Hoe verhoudt de top van de racerij zich tot de top van de productieauto’s? Het is dragracetijd. Na de 0-100km/u gaan we door want 0-300km/u telt ook.
Het is een ideetje van het tijdschrift Sport Auto en Lotus Renault GP. Onder minder dan ideale omstandigheden is een knap veld snelle vierwielers naast elkaar gezet. Het doel van de dag is: zo snel mogelijk naar het andere eind van de natte baan rijden. Onder de deelnemers een Pescarolo LMP1 auto, Porsche Panamera Turbo S, Bugatti Veyron Grand Sport en Lotus Renault GP R30 F1.
Er rijden nog een Mercedes SLS AMG, Nissan GT-R en Audi R8 V10 Spyder, dat is slechts aankleding. Net zoals de Porsche eigenlijk, hoewel die natuurlijk een punt heeft als enige vierdeurs.
Wees gerust: de Bugatti redt het niet. Wel naar de 100km/u, tractie speelt daar nog een grote rol. De Renault heeft dan 3,25 seconden nodig, de Bugatti minder dan 3. Eenmaal op koers richting 300km/u rijden de racers deze supercar echt zoek. Heel groot zijn de verschillen echter ook weer niet.
Van 0 naar 300km/u
- Lotus Renault GP R30 – 12,10 seconden
- Pescarolo LMP1 – 15,90 seconden
- Bugatti Veyron GS – 19,70 seconden
- Porsche Panamera Turbo S – 40,70 seconden
Interessante waarden. Het zet de prestaties van de racers én supercar fabrikanten een beetje in perspectief. Zo komt een Koenigsegg Agera R wel heel dicht in de buurt van de racers qua accelereren. Luchtweerstand telt maar beperkt mee, gewicht lijkt een veel belangrijker factor. Met minder dan 600pk hoef je eigenlijk niet mee te doen. VIDEO!
theblackstig zegt
Tsja, als er een erg lang recht stuk is rijdt de Veyron de F1 en LMP1 weer zoek. Die wagens komen niet boven de 350(?).
derx zegt
@theblackstig: In die F1 kunnen ze zo andere gearing leggen hoor. 400km/h zal echt niet zo’n issue zijn.
BananaFlip zegt
@derx: De vraag is dan of die F1 van 0-400 even snel is als de Bugatti van 0-400. En ik denk dat dat verschil niet heel groot zal zijn.
lambo4all zegt
@BananaFlip: nou 700pk in een 600kg auto accelereert veel veel sneller dan 1200pk met 1800kg. bovendien dee een 2006 BAR 425 op een vliegveld, zonder voor en achterspoiler. een f1 is hoe je het ook bekijkt veel en veeel sneller. maar dat is natuurlijk ook logies.
ferrari zegt
@lambo4all: die Veyron heeft 1001pk en 1888kg(leeg)! de supersport heeft 1200pk en 1838kg(leeg).
theblackstig zegt
@derx: Het ligt niet alleen aan de gearing, maar ook aan de downforce. Die is bij een F1 bij 300 KM/h veel hoger dan bij een Veyron bij 300 KM/h. Als je alle toeters en bellen en andere downforce-frutsels van de F1 eraf zou slopen, zou ie nog wel de 400 halen ja. Helaas is dat volgens mij dus niet mogelijk door al die spoilerts, maar ik kan natuurlijk ook fout zitten.
slicknick zegt
@theblackstig:
Vleugels zijn allemaal af te stellen, en anders zet je er een low downforce package op.
theblackstig zegt
@slicknick: Ok, bij voorbaat dank voor deze uitleg, ikzelf vind niks aan de F1, dus weet er ook niet veel vanaf.
stanny zegt
@slicknick: Als je dit aanpast, als je dat aanpast… Het gaat erom hoe de wagen zelf is. De veyron zouden ze ook nog kunnen aanpassen. Maar als je de wagens naar de 400km/h laat gaan zoals ze momenteel zijn zou het een close-call zijn denk ik
Frasker zegt
@stanny: wat vindt jij dan verstaan onder ‘hoe de wagen zelf is’. Formule 1 auto’s worden altijd afgesteld naar het circuit waar ze op rijden (downforce, gearing?, hardheid veringen, gewichtsverdeling etc.) Dus is het toch niet meer dan normaal dat er in dit geval ook vanuit wordt gegaan?
killioq zegt
Een panamera die het een buggati moeilijk maakt? Gaaf :D
bowie zegt
@killioq: ?
E34M5Touring zegt
@killioq: Moeilijk maakt??? hij is 21(!!!!!!) seconden langzamer naar de 300. Niet echt een close call he.
norge zegt
En nu een rondje spa rijden met die auto’s.
BananaFlip zegt
Luchtweerstand lijkt me juist de bepalende factor, helemaal op deze snelheden. De luchtweerstand neemt immers kwadratisch toe met de snelheid, terwijl de massa constant blijft. Aangezien de test doorgaat tot erg hoge snelheid, is zowel koppel als vermogen belangrijk.
maferick74 zegt
@BananaFlip: ik vind Massa dit seizoen constant slecht (sorry erg flauw)
masterstig zegt
@maferick74: :D, +1
alcantara zegt
@BananaFlip: vermogen is toch gewoon koppel(x toerental)?
slicknick zegt
@alcantara: Met een paar shortcuts wel.. daarom zegt koppel op zichzelf erg weinig.
dujokke zegt
@alcantara: Vermogen is cilinderinhoud X toerental
shogun zegt
@dujokke: ehm… juist!
vale46 zegt
@BananaFlip: vooe de acceleratie naar 200&300 valt dat nog redelijk mee. Al heeft een F1dan al meer dan 1000kg downforce, de voorwaarte weerstand is niet veel hoger dan de Veyron doordat F1 zo klein is.
Boven 300 is het natuurlijk van veel groter belang, maar een F1 is niet op topsnelheid gebouwd maar op maximale bochtensnelheid.
bennyblisto zegt
Was leuk geweest als ze allemaal tegelijk in een dragrace tegen elkaar zouden rijden
willemseles zegt
Ik vind dat een leuk soort vergelijkingstesten. Verhelderend.
Op een rondje circuit zal het verschil nog hoger liggen.Een race van moter/porsche/F1 ,waarbij de F1 als laatste vertrok terwijl de anderen al halverwege waren, kan ik me nog heugen.
Het gewicht van zo’n 2.4 V8 bolide met coureur is zo’n 615 kg excl.benzine ,uit m’n hoofd, want kan even de video niet afkijken.
lambo4all zegt
100-200 in 2.7 seconde op regenbanden op een natte ondergrond… dat is belachelijk snel! alsof je afgeschoten wordt!
vale46 zegt
@lambo4all: sneller dan de 0-100 in elk geval.
Danku downforce:D
Wil wel zeggen dat de wielen bij 170km/h nog bijna doorspinnen. Insane voor zo’n lichte auto!
Megakix zegt
Gaaf filmpje…maar oh oh oh…wat zijn er weer een hele hoop ‘mannen’ op de wereld die werkelijk geen zák te doen hebben… ;-)
Dimglor zegt
Mja niet echt speciaal filmpje..
Oke leuke auto’s enzo, maar redelijk kort…
Ook jammer dat de tijden van de R8 en Sls en van nog ander schoons dat het filmpje passeerde…
Zo zou de tijd van de Nissan Gt-r me wel nog best interesseren….
oli4k zegt
Wat een brak filmpje. Een intro met meer dan een minuut slaapverwekkende emo beelden gevolgd door matig camerawerk. Hoe moeilijk is het om een auto in beeld te houden? Leuke vergelijkende test, dat wel.
Bartholomeo zegt
@oli4k: blij dat ik niet de enige ben die dit vind.
Waar draait het om : de auto’s, wat krijgen we te zien. Coureurs en natte tarmac….
raphael zegt
Geeft maar weer eens aan wat voor technisch wonder die Veyron is.
Die F1 wagen trouwens ook, is volgens mij de enige auto die sneller is van 100 naar 200 dan van 0 – 100. Bizar.
De Veyron SS zou ze natuurlijk allemaal de baas zijn met zn top van 437 kmh.
Ooit een keer een test geweest met een BAR Honda op een zoutvlakte waar die net iets boven de 400 uitkwam, maar dat ding was zo aangepast dat ie technisch geen race zou mogen rijden dus geen F1 is. In Monza halen ze snelheden van rond de 360, 370 dus dat is de top van ‘een F1’.
willemseles zegt
@raphael:
een F1 kan best harder, maar dan gaat ie vliegen.
bmwpowerm5 zegt
@raphael: dat waren de 10 cilinders (bmw-williams) die liepen 370 de huidige begrensde achtcilinders halen dat niet meer jammer genoeg
vale46 zegt
@raphael: 352 was de max dit jaar op Monza als ik mij niet vergis.
Eigenlijk kan je een Veyron niet eens met F1vergelijken.
F1 is gebouwd voor bochten, Veyron voor top.
Maar een F1 is technisch zo superieur dat hij zelfs met +1000kg downforce nog wint met de vingers in de neus.
F1 kan veel harder dan de veyron, maar door de downforce-gerichte aerodynamica zal hij geen 400 halen.
Het chassis op zich met gemak!
raphael zegt
@vale46: Dat gaat niet op. We hebben het over de F1, dus moet de auto voldoen aan F1 regels, anders kun je het niet zo goed een verzinsel noemen. Een Veyron kan ook sneller ALS hij een puntigere neus had. (Bugatti denkt zelfs dat 450 mogelijk is). Als telt niet in dit soort vergelijken.
lambo4all zegt
@raphael: er staat NIET in de regels dat:
je een voor en achter spoiler moet hebben
dat je motor het de hele race uit moet houden
dat je wagen dowforce moet hebben
de wagen die ze op nardo teste was dus zo formule 1 als maar kan.
vergeet niet dat het ook 8.0L W16 en 4 turbo’s tegen 2.4 liter V8 is.
maar nogmaals, je kan ze eigenlijk niet vergelijken. we kunnen zo eeuwig doorgaan
vale46 zegt
@raphael: Als je een extreem low-downforce pakket en je juiste gearing op je F1 auto zet kan dat wel zijn dat je binnen de regels dik 400km/h kan halen.
Ik het echt gebeurt dat niet omdat zo’n auto op een circuit niet vooruit te branden is, maar het mag.
Besluit: binnen de toegestane aanpassingen is F1 sneller, zonder enige aanpassing is de Veyron sneller.
raphael zegt
@vale46: Nope, halen ze niet. BAR Honda had het geprobeerd. In de meest aerodynamische set-up mogelijk met de bijpassende gearing haalden ze volgens mij iets van 420 kmh. Dat was de V10! Die 2,4l V8’s halen dat niet, en al halen ze het wel, de Veyron SS doet bijna 440 kmh. Dus nogmaals: niet te halen.
vale46 zegt
@raphael: Meest aerodynamische setup, wat houd dat dat in, je spoilers zo plat mogelijk afstellen?
Zo ja dan kan het nog sneller.
Als ze speciaal nieuwe spoilers ontwikkeld hadden die bijna geen downforce geven en een platte bodemplaat, dan gaan halen ze de Veyron wel in ;)
Ik heb er natuurlijk geen bewijs voor, maar je volgt mijn redenering ook wel.
4991 zegt
’t Werd tijd dat zo’n filmje werdt gemaakt.
4991 zegt
werdt zonder t
Jokkebrok zegt
Wow, Epic!
Sciurida zegt
Iemand die me kan uitleggen wat Prost Jr. In die lotus doet? Kan hij er wat van? Lijkt me mooi een nieuwe Prost, alhoewel senior een arrogante zak was/is…
nickelb zegt
Die 370 reden ze op monza ja. Laat daar dan ook de vw rijden. Denk dat hij net over de 300 komt. Als hij dat daar al haald op het rechte stuk. Denk dat de vw heel slecht de laatste bocht uit kan komen met die scheeps motor achterin.
sebasjuhh zegt
En ja, natuurlijk op een natte baan. Leren ze dat nou nooit?
nibor zegt
“Fanboy modus aan” Zie je wel dat Renault het beste/snelste merk ter wereld is. Zelfs sneller dan een Veyron! “Fanboy modus uit”
:-D
celicatwincam zegt
en wat als er nu een aangepaste nissan gtr van 1000 ? pk bij komt vraag ik me ook af waar die eindigt.. wss nog onder de f1
lambo4all zegt
@celicatwincam: als ze de F1 sliks geven en het gewoon op een droge ondergrond doen gaat de F1 onder 10 seconde naar 300kmh. ik heb ergens een keer een filmpje gezien waarin ze het demonstreerde maar kan het niet meer vinden
jelmer zegt
400 zou intressant zijn. De Veyron z’n gewicht maakt dan niets meer uit. Het raakoppervlak is veel groter, het verschil in stroomlijn weet ik niet maar het aantal pk’s is zo’n 400 hoger.
VeniVidiVici zegt
Nou, ik heb maar 1 ding te zeggen na het spannende inleidingsverhaal… Wat een SCHIJT filmpje!
Zat te wachten op een heftige dragrace… Mooi niet dus! :?
rotarypowah zegt
Dit ding is sneller http://www.autojunk.nl/2011/11/rotarypowahhh
Wel droog en drags, maar toch. 6,51 seconden, 347 km/u.
Kromme vergelijking? Tsja, een F1 of LMP auto tegen een straatauto ook.
lambo4all zegt
@rotarypowah: okee, maar laten we nu 1 flauwe bocht in het parcour doen. dan wint de fiat panda van me oma nog van dat dragracedinges.
jack_abarth zegt
Hier leuke vergelijkingen met een F1-wagen.
Vind zelf vooral het remmen in het 3e filmpje indrukwekkend.
http://www.youtube.com/watch?v=1CHMgU0rS08
http://www.youtube.com/watch?v=YkC70iFcJ04
http://www.youtube.com/watch?v=R1jCiU-4K5Y
mylvan zegt
Jezus, dat filmpje slaat echt nergens op! Volgens mij is het niet meer dan een knap stukje editing. Je ziet ze helemaal niet bij elkaar incl. de F1 auto… En moeten we nou echt een filmpje zien om te weten dat een F1 auto sneller aan de 300 zit?? Niet echt he…
ferrari zegt
leuke vergelijking maar had ze liever naast elkaar zien racen. (dan wel hopen dat ze even snel reageren)