Het onderscheid tussen een normale BMW i4 en de M-versie is minimaal, maar AC Schnitzer heeft daar nu een oplossing voor.
Als één van de Duitse Drie iets doet, blijven de andere twee meestal niet achter. Nadat Audi met hun eerste elektrische RS-model introduceerde, volgde kort daarna het eerste elektrische M-model van BMW. Inmiddels hebben we ook al kennis kunnen maken met de eerste elektrische AMG. Het was een kwestie van tijd.
Onderscheid klein
Wat opvalt is hoe onopvallend deze auto’s eigenlijk zijn. Voor zowel de RS e-tron GT als de i4 M50 en de AMG EQS 53 geldt: er zijn nauwelijks uiterlijke verschillen met de normale versies. En van het geluid moeten deze auto’s het ook niet hebben. Het onderscheid tussen de snelle versies en de reguliere versies is dus vrij klein. En dat is een beetje jammer.
AC Schnitzer
Gelukkig kun je in het geval van BMW nu bij AC Schnitzer terecht. Zij kunnen dit ‘probleem’ verhelpen. De tuner introduceert nu hun programma voor de i4. Dit is overigens niet de eerste elektrische BMW van AC Schnitzer, want er was eerder al een AC Schnitzer BMW i3s.
Verlaging
Aan een BMW i3 valt niet heel veel eer te behalen als tuner, maar gelukkig leent een i4 zich iets beter voor upgrades. Allereerst heeft AC Schnitzer de auto voorzien van een set verlagingsveren, waarmee de BMW i4 20 tot 25 mm dichter bij het asfalt komt te liggen.
Velgen
Om de stance van de auto nog beter te maken heeft AC Schnitzer ook 10 mm spacers geïnstalleerd aan de voor- en achterkant. Qua velgen heb je de keuze uit AC4 velgen of AC1 velgen, verkrijgbaar in 19 en 20 inch. Dat is overigens niet groter dan de velgen die je af fabriek kunt krijgen, maar dat hoeft natuurlijk ook niet.
Spoilers
AC Schnitzer heeft ook nog wat aerodynamische toevoegingen voor de BMW i4. Denk daarbij aan een splitter, canards en twee spoilers (eentje op de kont en eentje op het dak). Dit zijn onderdelen die je ook al voor de normale 4 Serie kon bestellen. De i4 is ten slotte gewoon een elektrische 4 Serie Gran Coupé.
Meer pk’s?
We zijn van AC Schnitzer gewend dat ze ook voor meer pk’s kunnen zorgen, maar dat is helaas niet gelukt bij de i4. Elektrische auto’s tunen blijft toch lastig. In het geval van de i4 M50 moet je dus genoegen nemen met de standaard 544 pk en 795 Nm. Eerlijk is eerlijk: daarmee kom je ook weinig te kort.
spidermann zegt
Heeft Hartge nog geen update?
ericc zegt
Hartgr bestaat niet meer volgens mij.
tortuga zegt
Jawel engine swap met de v10 van uit de E60 M5
camber24 zegt
Maar is dit dan voor de e40 of voor de M50? En wat kost het?
camber24 zegt
Laat maar, staat allemaal op de website van AC Schnitzer. Voor M pakketten, velgen ook los verkrijgbaar. Volledige prijslijst op hun site.
mp014 zegt
Best leuk eigenlijk maar ik zie toch liever een touring. Zou die er ook nog komen in i
moveyourmind zegt
Wel een lekkere dikke wagen zo. Vind de i4 sowieso een mooie verschijning. Eindelijk een electrische auto zonder gladgestreken grilloos front waarbij je zeker van voren amper meer kan zien wat voor merk het is. Had ooit mijn bedenkingen, maar ga die grote grilles van BMW steeds meer waarderen.
tristan25 zegt
Hier hetzelfde, vond de grote grill eerst niet om aan te zien op de foto. Maar na in het echt gezien te hebben vind ik het fantastisch.
petroldrinker zegt
Had stille hoop dat ze er een fatsoenlijke motor in hadden gelegd, maar helaas nog steeds duracell konijntjes power
Ard1970 zegt
Die jou als petrol-lover ver achter zich laat. Grow up, dat afzetten tegen EV’s is nu wel een beetje zielig aan het worden. Daarbij; het model is ook gewoon te koop met een dikke ICE, dus wat zeur je eigenlijk?