Mocht je de looks van de standaard 1 Serie te tam vinden, heeft AC Schnitzer de oplossing voor je.
De introductie van de BMW 1 Serie was niet geheel onomstreden. Heiligschennis, ‘merkwaarden-verwaarlozing’ en een Mini met een BMW snuit. Gelukkig bleek de nieuwe 1 Serie een uiterst prettig rijdende auto te zijn. Zou het beter kunnen?
AC Schnitzer
Uiteraard denken aan de dames en heren van AC Schnitzer van wel, uiteraard. De BMW- en MINI-specialisten uit Aachen hebben hun eerste lading onderdelen voor de 1 Serie klaar. Deze moeten de 1 Serie er dikker uit laten zien en zorgen voor een betere rijervaring.
Dik uiterlijk
We beginnen met het uiterlijk. Het meest opvallende is de grotere en hogere achterspoiler. Deze is alleen te monteren als je al een M-Spoiler hebt besteld. AC Schnitzer zet hun vleugel dan dáár weer boven op. Het geheel valt minder uit de toon dan bij de Toyota Supra van AC Schnitzer, waarbij de achtervleugel nogal prominent aanwezig was. Aan de buitenkant zien we verder nog een splitter. Aan de achterzijde zijn twee dikke uitlaten zichtbaar met zwarte afwerking.
Wielen
Verdere visuele details is de donkere folie over de sideskirts en de ‘AC Schnitzer’-stickers voor de achterwielen. Over wielen gesproken. AC Schnitzer heeft een paar setjes voor je in de aanbieding. Het zijn de AC1-velgen en je kan kiezen tussen antraciet of ‘bicolor’. Die laatste trend mag binnenkort wel ophouden, overigens. De eerlijkheid gebeid te zeggen dat de wielen er onder de 1 Serie niet eens zo misplaatst staan. Maar gewoon geheel aluminium-kleurig zou het mooiste staan.
Verlaging
Sterker nog, in combinatie met de verlagingen staat het best wel dik. Niet overdreven, maar precies goed. De verlaging is met 30 mm gewoon keurig. Natuurlijk, de 1 Serie met achterwielaandrijving had een fraaiere stance, maar deze creatie van AC Schnitzer mag er ook best wezen. Overigens komen de veren waarschijnlijk bij de specialisten van KW vandaan, die ze weer in opdracht bouwt specifiek voor AC Schnitzer.
Motorische upgrades
Alle toeters en bellen zijn door AC Schnitzer op een M135i gemonteerd. Voor die motor zijn ze nu aan het werk om er iets meer vermogen uit te halen. Het potentieel is waarschijnlijk niet zo groot als met de vorige M135i en M140i mogelijk was, maar diverse gerenommeerde tuners halen eenvoudig zo’n 350 pk uit de motor. Aangezien AC Schnitzer vaak aan de veilige kant ziet, kun je zo’n 330-340 pk verwachten. Meer dan voldoende voor een C segment hatchback, eigenlijk.
Zoals gezegd, dit zijn slechts de eerste serie onderdelen van AC Schnitzer voor de BMW 1 Serie. Meer onderdelen zullen nog volgen.
marc94 zegt
vernieuwing is bij sommige auto’s jammer. Maar de 1 serie is echt lelijk verminkt door de nieuwe layout. Al het “eigen” is vervangen door een vleugje A klasse met een ford focus saus op een garnering van VW golf. Dat het tunings potentieel de 400pk niet meer doorbreekt is een teleurstellende bijkomstigheid, maar heeft geen invloed op de 1 serie van Jan met de pet die het meest zult zien.
potjak zegt
@marc94: je haalt drie auto’s aan waarvan géén enkele lijn terugkomt in deze BMW. Knap.
marc94 zegt
@potjak: de bollige motorkap, daklijn vanaf de B stijl naar de spoiler.. maar het is deels subjectief denk ik dan.
potjak zegt
De opwaartse lijnen van de BMW zie ik niet terug in de genoemde modellen (onderstaande opmerking mbt de V40 begrijp ik dan weer wel). De bollige motorkap kun je ook terug vinden op bijvoorbeeld BMW M3. Het is inderdaad subjectief.
tim_vanostayen zegt
Je reinste onzin, deze nieuwe 1 reeks is gewoon een A klasse van de vorige generatie met een BMW front. De designs die BMW tegenwoordig naar buiten brengt zijn om van te huilen. Komende van een M4 eigenaar, de volgende wordt er alleszins géén BMW.
potjak zegt
@tim_vanostayen: uiteraard mag je het onzin vinden. Echter het lijnenspel van Mercedes is écht compleet anders.
magnetron zegt
@potjak: oneens, het is precies een A klasse kijk die happers op de achterbumper ??
potjak zegt
Dat is inderdaad zo dat lijkt 1 op 1 overgenomen van de A-Klasse.
timowouters zegt
@marc94: het is meer een BMW V40 geworden. Het leuke van de 1-serie was juist zijn lange neus waar nog een échte motor inpaste.
markie123 zegt
Ziet er toch gek uit, alsof hij slecht verlaagd is… De voorkant duikt zo de grond in. Vroeger noemde men dat “DE-stijl verlagen”, maar ik dacht dat dat toch al een jaar of 10-15 uit de gratie was.
carmasterr zegt
Wat een lelijke Mini.
EnthousiaST220 zegt
De verlaging doet de 1er echt goed na mijn mening. Mss dat 10-15 mm meer ook nog wel kan.
frank2b zegt
En de 1-serie wás al zo dik!
stephane8200 zegt
Mensen blijven het toch kopen of leasen omdat er BMW op staat.
rhellema zegt
@stephane8200: ja hoor, omdat er bmw op staat gaan mensen een auto kopen of leasen terwijl ze het een lelijke auto vinden. Dat het bij jou blijkbaar zo in je hoofd werkt wil natuurlijk niet betekenen dat dit voor de gehele bevolking werkt hè?
rhellema zegt
@stephane8200: nee hoor, ik heb dagelijks met marketing te maken. Ik ben er alleen niet gevoelig voor. Jij blijkbaar wel getuige je eerdere opmerking!
stephane8200 zegt
@rhellema: iedereen is er gevoelig voor, jij ook. Dat je ermee te maken hebt zegt niet zo veel, merk ik.
neymar zegt
Man wat een prachtbak! ?
mpgc zegt
Ik vindt hem er niet verkeerd uit zien. By the way, het zou mooi zijn als Schnitzer een TCR race versie van de nog te introduceren 120i zou ontwikkelen. BMW zelf zie ik dat helaas niet doen.
joki zegt
Kunnen ze de grille/ neus van de 2-grancoupe niet op de één plaatsen. Dan hoeft al die overige opsmuk niet meer Zou direct heel wat mooier zijn…
ty5500 zegt
Vind er nog weinig aan. De vorige was een leuke auto. De huidige zegt mij (zeker in de standaard leasevorm) bitter weinig.
tazmania zegt
‘Uiterst prettig rijdende auto’ Nou, dat valt wel mee hé. Hij rijdt lekker, en prima. Een Focus stuurt vermakelijker. Het is niet meer de benchmark. En als je dan de test leest van de 135i, die schijnt tegen te vallen. Zeg maar geheel in lijn met het uiterlijk.
PunicaOase zegt
@tazmania: precies, paar testen gezien en hij verloor steeds van de concurrentie of het nu een nieuwe A-klasse of een nieuwe Focus was.. helaas beetje een misser deze 1-serie.. maar de verkoopcijfers zullen het leren..
spacemoon24 zegt
Het heeft zo een hoog Focus RS gehalte
lekkerlinksrijden zegt
De nieuwe 1serie is echt vreselijk, klopt gewoon niet. Liever een Kia Ceed
skinny058 zegt
@lekkerlinksrijden: Ga eens in beide rijden, dan praten we weer?
r525 zegt
Tuurlijk, smaken verschillen. Maar de 1 serie is een auto waarvan ik echt niet kan begrijpen dat er mensen zijn die dit mooi vinden. Die voorkant doet echt gewoon pijn aan mijn ogen.
toniominestrone zegt
Ik vind hem helemaal prima.
Ram-G-maN zegt
@willeme ”uiterst prettig rijdende auto”? Maat dat is niet het eerste wat in mij opkwam toen ik het had gereden. ? Ik ging nog zo open-minded in. Maar het was voor mij een enorme teleurstelling wat rijeigenschappen betreft. De infotainment is wel dik in orde, dat moet ik wel toegeven. Maar dat heeft niks met de rijeigenschappen te maken.
jan97nl zegt
Lelijk
Dutchdriftking zegt
@timowouters: zeer treffend, nu je het zegt! BMW V40.
smex zegt
“Nog dikker” de enige manier om de huidige 1 serie dik te maken is em door de shredder halen en er een F20 facelift neer te zetten.