Maar met het belangrijkste wachten ze nog even met de AC Schnitzer M135i.
De BMW 1 Serie is er nu alweer een tijdje. De meest fanatieke fanboys vinden het nog steeds verschrikkelijk dat BMW de achterwielaandrijving gedag heeft gezegd. In het geval van de M140i is het erg jammer, maar voor het gros van de 1 Series (de 116 en 118 modellen) maakt het eigenlijk niet zo veel uit.
AC Schnitzer M135i
Ondanks dat de nieuwe M135i in zijn soort helemaal niet onaardig is (integendeel), kan het zijn dat je nét even een scherpere auto wenst. Zowel optisch als rij-dynamisch. Gelukkig is de AC Schnitzer M135i eindelijk hier. De tuners uit Aachen hadden een tijdje geleden al de eerste spulletjes laten zien voor de 1 Serie, nu is de AC Schnitzer M135i aan de beurt.
Sportuitlaat
We beginnen ditmaal aan de achterzijde. De AC Schnitzer M135i heeft een speciaal voor dit model ontwikkelde sportuitlaat. Of dat ook voor meer vermogen zorgt, wordt niet vermeld, maar het ziet er wat potenter uit. Je kunt kiezen uit ‘Sport carbon’ (met carbon frutsels), Sport Chrome (gewoon verchroomd) of ‘Sport Black’. Dan heb je, geheel volgens de heersende trend, zwarte uitlaten. Mocht je denken: ik wil wel de looks, maar niet het hele systeem, dan is er een oplossing. Van de ‘Sport Chrome’ en ‘Sport Black’ zijn ook enkel de uitlaastierstukken leverbaar.
Verlaging
Om de dynamiek te verbeteren is de AC Schnitzer M135i voorzien van een setje verlagingsveren. De verlaging bedraagt 25 tot 35 millimeter, afhankelijk van je ontbijt en het gewicht van je eega. Het is alleen een set met veren, die alsnog goed kunnen samenwerken met de standaard dempers. Precies het omgekeerde wat Wouter deed met zijn M135i.
Aerodynamica
Een ander punt dat verbeterd is aan de AC Schnitzer M135i is de aerodynamica. AC Schnitzer ontwikkeld zijn eigen spoilers en doet dat behoorlijk serieus. met andere woorden: het heeft ook daadwerkelijk een gunstig resultaat. Er is een speciale splitter en achterspoiler die specifiek voor de AC Schnitzer M135i is ontworpen. Mocht je een ‘standaard’ 1 Serie hebben en ook de AC Schnitzer onderdelen wensen, is dat mogelijk (maar dan ziet het er iets anders uit). De laatste wijziging is een folie voor de ‘diffuser’ aan de achterzijde. Tsja, het blijven tuners.
De wielen voor de AC Schnitzer M135i waren een tijdje geleden al aangekondigd. Sowieso waren de velgen geen verrassing, want AC Schnitzer heeft een paar modellen die ze gebruiken over de gehele range. Je kan kiezen voor de AC1-velgen set. Deze wielen zijn 19″ in diameter en 7,5J ‘breed’. De bandjes eromheen zijn 22/35 R19. Even breed als standaard, maar iets grotere velgen en iets plattere banden.
Het enige waar we nog even op moeten wachten zijn de motorische upgrades. De M135i heeft een turbomotor met 306 pk en 450 Nm. Op zich voldoende, maar meer is zeker mogelijk. AC Schnitzer is zo’n tuner die alle onderdelen ook daadwerkelijk test in plaats van met een laptop de turbosluizen open te zetten. Alle onderdelen zijn dus ook daadwerkelijk op de Nordschleife uitgeprobeerd.
Alle spulletjes zijn per direct leverbaar.
jaapiyo zegt
Geen RWD, geen BMW.
maotje zegt
@jaapiyo: heb je er al mee gereden?
vondick zegt
Nee, alleen interesse voor BMW.
hollow zegt
@maotje: ik heb eens een mini als vervanger voor m’n bmw gehad. Mensen die beweren dat je het verschil tussen RWD en FWD niet voelt… een FWD moet al een deftig sper hebben om ietwat leuk te zijn. Zonder is gewoon droef.
alcantara zegt
Benieuwd of ik die nieuwe achterlijke nieren van BMW nog ooit ga waarderen…..waarschijnlijk niet.
Ze zijn heel merk aan het verkrachten de laatste tijd.
mashell zegt
Het went wel, Audi fans schreven ten tijde de Single Frame Grille ook boze brieven aan automagazines (internet was toen nog niet zo ver verspreid) en nu hoor je er niemand meer over.
ty5500 zegt
Hij zal best wel aardig rijden, BMW bouwt ook al jaren leuke mini’s met voorwielaandrijving. Ik kan alleen niet wennen aan het uiterlijk.
dalmore zegt
Dat gezicht wat ze op de voorkant geprojecteerd hebben is te hilarisch voor woorden. Zag m laatst rijden op de snelweg en begon spontaan te lachen! Sneu voor bmw maar wel wat anders dan al die boos-kijkende auto’s
golf1985 zegt
@dalmore: mijn oom heeft net dit model 1 serie besteld. Toevallig ook in zo’n soort kleuw blauw. Of het precies weet ik niet. Maar ik vond de vorige inderdaad ook een stuk mooier. Of die nou wel of geen RWD heefr het oog wil ook war
jmeverts zegt
@golf1985: zit je al lang aan t pils?
bmw2coupeeigenaar zegt
Verlaging doet wel veel met deze auto. Desondanks blijf deze 1er niet moeder’s mooiste.
rhellema zegt
@bmw2coupeeigenaar: auto’s uit dit segment zijn überhaupt niet moeders mooiste.
sanderp zegt
@rhellema: A160 uit 2002 is anders een appeltje voor het oog!
rhellema zegt
@sanderp: ja dat is wel de Fiat Multipla uit dit segment idd
Dutchdriftking zegt
Al met al natuurlijk een heel fijne auto. Erg benieuwd hoe de nieuwe S3 (zal toch niet heel lang meer duren) zich zal houden TOV dit apparaat.
unknown32 zegt
Blijft er uitzien als een mini-mpv met fwd…Triest! Vorige was 9999 keer mooier
michaelb zegt
@unknown32: na de facelift ja. Pre is een verschrikkelijk lelijk ding
smex zegt
Wat blijft dit toch een ontzettend lelijke auto.
Ram-G-maN zegt
Even kijken hoeveel een F21 M140i momenteel kost in Duitsland…
cossiekiller zegt
Zal best een goede auto zijn, maar geef me dan toch maar een Mini JCW met 306pk. Wel met achterbank.
Veel mooier en je hoeft niets meer uit te leggen.
rolov zegt
@cossiekiller: waarom je je moeders auto meehebt .
spence zegt
In real life beter dan op foto.
Wenning blijft echter nodig.
Toch een probleem, gemeenschappelijk aan de Mini JCW: de velgen zijn met die opbouw veel te snel in contact met stoepranden en andere obstakels. Voorzie daar maar een aardig budgetje aan herstellingen voor.