen in Nederland ook best wel verdomd goed gerelgd zijn. Niet alles, maar wel veel.
En meestal waardeer je dat pas als je een tijdje in het buitenland woont en dan terugkomt
ponnie zegt
Dit is een fabeltje dat 10 jaar geleden misschien waar was.
De wegen in Nederland zijn de laatste tijd zo drastisch slechter geworden.
Ik vermoed dat het ook een hoop te doen heeft met loodzware elektrische auto’s met veel vermogen.
De weg wordt in elk geval niet onderhouden.
martive zegt
Helemaal mee eens, de staat van de wegen is in de laatste 2 jaar sterk achteruitgegaan.
kennone zegt
De infrastructuur ziet er inderdaad wat slechter uit dan bij ons maar de wegen zijn zeker niet slecht meer hoor. Het verschil ga je niet voelen.
hondafiel zegt
Fair, je zuur verdiende centen afstaan aan de overheid omdat je gelooft in dit belastingmodel.
rulefollower zegt
en over die zuurverdiende centen heb je ook al belasting betaald!!1!een!
cloverleaf zegt
Sorry maar wat een onzin. Is enkel accijns. Komt nog btw overheen. Onderhoud, MRB, verzekering, slijtage, afschrijving etc. Of komt dat allemaal ook nog bovenop je treinkaartje.
De overheid kon ook niet voorzien dat Ome Vlad een plasje wilde doen buiten z’n eigen achtertuin met als gevolge dat de energieprijs drastisch omhooggegaan is. Daarvoor was de accijns nog te accepteren daar te totale prijs nog een beetje meeviel.
Als je de prijs een belangrijke kostenpost voor vele mensen zover laat oplopen moet je ook niet raar opkijken wanneer mensen op infantiele populisten als de PVV of de BBB gaan stemmen.
Ik kan het gelukkig vrij makkelijk betalen maar stel je voor: je woont in een huurhuis want een hypotheek kun je niet krijgen, de kosten van boodschappen, ziektekosten zijn allemaal meer geworden, de 13 jaar oude auto heb je nodig voor WW verkeer want OV is duur en buiten de grote steden geen alternatief. Dan is nu deze accijns verhoging toch gewoon een variant van in je achterste worden genomen zonder spuug? Zeker als je meeneemt dat de MRB op EV’s wel nul blijft.
rulefollower zegt
heh heh Poetin zijn schuld.
Ook niet te voorzien door de overheid (sinds 2014, Minsk akkoorden, hun kop in hun kont denk ik).
scoobyej20 zegt
Ben je al wel is bij de huisarts geweest?
misterBo zegt
hou die zieke gedachte bij jezelf…OV is te duur, zeker tov andere EU landen (waar het ook 100% beter is). Maar ga nou niet goedpraten dat autorijden duurder kan omdat het OV al belachelijke duur is…heel ziek
Flutterbear zegt
Not sure if troll or stupid..
Autokenner zegt
Als je dit echt meent, kan je beter voortaan je mond dicht houden, alles is al duur in Nederland maar laten we maar meer verhogen?
degrotemuis zegt
Gesproken als iemand die zelf geen brandstof auto (meer) rijdt. En die vergeet dat onder andere ook OV en transport van goederen nog (voor een aanzienlijk deel) op brandstof rijden… Dit gaat ook weer een prijsimpact hebben op het gros van alle goederen en diensten.
En een treinkaartje is sowieso al veel te duur, dus dat is een slechte maatstaf.
Robert zegt
Zo wordt elektrisch rijden toch weer een beetje minder onaantrekkelijk.
Dutchdriftking zegt
Ja dat is heel veel geld. En tanken doet pijn. Maar liever dit dan de btw op de boodschappen verder omhoog toch? Uiteraard is wat minder uitgeven door de overheid ook een idee.
petroldrinker zegt
@dutchdriftking liever de btw op boodschappen etc omhoog vind ik hoor. daar is veel makkelijker om op te besparen namelijk dan brandstof kosten die mensen moeten maken… die ene zakchips minder dan is makkelijker te doen dan de brandstof. het is weer graaien om het graaien zoals altijd bij onze roverheid
Edge zegt
Voor jou en mij misschien wel, maar vergeet niet dat er ook behoorlijk wat mensen zijn die rond het bestaansminimum leven en dus helemaal niet de bestedingsruimte hebben voor die zakken chips, flessen wijn en kratten bier die jij en ik gewoon kunnen laten staan. Zo’n verhoging gaat bij die mensen ten koste van de broodnodige dingen, waar ze dan of minder van kunnen kopen of voor moeten uitwijken naar goedkope, ongezonde rommel.
rollingstoned zegt
@petroldrinker Voedsel is een primaire levensbehoefte, auto’s en benzine zijn dat zeker niet.
petroldrinker zegt
@rollingstoned eens, maar als ik bij de meeste mensen in hun karren kijk bij het doen van boodschappen, is denk 50a60% echt niet nodig om te kunnen leven en doen ze dat omdat ze dat lekker vinden en willen…
Flutterbear zegt
Rijd je al 90 op de snelweg? Anders is dan snel bespaard. Ik ken mensen die niet eens een auto kunnen betalen en dan wil jij boodschappen belasten. Naast een zak chips minder ken ik er ook genoeg die wel eens de fiets kunnen pakken.
misterBo zegt
liever dat de overheid minder gaat uitgeven aan zaken die in het linkse spectrum vallen (assiel, klimaat, ontwikkelingshulp, subsidies, uitkerigen/toeslagen)…als jij wilt dat in afrika een waterput wordt geslagen, betaal dat lekker zelf, niet vanuit de grote pot
lekkaah zegt
Terecht, koffie is ook al 22% duurder dit jaar, en de bitcoin ook alweer 48% hoger. Dus dit is een weggevertje van de overheid. /s
Johanneke zegt
Tja ze zien meer dan de helft van Nederland een auto met de aerodynamica van een bestelbus kopen dus dan zit er schijnbaar genoeg geld bij de mens om te pakken.
Oh en wil je ook 130 rijden? Natuurlijk, vinden ze heerlijk in Den Haag, iedereen 1 op 10 rijden met 130 in hun te hoge auto. Wat is het simpel eh.
petroldrinker zegt
Tja, niks verbazingwekkends toch bij de nl overheid, enige wat zij dag in dag uit doen is ons *niet betamelijk behandelen* (let even op je taalgebruik ;-)) . Hier weer een bewijs ervan. 20 cent de liter erbij is gewoon bespottelijk
Robert zegt
@petroldrinker:
Het is niet meer dan het intrekken van de korting die ze in 2022 hebben doorgevoerd. En ja, het bedrag an sich is bespottelijk te noemen, maar wat @audirs3 al zegt, je bent nog steeds goedkoper uit dan met het OV. En tukken flexibeler bovendien.
petroldrinker zegt
@robert Zeker waar, maar het OV is in mijn ogen nooit een alternatief voor de auto, al was het gratis, “OV brengt je van een plek waar je niet was naar een plek waar je niet moet zijn, op een tijdstip dat je niet uitkomt” zeg ik altijd maar…. (daarbij zijn veel plekken niet eens met OV te bereiken of zogoed als niet zoals het dorp waar ik woon)
Dutchdriftking zegt
@Robert: ehm, nee. Die 17 cent korting zit er allang weer op. Juli 2023 was dat geloof ik. Maar er stond ook een accijnsverhoging op de agenda die een aantal keer is uitgesteld. Het lijkt er op dat die er nu toch echt gaat komen.
Robert zegt
@dutchdriftking: ehm, nee. Die 17 cent korting die men in juli weer introk was slechts een gedeelte van de totale korting (destijds iets van 38 cent) die men in de zomer van 2022 had ingevoerd. Oorspronkelijk zou de ‘resterende’ korting al per 1 januari jongstleden hebben gestopt, maar dat wist men (om electorale redenen, er kwamen tenslotte verkiezingen aan in november) nog een jaar te rekken.
Dutchdriftking zegt
Als ik mij goed herinner werd de benzine van de een op de andere dag 17 cent goedkoper, niet 38.
Specht zegt
Ik tank toch al met grote regelmaat over de grens in zowel Belgie als Duitsland, en dat blijf ik doen tot er ook in Nederland vergelijkbare prijzen komen.
Johanneke zegt
1 van de vele voordelen van ver van de randstad wonen.
pomoek zegt
Is het niet gewoon makkelijker om te verhuizen naar Duitsland dan?
Robert zegt
@pomoek: als je dichtbij de grens woont en/of werkt niet, nee. Zie het maar als een legitieme versie van twee walletjes eten.
Overigens is het prijsverschil met Duitsland niet wereldschokkend; een beetje afhankelijk van of je ’s ochtends of ’s middags tankt, 4 tot 14 cent per liter. Op een volle tank van 50 liter levert je dat dus 7 euro op. Persoonlijk ga ik daar niet direct voor omrijden (kost mij 10 minuten extra), maar als dat verschil straks met 23 cent per liter wordt opgehoogd, dan loopt het voordeel op tot 18, 19 euro per tankbeurt. Doe je dat drie keer per maand, dan heb je de MRB al weer bijna terugverdiend.
z3cabby zegt
We wachten weer even op de persoon die het grapje maakt dat hij altijd voor 50 Euri’s tankt en het dus nooit merkt dat de brandstof duurder wordt.
Oh shit…
jaapiyo zegt
Shaquille O’Neal leest denk ik geen autoblog.nl helaas.
SpeedGeek zegt
Nee. Dan hadden we wel geweten dat het maar 11 uur rijden is naar de maan.
Joris24 zegt
Ach, altijd dat gewauwel over benzineprijzen. Ondertussen rij ik meer dan 20 jaar auto en het is om de zoveel tijd weer raak “Benzine duurder dan ooit”, “accijnzen hoger dan ooit”, “graaiers, schrapers, roverheid, etc”.
Ondertussen was de adviesprijs in 2005 ongeveer 1,50 per liter en ondertussen zitten we net iets over de 2 euro per liter. Dus 33% prijsstijging in bijna 20 jaar. Het modaal inkomen is van minder dan 30k gestegen naar 40k per jaar. Niet helemaal parallel maar brandstof is ook geen hoofdmoot van je uitgaven. Ook was er sprake van forse inflatie dus ALLES werd duurder. Daarom stijgt je inkomen ook mee.
Meer dan 60% van de Nederlandse jeugd heeft een iphone, de duurste smartphones op de markt. Het vakantieverkeer op schiphol is weer even druk als voor corona. We hebben meer dan 9 miljoen personenauto’s in ons land. Armoede is procentueel gezien het laagst sinds men begonnen is met registreren. Zorg en onderwijs zijn voor vrijwel iedereen goed toegankelijk. De wegen zijn overwegend strak als een biljartlaken, van noord tot zuid. Onze infrastructuur, ook openbaar vervoer, is van vrijwel ongekend niveau. En steeds meer mensen werken parttime. Als je een kind krijgt heb je eindeloos veel betaald verlof. Er wordt jaarlijks voor miljarden aan accijnzen op alcohol en tabak binnengeharkt, pure luxe die niemand nodig heeft om te overleven maar waar we wel geld zat voor hebben.
Iedereen heeft wat te mekkeren hier, maar we zijn nog altijd een van de allerrijkste en gelukkigste landen ter wereld. Ben je blijer met een lage brandstofprijs, ga maar naar Venezuela of de VS als je in het westen wil blijven. Mijn vrouw is chronisch ziek en op haar 35e rolstoelafhankelijk (erfelijk), in de VS hadden we al in een camper gewoond en aan de bedelstaf gezeten.
Doe mij dan maar een paar cent accijns erbij, ook al ben ik het lang niet eens met alle overheidsuitgaven, het is echt niet zo vreselijk dat we elke paar weken tranen met tuiten moeten janken over de brandstofprijzen omdat we niet meer met de auto naar de appie om de hoek kunnen.
rollingstoned zegt
“Meer dan 60% van de Nederlandse jeugd heeft een iphone, de duurste smartphones op de markt. ”
Dat zegt niet zoveel, aangezien het gros wordt gefinancierd door Leen van Frisia. Overigens is Samsung nog altijd de grootste in Nederland qua marktaandeel, dus hoe jij aan meer dan 60% komt?
” Het marktaandeel van de iPhone op de Nederlandse smartphonemarkt is verder gegroeid. Zo’n 36 procent van de Nederlanders bezit momenteel een iPhone. Het aandeel van marktleider Samsung blijft stabiel: 43 procent van de Nederlandse smartphone-bezitters heeft een Samsung-toestel.
Dat meldt Telecompaper op basis van een onderzoek onder ruim 17.000 Nederlanders van 16 tot 80 jaar oud. In het eerste kwartaal van dit jaar waren er in Nederland ruim 5,6 miljoen Samsung-smartphones en bijna 4,7 miljoen iPhones in gebruik. ”
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5308356/samsung-galaxy-telefoon-smartphone-iphone-nederland
Joris24 zegt
Oh, ik las dit: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5338929/iphone-nederlandse-jongeren-samsung-android. “Onderzoek: 60 procent Nederlandse jongeren heeft een iPhone”
Dus dan is het apart dat jij aan andere cijfers komt van nota bene dezelfde bron.
rollingstoned zegt
Oh, dat is wel grappig. RTL spreekt zichzelf dus tegen.
Joris24 zegt
Nee, in het artikel dat jij aanhaalt wordt namelijk niks over jongeren gezegd, alleen over 16-80 jaar, Van ouderen is het algemeen bekend dat die doorgaans wat meer te besteden hebben dan jongeren. Als een groep mensen met relatief weinig te besteden wel veel geld heeft voor een dure smartphone, wil dat zeggen dat we in een ‘welvarend’ land leven. Nu hebben ouderen over het algemeen minder FOMO dus zijn die ook tevreden met een goedkoper (android) toestel, maar blijkbaar zit er genoeg kapitaal in de maatschappij voor dit soort frivoliteiten.
mashell zegt
Jongeren versus iedereen. Dus 60% van de jongeren en 36% van de Nederlanders. En tja, die jongeren kunnen geen auto of huis betalen, die hebben dus geld over voor een iPhone.
Johanneke zegt
Onder jongeren is de iphone koning. Wat ik overigens wel snap, gebruiksvriendelijkheid van die dingen is dramatisch, ookal wordt het tegenovergestelde vaak geclaimed.
Flutterbear zegt
Zolang je Autoblog app mijd is een iPhone super. Echter is Android inmiddels op het niveau dat het één pot nat is. De synagie van iPhone, MacBook, Airpods, Apple Watch, AirTag en schermtijd voor de kinderen ga je echt niet vinden op Android.
Oopelkadet zegt
Broevah haro! Sterker, ik ben zo blij in NL dat ik gewoon mijn hele netto inkomen gelijk na ontvangst weer 100% overmaak naar de belastingdienst en dan gewoon van de sociale voorzieninen de rest laat regelen. Helemaal goed!
Joris24 zegt
Nou je zult het nogal slecht hebben. Misschien moet je eens gaan kijken hoe het qua gezondheid, welvaart en geluk verdeeld is over de wereld. Ik ben in landen als Gambia, Thailand, Jamaica, Mexico, Namibië en ongeveer het hele oostblok op vakanties geweest – Man, 90% van Nederland beseft niet hoe goed ze het hebben. Ik ben ook een aantal keer in de VS geweest, taxichauffeurs die 80 uur per week werken om een gezin te onderhouden zijn meer regel dan uitzondering.
Ik heb kennissen in San Francisco waarvan de man kanker heeft gekregen, die hebben hun huis verkocht om twee jaar lang medische zorg en medicatie te kunnen kopen voor manlief die daarna overleden is. De vrouw woont in een camper voor de rest van haar leven.
Doe mij maar elke dag van de week Nederland, waar ik gewoon voor een schappelijke prijs een opleiding heb kunnen volgen, afstuderen zonder al teveel schuld, samen met mijn vrouw een huis heb kunnen kopen en waar de chronische zorg voor haar gewoon nog bereikbaar is, ook al is het niet altijd perfect. Nergens is het perfect.
Oopelkadet zegt
Kan toch gewoon dichter bij huis in de EU kijken?
Frankrijk bijvoorbeeld. In Nl met de 2000 euri per jaar aan zorg kwijt zonder 1 pleister. In Fr betaal je 1/10e. In NL betaal je 160 euro PER MAAND voor een mooie diesel 4 cylinder. In Frankrijk betaal je alleen het kenteken, een eenmalige bijdrage van ik denk 600 euro en dat is het dan.
Tel daar de kosten afschrijving, bpm, brandstofkosten en die 2 is al een verschil van bijna 1000 euro per maand.
Het weer is mooier, de taal is mooier, de steden, natuur en ook de wegen zijn mooier en veel, veel leger.
De huizen zijn veel goedkoper.
Het openbaar vervoer is ongeveer 4000 jaar (give or take) meer vooruitstrevend dan in NL
De scholen zijn beter en goedkoper.
Er zijn sterkere wetten voor werknemers.
Je zit centraal tussen Spa, Ita, Zwi, Oos, Dui en belgique alsmede het VK
Het weer is veel beter
Het weer is veel beter
De media is veel, veel beter want een veel groter land
Het eten is veel veel beter
Er is geen Joost Klein, geen Gordon, geen Foetbal Inside, geen eredivisie micky mose kutvietbal
Geen olav mol
prachtige ciruits
Geen polderlandschap
bergen, heuvels, bossen, eindeloos echte natuur niet van die gemanicuurde knipknip onzin op onze veluwe.
Een echte overheid
Die veel eer melk in het brood te brokkelen heeft wereldwijd
Veel kerncentrales
En dat is slechts Fra!
Zullen we het ook eens over Duitsland hebben? Etc etc.
Nederland is gewoon ka uu teet. Veel geld, maar verder enorm
Je hebt veel minder geld nodig voor een relatief goede standaard in fra.
En laten we het niet hebben over onze zorg. Ziekenhuizen die wasstraat geneeskunde leveren.
En zelfs in al die andere landen die je noemt zijn mensen gelukkig. Zelfs in Zambia. Kijk naar NL: een vreselijk land door bovenstaand en toch zijn hhier mensen die fluitend de driekleur dragen, 6 maanden per jaar dikke winterjas aan, files, en toch blij! Stockholm syndrom eat your heart out.
lekkaah zegt
Er is alleen 1 probleem… Er wonen Fransen..
pomoek zegt
Geen Olav Mol. Daar had je mee moeten beginnen en ook mee kunnen stoppen. Gardez une place, j’y serai!
Joris24 zegt
Goed, ik hap even.
Het weer is mooier? Er zijn droogtes, bosbranden, het hele land verschraalt en verdort in rap tempo. Sterke wetten voor werknemers? Staken als er geen verse sla op je broodje in de kantine zit hoeft van mij niet hoor. Ik ben als werknemer altijd goed beschermd geweest, in NL is dat echt niet verkeerd geregeld. Media beter? Volgens mij hebben we toegang tot dezelfde media, want tegenwoordig gaat alles digitaal. Polderlandschap? Ik woon in zuid-Limburg, 100+ meter boven NAP, 3x springen en ik zit in het mooiste stukje van ons land.
In Frankrijk is er een groot probleem met immigratie, er zijn significant meer probleemwijken en gevaarlijke gebieden waar je je leven niet zeker bent. Om de zoveel tijd worden er een paar dozijn auto’s afgefakkeld bij incidenten daar (https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2478137-frankrijk-kampt-met-onbeheersbare-migratie-fransen-worden-steeds-vijandiger).
Drankgebruik overdag is nog heel gewoon; wijn bij de lunch en dan naar huis rijden is in Frankrijk de gewoonste zaak van de wereld (https://www.foodlog.nl/artikel/alcohol-groot-probleem-in-franse-gezondheidszorg/, Alcohol is een van de belangrijkste oorzaken waardoor Fransen in het ziekenhuis belanden.).
Stakingen leggen het land meer dan eens lam, geen openbaar vervoer, brandstoftekorten, wegblokkades etc maken het leven er niet leuker. Circuits? In 1,5 uur ben ik van thuis uit op zolder of de Nürburgring, de meeste andere plekken mag ik toch met m’n eigen auto niet op.
En dan hoor ik liever olav mol dan die vreselijke franse taal. Arrogante chauvinisten die niet eens engels willen praten. Snelwegen zijn steeds vaker tolwegen, even door frankrijk rijden kost je zo 100 piek retour.
De agrarische sector is nog erger dan hier kapotgesubsidieerd, men zit met een boter-, melk- en wijnberg die op kosten van de belastingbetaler vernietigd wordt (https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/frankrijk-krijgt-zijn-wijn-niet-meer-op-regering-geeft-200-miljoen-uit-om-overschot-te-vernietigen~bf0f1901/). Anders wordt de boel tegen de gemeentehuizen uitgespoten, al dan niet met extra diarree.
Dat ze veel kerncentrales hebben is mooi – helaas ook veel verouderd waardoor er structureel veel stilliggen en waar onvoldoende budget is voor onderhoud (https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/10493366/franse-stroomproductie-onder-druk-door-problemen-kerncentrales).
Nu kan ik nog wel even doorgaan, maar geen haar op mijn hoofd die er ook maar over peinst om die kant op te gaan. Het is een gribus vol maatschappelijke onrust en ook onhoudbare overheidsfinanciën. Om het dan over de taal en het sippe chauvinisme maar niet te hebben.
lekkaah zegt
Sta je bij Rutte op de payroll? :)
Joris24 zegt
Neuh, maar ik heb door de jaren heen ook wel geleerd om met minder tevreden te zijn en te relatieveren. Heb 10 jaar op kamers gewoond met bijbaantjes en elke euro 2x om moeten draaien, mijn vrouw evenzo met een inkomen onder minimumloon tijdens haar opleidingstraject. En nu woon ik met iemand samen die op haar 35e progressief chronisch ziek is en met pijn opstaat en naar bed gaat. Niet alles in het leven draait om euro’s. En we hebben het harstikke goed hier. Dat moet ergens van bekostigd worden. Als je niet positief in het leven staat terwijl zo veel zaken hier zo goed geregeld zijn, maar alleen maar klaagt, is dat gewoon zonde.
Ik word er een beetje droevig van als je het gemekker over alles wat los en vast zit online leest, en tegelijkertijd lees hoe gruwelijk welvarend we zijn. Veel mensen beseffen denk ik pas wat ze hadden als ze het niet meer hebben.
Oopelkadet zegt
“En we hebben het harstikke goed hier. Dat moet ergens van bekostigd worden. Als je niet positief in het leven staat terwijl zo veel zaken hier zo goed geregeld zijn, maar alleen maar klaagt, is dat gewoon zonde.
Ik word er een beetje droevig van als je het gemekker over alles wat los en vast zit online leest, en tegelijkertijd lees hoe gruwelijk welvarend we zijn. Veel mensen beseffen denk ik pas wat ze hadden als ze het niet meer hebben. ”
Maar we zitten hier op een autoblog. Autokosten vergelijken is een wezenlijk iets en aantoonbaar dat NL veel, vele malen meer op autobezit en gebruik belast dan direct omringende landen. Dus niet Namibie, Zambia maar directe EU partners.
En ook ik sta elke dag op met pijn en ga ermee naar bed. Gebruik van sterke medicatie is een gewoonte geworden. Ik heb goede kijk op de zorg, de kosten en de vergelijking met BV Frankrijk. De realiteit is dat je hier als chronische zieke flink aan de beurt bent qua kosten, en de kwaliteit van de geneeskunde flink te wensen overlaat. In Frankrijk laten ze chronisch zieken niet extra betalen, maar zijn ziektekosten zeer sociaal geregeld.
Dat zijn voor mij 2 zeer belangrijke en onder de streep, kostbare zaken om te vergelijken.
Dan is er nog het weer. Die absurde kijk van jou doet bijna denken dat Frankrijk geen enkele toerist meer heeft. maar de realiteit – wederom – is dat Frankrijk de nummer 1 vakantiebestemming van heel EU en trouwens ook NL is. Dus voor de duidelijkheid: Nederland is NIET de nummer 1 vakantiebestemming van EU.
Ik vind je verhaal verder vol stockholm syndroom kreten, van iemand die gewoon niet weet waar ie over praat. Helaas zijn er wel meer Nederlanders die echt denken dat NL het centrum van de wereld is, dat alles bij ons zo ontzettend goed is. Het journaal van de NOS een baken van journalistiek hoogtepunt. Dat is gewoon niet zo. Op de rijkdom schaal, op ontwikkeling is NL erg hoog, maar er zijn veel meer factoren die belangrijk zijn voor mensen, voor individuen en op deze website, petrolheads die zich grote zorgen maken om dat ronduit criminele, visieloze en inmiddels ver, ver buiten de norm van buurland zijnde autobelastingen. Er zijn geloof ik zelf richtlijnen vanuit Brussel dat NL te ver gaat in het kapot belasten van de basisvoorziening van A naar B gaan.
Dat kapotbezuinigen is 1 van de redenen dat ook bij verkiezingen de stemmert richting meer realistische partijen zoals NSC gaan. Omtzigt stelde dat het rijden van een kleine auto nu al richting 500 euro per maand gaat. Dat is imo, gewoon niet meer uit te leggen.
Ik en mijn vrouw hebben ons plan getrokken, we gaan op redelijk korte termijn ons leefgebied wat zuidelijker en over de grens maken. Ik ga dan een enorm dikke diesel 6 cylinder en mogelijk ook nog een Buick V8 13 liter motor op benzine aanschaffen, zonder bpm, en zonder MRB nekslag. Lekker samen met Harrys garage door prachtige stukken land met prima B wegen, en heel, heel weinig verkeer. Een oase. Dikke prima. (en geen Olav Mol, die, suprise suprise, al meer dan 20 jaar uit NL is geemigreerd en in Spanje woont)
harrie zegt
Ah, de dooddoener ‘ja maar ergens anders is het nog slechter’
Joris24 zegt
Als je nooit relativeert kun je ook nooit gelukkig worden. Je kunt wel alles willen, maar dat is niet mogelijk. Dat het op vrijwel elke plek op onze planeet slechter is, geeft enkel aan dat je misschien eens wat dankbaarder en gelukkiger zou mogen hebben met wat je hebt. Alles hier is vanzelfsprekend voor veel mensen, en die mekkeren over alles wat ze niet zint, omdat maar meer en beter moet, alleen klotst het geld enkel in de arabische landen tegen de plinten en daar is het ook niet beter (verdeeld) dan hier…
misterBo zegt
de overheid geeft het geld uit aan verkeerde zaken …daarom zoveel ontevredenheid onder veel burgers…politie is ruk, defensie is ruk, zorg is ruk, woningenbouw is ruk, migratie is ruk…..en maar betalen voor iets wat je niet wil….
Gele Koplamp zegt
Als het hier al zo ruk is en we toch bovenaan in alle lijstjes staan. Hoe ruk is de rest van de wereld dan wel niet…
b088y zegt
Die overheid die we zelf gekozen hebben. Het is geen cherry picking he, niet zo janken. Tijd om een grote jongen te worden.
pomoek zegt
Ach Calimero toch. een auto rijden kost honderden zo niet duizenden euro’s per maand. Dit gaat hooguit een paar tientjes per maand kosten. Beetje pennywise pound foolish om je hier druk over te maken. Dus zal de aankomende regering namens de hardwerkende Nederlander (all caps)! hier wel wat aan gaan doen.
jaapiyo zegt
Laten we het hopen dat deze krankzinnigheid snel teruggedraaid wordt inderdaad. Valt me wel op dat de demissionairen nog even fors over hun graf heen regeren…
pomoek zegt
Zoals ik zei: pennywise pound foolish…
mashell zegt
De VVD heeft inside informatie uit de formatie, de weten al lang dat het niet gaat lukken en ze nog heel lang demissionair moeten regeren. Yeşilgöz gaat nog een jaar of zo premier worden!
rulefollower zegt
Hier in Brazilië betaal ik nog (aanzienlijk) minder dan dat voor een compleet litertje aan de pomp.
Flutterbear zegt
Met de problemen daar zou ik mij niet druk maken om brandstofprijzen.
scrmeagle zegt
Kan niet duur genoeg zijn, krijgen we weer meer ruimte op de weg.
MarcoM zegt
Ach ja, die 2 miljard om Het Binnenhof te verbouwen moet toch ergens vandaan komen, dus niet zeuren.