De AC Schnitzer M440i vult het ‘gat’ tussen de M440i en M4.
Voordat de M4 werd geïntroduceerd mocht de M440i korte tijd de rol van topversie vervullen. Met 374 pk en 500 Nm was het allesbehalve een lullige auto. Totdat de nieuwe M4 kwam. Met 480 pk en 550 Nm deed deze de M440i enigszins verbleken. De M4 Competition schopt het zelfs tot 510 pk en 650 Nm. Dat is dus een behoorlijk verschil met de M440i. Uiteraard betaal je daar ook voor, maar toch.
Mocht je dit nu niet lekker zitten als kersverse M440i-bezitter, dan biedt AC Schnitzer uitkomst. Zij geven de M440i namelijk een behandeling die resulteert in 420 pk en 600 Nm koppel. Nog niet zoveel vermogen als een M4, maar wel mooi meer koppel. Ook voor de 430i biedt de Duitse tuner een upgrade. Die kan indien gewenst 300 pk en 470 Nm koppel krijgen, in plaats van de standaard 258 pk en 400 Nm. De sportieve dieselrijders worden ook niet vergeten: een boost voor de M440d zit er aan te komen.
Het kan zijn dat de auto op de foto’s bekend voorkomt. De optische tuning hebben we namelijk grotendeels al eerder behandeld. Voor de volledigheid zullen we dat gedeelte toch maar weer even meenemen.
Om te beginnen kan AC Schnitzer er voor zorgen dat de auto 15-25 mm lager komt te liggen. Verder zijn er de gebruikelijke aerodynamische upgrades. Een splitter, een side skirt en een spoiler dus. Twee spoilers zelfs: eentje op de achterruit en eentje op de kofferklep. Qua velgen is er de keuze uit verschillende 19 en 20 inch AC Schnitzer-sloffen.
Op de foto’s van de vorige keer had de AC Schnitzer M440i nog enkele uitlaatpijpen, maar dat zijn nu dubbele pijpen geworden. Daarmee komt de auto ook qua looks in de buurt van de M4. En qua geluid natuurlijk, want het hele uitlaatsysteem is aangepakt. Als een M4 dus net buiten het budget valt, kom je op deze manier toch een eind in de goede richting.
Turbo S zegt
Yes AC Schnitzer!
Ik heb ooit een E46 316 gehad met AC Schnitzer goodies. Ding was niet vooruit te branden maar het zag er wel cool uit en ze gingen destijds bij BMW Kohl in Aken (waar ook AC Schnitzer gevestigd is) als warme broodjes over de toonbank.
Toen daarna het wereldwijde web tot ieders beschikking kwam en alle reaguurders je konden ontmaskeren heb ik hem maar snel weggedaan.
ozzytrk zegt
@PanameraGTS: bij het lezen van e46 316i kreeg ik al kippenvel.
tortuga zegt
Evenveel als een e92 m3 met een 6in lijn
katoenboer zegt
@tortuga: 440i heeft toch ook een 6 in lijn?
gecko zegt
@tortuga: das een V8 met idd 420pk
jajeroenja zegt
@tortuga: Pardon? Je vergeet er 2!
tortuga zegt
@jajeroenja: maar dan moest er tussen komen te staan 🤷♂️
ericd zegt
Ander openhaard rooster?
lexis zegt
De 4 serie heeft niet meer vermogen nodig maar een andere neus!
jmeverts zegt
AC schnitzer plugt gewoon een powerbox tussen. Die dingen werken gewoon prima dus als bmw er 3 jaar garantie op geeft.
Pascal zegt
Mwah ik weet niet, ik zou een M440i gewoon lekker standaard houden. Toch al vermogen zat. De optische goodies mogen ze ook houden!
wildbeest zegt
Ik weet niet of ik hem nu ineens mooi geworden vind,
mwti zegt
Koning afschrijving.
mwti zegt
Even wachten op de Gran Coupe. Dan ben je van die lelijke dikke heup af. (Boven achterste wielkast tot raam)
loggy zegt
Mijn BMW hart blijft bloeden met het zien van nieuwe bmw’s 😢
Die gril… die belachelijke hoge heupen…. zucht. Ik hoop nog altijd dat er een tuner komt die er ineens wat moois van weet te maken.
Over grillen gesproken, zag gisteren nog een gril van een 1 serie. Lijkt wel een bril. Dit een varkens neus. Nu nog een bever er we zijn compleet.
The Stig NL zegt
@loggy: Ik zag gisteren een E38. En toen een de nieuwste, G11 facelift. Evolutie de verkeerde kant uit…