Lange afstanden afleggen is niet bepaald het sterkste punt van elektrische auto’s, maar als het gaat om de acceptatie van elektrische auto’s onder consumenten, dan hebben de elektrische heilige koetjes nog wel een behoorlijk lange weg af te leggen. Elektrisch rijden zal enkel een succes worden wanneer autofabrikanten beter inspelen op de wensen van de consument. Natuurlijk is dit een open deur, maar tegelijkertijd een cruciaal punt waarop nog tekort geschoten wordt.
Doorslaggevende factoren bij de aanschaf van een auto zijn het uiterlijk, het comfort en niet in de laatste plaats, de prijs. Dit blijkt uit een onderzoek van energiebedrijf E.ON Benelux, maar ook dit is geen verrassende uitkomst. Wat in het onderzoek eveneens onderstreept wordt, is dat bij initiatieven tot elektrisch rijden de behoefte van de consument onvoldoende aandacht krijgt. Potentieel is er best bereidheid om de klassieke auto te verruilen voor een auto met een stekker, maar er zijn nog teveel nadelen.
Wanneer het milieu erbij gebaat is, is het voor 70 procent van de automobilisten geen enkel probleem wanneer een elektrische auto een 50 kilometer lagere topsnelheid heeft, want je mag in Nederland toch maar 120 km/u. Evenmin zou het een showstopper zijn wanneer de actieradius 50 kilometer lager uitpakt. En toch, wanneer het erop aankomt, zou 75 procent een boodschappenwagen op benzine verkiezen boven een elektrische kar. Daarvan geeft 65 procent aan dat het uiterlijk de doorslag geeft. Een elektrische auto moet dus ook een beetje smoelen.
Andere factoren die de acceptatie voorlopig in de weg staan zijn het nog zeer beperkte aantal oplaadpunten, de lange oplaadtijd, de beperkte actieradius, het feit dat de techniek nog redelijk in de kinderschoenen staat en de hoge prijs.
Het zal dus nog wel even duren voordat je in op iedere hoek een elektrische of hybride auto tegenkomt. Volgens recente schattingen van het Amerikaanse JP Morgan’s, zal in 2020 (dus pas over 11 jaar) slechts 20 procent van alle auto’s in de VS een hybride zijn.
Golf FSI 2.0 zegt
Ze willen dolgraag dat we zsm electrisch gaan rijden, maar ontwerpen auto’s alsof we er pas over 15 jaar in gaan rijden. Te futuristisch dus. Al hoewel, in Japan heeft Mitsubishi dit ontwerp wel bij bosjes rondrijden. Dus het kan ook aan onze (Europese) smaak liggen.
Polygoon zegt
Ik heb toch ook liever het klimmende aantal decibels bij het optrekken dan een irritant gezoem dat even goed van een vliegje kan komen.
+
@ Golf FSI 2.0
Volgens mij is het eerder de japanse smaak waar het aan ligt.
Esprit_de_Flandre zegt
In 2020 slechts 20%? Kan wel zijn, maar de overige 80 % zal dan vooral oudere auto’s zijn. Tegen 2020 verwacht ik echt wel dat meer dan de helft van de auto’s elektrisch zijn (dus zelfs niet hybride).
Voorspellingen over nieuwe technologie zijn altijd zeer moeilijk. Het is niet omdat JP Morgan een grote naam is, dat ik ze geloof.
riichlover zegt
Niemand kan hier nog iets over zeggen. Dat is onmogelijk gewoon, welke factoren je er ook bij pakt.
ZOEF zegt
Ah nee, polygoon, je zal zien, eens electrisch altijd electrisch. Het koppel, de trillingsvrije loop en de geluidloosheid…onovertroffen.
’t Zijn enkel die batterijen…
760li zegt
Uiterlijk maakt blijkbaar toch weinig uit, waarom rijden er anders zoveel Prius’jes rond, niet op die Prius nu weer te bashen, maar ik ken bijna niemand die de Prius mooi vind, zelf degene die erin rijden geven vaak toe dat ze het doen voor de bijtelling en ruimte.
Vind het sowieso raar dat electrische auto’s altijd anders vormgeven dan de modellen met een traditionele motor, waarom leverd toyota bijvoorbeeld geen hybrid in de Avensis ??
lincoln zegt
mijn glazen bol is op ..
anders had ik wel mee kunnen praten ..
sorry jongens ..
Scaglietti zegt
Gelukkig
760li zegt
@ ZOEF wat te denken van de toekomstige mogelijkheden van de elektrische auto om de kracht per wiel computergestuurd met zeer grote precisie op alle vier de wielen af te regelen, en we wegligging die daarmee wordt verkregen.
ZOEF zegt
Juist Riichlover, en ik denk zelf dat, eens de koolzuurgashoax gedebunked is (binnen vijf tot tien jaar dus, als die zeespiegelstijgingen duidelijk uitblijven en zo), en eens de kernenergie terug gewoon mag en de biobrandstoffen goed uit de startblokken zijn (niet om het milieu maar om een alternatieve keuze op de vrije markt te hebben inzake brandstof) en de olie dank zij nieuw ontdekte bronnen terug zo goekoop is geworden als het hoort voor waardeloos spul, de brandstofmotor gewoon nog voor dééééécennia, zoniet de hele eeuw, lekker verder zal ronken, brullen, loeien, donderen en brommen.
Fijn zo.
Tenzij die batterij dus wordt uitgevonden met een energie-inhoud van zo’n 10 kW/Kg.
ZOEF zegt
@760i: inderdaad! De technologie voor de electrische auto is ruimschoots voorhanden, en moet in niets onderdoen voor brandstofmotoren. Een doorontwikkelde Tesla kan een Lambo het nakijken geven.
’t zijn maar net die rotbatterijen hé…
RazorHead zegt
Helaas moet ik Dennis gelijk geven. Deze factoren die hij op noemt zijn niet nieuw, ze spelen al mee sinds er elektrische wagens zijn (ca. 1900)
en wat Polygoon zegt over de decibels, die factor bestaat ook al 100 jaar. iedereen reed met auto’s op brandstof omdat deze geluid maakte en dus avontuurlijker waren.. Dat is iets waar elektrische wagens nooit tegen op kunnen, ook al heeft deze veeel meer voordelen(meer interieurruimte, hoger koppel, ect.)
Dennis zegt
@RazorHead: Helaas moet ik Dennis gelijk geven.
It’s no shame! ;)
RazorHead zegt
@ Dennis
Haha, je gelijk geven is niet erg, de feiten des te meer.
Alhoewel een elektrische auto op sommige vlakken nog vervuilender is..
(Wat gebeurt er met die zware metalen in de batterijen als deze moete vervangen worden?) Maar ik ga hier niet teveel over uitwijdden, ander ben ik nog lang bezig over pro’s en contra’s:D
AMGJunk zegt
eehm ik kom wèl op elke hoek van de straat een Prius tegen :|
Citrofiel zegt
65% van de onderzoeksgroep geeft aan dat het uiterlijk het grootste struikelblok is?! Dat er zoveel mensen zijn die om het uiterlijk van auto’s geven… Maar wat ik wilde zeggen is eigenlijk: Wat voor beeld hebben mensen dan van elektrische auto’s? Voordat ze de vraag stelden waarom men niet voor elektrisch koos, werd zeker een plaatje van een Th!nk laten zien… Hadden ze een plaatje van de Tesla model S laten zien, dan was het volgens mij beter uitgevallen.
six-trey zegt
Ik vind elektrische wagens wel oke maar ik zie er mij toch nooit mee rijden als ik een hybride Lexus zie rijden als mijn dak openstaat kan ik mij toch nooit inhouden om gay te roepen… het is sterker dan mij zelf. Ik zou toch niet zonder dat brullend motor geluid, of je auto die door elkaar geschud word door dat monster onder je motorkap kunnen, en ik weet ik ben een redneck maar zelfs van downsizen wil ik niets weten :s dus ik zal bij de 80% met een verbrandings motor horen in 2020 :D
lincoln zegt
@Razorhead .. u kent uw klassiekers ..
eindelijk een pro-electroman met een gezonde kijk ..
floryn zegt
uiterlijk is belangrijk, maar vooral keuze tussen merken en verschillende carrosserieën en een betaalbare auto is ook wel zo handig. Echter een electrische auto mag wel wat meer kosten dan een gangbare benzine auto aangezien de onderhoudskosten en gebruikskosten een stuk lager zijn.
R-R zegt
Het geluid van mijn motor missen, daar zou ik nu eens absoluut geen probleem mee hebben.
Laus zegt
puur de bijtelling dat ik voor een HCH gekozen heb. Geen auto waar je lekker mee gaat hoeken. Jammer dan….die dikke amerikaan komt ooit wel. Waarom was Skoda/VW te dom om te zien dat een 14% auto dikke cash is hier??? Had ik echt wel voor VAG gekozen.
Maar op elektro rondkarren is een geweldig gevoel en idee. Benzine is gewoon verleden tijd. Wen er maar aan.
six-trey zegt
betekenen elektrische wagens ook niet auto’s met complexe motoren die elk moment kunnen stoppen met werken zonder reden (zie microsoft), die je op elk moment kan opsporen en eventueel uitschakelen? auto’s die zo ingewikkeld in een zitten dat je ze zelf niet kan onderhouden en zelf sneller maken door de motoren aan te passen enz? ik kan er echt het voordeel niet van inzien mensen…
GOD zegt
Er zijn zat mensen die geen lange afstanden rijden.
dus als je zon ding thuis kan opladen is er nu al een redelijke markt.
ik ben zelf nog altijd van mening dat die elektromotoren in wasmachines thuis horen, of in hybride’s.
BaRa zegt
@six-trey: als jij er in je uppie in slaagt om jouw benzineslurper te onderhouden en kleinere euvels te verhelpen, dan heb je ofwel een volledig uitgeruste garage annex opleiding autoelektromechanica in je mouw zitten, of je rijdt met een kar van meer dan 30 jaar oud.
Mikeee zegt
INFRASTRUCTUUR.
Oplaad-elektroauto’s zullen nooit massaal ingezet kunnen worden. Nooit, never, nunca.
Grootste obstakel is simpelweg dat het transportnetwerk. De capaciteit om die fijne, groene elektroontjes van de ene plek naar de andere te vervoeren is niet toereikend en zal het nooit KUNNEN zijn.
Tenzij het complete netwerk fijnmazig wordt gemaakt. M.a.w: een opwekkingsinstallatie in elke straat en een paar in elke parkeerplaats. Nucleair, wind, hydro, zon, het zal me bommen hoe, dat maakt niet uit. Zolang de draden maar heel kort worden gehouden.
Je wilt niet weten wat voor een belasting het netwerk te verduren krijgt als al die accu-frikandellen aan het elektro-infuus hangen tijdens het werk/kantooruren of ’s nachts als je ligt te maffen of tijdens zwarte zaterdag als half Europa verkast. Je ziet die koperen leidingen nog spontaan verdampen.
super zegt
@six-trey
uhm, een elektromotor heeft maar 1 bewegend deel en geen koelcircuit, geen oliecircuit, niet allerlei filters, slangetjes, in principe geen versnellingsbak, ook geen koppeling. maw een elektromotor is duizend keer eenvoudiger en robuuster dan een verbrandingsmotor.
Elektronika zit er ook al genoeg in moderne autos en ik heb nog nooit gehoord van een auto met een virus dus er is geen reden waarom dat in de toekomst wel zou moeten.
Daarnaast is het prestatie potentieel van elektromotoren enorm, altijd veel koppel beschikbaar en vele malen lichter. Ook kun je het gewichtszwaartepunt van de auto veel beter optimaliseren omdat je niet gebonden bent aan 1 zware unit met allerlei radiatoren en tandwielkasten.
Over een jaar of 10/20 trekt een willekeurige elektrische middenklasser een hedendaags gti-tje er met gemak finaal uit, die middenklasser is dan ook relatief nog eens goedkoper in aanschaf en onderhoud en gaat vele malen langer mee.
het hangt allemaal puur om de accu/brandstofcel technologie, anders reden we nu allemaal al elektrisch.
six-trey zegt
@BaRa
Ik heb mijn eigen garage en ik restaureer,verkoop, herstel, herspuit wagens als beroep. Maar een opleiding auto mechanica heb ik nooit gehad, ik ben naar school geweest voor carroserie en pistoolspuiten maar ik kan perfect aan motoren werken en herstellen het is echt niet zo moeilijk… voor elektronica enz heb ik wel iemand in dienst. en een auto moet geen 30 jaar oud zijn om hem zelf met een simpele set sleutels te kunnen onderhouden hoor.
Mijn 2005 Dodge ram heeft als onderhoud enkel nodig: elke 5.000km het oliepeil controleren en eventueel bijvullen, elke 10.000km de olie verversen en elke 50.000 km nieuwe bougie’s steken en ik rij er al 2 jaar (een goede 40.000km) mee zonder dat er een probleem is opgedoken…
Mijn 63 impala (is inderaad ouder dan 30 jaar) maar heeft als onderhoud nodig… elke 500km de tank vullen :P
six-trey zegt
@super
je kan wel gelijk hebben maar een die hard muscle car fan houd toch zo van zijn verbrandings V8 :D
9000cse zegt
De techniek staat nou eenmaal niet stil. Gelukkig maar. Wordt zelfs met nadruk gedwongen verder te worden ontwikkeld door de erkende eindigheid van fossiele brandstoffen.
Die eindigheid zal, -zeker wanneer de trubulentie van de krediet- en economische crises begint weg te ebben-, zonder meer leiden tot heftig gekanker op deze blog over de idiote prijsstijgingen aan de pomp.
Ik verwacht dit herstel in ons land, zoals ik al eerder gemeld heb, in het eerste haljaar van 2011. De prijsstijging voor brandstoffen zal volgens mij al eerder beginnen door eerder economisch herstel in het verre oosten.
Autoproducenten zullen daarom nu alle zeilen moeten bijzetten om niet te laat te komen v.w.b. de anticipatie op deze ontwikkelingen.
En NATUURLIJK zullen dat kleine, efficiënte en onderhoudsvriendelijke concepten zijn, die passen in een tijdperk, waarin het gaat om mobiliteit voor de massa en in mindere mate om prestige-objecten. Die zullen er ook blijven, maar ik denk, dat de hoeveelheid hiervan zal worden verminderd.
Autoliefhebbers (zoals ik bijvoorbeeld) zullen waarschijnlijk de machtige roffel van 8-cylinders en het hese gekrijs van supersportwagens gaan missen. Dat deed mijn overgrootvader ook. Die miste in de vijftiger jaren zelfs nog het getrappel van paardenhoeven op de kinderkopjes en het geratel van karrenwielen in de straat. Ach ja, geluiden die op den duur bij een ver verleden gaan horen. De prijs van vooruitgang. Kijk ook eens naar de voordelen van de vooruitgang. Als je durft tenminste.
Bennink zegt
Heb gisteren nog met de TH!NK City gereden, dat is voor stadverkeer echt een ideale auto: stil, snel, wendbaar. Een volle tank voor 2 euro!
SjoerdV zegt
wat ik mijzelf nou afvraag is het volgende: stel je hebt een elektro aangedreven auto. Je rijdt er 10 jaar mee, batterij stuk. Dat betekent dus eigenlijk dat je auto totall loss is? Die batterijen zijn vaak heel duur en een auto van 10 jaar oud is ook niet veel waard. Leuk joh, voor de occasionmarkt!
Of hoe zit dit?
Ilquadrifoglio zegt
Ik ben van mening dat we uiteindelijk op waterstof gaan rijden. Zoals eerder aangegeven vereisen elektrische auto’s een rigoureuse verandering in de huidige infrastructuur.
http://www.waterstofautos.nl/
MDA zegt
Een actieradius van 50 km minder, daar zou ik inderdaad mee kunnen leven, maar mijn huidige bolide heeft een actieradius van net boven de 700 kilometer… en ik geloof er geen reet van dat er elektrieke wagens rondrijden die nu al op 650+ km actieradius zitten.
Als je nou de keuze maakt met 500 km minder actieradius… dan haken de meeste mensen inderdaad snel af.
Laurens zegt
Als CO2 uitstoot reduceren voor 30 Euro per 1000 kg kan, en de gemiddelde auto nu maar iets van 3000 kg per jaar uitstoot, zie ik weinig financiële ruimte voor de electrische auto.
Laten we ons geld aan andere maatregelen uitgeven. Het stoppen met het verbranden van bossen om er landbouwgrond van te maken, scheelt al een hele boel.
CO2 afvangen en ondergronds opslaan kan al voor zo’n 50 Euro/ton. Zo zijn er vele voorbeelden van heel eenvoudige maatregelen, die vrij eenvoudig in te voeren zijn.
BananaFlip zegt
Je vergeet het belangrijkste onderdeel.
Het geluid!
Liever een fijne hoogtoerige driecilinderroffel uit een Aygo dan helemaal niks.
Merel Moistra zegt
Automobilisten die van het geluid van hun auto houden zijn asoos en dat geeft niet, als die asoos maar weten dat het asoos zijn. Dus ga op een sokkel staan en schreeuw:
“ik ben een aso, want ik zit IN een auto en geef er geen reet om hoe mensen die in deze stad leven het geluid van mijn auto ervaren, het gaat namelijk om MIJN beleving. Want MIJN beleving is mijn geluk en mijn gelijk. Het gaat alleen maar om mij en de wereld zal mij horen. Ik ben niet zielig, maar ik heb het geluid van mijn auto nodig om me goed te voelen. Dat is normaal. Want dat is zo en dat is altijd al zo geweest en daar moet niemand aankomen want het is een verworven recht en daar heb ik recht op. Ik heb al helemaal niks. Ik mag niks. Word overal op gekort en ik kan ook niks en ik voel mezelf ook helemaal niks, maar gelukkig maakt mijn auto geluid en veel ook en dat zal ik me niet af laten nemen want dat is namelijk heel erg belangrijk voor mij en voor andere automobilisten zoals mij. Er zijn een hoop dingen belangrijk in deze wereld maar helemaal bovenaan mijn lijstje van dingen waar ik me in dit leven over op wil winden is het geluid van mijn auto. En daar blijven die homo’s met hun poten vanaf”
Maar ik weet zeker dat in de toekomst speciaal voor deze mensen een aso setje onder elektrische moterkap wordt geplaatst. Een speaker-setje
waaruit elk gewenst geluid uit naar voren kan komen. Heeft jouw auto geen internet? Wel? Wacht dan kijken we even voor we gaan rijden of de nieuwe F40 samples al te downloaden zijn. En ja hoor vroem…..
Klein geluk. Moet je mensen gunnen.
Laurens zegt
Twee observaties over geluid:
– boven iets van 50 km/uur maken de banden het meeste geluid, de motor hoor je dan in de meeste gevallen al niet meer
– ik ben nog nooit iemand tegengekomen die thuis naar het geluid van zijn/haar automotor zit te luisteren.
Zelf zou ik prima kunnen leven met een geruisloze auto, geeft een lekker “duur” gevoel :lol: Idem overigens het hoge koppel vanaf stilstand van een electromotor, dat is ook moeilijk te evenaren. Maar de dingen zijn nog veel te duur en onpraktisch.
six-trey zegt
@Merel Moistra
Ik ben een aso en mijn chevy klinkt zo http://img190.imageshack.us/my.php?image=327.mp4 het motorgeluid van een chevrolet small block is hemels, en meestal als ik er mee rij hoor je ook nog een goede G funk beat er bij ook. Mensen apprecieren mijn auto want zo iets zie je niet elke dag…
En een elektronisch geluid moet ik nooit hebben, het is niet het zelfde ik hou enkel van dat geluid om dat ik van V8 motoren hou… je weet niet over wat je spreekt..
@Laurens
-vanaf 70-75 KM/uur begint mijn uitlaat voledig te trillen en krijg je een geweldig prutterend geluid. Maar toch droom ik van een 7L grote 1969 Mustang Boss
-Ah nee? klik op dat filmpje van mij hierboven :P
lincoln zegt
het voordeel met Amerikanen is dat ie alleen herrie maken als ze in de toeren klimmen .. bijna nooit dus ..
bij Golfjes/civic,s is dat een constante factor ..
mijn Lincoln 78er maakt totaal geen uitlaatgeluid .. super-sjiek ..
de Olds gaat een ander verhaal worden ..
Mikeee zegt
Kennis van mij heeft een ’73 Imperial. Ik hoor de 440 al van 2-en-halve straten ver al aankomen (stock!). Binnenin daarentegen hoor je vrij weinig, zelfs met de ramen omlaag. Hij heeft dus eigenlijk zijn wagen nooit “echt” kunnen aanhoren. :-)
Verder geweldig om te zien hoe dat baksteen van 2,5t moeiteloos met 200 over de snelweg dendert.