We zagen de Mini Cooper Clubman hier al eens onder handen genomen worden door JCW en Aznom, maar ook AC Schnitzer vond het een leuk idee om eens wat aan de Mini te sleutelen. Dat kun je wel aan de Duitse tuner overlaten, want het resultaat is niet onverdienstelijk.
Standaard hoest de Cooper S Clubman met zijn geblazen vierpitter 175 pk op, goed voor 240 Nm trekkracht. AC Schnitzer maakt daar 226 pk en 285 Nm koppel van. Hiervoor werd onder andere het uitlaatsysteem aangepast en een demper geplaatst, om ervoor te zorgen dat niet de hele straat weet wanneer je thuis komt. Het onderstel werd niet ongemoeid gelaten. Hierbij is in hoogte verstelbare vering een optie, net als een gelimiteerde-slip-differentieel. In het oog springen verder de nieuwe voorspoiler en de slofjes die verkrijgbaar zijn in de maten 17 en 18 inch. Voor het interieur zijn ook accessoires beschikbaar, waaronder aluminium pedalen.
It might not transport washing machines, but it’s got a big heart
The new MINI Cooper S Clubman by AC Schnitzer with up to 226HP
The name “MINI” says it all: Physically, the Clubman is not one of the biggest out there, but it’s got a bigger heart than any other estate. And now AC Schnitzer provides that final endorphin surge. With its new front spoiler, giving it a harder look than standard, the Cooper S Clubman doesn’t just catch the eye but demands respect. In terms of driving dynamics, the agile cornering master shouldn’t be underestimated. Especially not when fitted with the AC Schnitzer spring kit or even the height-adjustable racing suspension made in Aachen. The subtle lowering flatters the well-honed figure of the Clubman. The bonnet with its striking power dome hides real muscle. After the AC Schnitzer performance training, the Cooper S develops 226 HP/ 166 kW and a torque of up to 285 Nm. Gas and away! But with spirited driving, don’t forget: secure your load first!
An optional limited slip differential (up to maximum 75 percent) developed by the renowned BMW tuning house ensures that the raw engine power is always applied to the right wheel when cornering and not lost through the exhaust. Even the exhaust gas flow plays a dual role of utility and aesthetics: Not only does it drive the turbo, but the AC Schnitzer twin sports rear silencer plays an almost orchestral note. The musical masterpiece with its chromed tailpipes is also a top level eyecatcher. Like the perfectly styled alloy wheels specially designed for the MINI in Aachen. Variants available are the Bicolor wheel Mi2 in 7.5 x18″ and the Mi1 in the classic AC Schnitzer look in 7.5 x 17″. And naturally the passionate MINI fan wants the right accessories in the interior too. Like the attractive controls and sports pedals of aluminium – naturally from AC Schnitzer.
koen zegt
ziet er goed uit
Mairsil zegt
gelimiteerd slip-differentieel
Als je dat dan echt wil vertalen, zou het gelimiteerde-slip-differentieel moeten zijn. Het is namelijk de slip die gelimiteerd is, niet het differentieel.
-edit: dank u, het is inmiddels aangepast!-
FVL.Ugur zegt
vind hem prachtig
markieanta zegt
Vind hem iets teveel op die lelijke Dodge lijken, wat is dat de Nitro?
Maar naast dat, bah wat lelijk.
Maar goed het is natuurlijk een BMW dus dat Schnitzel er wat mee doet is te begrijpen… Maar ze hadden het beter niet kunnen doen.
mrB zegt
veeel beter dan de standaard clubman (niet zo moeilijk ook)
Demoniac zegt
Mairsil: noemen we zo’n ding in het nederlands niet een sperdifferentieel? Of is dat weer iets anders..
Dennis zegt
heeey! de eerste clubman die niet als promotie gebruikt wordt voor een bedrijf. :-)
TheEdge zegt
dit is wel beter, maar k blijf het een rare wagen vinden
Mairsil zegt
@Demoniac
Een sperdifferentieel is weer iets anders, daarbij kan het differentieel volledig geblokkeerd worden, zodat beide wielen altijd evensnel draaien.
Een limited-slip differentieel heeft een koppelplaat die wel een snelheidsverschil tussen de wielen toe staat, maar in het geval van een echte slip (1 wiel helemaal geen tractie) toch een deel van de kracht op het niet-slippende wiel houdt.
Een limited-slip differentieel geeft dus het beste resultaat voor de wegligging. Nadeel is dat het een stuk complexer onderdeel is, wat het duurder, kwetsbaarder, en slijtage-gevoeliger maakt dan de andere twee systemen.
Us zegt
Lijkt net een lijkewagen…Zo’n Ghostbusters ding..
MurcieBoy zegt
ziet er dik uit!! vooral die specs ook heerlijk!!
Roadronner zegt
hij’s goed! leuk karretje! Eindelijk eens wat fatsoenlijks van AC Schnitzer
GeoBem007 zegt
Spijtig dat ze de body zo ongemoeid laten, maar die specs klinken leuk. Benieuwd naar de prijs ook.
JCW ook, die laten de body zelfs helemaal met rust. Helaas bij de JCW is die alleen van de fabriek af te krijgen. Het JCW kitje van 193 paardjes is nog niet beschikbaar voor de Clubman :(
Heb de link al doorgestuurd naar mn pa, hem eens wat warm maken om de onze onder handen te nemen ;)
Dat bruin is trouwens niet slecht :)
Harold zegt
Cool!
BART! zegt
Mooier dan t origineel…blijf het toch jammer vinden dat er zo’n speelgoed-dashbord in zit, alleen daarom zal ik nooit een mini kopen.
Heine zegt
nu is hij misschien nog een beetje mooi met de vette velgen en bodykit. Maar de originele is niet voor niets ‘Top gear lelijkste auto van het jaar’:P
peter311 zegt
Goed nieuws voor Peugeot 207 RC rijders. Gewoon je auto bij Schnitzer aanbieden voor de motor upgrade.
joske (porschefan) zegt
wat is Nm eigenlijk?
ik weet veel van auto’s maar dat ng niet
Cliff zegt
@ Joske: Uhm… als je veel van auto’s weet dan weet je ook wel wat Nm is…
Maar goed… de term Nm > Newton Meter…. wordt gebruikt voor het aangeven van het koppel van motoren…
joske (porschefan) zegt
@ Cliff die iets op iets van mij zei:
ja tis meer iets van merken en pk en zo dat ik ken
en wat is koppel juist?
ps: ik ben wel ng maar 13 maar geinspireerd in auto’s
Yuri zegt
Het koppel is het moment waarmee de krukas? wordt rondgedraaid. Een moment is een kracht die iets laat ronddraaien kun je eigenlijk zeggen. Deze ontstaat weer door een normale kracht x de arm ervan. Als de auto dus een hoog koppel heeft, dan heeft hij een grote kracht om de krukas (weet het dus niet zeker of het de krukas is) voor te bewegen.
Als je bijv. na een fiets kijkt met versnellingen, als je in een hoge versnelling zit en langszaam fiets moet je benen een groot koppel gebruiken om nog vooruit te komen.
Diesels hebben ook bijv. altijd een redelijk hoog koppel, hoger als benzine auto’s met hetzelfde aantal pk’s. Hoop dat het nu een beetje duidelijk voor je wordt.
joske (porschefan) zegt
ja beetje , dankjewel!
S4CABRIO zegt
Geef mij de Cooper S maar of de GP
Arnout zegt
heeej man ik zoeke zoeke zoeken eindelijk gevonden . hij stond eergister bij mijn school voor de deur . vond het vreemd dus dagt laat ik een kijkje nemen . gelijk wat foto’s geshoot . maar this een leuk bakkie eerlijk te zeggen . heb liever een bmw maar dit zou ook wel een leuk bakkie wezen :P